Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Trådskapare
M

mnor

Medlem
Visa bifogad bild 4361
2012 Vilafonté Series C (95140)
Drack 2011 för inte så länge sedan och det var också en väldigt obalanserad upplevelse med mycket syra. Jag dubbeldekanterade den flaskan och lät den stå några extra timmar och det gjorde rejäl skillnad. Min snabba analys då var att detta vin behöver tid för att komma till sin rätt, den stora frågan är om man har det tålamodet.

Kommer inte köpa 2012 efter att ha läst din smaknot.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack 2011 för inte så länge sedan och det var också en väldigt obalanserad upplevelse med mycket syra. Jag dubbeldekanterade den flaskan och lät den stå några extra timmar och det gjorde rejäl skillnad. Min snabba analys då var att detta vin behöver tid för att komma till sin rätt, den stora frågan är om man har det tålamodet.

Kommer inte köpa 2012 efter att ha läst din smaknot.
12:an kommer inte bli bättre med lagring, syran saknas och frukten är för syltig. Dag två så var det något sämre än dag ett. 11:an är mest troligt en bättre årgång. :)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2010 Saxenburg Private Collection Cabernet Sauvignon
20150628_095814.jpg

Doft av svart vinbär och läder
Smak av svarta vinbär, viol, lakrits och örter och viss stjälkighet

Ingen av de bättre Sydafrikanerna som jag druckit. Även om det både fanns tillräckligt med syra och tanniner i vinet så tror jag inte att det kommer att bli så mycket bättre med lagring. Frukten var inte tillräckligt bra (dålig koncentration). Eftersmaken var något småbitter och stjälkigheten som kom fram var inget som jag uppskattade. Inget som jag kommer att dricka igen. 82-83 Poäng
 

chambertin

Medlem
Du lyfter en väldigt viktig poäng. Det är jäkligt trist att människor ibland tvingas jobba för peanuts och blir utnyttjade i fattigare länder...

De viner från SA som jag köper lär dock inte vara föremål för misshandlade arbetare så som jag har förstått det. Det lär nog vara plonket du syftar på (mitt inlägg syftar inte på plonk utan på kvalitetsvin), men visst är det tråkigt att många länder har lägre löner än i Europa, men det löser vi ju inte genom att bojkotta direkt.

Vi borde med andra ord köpa mer vin från dessa länder så de får snurr på verksamheten, men såklart undvika att köpa snuskigt billigt plonk där man kan räkna med kassa arbetsförhållanden.

Men visst är det väldigt bra tankegångar du förmedlar, men det största skälet till att många klassiska "fine wines" sticker i taket prismässigt beror nog inte på vinböndernas löner i Europa, utan snarare på tillgång och efterfrågan. Tillverkningskostnader får störst påverkan inom det massproducerade lågprissegmentet där enstaka sparade kronor per flaska kan göra stor skillnad på vinstmarginalerna. Inom premiumsegmentet (fine wines) så bör dessa kostnader vara relativt negligerbara, lite som skillnaden i kostnad mellan skruvkapsyl och naturkork.

Jag menar, om ett lågprisvin från land X kostar 40 kr tack vare låga tillverkningskostnader (inklusive arbetskraft). Låt oss därefter jämföra detta med land Y där samma vin kostar 70 kr att framställa rent hypotetiskt. Denna skillnad i kostnad blir i princip helt irrelevant om vinerna säljs för 540- respektive 570 kr, men kan vara direkt avgörande inom lågprissegmentet.
Är helt med dig om att inte bojkotta och tror inte att jag var inne på den linjen heller förutom de som uppenbart utnyttjar och exploaterar fattiga och underbetalda arbetare. Tror precis som du på att lyfta fram dom bra exemplen och köpa dessa viner. Billiga massproducerade viner är nog mer föremål för extrem prispress och då i synnerhet från högskattade monopolmarknader som den svenska.

Sedan är nog högkvalitativa viner ( och i synnerhet organiska) väsentligt mer arbetskraftsintensiva än massproducerade pga växtplatser, manuella metoder isf kemiska och mekaniska, selektiva skördemetoder, massor med manuellt arbete i vinkällaren m.m .

Visst har klassiska finewines mkt lite med tillverkningskostnaderna att göra men då tar vi ju ofta med leden efter producenten i det resonemanget och det var ju inte riktigt diskussionen runt priset på Lafite och DRC kontra Columella som jag var ute efter heller.

Intressant att du tog upp ett exempel med två viner som mycket möjligt skulle kunna ha en sådan prisskillnad pga olika kostnadslägen i sina respektive hemländer (sen är ju inte alla kostnadsskillnader hänförda till arbetskostnad förstås). Nu blir ju inte skillnaden i utpris 30:- utan det spretar iväg väsentligt mer än så. En stor del av påslagen är ju %-baserade (Skatter och marginaler för importör och återförsäljare, administrativa kostnader) och en del är fixa kostnader/flaska (alkoholskatt, transporter, lagerhållning) vilket gör att gapet på 30:- kanske har växt till 55-60:- när vinet står på hyllan. Ingen big deal om vinet kostar 5-600:- men det gör det ju inte utan exemplet du tog blir ungefär 125:- resp 180:- när det är på hyllan i butik i Sverige och i det segmentet så tänker sig nog många kunder för både en och två ggr innan dom går upp så mkt i pris.

Min poäng är att det som ser ut som en liten merkostnad ger mkt stort utslag mot konsument och i synnerhet i det här mediumwines-segmentet och det är ju just där som många lite ambitiösare odlare i t.ex Sydafrika och Chile befinner sig. Förstår mkt väl att producenterna jagar kostnader med ljus och lykta när det ser ut så här.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Intressant diskussion ni har, finns det någon "black list" på dessa producenter som utnyttjar människor för att massproducera billiga viner och hålla nere priset?

För övrigt håller jag med er och tror att det skulle bli ett mindre utbud om monopolet försvann, och mera bag in Box till folket. Sen tror jag också att det skulle poppa upp en eller flera butiker som skulle ha ett lite vettigare sortiment, där de nischar sig mot konsumenter som har en högre standard, (som med allt annat). Men då är frågan vad priset skulle bli, för man kan tänka sig att en sådan här återförsäljare skulle behöva ha ett högre påslag om denne hade lägre antal kvitton per dag.
 

chambertin

Medlem
Sydafrika är ett grymt intressant vinland, dessutom blir vinerna bara bättre och bättre för varje år som går sedan apartheid gick i graven. Priserna är generellt väldigt låga fortfarande med få undantag, men det är tydligt att det inte kommer att förbli på det viset särskilt länge till med tanke på hur mycket bra vin som dyker upp med jämna mellanrum.

Igår provade jag två stycken, den ena blint och den andra plockade jag själv upp på bolaget. Resultatet blev en faceplant och en stor positiv överraskning.

Första vinet fick jag blint av min hustru. En uppenbar cab utan tvekan med en grymt trevlig näsa i klass med en riktigt trevlig Cabernet Franc från Loire. Paprika, svarta vinbär, mörka körsbär och fräscht lingonris bjuder upp till dans direkt med en delikat inramning med ceder, bränd jord, några puffar kaffe och en aning stall. Mycket bra syra i en medelfyllig och balanserad kropp. Intensivt, svalt och läckert.

Min gissning hamnade snabbt i Bordeaux och någonstans på östra stranden. Mycket CF-känsla fick mig dit. Loire hade jag lätt kunnat gissa på också såklart. Sydafrika fanns inte på kartan, inte förrän efter avtäckningen i alla fall. ;) Fan vilket prisvärt vin för 169 pix! Köp, bara köp! 90p

Visa bifogad bild 4360
2012 Le Riche Cabernet Sauvignon (92057)

Kvällens andra vin blev således min inköpta sydafrikan som kändes som ett måste att öppna som referens. Blir inte klok på det dock; det är inte dåligt alls men så jäkla trist, speciellt med tanke på det saftiga priset på 375 spänn!

Stort och bumligt med mängder av söta chokladfat, mörk, aningen syltig frukt som drar åt svartvinbärsgelé och söta blåbär. Piptobak och ceder i bakgrunden. Stort, ofokuserat och eldigt i munnen med tafatt syra och klibbig eftersmak. Det känns väldigt "parker" på ett negativt vis. Massor av koncentration och kraft men helt utan finess och då kan jag ändå uppskatta bombastiga viner, men här håller det inte ihop riktigt.

Jag blev inte direkt imponerad, men visst märks det att det är ett påkostat vin, men den totala bristen på balans sänker det totalt. Trots att jag inte gillar det på personlig basis så bör det ändå få 88p, men håll er för guds skull borta från detta vin och satsa på något annat istället. Sydafrika har ju mängder med både billigare och bättre vin av detta slag!

Visa bifogad bild 4361
2012 Vilafonté Series C (95140)
Intressant provning i Sydafrika (blint såklart ;)) där bl.a Vilafonté Series C ingick ( 2011 dock och inte 2012).
http://winecellarplus.co.za/2014/05/27/south-africas-top-luxury-red-de-toren-book-17/

Noterbart att Mullineux Schist Shiraz -11 blev toppvinet bland provarna från "the wine trade" och hos de 21 i Cape Town.
 

chambertin

Medlem
11:an verkar vara klart bättre än 12:an. ;)
Det tyckte inte WA (Niel Martin) men det gör ju bara Parkerbashningen desto roligare.;)
Sydafrikas nestor Platter gav 2011:an full pott men 2012 kommer inte med förrän i nästa utgåva.
Vi får nöja oss med MFWP så länge.:)
 

chambertin

Medlem
För övrigt håller jag med er och tror att det skulle bli ett mindre utbud om monopolet försvann, och mera bag in Box till folket. Sen tror jag också att det skulle poppa upp en eller flera butiker som skulle ha ett lite vettigare sortiment, där de nischar sig mot konsumenter som har en högre standard, (som med allt annat). Men då är frågan vad priset skulle bli, för man kan tänka sig att en sådan här återförsäljare skulle behöva ha ett högre påslag om denne hade lägre antal kvitton per dag.
Är det därför de danska vinhandlarna erbjuder sina kunder runt 30000 olika viner och svenska SB runt 8000 (2500 om man vill vara elak) ?
Myten om SB som prispressare på finewines kan härledas till det årliga DRC-lotteriet på weblanseringen där priserna är satta väldigt lågt.
Förutom dessa 36-48 flaskor så är nog det mesta övrigt lite dyrare eller mkt dyrare än i Tyskland, Danmark och några andra marknader.
I länder som t.ex Dk så är ofta vinhandlaren både importör och återförsäljare (framför allt av mindre kvantiteter finewines) vilket kapar bort ett led jfrt med SB.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är det därför de danska vinhandlarna erbjuder sina kunder runt 30000 olika viner och svenska SB runt 8000 (2500 om man vill vara elak) ?
Myten om SB som prispressare på finewines kan härledas till det årliga DRC-lotteriet på weblanseringen där priserna är satta väldigt lågt.
Förutom dessa 36-48 flaskor så är nog det mesta övrigt lite dyrare eller mkt dyrare än i Tyskland, Danmark och några andra marknader.
I länder som t.ex Dk så är ofta vinhandlaren både importör och återförsäljare (framför allt av mindre kvantiteter finewines) vilket kapar bort ett led jfrt med SB.

Jaha, tack för info! Då blev det inte mycket kvar av min tankebana. :p Fakta är alltid bättre! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är det därför de danska vinhandlarna erbjuder sina kunder runt 30000 olika viner och svenska SB runt 8000 (2500 om man vill vara elak) ?
Myten om SB som prispressare på finewines kan härledas till det årliga DRC-lotteriet på weblanseringen där priserna är satta väldigt lågt.
Förutom dessa 36-48 flaskor så är nog det mesta övrigt lite dyrare eller mkt dyrare än i Tyskland, Danmark och några andra marknader.
I länder som t.ex Dk så är ofta vinhandlaren både importör och återförsäljare (framför allt av mindre kvantiteter finewines) vilket kapar bort ett led jfrt med SB.
Det är dock mycket plonk även utanför monopolen, mer av allt så att säga. Fri handel gör inte så att lågprisvinerna försvinner, snarare blir det ännu mer utbrett i dagligvaruhandeln (USA är ett praktexempel på det), men jag föredrar ändå att själv sålla från ett större utbud än att låta ett monopol göra det för mig, vilket vårt monopol inte gör med särskilt stor framgång.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det tyckte inte WA (Niel Martin) men det gör ju bara Parkerbashningen desto roligare.;)
Sydafrikas nestor Platter gav 2011:an full pott men 2012 kommer inte med förrän i nästa utgåva.
Vi får nöja oss med MFWP så länge.:)
Du borde prova 12:an, den hade blivit utskrattad på våra BYOB mest troligt (jag gillar ju stora viner och har inga problem med alkohol generellt). Vi får se vad tomten har i sin säck framgent. ;)
 

chambertin

Medlem
Du borde prova 12:an, den hade blivit utskrattad på våra BYOB mest troligt (jag gillar ju stora viner och har inga problem med alkohol generellt). Vi får se vad tomten har i sin säck framgent. ;)
Din recension får mig inte att längta direkt.
Gillar ju stoppning i röda viner jag med men saknas det syra så blir det ju snabbt tråkigt.
Lite förvånande att en Cab-dominerad Bdx-blend uppför sig så.
På min Sydafrika-meny de senare åren så har röda Bdx-blends fått lämna plats för Syrah vilka jag oftare finner mer intressanta.
På den vita sidan däremot hittar jag mycket kul på Chardonnay, Semillion/Sauvignon Blanc och även lite Chenin Blanc.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Glenelly Lady May (Cabernet Sauvignon)
20150713_110121.jpg

Doft: Mörk frukt, te, toner av kaffe
Smak: Svarta vinbär, plommon, mörka körsbär, lakrits, kaffe

Igen ett bra SA vin som behöver tid i karaff för att blomma ut. I början mycket syra och blyg frukt i form av plommon, mörka körsbär och svarta vinbär. Toner av kaffe som avslut. Med 2-3 timmars dekantering så tar svarta vinbärssmaken över mer och mer (Crème de cassis) och eftersmaken ersätts av lakrits och tonerna av kaffe minskar även om de fortfarande finns kvar.
Ett ganska elegant vin, där där koncentrationen av smakerna ökar med tid i glaset. Dekantera 2-3 timmar om ni skall dricka det (gäller ej om ni tycker om blyg frukt och syra i centrum). Ett bra vin som jag helt klart kan tänka mig att dricka igen 88-89 poäng.
 
Toppen