Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Diskussion i 'Vin' startad av mnor, 24 augusti 2014.

1. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Tack för ett ihärdigt slit @mnor! Nästan så man blir sugen på att ge sydafrika en chans :)

Mattias Schyberg gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Hög tid, till och med. Det är så skönt att vi har @mnor på forumet så jag slipper att dra hela lasset själv. Bättre ambassdör för SA får man leta efter!

Michael.S gillar detta.
  3. kayaker

kayaker Cyklist

4. Mattias Schyberg

Inte provat men nu blev jag nyfiken!

5. mnor

mnor Medlem

Inte än, men får lägga till den på listan. Tack för tipset!

6. mnor

mnor Medlem

Tack! Med tanke på betyget i den västsvenska BOYB, så borde väl SA få sin chans?

Michael.S, Mattias Schyberg och Magnus L gillar detta.
  7. mnor

mnor Medlem

2011 Cirrus Syrah
    20141206_113905.jpg
    Doft av plommon, mörka bär och kaffe
    Smak: Plommon, björnbär, oliv, toner av lakrits

Doften lovade något riktigt trevligt tyvärr levde inte smaken upp till det som jag förväntat mig. Vinet var "platt" det hände ingenting, jag anser att syrorna var alldeles för mesiga (svag frukt) och tanninerna likaså. Sätter ett stort frågetecken för lagringspotentialen, då syror och tanniner var så svaga. Vinet var kvalitetsmässigt ok, men riktigt tråkigt! Jag har druckit en hel del bättre från Sydafrika till en klart billigare penning, så detta blir inget som jag köper igen.

Michael.S och Mattias Schyberg gillar detta.
  8. Mats

Mats Gone todash....

2010 Stellenzicht Pinotage Golden Triangle (88p).

IMG_0317.jpg

Med ett pris på 99 kr på bolaget för 2 år sedan och 82p på CT var förhoppningarna inte så stora. Dekanterade och drack under 6 timmar. Doftar ek och rått kött och har en smak som är ung och syrlig, ganska mastigt och fylligt med mycket ek-vanilj, lite dåligt med frukt men full av någon krydda jag inte kan sätta fingret på. Lite rökighet kan man hitta om man verkligen söker, men inte alls den BBQ-smak som vissa SA-viner kan ha. Kort smak men en eftersmak av ek som sitter i länge, inget vin för de som inte gillar ekplanka! Sammanfattningsvis ett enkelt men kraftfullt vin som saknar finess, komplexitet och djup men som är jäkligt gott för att vara ett 100-kronorsvin. 88p.

Vino fino, mnor, Mattias Schyberg och 1 annan gillar detta.
  9. mnor

mnor Medlem

2010 Haskell Vineyards Aeon Syrah
    20141213_100938.jpg
    Doft av mörk röd frukt, rostade fat, kaffe och kakao
    Smak av plommon, röda bär, kaffe och toner av peppar och körsbär.

Ytterligare ett bra sydafrikanskt vin, även om det inte nådde upp till den förväntan som jag hade. Smakerna i vinet är bra balanserande, i början domineras smaken av plommon som övergår till kaffe och avslutas med syrliga bittra körsbär(kärnor). Bra vin men inte bland de bästa Sydafrikanerna som jag druckit. I "samma stil" så skulle jag hellre välja Reyneke Reserve eller Saronsberg Full Circle.

chambertin, Vino fino, Magnus L och 1 annan gillar detta.
  10. mnor

mnor Medlem

2007 Dalla Cia Giorgio (red bordeaux blend)
    20141220_163329.jpg
    Doft av plommon, choklad, röda bär och lite lätta kaffetoner
    Först tydlig smak av röda plommon med vissa toner av svarta vinbärsblad för att avslutas med småsura körsbär och rök (nästan lite bränt)

Dag 1: Detta var inget vin som föll mig i smaken. Inget fel på vinet i sig, det har både syra och tanniner för att kunna fortsätta att utvecklas, men jag är inte förtjust i de rökigt/brända avslutet. (Min bättre hälft dömmer fullständigt ut vinet och hänvisar till smak av rökt böckling).

Dag 2: Fortfarande rök, men mindre rökighet i avslutet, dock mer brända toner. När vinet blir varmt så smakar det först tydlig söta plommon som sedan övergår till sura körsbär. "Utvecklingen" från dag 1 till dag 2 anser inte jag var positiv. Jag kommer inte köpa mer flaskor av detta vin.

Vino fino och Mattias Schyberg gillar detta.
  11. chambertin

chambertin Medlem

2010 Reyneke Reserve
    Gillar verkligen det här vinet med sin nord-Rhônska ådra trots 40%Cabernet Sauvignon (vilket inte slår igenom på de resterande 60%Shiraz). Såg att 2009 bara hade 10% Cab vilket ju gör en lite frågvis.
    Här finns massor av björnbär och grantitgruskross samt lite kryddor i form av peppar och ngt anisliknande.
    I smaken är det inte fullt så Cornas men faen så bra med alla delar fint på plats v.g syror, tanniner och komplexitet. Visst, det tävlar inte med dom bästa och största i området men med den prislappen så gör det inget.

mnor, Mattias Schyberg och Magnus L gillar detta.
  12. Mattias Schyberg

Två flaskor kvar...snart dags för ett återbesök känner jag. :)

13. mnor

mnor Medlem

De har bytt årgång till 2012 (det var den årgången jag fick i november, när jag beställde), ser att SB fortfarande har 2010 som årgång på nätet.

14. m_trobeck

m_trobeck Ständigt sökande. Rotlös.

Väldigt nyttig tråd det här. Jag hat endast druckit ett fåtal kvalitetsviner från Sydafrika. Har aldrig kommit för mig att beställa något bättre från BS eller välja det på restaurang. Det har alltid funnits något som sett lite mer intressant ut från andra delar av världen.
    Vilken tur då att man kan få lite tips härifrån med tanke på att jag kommer vara 2,5 vecka där nu med start på onsdag. Uppdateringar med röda viner kommer!

Vino fino, mnor och Mattias Schyberg gillar detta.
  15. Mattias Schyberg

Hur är 12:eek:rna, det skulle jag gärna vilja veta ;)

16. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

IMG_20141219_193833.jpg

Bellingham Pinopasso 2012
    Tonvis med kokta svarta vinbär, björnbär och lite rostad ek (troligen ekstavar). I munnen är vinet direkt otrevligt. Låg syra och sockersöt fruktighet. Helt obegripligt är också de lite kärva tanniner som kommer i avslutet (detta är ju uppenbart skamlöst publikfriande, så varför fälla sig själv på mållinjen?). Klen intensitet som inte kan bära upp den alkoholfylliga kroppen. Precis lagom längd (kort).

"Det finns inga genvägar när man gör bra viner. Det vet vinmakarna på Bellingham. Efter två års arbete kan vi äntligen presentera vinet som förenar det bästa från de två världar: Sydafrikas stolthet pinotage och ripasso-metoden."
    - Fondbergs produktblad.

PS. Jag tycker Sydafrika för det mesta kan producera väldigt bra vin! God Jul på er!

Mattias Schyberg, mnor och gece gillar detta.
  17. Appel

Appel Medlem

Möjligen lite sent ute men missa inte en måltid på the tasting room i franschoek.

Elvis gillar detta.
  18. Mattias Schyberg

Vi kan ju annars ställa den mot den franska Lazy Lizard och kora en vinnare i kategorin: "Worst wine of the decade". ;)

Magnus L gillar detta.
  19. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Tror ändå Lazy Lizard hade vunnit (alltså varit sämst). Länge sen jag "provade" den dock :)

20. mnor

mnor Medlem

2011 Kleine Zalze Vineyard Selection Cabernet Sauvignon Barrel Matured
    20150106_091338.jpg
    Doft: Plommon, svarta vinbär och nyanser av kaffe (rostade fat) och söt tobak.
    Smak: Plommon, svarta vinbär, mörk frukt, kaffetoner och viss kryddighet

Jag tycker att detta är ett helt ok vin för runt 130 sek. Det finns mycket frukt och en bra syra med längd i, även om jag saknar lite kraft i frukten. Ett småelegant vin och för mig ett framtida alternativ om jag ordnar en större fest och behöver ett "buffévin".

Larseman, Magnus L och Mattias Schyberg gillar detta.

Dela sidan