Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Trådskapare
M

mnor

Medlem
Tack för ett ihärdigt slit @mnor! Nästan så man blir sugen på att ge sydafrika en chans :)

Tack! Med tanke på betyget i den västsvenska BOYB, så borde väl SA få sin chans?

2011 Mullineux Family Wines Syrah Schist94 Points
South Africa, Coastal Region, Swartland
WOTN for most of tonight's participants! Tons and tons of pepper, meat, sausage, dark fruit, blackberries, a little blackcurrant. A deep and complex nose! Very dry with a medium+ acidity and a medium body. Great length and intensity. Even though it feels young it has impeccable balance and feels extremely well made. Had most of us fooled for a Northern Rhone, Côte-Rôtie.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Cirrus Syrah
20141206_113905.jpg

Doft av plommon, mörka bär och kaffe
Smak: Plommon, björnbär, oliv, toner av lakrits

Doften lovade något riktigt trevligt tyvärr levde inte smaken upp till det som jag förväntat mig. Vinet var "platt" det hände ingenting, jag anser att syrorna var alldeles för mesiga (svag frukt) och tanninerna likaså. Sätter ett stort frågetecken för lagringspotentialen, då syror och tanniner var så svaga. Vinet var kvalitetsmässigt ok, men riktigt tråkigt! Jag har druckit en hel del bättre från Sydafrika till en klart billigare penning, så detta blir inget som jag köper igen.
 

Mats

Gone todash....
2010 Stellenzicht Pinotage Golden Triangle (88p).

IMG_0317.jpg


Med ett pris på 99 kr på bolaget för 2 år sedan och 82p på CT var förhoppningarna inte så stora. Dekanterade och drack under 6 timmar. Doftar ek och rått kött och har en smak som är ung och syrlig, ganska mastigt och fylligt med mycket ek-vanilj, lite dåligt med frukt men full av någon krydda jag inte kan sätta fingret på. Lite rökighet kan man hitta om man verkligen söker, men inte alls den BBQ-smak som vissa SA-viner kan ha. Kort smak men en eftersmak av ek som sitter i länge, inget vin för de som inte gillar ekplanka! Sammanfattningsvis ett enkelt men kraftfullt vin som saknar finess, komplexitet och djup men som är jäkligt gott för att vara ett 100-kronorsvin. 88p.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2010 Haskell Vineyards Aeon Syrah
20141213_100938.jpg

Doft av mörk röd frukt, rostade fat, kaffe och kakao
Smak av plommon, röda bär, kaffe och toner av peppar och körsbär.

Ytterligare ett bra sydafrikanskt vin, även om det inte nådde upp till den förväntan som jag hade. Smakerna i vinet är bra balanserande, i början domineras smaken av plommon som övergår till kaffe och avslutas med syrliga bittra körsbär(kärnor). Bra vin men inte bland de bästa Sydafrikanerna som jag druckit. I "samma stil" så skulle jag hellre välja Reyneke Reserve eller Saronsberg Full Circle.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2007 Dalla Cia Giorgio (red bordeaux blend)
20141220_163329.jpg

Doft av plommon, choklad, röda bär och lite lätta kaffetoner
Först tydlig smak av röda plommon med vissa toner av svarta vinbärsblad för att avslutas med småsura körsbär och rök (nästan lite bränt)

Dag 1: Detta var inget vin som föll mig i smaken. Inget fel på vinet i sig, det har både syra och tanniner för att kunna fortsätta att utvecklas, men jag är inte förtjust i de rökigt/brända avslutet. (Min bättre hälft dömmer fullständigt ut vinet och hänvisar till smak av rökt böckling).

Dag 2: Fortfarande rök, men mindre rökighet i avslutet, dock mer brända toner. När vinet blir varmt så smakar det först tydlig söta plommon som sedan övergår till sura körsbär. "Utvecklingen" från dag 1 till dag 2 anser inte jag var positiv. Jag kommer inte köpa mer flaskor av detta vin.
 

chambertin

Medlem
2010 Reyneke Reserve
Gillar verkligen det här vinet med sin nord-Rhônska ådra trots 40%Cabernet Sauvignon (vilket inte slår igenom på de resterande 60%Shiraz). Såg att 2009 bara hade 10% Cab vilket ju gör en lite frågvis.
Här finns massor av björnbär och grantitgruskross samt lite kryddor i form av peppar och ngt anisliknande.
I smaken är det inte fullt så Cornas men faen så bra med alla delar fint på plats v.g syror, tanniner och komplexitet. Visst, det tävlar inte med dom bästa och största i området men med den prislappen så gör det inget.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2010 Reyneke Reserve
Gillar verkligen det här vinet med sin nord-Rhônska ådra trots 40%Cabernet Sauvignon (vilket inte slår igenom på de resterande 60%Shiraz). Såg att 2009 bara hade 10% Cab vilket ju gör en lite frågvis.
Här finns massor av björnbär och grantitgruskross samt lite kryddor i form av peppar och ngt anisliknande.
I smaken är det inte fullt så Cornas men faen så bra med alla delar fint på plats v.g syror, tanniner och komplexitet. Visst, det tävlar inte med dom bästa och största i området men med den prislappen så gör det inget.
Två flaskor kvar...snart dags för ett återbesök känner jag. :)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Två flaskor kvar...snart dags för ett återbesök känner jag. :)
De har bytt årgång till 2012 (det var den årgången jag fick i november, när jag beställde), ser att SB fortfarande har 2010 som årgång på nätet.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Väldigt nyttig tråd det här. Jag hat endast druckit ett fåtal kvalitetsviner från Sydafrika. Har aldrig kommit för mig att beställa något bättre från BS eller välja det på restaurang. Det har alltid funnits något som sett lite mer intressant ut från andra delar av världen.
Vilken tur då att man kan få lite tips härifrån med tanke på att jag kommer vara 2,5 vecka där nu med start på onsdag. Uppdateringar med röda viner kommer!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
IMG_20141219_193833.jpg


Bellingham Pinopasso 2012
Tonvis med kokta svarta vinbär, björnbär och lite rostad ek (troligen ekstavar). I munnen är vinet direkt otrevligt. Låg syra och sockersöt fruktighet. Helt obegripligt är också de lite kärva tanniner som kommer i avslutet (detta är ju uppenbart skamlöst publikfriande, så varför fälla sig själv på mållinjen?). Klen intensitet som inte kan bära upp den alkoholfylliga kroppen. Precis lagom längd (kort).

"Det finns inga genvägar när man gör bra viner. Det vet vinmakarna på Bellingham. Efter två års arbete kan vi äntligen presentera vinet som förenar det bästa från de två världar: Sydafrikas stolthet pinotage och ripasso-metoden."
- Fondbergs produktblad.

PS. Jag tycker Sydafrika för det mesta kan producera väldigt bra vin! God Jul på er!
 

Appel

Medlem
Väldigt nyttig tråd det här. Jag hat endast druckit ett fåtal kvalitetsviner från Sydafrika. Har aldrig kommit för mig att beställa något bättre från BS eller välja det på restaurang. Det har alltid funnits något som sett lite mer intressant ut från andra delar av världen.
Vilken tur då att man kan få lite tips härifrån med tanke på att jag kommer vara 2,5 vecka där nu med start på onsdag. Uppdateringar med röda viner kommer!
Möjligen lite sent ute men missa inte en måltid på the tasting room i franschoek.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 2971

Bellingham Pinopasso 2012
Tonvis med kokta svarta vinbär, björnbär och lite rostad ek (troligen ekstavar). I munnen är vinet direkt otrevligt. Låg syra och sockersöt fruktighet. Helt obegripligt är också de lite kärva tanniner som kommer i avslutet (detta är ju uppenbart skamlöst publikfriande, så varför fälla sig själv på mållinjen?). Klen intensitet som inte kan bära upp den alkoholfylliga kroppen. Precis lagom längd (kort).

"Det finns inga genvägar när man gör bra viner. Det vet vinmakarna på Bellingham. Efter två års arbete kan vi äntligen presentera vinet som förenar det bästa från de två världar: Sydafrikas stolthet pinotage och ripasso-metoden."
- Fondbergs produktblad.

PS. Jag tycker Sydafrika för det mesta kan producera väldigt bra vin! God Jul på er!
Vi kan ju annars ställa den mot den franska Lazy Lizard och kora en vinnare i kategorin: "Worst wine of the decade". ;)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2011 Kleine Zalze Vineyard Selection Cabernet Sauvignon Barrel Matured
20150106_091338.jpg

Doft: Plommon, svarta vinbär och nyanser av kaffe (rostade fat) och söt tobak.
Smak: Plommon, svarta vinbär, mörk frukt, kaffetoner och viss kryddighet

Jag tycker att detta är ett helt ok vin för runt 130 sek. Det finns mycket frukt och en bra syra med längd i, även om jag saknar lite kraft i frukten. Ett småelegant vin och för mig ett framtida alternativ om jag ordnar en större fest och behöver ett "buffévin".
 
Toppen