Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Trådskapare
M

mnor

Medlem
Verkar ju vara en del i denna tråd som uppskattar vin från SA och det hade varit kul att göra en BOYB-provning med bättre viner från SA någon gång.
Bra initiativ! Är på.
Har några pjäser själv som börjar bli mogna. Skulle vara kul att blindprova dem mot sina franska förebilder.
Är på! Har inga äldre viner från SA, men något bättre vin från SA kan jag garanterat frambringa.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2009 Hanneli R - La Motte
20150228_095124.jpg


20150228_095154.jpg

Doft av körsbär, röda bär, kryddor, peppar och kaffetoner
Smak av: Röda bär, kryddor och kaffe

Dekanterade vinet i cirka 2 timmar innan jag började dricka. Doften är helt fantastisk och man får riktigt höga förväntningar!
När man smakar på vinet så är det först som känns riktigt skarpa syror och påtagliga tanniner. Låter vinet stå ytterligare en timme i glaset och sakta börjar en blyg frukt av röda bär framträda (ung Barolo vibbar), syrorna dämpas något och tanninerna har fortfarande ett ordentligt bett. Låter vinet stå ytterligare ett tag i glaset och den blyga frukten finns fortfarande där, men nu framträder kryddor och särskilt kaffe i eftersmaken.

Det här vinet drack jag alldeles för tidigt!! Borde garanterat ha väntat minst 5-7 år. Är lite orolig över hur vinet utvecklade sig under kvällen, hade önskat att den slanka frukten mer hade stått i centrum, istället för kaffesmaken. Samtidigt är det svårt att veta hur vinet verkligen utvecklar sig på flaska. Bra kvalitativt vin som jag har lite svårt att avgöra utvecklingspotentialen på (om det endast blir bra eller riktigt, riktigt bra). Har sparat undan större delen av flaskan och funderar att återkomma till det på söndag och se om det hänt något.
 

rs14

Medlem
Jag bor lite knepigt (en småstad i södra delen av landet) så har svårt att styra upp något men jag packar gärna bilen med godsaker om någon/några kan ta på sig att arrangera detta. Göteborg eller Stockholm kvittar även jag har kortare körsträcka till GBG.
 

rs14

Medlem
The Jem (Waterford) ligger rätt högt i pris också vill jag minnas.

Några har ju hyllat Reyneke Reserve här och ser att 12:an släpps i mars. Verkar vara samma pris som BS dock.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Dag 2 - 2009 Hanneli R - La Motte
Lät vinet stå 2 dagar i kylskåp och tog sedan och hällde upp vinet på glas cirka 1 timme innan jag drack det:
Doft av rosenblad, röda bär och svaga toner av fat
Smak av småsyrliga körsbär, syrliga björnbär, inslag av plommon, viss pepprighet och svaga toner av fat

Ett klart mycket bättre vin dag 2. Den slanka frukten är i centrum och faten är mycket bättre integrerade (kände inga kaffetoner idag). Ett mycket bra vin som jag inte hade placerat i Sydafrika om jag fått det blint. Fortfarande finns det mycket syra och en hel del tanniner i vinet, som borgar för att det kan bli mycket bättre framöver. Att hålla på det 5-7 år som jag skrev i noten ovan låter fortfarande rimligt.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Vad var det för temperatur? Vanligt kylskåp eller vinkylskåp?
Har öppnade flaskor igenkorkadade längst ner i det vanliga kylskåpet. Brukar kunna stå några flaskor där, som man inte får glömma allt för länge. En vecka är inga problem.
 

Larseman

Medlem
Hur är Nederburg som producent? Altia Academy Wine Club ordnar provning i Stockholm den 14 april, är det värt att gå?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur är Nederburg som producent? Altia Academy Wine Club ordnar provning i Stockholm den 14 april, är det värt att gå?
Jag har enbart testat producentens billigare alster så som Late Harvest och några av de enklare runt hundralappen. De billiga har väl levererat vad man kan förvänta sig i den prisklassen, men jag har ingen aning om vad de mer ambitiösa rackarna går för. Saronsberg är dock en liknande typ av producent och hans bättre viner levererade rejält. Kör på säger jag. :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Hur är Nederburg som producent? Altia Academy Wine Club ordnar provning i Stockholm den 14 april, är det värt att gå?
Jag har var på deras provning för 2-3 år sedan, det var även då Altia som anordnade den. Det var innan jag hade börjat lägga mer pengar på vin, och det lär inte vara några direkt extraordinära viner som serveras på provningen. Jag vill minnas att de hade med sig några speciella, men fokus på vår provning låg på de viner som fanns tillgängliga på Systembolaget.

Jag skulle inte gå igen, men jag tycker att Altias provningar överlag har gått ned sig rent kvalitetsmässigt, men det kanske bara är jag...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur är Nederburg som producent? Altia Academy Wine Club ordnar provning i Stockholm den 14 april, är det värt att gå?
Vad är det för kostnad och hur många vin blir det? Det brukar ju vara ganska subventionerat då det är bra reklam, men det är ju lite olika från fall till fall. Det brukar i alla fall tendera att bli väldigt trevliga kvällar där man i bästa fall kan få prata en hel del vin med folk som verkligen kan sin sak när det gäller vinmakning.

På Norda Bar och Grill så kostade exempelvis Saronsberg-provningen en tusenlapp och då blev det ett tiotal viner där samtliga viner höll rimlig klass (med ett par riktigt ambitiösa viner) plus att det ingick en tvårätters rejäl middag. Kalaskväll i restaurangmiljö för en spottstyver!
 

Larseman

Medlem
Vad är det för kostnad och hur många vin blir det? Det brukar ju vara ganska subventionerat då det är bra reklam, men det är ju lite olika från fall till fall. Det brukar i alla fall tendera att bli väldigt trevliga kvällar där man i bästa fall kan få prata en hel del vin med folk som verkligen kan sin sak när det gäller vinmakning.

På Norda Bar och Grill så kostade exempelvis Saronsberg-provningen en tusenlapp och då blev det ett tiotal viner där samtliga viner höll rimlig klass (med ett par riktigt ambitiösa viner) plus att det ingick en tvårätters rejäl middag. Kalaskväll i restaurangmiljö för en spottstyver!
Provningen är även i Götet, så du kanske kan prova själv också. Jag tror att vi ska gå, känns som att det kan vara lite mer än plonk bara ;)
Från inbjudan:
Specialprovningar med Nederburg i fokus Nu hälsar vi våra medlemmar välkomna till provningar där vi fokuserar på Nederburg, som definitivt är en av Sydafrikas mest meriterade vinproducenter.

Provningen leds av Mats Claësson från Altia Academy och vi kommer att fokusera helt på exklusiva och unika viner. Det kommer bland annat serveras viner som ropats in på den årliga Nederburgauktionen.

Måndagen den 30 mars - Kl 18.30
Tidbloms Hotel i Göteborg

Tisdagen den 14 april - 18.15
Näringslivets Hus i Stockholm

Vi kommer att prova 8 viner (inget under 150kr/flaskan) Evenemanget kostar 450 kr per person, och då ingår en maträtt med vin därtill
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tidbloms hotell ligger på krypavstånd från mig, tack för tipset! Dock dagen innan vinferno med göteborgsgänget.:baksmälla:

Det verkar vara riktigt bra pris och med lite mat till så kan det knappast bli fel även om vinerna mot förmodan skulle suga. :)
 
Toppen