Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska vinklubben...

chambertin

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Har köpt en del vita där förra året men inget från sommarens beställning är levererat och bara delar av det från April/Maj har kommit.
En del annat har krediterats nyligen efter en del påtryckningar.
Skulle tro att dom har en del ekonomiska problem utöver det rent logistiska .

Från deras hemsida om Juli månads beställningar.
Juli månads beställningar vecka 3 och 4 (Uppdaterd 2012-01-16)
Restnoterade viner förekommer
I denna leverans finns restnorerade viner från Februari, Mars, April, Maj, Juni.
Se ordernummer i Excel format (kan öppnas eller sparas, Excel sökfunktion kan användas. Ordernummer med /1, 2 eller 3 är restorder från originalorder)

Sydafrika: Leverans från Hermanus Sydafrika 24 augusti
Holland: Ankommit till Rotterdan, väntar på transport till Mainz
Tyskland: Har ankommit Mainz, tullhantering pågår
Tyskland: Tullhantering klar, väntar på transport till Bring Express terminal i Jönköping
Sverige: Ankoml Bring Express terminal i Jönköping 7 november
Sverige: Onsdagen den 10 november gick IOGT in med en polisanmälan av 10 företag som bedriver näthandel med alkohol. Den 12 november kom det till vår kännedom att så hade skett och att Eurogate Marketing LTD med Sydafrikanska Vinklubben INTE är ett av de företag som föreligger i denna anmälan då vi uppfyller de krav som ställs på företag inom denna nisch.IOGT tar bland annat upp frågan kring hur internetföretagen kan säkerställa att mottagaren av leverans bestående av alkohol uppfyller ålderskravet enligt alkohollagen. Detta är något vi kräver av vår transportör idag och också regleras i avtal. Vi har nu kvar en kontraktsfråga att lösa i vår logistikkedja och denna kommer att vara löst under innevarande vecka, vecka 47, sen föreligger inga hinder för transporter i Sverige i enlighet med regler för distansförsäljning.
Sorteringen av vår sändning som ankom Bring Express den 7 november påbörjades idag, fredagen den 25 november. Då vi anser att sista delen av kontraktsfrågan kommer att lösas under början av nästa vecka (48) och distributionen till kund kan då påbörjas.

Sverige: Bring påbörjar distribution vecka 52 med start i Stockholm och övriga landet under vecka 1. Även egen upphämtning kan göras på lokala Bring terminaler från vecka 1.

Sverige: Under vecka 3 kommer Bring att avsiera samtliga ej levererade beställningar. Slutrapporterad
På grund av det stora antal delleveranser som skedde under andra halvåret 2011 överskred vi den kreditlimit vi har på Bring Express i princip varje månad, detta beroende på just beslutet att skicka delleveranser på beställningar istället för att invänta sena viner från vingårdarna. Vi har ökat vår fraktvolym, på grund av alla restnoteringar vi tvingast leva med, med ca 30% i Sverige. Detta innebär att vi sedan januari månad förhandlar Bring om att lösa betalningsströmmarna och den kreditnivå som vi har garantier till Bring Express för. Vi kommer under februari-mars ha löst dessa frågor till båda parters belåtenhet.
Rent praktiskt innebär detta att Bring Express på grund av den uppkomna situationen levererar i ett tempo som motsvarar den betalningsvolym vi får tillstånd av Sydafrikanska myndigheter att föra ut utöver den på årsbasis redan beviljade summan. Viktigt i sammanhanget att beakta är att Bring Express kontinuerlig levererar.

En gåta dock hur man kan ha cash-flow problem när man tar betalt i förskott.
Intressant att hänvisa till IOGT-NTOs anmälan trots att dom inte var anmälda.

Verkar vara många som har haft problem liknande dina och mina.

http://ratapunktse.forum24.se/ratapunktse-about5.html
http://franbaren.blogspot.com/2010/10/s ... -mina.html
http://rundkvadrat.com/2011/08/26/varni ... inklubben/
 
Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Kollade med Bring nu, och fick ett "lugnade" svar....

Hej,

Jag har sökt på följande ordrar, *****, ***** & *****. Ingen av dem har scannats hos oss i Jönköping. Det kan vara så att nån av dem kan finnas där ändå, vi har gods stående där som inte har sorterats och ankomstscannats där än pga att SAV ligger lite efter med betalningar till oss, de håller på att arbeta sig ikapp och vi kör ut gods allteftersom det kommer in pengar. Det är den information jag har, vågar tyvärr inte spekulera i när du kan få dina leveranser, det kan ta ett par veckor men kan även ta nån månad eller mer.

Mvh
****
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Rent generellt så bygger ju vinbranschen på ett ganska stort förtroende. Vi köper ju alla via förskottsbetalning och det av företag som man inte alltid har full koll på.

Grundläggande är väl att alltid försöka betala via kreditkort, det ökar chansen att få tillbaka pengar om det är problem med företaget.

Sedan ska det ju inte ta 6-9 månader att få leverans, kan de inte leverera inom 1-2 månad så blir jag väldigt tveksam.
 

Peder

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Nu är jag ju inte helt oberoende eftersom jag själv arbetar med en vinklubb eller vinbutik beroende på vad man kallar oss! Men om det skulle visa sig att speditionsföretagen håller inne leveranser på grund av att vi inte betalt dem som så ser jag det som ett litet varningens finger att man skall vara försiktig, om leveranstiden dessutom är minst ett halvår som det är med Sydafrikanska vinklubben. Att man sedan har raderat kritik på exempelvis Facebook är inte rätt sätt enligt mina åsikter när det gäller att bemöta sina kunder.

Jag hoppas däremot att Sydafrikanska vinklubben lär sig av sina misstag och lär sig att bemöta sina kunder bättre, då deras koncept för övrigt inte är fel om det skulle fungera bra! Men deras bemötande mot kunder verkar inte vara exemplariskt.
 
Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

sirlongfellow skrev:
Kollade med Bring nu, och fick ett "lugnade" svar....

Lungnade svar....
Tror det här är ett klassiskt bedrägeri!!
Sälj vin och bygg upp en kundkrets som blir nöjda....
Sedan ta in beställningar och börja skylla på div problem....
Det minst ett halvår innan det märks....
Hoppas jag har fel....
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

sirlongfellow skrev:
Lungnade svar....
Tror det här är ett klassiskt bedrägeri!!
Sälj vin och bygg upp en kundkrets som blir nöjda....
Sedan ta in beställningar och börja skylla på div problem....
Det minst ett halv år innan det märks....
Hoppas jag har fel
Googlade lite, en av dessa som står bakom klubben enligt bloggar och andra sidor är Gus Anderssonl. Reklamera, klaga och se till att du får tillbaka pengar är väl tipset. Vet inte hur länge det där håller.
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Jannegbg skrev:
Är det någon här som är hemma inom juridik? Jag har samlat lite frågor här:

http://ratapunktse.forum24.se/ratapunktse-about8.html

/Janne
Jag är inte jurist och har inte så bra koll på konsumentfrågor men rent logiskt (är mycket involverad i företagsjurdiska frågor runt avtal) så har du tecknat ett avtal med ett engelska företag. Då detta företag ansvarar för transporten till slutkund (även om de i sin tur kontrakterat ett logistikföretag) övergår inte ansvaret och äganderätten av varorna till dig förrän du mottagit dem. Det gör det svårt att driva något mot transportföretaget enligt min mening.

Din motpart bör vara det engelska företaget. Det finns en hel del konsumenskydd på europeisk nivå. Jag skulle kontakta Konsumentverket och fråga hur man går tillväga. Eftersom de har jurister som jobbar med dessa frågor så kan de vägleda dig betydligt bättre än iallafall jag. De har en speciell sektion som jobbar med frågor kring distansköp inom EU.
http://www.konsumenteuropa.se/

Om du har betalt med kreditkort vilket alltid är bäst då man handlar på distans, kontakta kreditkortsföretaget. Det finns en bra chans att få tillbaka pengarna den vägen. Det är väl mina tips.
 
Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Det är några "lyckliga" verkar få leveranser..... (enl inlägg på Facebook)

Det kommer en båt lastad....
Och vinet kommer till Jönköping 27 feb!
Men med ny "speditör", kommer det hjälpa eller komma vinet bli fast??
 

CH

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Har inte köpt något från SAV och har väll egentligen ingen avsikt att göra det heller men har läst igenom alla kommentar som finns på det sidor som jannegbg länkade till.
Har nog aldrig varit med om en så usel hantering av kunder som SAV gör. Att öppet diskutera enskilda ärenden i kommentatorsfältet på en blogg samt att posta vissa kunder mail är enligt mig helt absurt.
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Vad jag inte förstår är att ingen agerat hårdare, tidningar, konsumentverket etc. Är det så att man är "rädd" för att agera då man köpt den "förbjudna" varan vin. Kanske är det en osäkerhet om man verkligen kan göra det och därför håller man igen.

Nu har jag inte handlat av SAV men om jag gjort det så hade jag vi detta laget utnyttjat de möjligheter som finns och lagt rätt hård press på bolaget.

Det är klart, pratar vi småpengar så skulle man inte orka men det verkar som många köpt regelbundet, även då det trasslat en längre tid. Jag har trassel med en leverantör i England som strulat, men de har löst det och vi pratar veckor max, inte månader. Det gör att jag fortsatt att handla men SAV skulle jag inte lägga en krona till.
 

Peder

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Kan tycka att det är intressant att dom börja klanka ner på sina så kallade branschkolleger när dom tar emot åsikter från arga kunder.

Som du vet föreligger inget köptvång hos oss, som några av våra branschkolleger har.

Uppsnappat från debatten på http://rundkvadrat.com/2011/08/26/varni ... inklubben/ av Customer Service den 16 februari. Vet inte vilka vinklubbar som har köptvång och dom syftar på. Men åtminstone vet jag att dom branschkollegor jag känner till åtminstone levererar vinet som kunder beställt och gör återbetalningar vid reklamation etc. utan massa snack och gigantisk väntetid. Känns helt enkelt som att SAV med nöd och näppe har råd att köra vidare och troligtvis betalar fakturor när dom kan och har möjlighet eftersom Bring inte släpper varorna.
 
Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Fick svar på en "Ticket": att sommarbeställningen skulle vara leverarad till Jönköping vecka 4....

Mailade med Bring igen:

Hej!

Jag får be om ursäkt för min information om att det var gods stående, det hade jag tyligen själv missuppfattat. Däremot kom det en lastbil med 19 pallar till Jönköping igår och en till nu på morgonen, så nu har det kommit mer gods till Jönköping. Allt som fanns där tidigare är redan utskickat och håller på att levereras.

Jag vågar tyvärr inte svara på när det godset som nu har anlänt kommer att börja distribueras utan det beror på i vilken takt betalningarna kommer in.

Mvh
********
_______________________________________________________________________________________________

Från Facebook i går :

Sydafrikanska vinklubben: Hej Jan, notera att ett antal december orders är levererade i leveransen som är i Hamburg nu och ankommer till Bring Express i Jönköping om ett par dagar dessvärre 2 månader före beräknad ankomst enligt vår tidtabell på hemsidan, men vi hoppas att det är till belåtenhet.

___________________________________________________________________________________________________

-Ok, det som kommer nu är lite för tidigt....
Det känns som en del beställningar saknas?!?

Är det någon som fått pengar tillbaka av SAVK?
Hur lång tid tog det innan pengarna var på kontot?
 

chambertin

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

sirlongfellow skrev:
Är det någon som fått pengar tillbaka av SAVK?
Hur lång tid tog det innan pengarna var på kontot?

Jo jag har fått pengar krediterade men det satt långt inne.
Det tog dom 1,5 mån men till slut kom pengarna.
Fick en 1/2 låda vin igår också förresten (som beställdes i Juni !).
Inget av sommarens två beställningar levererade ännu dock men dom verkar vara hos Bring och Bring väntar på stålar från SAVK så ngn gång dom närmaste veckorna kanske det dyker upp. :mad:

Aldrig mera SAVK för min del dock.

Att vänta på vinerna är i princip inget problem för mig men deras attityd, otaliga lögner och bortförklaringar, inga svar, lovar och lovar men utför "aldrig" (eller i varje fall inte utan minst 7-8 påminnelser) vad dom lovat m.m gör att jag ger upp.
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

chambertin skrev:
Att vänta på vinerna är i princip inget problem för mig men deras attityd, otaliga lögner och bortförklaringar, inga svar, lovar och lovar men utför "aldrig" (eller i varje fall inte utan minst 7-8 påminnelser) vad dom lovat m.m gör att jag ger upp.
Jag är inne på samma linje. Vi var införstådda med att det var lång leveranstid, men vissa erbjudanden var ju såpass intressanta att det var värt att vänta. Men när det började strula och jag så vem som låg bakom så blev jag försiktigare. Varje order kändes som en kalkylerad risk. Eller som någon kallade det på annan plats: "Sydafrikanska Vinlotteriet".

Här är en liten länksamling om Gus Andersson (eller Gustaf, eller Roland. Kärt barn har många namn):
http://ratapunktse.forum24.se/ratapunktse-about7.html
 

Bubblaren

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

jansylvan@gmail.com skrev:
Jag är inne på samma linje. Vi var införstådda med att det var lång leveranstid, men vissa erbjudanden var ju såpass intressanta att det var värt att vänta. Men när det började strula och jag så vem som låg bakom så blev jag försiktigare. Varje order kändes som en kalkylerad risk. Eller som någon kallade det på annan plats: "Sydafrikanska Vinlotteriet".

Här är en liten länksamling om Gus Andersson (eller Gustaf, eller Roland. Kärt barn har många namn):
http://ratapunktse.forum24.se/ratapunktse-about7.html

Seriös kille - "Det slutade med att han behöll såväl betalningen på 306 306 kronor som alla vinflaskorna via sina utländska företag. "
 

Cristobal

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Vin Jag köpte förra gången, redan betalats, få något som inte vad jag vill, helt lurade oss konsumenter, de har alla typer av ursäkter, dålig service attityd! :mad:
 

hallonorn

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Citat från Flashback-skribent https://www.flashback.org/t1796629

Som kund hos Sydafrikanska Vinklubben går man igenom 5 faser.

1) Positiv förväntan. Verkar vara bra viner till hyfsade priser.
2) Besvikelse över att leveranstiderna är MYCKET LÄNGRE än utlovat. Över ETT ÅR ibland!!!
3) Irritation. Inga eller luddiga och ofta helt felaktiga besked som inte ger någon som helst konkret information.
4) Ilska!
5) Uppgivenhet. Efter åtskilliga samtal och mejlväxlingar pallar man inte längre.

Så om man funderar på att beställa och tycker det är OK att vänta och vänta och vänta och vänta och vänta på att få sin beställning samt att ligga ute med pengar så ska man absolut handla där. Jag kommer däremot ALDRIG, ALDRIG att göra det igen. De är skyldiga mig ca 2000,- som jag nu mer eller mindre accepterat att aldrig se igen.

Ett hypotetiskt och teoretiskt resonemang: Klubben påstår att de har ca 9000 kunder. Säg att hälften av dessa har betalt ca 1000 per kund i förskott. Vinklubben har alltså i princip fått ett räntefritt lån på nästan 5 000 000 kronor!!! (Fem miljoner). Föreställ dig att man helt sonika stänger butiken en dag ...


Helt fantastiskt att någon enda person lägger nya beställningar där...
 
Toppen