Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Trådskapare
M

mnor

Medlem
2013 Lourensford Reserve Winemaker's Selection
20150110_093833.jpg

Doft av plommon, mörka bär och kaffe
Smak av plommon, svarta vinbär, kaffe och salmiak

Ett småtrevligt vin som blev bättre och bättre ju längre kvällen gick. I början ganska mycket syra och jag saknar koncentration i frukten.
Ju mer värme vinet får och ju längre det får stå i glaset desto mer börjar smakerna av kaffe och salmiak framträda. Smakerna i vinet börjar kännas mer balanserad, då syran inte är lika framträdande. Helt ok vin för cirka 130 sek där jag önskat en bättre koncentration i frukten. Vinet skulle vinna på att få ligga till sig 1-2 år. Inget som jag kommer att köpa igen, så nu får jag sluta med budgetalternativen efter nyår...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Finewines borde ge ut en medalj för tapperhet i vin och du ska ha den för din heroiska insats med sydafrikanerna.
Ja, det har ju alltid känts som min lott i livet att envetet stå upp för SA:s fina bidrag till vinvärlden, men här ligger jag i lä!

Jag är glad att så är fallet, dock. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gillar också hela grejen med trådar dedikerad till viner från ett specifikt land, som denna och som Piemonte 2010-tråden.

Keep up the good work!
Håller med, men skulle inte vilja dela upp alla trådar på det viset. Tror att det hade blivit lite för fragmenterat, speciellt om man rapporterar flera viner åt gången.

Men när det finns goda skäl till specialfokus, som i dessa båda fall, så är jag helt med på noterna! :)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Finewines borde ge ut en medalj för tapperhet i vin och du ska ha den för din heroiska insats med sydafrikanerna.
Får tacka så mycket! Min bättre hälft är dock inte helt nöjd med att det blivit så mycket SA, hon hade föredragit om jag hade skapat en liknande tråd för alla FW:s favorit vin Amarone.
 

Vino fino

Medlem
Får tacka så mycket! Min bättre hälft är dock inte helt nöjd med att det blivit så mycket SA, hon hade föredragit om jag hade skapat en liknande tråd för alla FW:s favorit vin Amarone.
Du ska inte tacka, det är vi som tackar.

Du får hälsa frugan att det redan finns etablerade fanziner till Amarone (Allt om Vin mfl).;)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2009 Driehoek Shiraz
20150131_083917.jpg

Doft av mörka bär och fat
Smak av körsbär, svarta vinbär, hallon och fat.

En ok shiraz som domineras av mörka bär och fat. Bra syra men jag hade önskat att fatsmaken var bättre integrerad. Tycker faten var lite för dominanta och hade även önskat lite mer koncentration i frukten. Vinet ändrade lite karaktär med värme i glaset
och slånbär och svaga kaffetoner kom fram. Inget vin som jag kommer att köpa igen.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
I söndags blev det:
2008 De Trafford Shiraz
20150205_154608.jpg

Doft av mörka bär, plommon, kaffe
Smak av kaffe, mörka bär, plommon, svarta vinbär och vitpeppar

Från bra till att bli mycket bra blir omdömet. Detta vin kostar lite över 450 sek och jag tyckte från början att det inte presterade på den nivån. Kaffesmaken (fat(?)) var alldeles för framträdande och frukten kom inte fram till sin fulla rätt. Syran var påtaglig och inte helt balanserad. När vinet fått stå till sig någon timme så balanserades smakerna upp och de småsöta mörka bären och plommon började dominera följt av kaffetoner och en tydlig kryddighet som dominerades av vitpeppar. Detta är helt klart ett mycket bra vin, som behöver ligga ytterligare något år i källaren eller dekanteras under ett antal timmar om man väljer att dricka det nu. Föredrar Saronsberg Shiraz som nästan kostar 200 sek mindre.
 

Michael.S

Medlem
Nu på fredag så släpps mitt favorit vin Boekenhoutskloof Syrah, har lurat många till de norra delarna av Rhone

http://www.systembolaget.se/90552
Tack för detta tips!! Har helt missat det här vinet. Jag som ska till Göteborg imorgon på andra ärenden. Då ska jag köpa ett par flaskor.
Gillar du Syrah från norra Rhone? Testa Mullineux Schist Syrah 2011. Fick dem flesta att tänka Cote-rotie på en byob förra året. :)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Hämtade du ut dem från Sb eller vart har du köpt dem ifrån? Hittar bara 10an på Sb?
Det står fortfarande 2010 på SB men de bytte årgång till 2012 redan i november. Snabba på att uppdatera årgång är de inte. Påpekade redan i november att jag fick 2012 istället för 2010 när jag hämtade ut flaskor på SB och de lovade då att de skulle "felrapportera" det.
 

kayaker

Cyklist
Påpekade redan i november att jag fick 2012 istället för 2010 när jag hämtade ut flaskor på SB och de lovade då att de skulle "felrapportera" det.
Om man vägrar köpa flaskorna så brukar de se till att årgången blir ändrad, speciellt om man beställt till en mindre butik.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2012 Boekenhoutskloof Syrah

image.jpg


Igår var det dags att prova den nya årgången av detta vin, en klassisk producent, dessutom är stålmannens bror vinmakare
Marc Kent

Massor av smörkola vid första mötet, vilket avtar efter ett tag och ersätts av en dov fruktighet som drar åt katrinplommon och möjligen lite torkade björnbär. Mycket funk och klassiska sydafrikanska toner tar plats i framsätet med bränd jord, tjära och härliga havsaromer som förare. Hittar också nougat, rostat kaffe, tobak, kryddpeppar och aningen kräftspad (dill) som kommer och går. Klassiskt på ett bra sätt, men inte överdrivet druvtypiskt.

Rejält stramt och elegant i munnen med riktigt trevlig längd och fräscha syror. Fin eftersmak av blodig biff med brynt smör. Finfin intensitet.

Jag hade högre förväntningar på detta, men de största problemet är nog att det är för ungt i dagsläget. Fattonerna dominerar för mycket och dämpas förhoppningsvis med tiden. Kommer dock inte att bunkra upp och chansa även om det är ett väldigt gott vin av hög kvalitet. Förväntar man sig likheter med norra Rhône så bör man nog undvika detta. Mer Shiraz än Syrah, vilket dock inte är ett problem för mig då jag gillar båda stilarna. 91p
 
Toppen