Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Mattias Schyberg

Administratör
2011 The Bernard Series Organic Syrah
Visa bifogad bild 2295
Doft av viol, söta mörka bär (björnbär är tydligast) och svaga toner av salmiak
Smak av söta mörka bär, plommon, lite lätt syrliga svarta vinbär, toner av peppar och tobak

Riktigt gott och trevligt vin med smak av söta röda bär och frukter. Vinet har en frisk(?) syra som uppväger sötman i frukten, så vinet blir inte syltigt. Tycker det är ett riktigt bra vin för 199 sek, detta kommer jag dricka igen.
Kommer helt klart köpa och testa även detta. Kul!
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Jordan Cobblers Hill
20140817_104207.jpg

Doft av svarta vinbär och körsbär, toner av örter
Smak av svarta vinbär, körsbär, plommon och ett långt avslut med tydliga minttoner
Andra gången som jag dricker detta vin inom loppet av 2 månader. Fortfarande mycket gott! Mycket frukt, bra syra och tillräckliga tanniner i vinet för att hålla uppe helheten. Ytterligare ett bra sydafrikanskt vin som hamnar någonstans i mittskicktet av det jag druckit hittills i denna tråd.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2011 Jordan Cobblers Hill
Visa bifogad bild 2362
Doft av svarta vinbär och körsbär, toner av örter
Smak av svarta vinbär, körsbär, plommon och ett långt avslut med tydliga minttoner
Andra gången som jag dricker detta vin inom loppet av 2 månader. Fortfarande mycket gott! Mycket frukt, bra syra och tillräckliga tanniner i vinet för att hålla uppe helheten. Ytterligare ett bra sydafrikanskt vin som hamnar någonstans i mittskicktet av det jag druckit hittills i denna tråd.
Alltid trevlig läsning. Good job!
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Så nu finns äntligen 2010 Reyneke Reserve i BS igen (efter att jag för en månad sedan fick beskedet att de 4 flaskor som jag då lyckades beställa inte existerade). I fredags beställde jag 4 flaskor och nu hoppas jag att det är 2010 årgången som jag får och att de inte bytt årgång.
 

kayaker

Cyklist
Så nu finns äntligen 2010 Reyneke Reserve i BS igen (efter att jag för en månad sedan fick beskedet att de 4 flaskor som jag då lyckades beställa inte existerade). I fredags beställde jag 4 flaskor och nu hoppas jag att det är 2010 årgången som jag får och att de inte bytt årgång.
De jag hämtade ut i förra veckan var 2010:eek:r.
 

kayaker

Cyklist
Vad kul att du vågar dig på lite kvalitetsvin från SA. Skriv gärna några rader när du har provat. :)
Vi har sänkt ett par flaskor tidigare. Bra, men stilmässigt föredrar jag Mullineux. Min solklara SA-favorit är dock Eben Sadies Columella.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi har sänkt ett par flaskor tidigare. Bra, men stilmässigt föredrar jag Mullineux. Min solklara SA-favorit är dock Eben Sadies Columella.
Mullineux är ruggigt bra, men lite enklare vin totalt jämfört med Reyneke (smaksak såklart). Du har inte provat Schist och Granite också som Mullineux har i sin portfölj?

Columella har jag testat en gång, tyvärr var den årgången (2010?) lite av en besvikelse (möjligen var den för ung).
 

kayaker

Cyklist
Mullineux är ruggigt bra, men lite enklare vin totalt jämfört med Reyneke (smaksak såklart). Du har inte provat Schist och Granite också som Mullineux har i sin portfölj?

Columella har jag testat en gång, tyvärr var den årgången (2010?) lite av en besvikelse (möjligen var den för ung).
Nej, jag har inte provat Schist och Granite än.
Columella behöver tid. Eben själv brukar tydligen dekantera ett dygn innan han ska dricka flaskan.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
De jag hämtade ut i förra veckan var 2010:eek:r.
Då har du haft bättre tur än vad jag har haft hittills. Fick detta beskedet idag:

Din beställning E3301945 har makulerats. Det kan bero på att en eller flera av de varor du har beställt är tillfälligt slut eller har utgått ur sortimentet.

3:e gången gillt kanske, skall ju finnas i sortimentet igen 1:a November...
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Ytterligare en flaska 2011 Jordan Cobblers hill
Doft av rökiga charkuterier, röd mörk frukt och toner av örter
Syrlig smak av plommon, körsbär och toner av svarta vinbär och svaga nyanser av mynta

Tänkte att jag skulle ta fram ett säkert kort, eftersom jag druckit detta vin 2 gånger tidigare under hösten. Inget fel på vinet men absolut inte vad jag förväntade mig. Syra och tanniner finns det helt klart i vinet, men jag är besviken på den "svaga" frukten. Detta var min sista flaska av Jordan Cobblers Hill och jag ser på mina smaknoter att jag uppfattat smakerna i flaskorna något olika (i och för sig inget konstigt), detta var dock den klart svagaste flaskan.
 

rs14

Medlem
Var bortbjudna på middag ikväll och rotade fram tre flaskor ur källaren. Primitiu de Bellmunt 2001 (Priorat), Rust en Vrede Estate 2001 samt Gérard Bertrand L'Hospitalitas 2005 och Rust en Vrede var faktiskt det vin som kammade hem flest röster i afton. Trots tretton år på nacken så finns det mycket liv kvar i detta vin. Imponerande.
 

Appel

Medlem
Jag är ett stort fan av just Rust en Vrede Estate. Jag har dock inte druckit något som varit så lagrat. Stor skillnad?
 

rs14

Medlem
Lite sent svar... Vinet från ReV var som sagt en positiv överraskning, perfekt mognad med frukten i behåll och i fin balans med silkeslena härliga tanniner. Jag har läst att 2001 tillsammans med 2009 var exceptionella årgångar för röda viner i Stellenbosch. Kan inte säga skillnaden mot de senare årgångarna dock, har inte druckit någon Estate efter årgång 2006. Man bytte väl vinmakare i mitten av 00-talet då Louis Strydom gick till Ernie Els Wines istället. Detta kan ju ha en viss påverkan trots att man fortsatt att jobba med samma druvor i detta vin. Faktiskt lite sugen på att prova den senaste årgången (2010) som släpptes i september för att se om man håller fortsatt hög kvalité.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Så nu finns äntligen 2010 Reyneke Reserve i BS igen (efter att jag för en månad sedan fick beskedet att de 4 flaskor som jag då lyckades beställa inte existerade). I fredags beställde jag 4 flaskor och nu hoppas jag att det är 2010 årgången som jag får och att de inte bytt årgång.
Efter 3 försök kunde jag äntligen få hämta ut fel flaskor idag. Mycket riktigt så har de bytt årgång och numera så gäller årgång 2012. Nu hoppas jag bara att 2012 är bättre än 2010 (vilket jag tyvärr ej tror). Hur som helst så kommer jag flaskorna låta ligga i minst 2 år innan jag rör dem.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Saronsberg Shiraz
20141108_092840.jpg

Doft av mörk söt frukt, fat och toner av kaffe (mocca)
Smak av mörk frukt, hallon, toner av salmiak och vitpeppar(?)

Ytterligare ett riktigt bra vin från Sydafrika. Mycket söt mörk frukt som balanseras upp av bra syra och väl integrerade tanniner. Inget vin som jag skulle lagra allt för länge. Dekantera, drick och njut! Ett trevligt bombastiskt vin! Min amaroneälskande bättre hälft gav tummen upp för vinet. (Dekanterade vinet i cirka 2 timmar innan vi började dricka det).
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Saronsberg Provenance Rooi
20141115_095014.jpg

Doft av ceder, mörk frukt, röda bär, toner av kaffe
Smak av plommon, syrliga svarta vinbär, ceder, söta hallon

En röd Bordeaux blend med slank frukt, bra syra och ok tanniner. Ett helt ok vin för prisklassen. Jag störde mig dock något på eftersmaken av hallonsmaksatt druvsocker, så det blir inget jag köper igen.
Att jag inte kommer att få ta hem det igen förstärktes av min bätte hälfts kommentar efter att ha smakat på vinet: "Du får sluta ta hem billiga viner!"(Hon visste inte vad hon hade i glaset).
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2009 Waterford Estate Cabernet Sauvignon
20141124_193656.jpg

Doft av plommon och svarta vinbär
Smak av plommon, björnbär och toner av svarta vinbär (viss bitterhet i eftersmaken)

Tog inte allt för noggranna smaknoter denna gång, drack detta i torsdags. Helt ok vin som jag dock tycker är något uppskrivet på CT. Finns både tanniner och syra i vinet, men inget som riktigt får mig att gå igång. Slutbetyget blir ok men inget jag köper igen.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Saronsberg Full Circle (Bordeaux blend)
20141129_092809.jpg

Doft av röda mörka bär, plommon, kryddor, kaffe, vitpeppar
Smak av plommon, körsbär, toner av hallon, röda vinbär och lite rök (charkuterier).

Dekanterade vinet i cirka 2 timmar innan vi drack det. Kan konstatera att detta vin är ytterligare ett mycket bra sötfruktigt vin med tydliga syror och bra tanniner. Syrorna i vinet är så pass tydliga så köper jag detta vin igen så kommer jag det låta ligga något år, då det känns som det finns en hel del utvecklingspotential. Slutbetyget är: Mycket gott, ett mycket bra kvalitativt vin från Sydafrika med bra lagringspotential (Går att dricka nu med ordentlig dekantering).
 
Toppen