Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Mattias Schyberg

Administratör
Två klassiska sydafrikaner testade i helgen.

image.jpg


2013 Mullineux Syrah (95054)
Jädrar i min låda vad omöjligt det måste vara att plocka detta blint. 13 % alkohol, heltorr smak och en elegans i aromen som får mig att tänka på helt annat ursprung än Sydafrika. Magiskt härlig arom med hallon, björnbär, läder, chark och peppar som senare med lite luft bjuder på lagerblad, läder, tjära, mörk sten och lite brettiga gröna oliver. Komplext till tusen.

I munnen så lyser dock intensiteten med sin frånvaro, även tanninerna är lite lama. Slankt, saftigt och lättdrucket, men tyvärr inte lika seriöst som aromen indikerar. Frisk syra och bra balans. Med mer umpa-dumpa så hade jag lätt gått över 90p, men nu får det nöja sig med 89p. Solklart köp, oavsett vad man tycker om SA generellt.

2011 Raats Cabernet Franc (92606)
Klassiska drag av CF men med lite mer solmogen frukt. Mycket ceder, svarta vinbär, vägdamm, peppar(!) och lingonris som möter en svag ton av kafferost, bränd jord och röd paprika. Inte så komplext som jag hade velat, men härligt ändå. Rejäl intensitet och stramt med bra syra samt lite eldkraft i medelfyllig kostym.

Riktigt gott och kul, men jag hade högre förväntningar. 90p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Att sydafrikansk Syrah i många fall håller hög klass borde inte komma som någon överraskning för någon på detta forum, men det är alltid intressant att läsa vad de stora pojkarna tycker, speciellt när det har provats blint enligt konstens alla regler, dessutom i stenhård konkurrens. Provningen hölls i Sydafrika med ett gäng vinmakare och vinskribenter och Tim Atkins absoluta favoritvin på blindprovningen blev 2012 Reyneke Reserve, vilket är riktigt kul att läsa. Läs gärna också vad Christian Eedes har att säga (som också deltog på provningen) samt Jamie Goodes kommentarer för att balansera upp det hela en aning.

Den sammanlagda bedömning bör tas med en nypa salt då det var väldigt många sydafrikanska vinmakare med på provningen, dessutom många sydafrikanska viner. Den totala bilden är dock tydlig: Syrah från Sydafrika levererar riktigt bra för tillfället. :)


Viner testade:

2007 Betz Family Winery La Serenne Syrah (USA)
2012 Boekenhoutskloof Syrah (SA)
2012 Boschendal Cecll John Reserve (SA)
2012 Cederberg Shiraz (SA)
2006 Clonakilla Shiraz/Viognier (Australia)
2007 Cornas, Dom. Vincent Paris (France)
2005 Côte Rôtie, Coteaux de Tupin Dom. Jean-Michel Stephan (France)
2011 Côte Rôtie, Dom. Jean-Paul and Jean-Luc Jamet (France)
2006 Côte Rôtie, La Landonne René Rostaing (France)
2007 Craggy Range Le Sol Syrah (New Zealand)
2012 DeMorgenzon Reserve Syrah (SA)
2011 Eagles' Nest Syrah (SA)
2012 Fairview The Beacon Shiraz (SA)
2011 Haskell Pillars Syrah (SA)
2007 Hermitage, Dom Jean-Louis Chave (France)
2012 Keermont Syrah (SA)
2012 La Motte Pierneef Shiraz/Viognier (SA)
2012 Leeuwenkuil Heritage Syrah (SA)
2009 Luddite Syrah (SA)
2006 Matetic EQ Syrah (Chile)
2012 Mullineux Granite Syrah (SA)
2012 Mullineux Iron Syrah (SA)
2012 Mullineux Schist Syrah (SA)
2012 Mullineux Syrah (SA)
2012 Porseleinberg Syrah (SA)
2014 Radford Dale Nudity Syrah (SA)
2013 Radford Dale Syrah (SA)
2011 Raka Biography Shiraz (SA)
2012 Reyneke Reserve Red (SA)
2012 Richard Kershaw Clonal Selection Syrah (SA)
2007 Saintsbury Sawi Vineyard Syrah (USA)
2011 Saronsberg Shiraz (SA)
2010 Skilogalee Basket Pressed Shiraz (Australia)
2012 Super Single Vineyard Mount Sutherland Syrah (SA)
2013 The Berrio Syrah (SA)
2009 The Foundry Syrah (SA)
2013 Waterkloof Syrah (SA)

Provningens alla vinnare:

1. 2006 Clonakilla Shiraz/Viognier (Australia)
2. 2007 Saintsbury Savi Vineyard Syrah (USA)
3. 2012 Mullineux Schist Syrah (SA)
4. 2012 Reyneke Reserve Red (SA)
5= 2012 Leeuwenkuil Heritage Syrah (SA)
5= 2011 Côte Rôtie, Jean-Paul and Jean-Luc Jamet (France)
7. 2012 Mullineux Iron Syrah (SA)
8. 2012 Mullineux Syrah (SA)
9. 2012 Porseleinberg Syrah (SA)
10. 2011 Haskell Pillars Syrah (SA)
 

chambertin

Medlem
Att sydafrikansk Syrah i många fall håller hög klass borde inte komma som någon överraskning för någon på detta forum, men det är alltid intressant att läsa vad de stora pojkarna tycker, speciellt när det har provats blint enligt konstens alla regler, dessutom i stenhård konkurrens. Provningen hölls i Sydafrika med ett gäng vinmakare och vinskribenter och Tim Atkins absoluta favoritvin på blindprovningen blev 2012 Reyneke Reserve, vilket är riktigt kul att läsa. Läs gärna också vad Christian Eedes har att säga (som också deltog på provningen) samt Jamie Goodes kommentarer för att balansera upp det hela en aning.

Den sammanlagda bedömning bör tas med en nypa salt då det var väldigt många sydafrikanska vinmakare med på provningen, dessutom många sydafrikanska viner. Den totala bilden är dock tydlig: Syrah från Sydafrika levererar riktigt bra för tillfället. :)


Viner testade:

2007 Betz Family Winery La Serenne Syrah (USA)
2012 Boekenhoutskloof Syrah (SA)
2012 Boschendal Cecll John Reserve (SA)
2012 Cederberg Shiraz (SA)
2006 Clonakilla Shiraz/Viognier (Australia)
2007 Cornas, Dom. Vincent Paris (France)
2005 Côte Rôtie, Coteaux de Tupin Dom. Jean-Michel Stephan (France)
2011 Côte Rôtie, Dom. Jean-Paul and Jean-Luc Jamet (France)
2006 Côte Rôtie, La Landonne René Rostaing (France)
2007 Craggy Range Le Sol Syrah (New Zealand)
2012 DeMorgenzon Reserve Syrah (SA)
2011 Eagles' Nest Syrah (SA)
2012 Fairview The Beacon Shiraz (SA)
2011 Haskell Pillars Syrah (SA)
2007 Hermitage, Dom Jean-Louis Chave (France)
2012 Keermont Syrah (SA)
2012 La Motte Pierneef Shiraz/Viognier (SA)
2012 Leeuwenkuil Heritage Syrah (SA)
2009 Luddite Syrah (SA)
2006 Matetic EQ Syrah (Chile)
2012 Mullineux Granite Syrah (SA)
2012 Mullineux Iron Syrah (SA)
2012 Mullineux Schist Syrah (SA)
2012 Mullineux Syrah (SA)
2012 Porseleinberg Syrah (SA)
2014 Radford Dale Nudity Syrah (SA)
2013 Radford Dale Syrah (SA)
2011 Raka Biography Shiraz (SA)
2012 Reyneke Reserve Red (SA)
2012 Richard Kershaw Clonal Selection Syrah (SA)
2007 Saintsbury Sawi Vineyard Syrah (USA)
2011 Saronsberg Shiraz (SA)
2010 Skilogalee Basket Pressed Shiraz (Australia)
2012 Super Single Vineyard Mount Sutherland Syrah (SA)
2013 The Berrio Syrah (SA)
2009 The Foundry Syrah (SA)
2013 Waterkloof Syrah (SA)

Provningens alla vinnare:

1. 2006 Clonakilla Shiraz/Viognier (Australia)
2. 2007 Saintsbury Savi Vineyard Syrah (USA)
3. 2012 Mullineux Schist Syrah (SA)
4. 2012 Reyneke Reserve Red (SA)
5= 2012 Leeuwenkuil Heritage Syrah (SA)
5= 2011 Côte Rôtie, Jean-Paul and Jean-Luc Jamet (France)
7. 2012 Mullineux Iron Syrah (SA)
8. 2012 Mullineux Syrah (SA)
9. 2012 Porseleinberg Syrah (SA)
10. 2011 Haskell Pillars Syrah (SA)
Auzonen provade Syrah förra veckan dom med.
https://auzine.wordpress.com/
 

Vino fino

Medlem
Den sammanlagda bedömning bör tas med en nypa salt då det var väldigt många sydafrikanska vinmakare med på provningen, dessutom många sydafrikanska viner. Den totala bilden är dock tydlig: Syrah från Sydafrika levererar riktigt bra för tillfället. :)
Min fråga blir ju (naturligtvis): varför togs inte de bästa exemplaren med från andra länder när de ställdes mot Sydafrikas bästa?

Visst visste vi att SA:s syrah är i toppklass men äpplen och äpplen....
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min fråga blir ju (naturligtvis): varför togs inte de bästa exemplaren med från andra länder när de ställdes mot Sydafrikas bästa?

Visst visste vi att SA:s syrah är i toppklass men äpplen och äpplen....
Finns många brister i upplägget, men man bör nog se resultatet för vad det är. Vilka viner som levererade bäst av de som var med, inte "den ultimata syrahprovningen för att kora världens bästa Syrah". ;)

En annan gång med andra viner och andra bedömare så kan resultatet mycket väl bli helt annorlunda. :)
 

ChristianB

DipWSET
2009 Waterford Estate Cabernet Sauvignon

En klassisk fyllig Cab som visar karakteristiska mörka röda bär, läder, tobak, lite mineral och strama tanniner.
Lite torr men ett vin som de flesta kan gilla fastän det är ett SA (befriad av rökighet). Välgjort med stor doft, lätt parikaton, kryddig och örtig, bra syra och rotade fat.

Bra balans och som vanligt när det gäller Cab, så är de lite vinbärston och körsbär. Var jättegott till grillat. Kommer att bli mycket bättre om några år....

Betyg: Mycket bra för 200 pix. Idag: 90p
Det här var ju väldigt intressant! Jag provade 2011 av den här för några veckor sedan och upplevde att den var tydligt rökig. :) Ska plocka hem en 2009 och testa, kanske kan få med mig @Daniel B också för jag har för mig att han nämnde den i något sammanhang...
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Det här var ju väldigt intressant! Jag provade 2011 av den här för några veckor sedan och upplevde att den var tydligt rökig. :) Ska plocka hem en 2009 och testa, kanske kan få med mig @Daniel B också för jag har för mig att han nämnde den i något sammanhang...
Drack 2009an under förra året och tyckte då att det var ett gott vin, men inget som jag kommer att köpa för att lagra. Hittade ingen rök i 2009an. Länkar till smaknoten som du hittar längst ner på sidan:
http://www.finewines.se/threads/roeda-sydafrikanska-viner.3046/page-3
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 The Motorcycle Marvel - Nederburg (Rhone blend)
20150509_171854.jpg

Doft: Röda bär, peppar och toner av choklad med lite värme i glaset
Smak: Röda bär, hallon, kryddor och vitpeppar

Ett slankt rött vin från Sydafrika som spelar mer på elegans än kraft. Tycker man om norra rhone stilen och inte alltför svulstiga viner så är detta garanterat ett prisv... alternativ. Jag tror inte att någon hade tagit detta för ett SA vin om de fått det blint. Finns bra elegant frukt, tydlig syra och tanniner som det är lite bett i. Kommer garanterat vinna på att få ligga några år. Jag tycker att detta vinet är gott, men jag föredrar viner med mera kraft i. Kul att prova och något som jag skulle kunna tänka mig att dricka igen till en lättare maträtt.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2010 Cederberg Five Generations Cabernet Sauvignon
20150510_151217.jpg

Doft: Mörka bär, katrinplommon, slånbär, tobak, kaffe
Smak: Svarta vinbär, körsbär, mörk frukt, tobak

Ett riktigt bra vin som doftar lite för mycket katrinplommon, vilket först gör mig misstänksam. Men i glaset framträder ett helt annat vin som visar tydlig svartavinbärsfrukt. Först syrliga svartavinbär, som övergår till mogna svarta vinbär när vinet fått mer värme och luft. Vinet har en hel del syra och helt ok tanniner. Jag skulle klart kunna tänka mig att dricka vinet igen och detta är ytterligare ett av de vin från SA som skulle ha varit intressant att dricka om 5-10 år.
 

Per Stade

Lege artis
2011 The Motorcycle Marvel - Nederburg (Rhone blend)
Visa bifogad bild 4041
Doft: Röda bär, peppar och toner av choklad med lite värme i glaset
Smak: Röda bär, hallon, kryddor och vitpeppar

Ett slankt rött vin från Sydafrika som spelar mer på elegans än kraft. Tycker man om norra rhone stilen och inte alltför svulstiga viner så är detta garanterat ett prisv... alternativ. Jag tror inte att någon hade tagit detta för ett SA vin om de fått det blint. Finns bra elegant frukt, tydlig syra och tanniner som det är lite bett i. Kommer garanterat vinna på att få ligga några år. Jag tycker att detta vinet är gott, men jag föredrar viner med mera kraft i. Kul att prova och något som jag skulle kunna tänka mig att dricka igen till en lättare maträtt.


Vincent Black Shadow på etiketten, bara en sån sak!
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Vilafonté Series C
20150514_194216.jpg

Doft: Svarta vinbär, mörk frukt, svaga mocca och chokladtoner
Smak: Svarta vinbär, blyerts, lakrits och svag smak av tobak

Ytterligare ett bra SA vin som kommer att bara bli bättre och bättre med tid. Det är uppenbart när jag gått igenom både den ena och andra flaskan från SA att de flesta viner över 350 sek behöver tid och att det samtidigt är väldigt svårt att få tag på årgångar äldre än 2005 från SA (de flesta är runt 2010 och 2011 i dagsläget). Vilafonté series C har bra syra, tydliga tanniner och syrlig mörk frukt, så det finns alla komponenter för att det skall kunna bli ett riktigt bra vin. Jag tog och dubbeldekanterade denna flaska (därav rödvinsfläckarna på etiketten) då jag tyckte att syran fortfarande var lite för påtaglig efter vinet stått i karaff i cirka 2,5 timmar. Med dubbeldekantering och ytterligare 1,5 timmar i karaff, så mjuknar syran upp och fram kommer ett elegant vin som domineras av trevlig svarta vinbärsfrukt. Helt klart ett vin jag skulle kunna tänka mig att dricka igen och helst skulle vinet då ha lagrats i 3-5 år till.
 

Vino fino

Medlem
Det är uppenbart när jag gått igenom både den ena och andra flaskan från SA att de flesta viner över 350 sek behöver tid och att det samtidigt är väldigt svårt att få tag på årgångar äldre än 2005 från SA
Instämmer helt. Jag diskuterade just detta med @Mattias S på Pinot-provningen i sthlm: sydafrikanska kvalitetsviner av exempelvis Syrah har man (i alla fall inte jag) hanterat på samma sätt som Rhone och man sitter med ett historiskt underskott i sin källare. Man provar viner idag som man egentligen vill smaka om 5-10 år och så inser man att man har inga 10-åringar i sin källare...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Instämmer helt. Jag diskuterade just detta med @Mattias S på Pinot-provningen i sthlm: sydafrikanska kvalitetsviner av exempelvis Syrah har man (i alla fall inte jag) hanterat på samma sätt som Rhone och man sitter med ett historiskt underskott i sin källare. Man provar viner idag som man egentligen vill smaka om 5-10 år och så inser man att man har inga 10-åringar i sin källare...
Inga problem för mig dock, 10-åringar är rena lyxvinerna oavsett ursprung. Själv så tuggar jag tannin och njuter som värsta masochisten. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Om jag håller mig aktiv på forumet tillräckligt länge och fortsätter att vara en pain in the ass när det gäller att kritisera traditioner och klassiska vinregioner så kanske forumet anordnar en insamling där jag får en fin vinkyl i present, om inte annat bara för att knipa käft. ;)
Synd att du bor så avsides jag har 2 stora kylar i källaren som jag inte använder:)
 
Toppen