Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

magnum

Epernay, Frankrike
Jodå, jag är bara avundsjuk att jag inte själv har några skatter som är inköpta innan priserna sköt i höjden och måste tugga dyr tannin. :oops:
Ska man vara ärlig gnälldes det på priserna förr också. Finns fortfarande en hel del champagne som ger valuta i glaset för sitt pris!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ska man vara ärlig gnälldes det på priserna förr också. Finns fortfarande en hel del champagne som ger valuta i glaset för sitt pris!
Kan tänka mig det. Jag är dock ännu inte övertygad om att det finns prisvärd Champagne. Har en bit kvar där innan jag är frälst. ;)
 

chambertin

Medlem
Om jag håller mig aktiv på forumet tillräckligt länge och fortsätter att vara en pain in the ass när det gäller att kritisera traditioner och klassiska vinregioner så kanske forumet anordnar en insamling där jag får en fin vinkyl i present, om inte annat bara för att knipa käft. ;)
Du får nog nöja dig med att vi tar med mogna godsaker från klassiska regioner på BYOB:arna, men man vet ju aldrig.
När fyller du 30 förresten ?;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du får nog nöja dig med att vi tar med mogna godsaker från klassiska regioner på BYOB:arna, men man vet ju aldrig.
När fyller du 30 förresten ?;)
En gentleman som jag blir aldrig äldre än 22 år...men födelsdagen firas den 5 augusti varje år och jag har hunnit med 39 stycken hittills. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
En gentleman som jag blir aldrig äldre än 22 år...men födelsdagen firas den 5 augusti varje år och jag har hunnit med 39 stycken hittills. :)
Det förklarar ju delvis den lite omogna attityden i dina inlägg!;)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Oroa dig inte visheten kommer med åldern:D

image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, det blev ju även lite sydafrikanskt i dagarna. Kul producent och ett roligt vin i europeisk stil. Ett vin man bör passa sig för att dricka i samband med vilda turer till fots på en landsväg, vilket är luriga saker med lite vin under västen. :bäver:

2012 Badenhorst Family Wines A.A. Badenhorst Red Blend (94012)

image.jpg


Kul vin med härlig komplexitet och förhållandevis lätt kropp med tanke på druvsammansättning och ursprung. Inslag av mogna körsbär, feta hallon, köttsaft, svarta oliver och lakrits tillsammans med eleganta fat, viss pepprighet samt ett uns stall och kaffe. Moderata tanniner och frisk syra i ganska lättdrucken stil med återhållen alkohol och heltorrt avslut. Inte helt olikt en nordrhônare, men ändå inte.

Det levererar bra, men saknar möjligen lite intensitet och längd. Något för lättfotat och snällt för min smak, men ett gott vin med en stor dos charm är det utan tvekan. Värt att testa, men inget att bunkra upp i källaren direkt (eller skrivbordet på kontoret). 88p
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2006 Stellenzicht Rhapsody
20150530_133349.jpg

Doft: Mörk frukt, tobak och kryddor
Smak: Mörk frukt, plommon, tobak, små lätta toner av rök och ek

Doften lovade något riktigt, riktigt trevligt och jag såg verkligen att dricka detta vin. Till min besvikelse visdade sig smaken var en orgie i ekfat. Visst fanns det frukt i vinet men eken tog över alldeles för mycket. Försökte med dubbeldekantering och efter det låta ett glas vin stå några timmar, men tyvärr hjälpte inte det för att integrera eken bättre. Detta vin kommer jag inte dricka igen.
84-85 poäng, den klart svagaste Sydafrikan som jag druckit på senare tid.
 

rs14

Medlem
107 kr är ett bra pris. Såg att det var 2008. Förmodligen passerat sin topp men kan vara kul att testa.

Drack ett par röda gamla rackare i helgen och bägge var bra varav den ena var lysande. Vinerna var Warwick Trilogy 2004, en bordeauxblend som dykt upp på SB med ojämna mellanrum. Silkigt med snälla tanniner men en näve stompade mörka bär (dock ej sylt) och ljus choklad. Aningen alkoholhetta i finishen. Hållt ihop bättre än väntat. 89/100. Det andra vinet var Le Riche Cabernet Sauvignon Reserve 2003 och det var en riktig överraskning! Magnifik doft som lätt fintar bort en till vänstra stranden. Tobak, blyerts, cederträ, svarta vinbär och lite skitig mocka. Nedsmälta tanniner och perfekt harmoni med frukt och syra, ja elegans passar nog in här. Riktigt bra längd och ingen som helst rök. Svinbra helt enkelt, 92/100. Kul när sydafrikaner från tidigt 00-tal levererar så här tio år efteråt. Ska fortsätta klämma ett par varje helg under sommaren. Näst på tur står Jordan Cobblers Hill 2003 och Vilafonte C 2004.

Ps: På fredag släpps Le Riche's standardcabernet på SB. Årgång 2012 och den kom nyligen tvåa i en sammanställning över Cabernet Sauvignon från SA, och presterade här bättre än det dyrare Reserve-vinet. Bra pris också
 

rs14

Medlem
Äh, var för het, skickade iväg innan jag hann skriva färdigt :) vad var vi? Jo, priset. 169 kr. Jag tänker nog hugga några flaskor och testa till något grillat redan i sommar.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2012 La Motte Pierneef Collection Syrah Viognier
20150614_214332.jpg

Doft: Rosenblad, mörka bär, mocca- och chokladtoner
Smak: Mörka bär (körsbär och björnbär mest dominerande), lakrits , peppar och lätta inslag av jordgubbar

Öppnade detta vin i fredags och tänkte ha det till maten då, men insåg efter en mun att vinet behövde en rejäl dekantering, så jag hällde tillbaka vinet från karaffen till flaskan och ställde det i kylen igen (Väldigt mycket syra och dominerat av tranbär och röda vinbär). Idag dekanterade jag vinet först i cirka 3 timmar innan jag började dricka av det. Nu dominerar mörk frukt och med lite värme i glaset så framträder mocca och chokladtoner. Det rikliga syran är idag balanserad och frukten är riktigt bra. Som helhet ett väldigt trevligt elegant vin, som skulle behöva ligga till sig några år. Helt klart ett vin som jag kan tänka mig att köpa igen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vår kära @Elvis har bloggat rörande prinsbröllopet som gick av stapeln i helgen. Vad som var extra anmärkningsvärt enligt mig var det faktum att en sydafrikansk Pinot Noir serverades, dessutom av producenten Radford Dale som jag testade ihop med @Magnus L förra veckan (dock deras Syrah).

Vad tror ni om Pinoten, borde den testas? Kungahuset brukar väl välja vin med viss omsorg trots allt, så det borde vara speciellt kan man tycka (jag förutsätter att det är folk med koll som har valt vin). :)
 

rs14

Medlem
Tror det är Bruden som haft ett finger med i spelet här. De har varit med och påverkat det mesta i menyn och hon ville förmodligen ha ett vin från SA med här då hon hyser en viss förkärlek till landet. Intressant och nåfot udda val, Radford Dales viner har inte imponerat jättemycket på mig men jag har varken testat Syrah eller Pinot Noir från dem.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tror det är Bruden som haft ett finger med i spelet här. De har varit med och påverkat det mesta i menyn och hon ville förmodligen ha ett vin från SA med här då hon hyser en viss förkärlek till landet. Intressant och nåfot udda val, Radford Dales viner har inte imponerat jättemycket på mig men jag har varken testat Syrah eller Pinot Noir från dem.
Varför välja en medioker sydafrikan när man kan välja en bra? Jag menar, om man nu vill stötta Sydafrika som land så är det väl smart att visa upp ett kanonvin? :confused:

Om det skulle vara så att Sofia har valt just detta vin (som är allt annat än ett standardvin i SB:s sortiment), så borde hon vara väl bevandrad, då Pinot Noir från SA knappast finns i överflöd att hitta trots allt. :)
 
Toppen