Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Mattias Schyberg

Administratör
Spännande ! Väntar otåligt på dina och @Appel:s noteringar.
Jfrt med 2010 som ju hade 60% Syrah, 40% Cab S så har den här årgången (2012) 100% Syrah.
http://www.reynekewines.co.za/pages/wine_range/reserve_wine_range.php
Oj, kul att det är annorlunda, men lite orolig blir jag över finessen och nyansrikedomen med tanke på att det enbart är en druva (det funkar ju i norra Rhône visserligen). Jag kan nog inte låta bli att poppa tror jag. FAN, snart ryker korken! :D
 

Mats

Gone todash....
Ser ut att vara samma vin och samma importör men att ena ligger i beställningssortimentet och den andra i tillfälliga sortimentet....Skumt.....
 
Last edited:

merlotsmile

Medlem
minlopsedel (1).png
Ser ut att vara samma vin och samma importör men att ena ligger i beställningssortimentet och den andra i tillfälliga sortimentet....Skumt.....
SKUMT var ordet
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter en helkväll med chark, ost, Måns och sydafrikanskt rödtjut så är det hög tid för att lämna in en rapport...

2012 Reyneke Reserve Red
är ett vin med stor personlighet och mängder av nyanser. Årgång 2010 av detta vin har betytt en hel del för mig vilket gör att mina förväntningar var smått orimliga.

Levde vinet upp till förväntningarna?

Både jag och nej, jag vet nog inte riktigt ännu, men det jag vet är att det på något vis berör mig på ett känslomässigt plan.

Det är komplext utan tvekan. Slankt och elegant, på gränsen till burgundiskt i kropp och form, men samtidigt så typiskt norra Rhône med mängder av peppar, eneträ, lagerblad och lavendel som varvas med råbiff, björnbär, stall och mörk krossad sten. Alla mina strängar vibrerar i harmoni och jag får lite ståpäls.

I munnen så är det finstämda tanniner och spritsiga syror (nästan lite kolsyra) som utmärker sig mest. Sammetslen frukt i perfekt balans med en liten ungdomlig vresighet i avslutet. Inget bombastiskt eller svårsmält, allt bara faller på plats och slinker ner i osunt stora klunkar och plötsligt så inser jag att flaskan är slut.

Jag hade absolut kunnat tänka mig mer drag och intensitet, men då hade det ju inte varit samma vin å andra sidan. Jag får helt enkelt landa i att detta är ett vin som ger en stor upplevelse med finstämd röst. 94p
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Efter en helkväll med chark, ost, Måns och sydafrikanskt rödtjut så är det hög tid för att lämna in en rapport...

2012 Reyneke Reserve Red
är ett vin med stor personlighet och mängder av nyanser. Årgång 2010 av detta vin har betytt en hel del för mig vilket gör att mina förväntningar var smått orimliga.

Levde vinet upp till förväntningarna?

Både jag och nej, jag vet nog inte riktigt ännu, men det jag vet är att det på något vis berör mig på ett känslomässigt plan.

Det är komplext utan tvekan. Slankt och elegant, på gränsen till burgundiskt i kropp och form, men samtidigt så typiskt norra Rhône med mängder av peppar, eneträ, lagerblad och lavendel som varvas med råbiff, björnbär, stall och mörk krossad sten. Alla mina strängar vibererar i harmoni och jag får lite ståpäls.

I munnen så är det finstämda tanniner och spritsiga syror (nästan lite kolsyra) som utmärker sig mest. Sammetslen frukt i perfekt balans med en liten ungdomlig vresighet i avslutet. Inget bombastiskt eller svårsmält, allt bara faller på plats och slinker ner i osunt stora klunkar och plötsligt så inser jag att flaskan är slut.

Jag hade absolut kunnat tänka mig mer drag och intensitet, men då hade det ju inte varit samma vin å andra sidan. Jag får helt enkelt landa i att detta är ett vin som ger en stor upplevelse med finstämd röst. 94p

Kul med stora vinupplevelser, det låter som ett stort vin med potential att utvecklas, tur att man bokat några flaskor.. Hoppas bara att bokningen inte makuleras;) Har några 2010or i källaren som jag fortfarande inte rört.. Kanske ska man ha en vertikalprovning vad det lider
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Efter en helkväll med chark, ost, Måns och sydafrikanskt rödtjut så är det hög tid för att lämna in en rapport...

2012 Reyneke Reserve Red
är ett vin med stor personlighet och mängder av nyanser. Årgång 2010 av detta vin har betytt en hel del för mig vilket gör att mina förväntningar var smått orimliga.

Levde vinet upp till förväntningarna?

Både jag och nej, jag vet nog inte riktigt ännu, men det jag vet är att det på något vis berör mig på ett känslomässigt plan.

Det är komplext utan tvekan. Slankt och elegant, på gränsen till burgundiskt i kropp och form, men samtidigt så typiskt norra Rhône med mängder av peppar, eneträ, lagerblad och lavendel som varvas med råbiff, björnbär, stall och mörk krossad sten. Alla mina strängar vibrerar i harmoni och jag får lite ståpäls.

I munnen så är det finstämda tanniner och spritsiga syror (nästan lite kolsyra) som utmärker sig mest. Sammetslen frukt i perfekt balans med en liten ungdomlig vresighet i avslutet. Inget bombastiskt eller svårsmält, allt bara faller på plats och slinker ner i osunt stora klunkar och plötsligt så inser jag att flaskan är slut.

Jag hade absolut kunnat tänka mig mer drag och intensitet, men då hade det ju inte varit samma vin å andra sidan. Jag får helt enkelt landa i att detta är ett vin som ger en stor upplevelse med finstämd röst. 94p
-Beställde två flaskor förra året efter att vinet hyllats här men sedan har jag glömt bort dem så det aldrig har blivit av att prova, tittade i min CT för att se om det var 2010 eller 2011 som jag hade men inser att flaskorna hamnat i svarta hålet och inte blivit loggade... Slarvigt, kanske ska ta det som ett tecken på att de borde drickas upp omedelbart :)
-Med dina 94P känns det som att man borde beställa lite igen men det råder tyvärr köpstopp inför frankrikeresan... :(
 

Mattias Schyberg

Administratör
-Beställde två flaskor förra året efter att vinet hyllats här men sedan har jag glömt bort dem så det aldrig har blivit av att prova, tittade i min CT för att se om det var 2010 eller 2011 som jag hade men inser att flaskorna hamnat i svarta hålet och inte blivit loggade... Slarvigt, kanske ska ta det som ett tecken på att de borde drickas upp omedelbart :)
-Med dina 94P känns det som att man borde beställa lite igen men det råder tyvärr köpstopp inför frankrikeresan... :(
Mina poäng är dock lite känslomässiga rörande detta vin (dessutom dracks det oblint), så många kan nog behöva plocka bort någon pinne kan jag tänka mig. Över 90 är det dock helt utan tvekan. Frugan gav det 91p. :)

Det bör vara 2010 du har då jag inte tror att det släpptes någon 2011, eller jag hittar ingen information om det i alla fall.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Parallellprovning av 2011 Mullineux Granite Syrah och 2011 Mullineux Schist Syrah
20150315_105250.jpg

Dekanterade vinerna cirka 9 timmar innan jag gav mig på dem.

Schist

Doft: Mörk frukt, kryddor, jordgubbar, svaga kaffetoner, rökt korv
Smak: Mörk frukt som domineras av plommon, jordgubbar, inslag av körsbär, lakrits, peppar, lätt rökighet (baconrökigt)

Svalt, elegant, len rund mörk frukt som ackompanjeras av jordgubbar. Bra syra som balanserar upp frukten väl. Lång eftersmak. Ett riktigt, riktigt bra vin som redan nu är välbalanserat och har alla komponenter för att bli helt fantastiskt. Fruktansvärt bra redan nu allt i balans!!

Granite
Doft: Mocca, mörk frukt, rök, choklad, kaffelikör, lakrits
Smak: Plommon, mörk frukt, lakrits, kaffetoner, liten rökighet (baconrökigt)

Första intrycket: Mer fatat än Schist med tanke på de tydliga kaffedoften. Inte lika tillgängligt, inte lika elegant, mycket tanniner som inte är helt integrerade, mer rök än Schist.
Fortfarande ett väldigt bra vin som behöver tid. Det är inte så balanserat som Schist är. Vinet blir sedan lite bättre under kvällen, då speciellt kaffetonerna (faten) integreras bättre.

Min bättre hält tyckte inte varken om Schist eller Granite och därav tog jag fram en flaska Salentein Plot 21 Malbec. Kunde inte låta bli att använda Salentein som smakreferens mot Granite även om de är väldigt olika som viner, då Salentein är pang på med mycket frukt. Det som blev uppenbart för mig är att Granite är ett väldigt mycket bättre vin än vad jag tyckte initialt. Helt klart ett elegant vin som kommer att bli mycket bättre med tid (90+ i betyg), jag tror dock inte att det kommer att nå upp i den nivå som Schist håller.

Schist klar vinnare!
 

kayaker

Cyklist
Mina poäng är dock lite känslomässiga rörande detta vin (dessutom dracks det oblint), så många kan nog behöva plocka bort någon pinne kan jag tänka mig. Över 90 är det dock helt utan tvekan. Frugan gav det 91p. :)

Det bör vara 2010 du har då jag inte tror att det släpptes någon 2011, eller jag hittar ingen information om det i alla fall.
Var det inte någon som fick 2011 vid beställning av 2010?
Hursomhelst så har jag sett den på någon restaurang.
 

kayaker

Cyklist
Vet inte, men den årgången finns inte på Reynekes hemsida i vilket fall. Kanske var den för dålig?
Knappast. Julia Harding MW gav 2011:an 17p och skrev såhär:
100% Syrah. Winemaker: Rudiger Gretschel, age 34. Complex aromas of dark fruit, a hint of meatiness and something more mineral/stony. Tannins pretty dry right now but there's juicy fruit to compensate once it has had a little more time in bottle. Strong sense of authenticity, if that does not sound too pretentious. Dry, dry, firm tannins, refined, lithe and long without overweening power. I can imagine it would not be hard to finish the bottle.
F.ö. så kostade den £16 i Storbritannien.
 

rs14

Medlem
£16 är ett bra pris. Jag har inte köpt några flaskor senaste åren av detta vin då jag tyckt det legat lite för högt i pris men av kommentarerna i denna tråd så verkar det ändå anses som prisvärt. Köpte dock ett par flaskor av 2007 som SB rea'de ut för 225 kronor för ett par tre år sedan. Ligger kvar i källaren men det är nästan så man ångrar att man inte köpte några fler flaskor av den.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Knappast. Julia Harding MW gav 2011:an 17p och skrev såhär:
100% Syrah. Winemaker: Rudiger Gretschel, age 34. Complex aromas of dark fruit, a hint of meatiness and something more mineral/stony. Tannins pretty dry right now but there's juicy fruit to compensate once it has had a little more time in bottle. Strong sense of authenticity, if that does not sound too pretentious. Dry, dry, firm tannins, refined, lithe and long without overweening power. I can imagine it would not be hard to finish the bottle.
F.ö. så kostade den £16 i Storbritannien.

Det är deras vanliga Syrah som Harding har recenserat. Reserve Red har inga ägda flaskor på Cellartracker och årgången saknas på Reynekes egna hemsida.
 
Toppen