Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska vinklubben...

Peder

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Det finns nog bara en butik på nätet som har minst 7-månaders leveranstid! ;D

Men vilken otroligt välskriven artikel som sätter vinhandel i dålig dager genom att inte skriva vilket företag det gäller!
 

Elvis

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Pinsamt för Gustaf Andersson:
Sydafrikanska Vinklubbens representant Gustaf Andersson har sagt di.se att han är ledsen över situationen, men att kunderna troligen missuppfattat leveransvillkoren.

Priserna på hemsidan avser frakt till Jönköping men sedan får kunden själv ombesörja för att vinerna kommer fram till beställarens ort, enligt Gustaf Andersson.

Bra att DI uppmärksammade att de precis ändrat de här villkoren.
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

sirlongfellow skrev:
https://www.sydafrikanskavinklubben.se

Kan det bero på att vingårdarna vill ha betalt för vinet????
Eller finns det andra problem, som att leverera till kunder som redan betalt...... ::)

Beställde människor så sent som i april?

dc1201261156P8ffb.jpg
 
Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Från rata.se:

Slutet nära?
Har haft en affärsrelation med Sydafrikanska vinklubben då jag hjälp dem att skriva deras Nyhetsbrev sedan april 2011. Jag har varit nere på plats två gånger och sett verksamheten. Nu har deras nyckelperson, Åke Andersson, hoppat av och kvar är bara grundaren Gustav Andersson, vilket troligen innebär att detta är slutet på det hela. Jag har själv köpt och fått hem ca 500 viner sedan juli 2009 så det känns tråkigt att det ska sluta såhär. Det finns en leverans kvar i Tyskland, enl. uppgift intullad och klar. Det vore bra om man på något sätt också kunde avsluta denna innan konkursen är ett faktum. Min personliga tolkning av händelseförloppet är att man startat en verksamhet som fungerar så länge pengar rullar in (jmf pyramidspel) men som kraschar så fort en störning uppstår, vilket det gjorde för SAV i höstas i samband med uppgraderingen av hemsidan, då det inte gick att beställa för många medlemmar under ett antal veckor och kapitalflödet sinade, i kombination med att man skickat för många småförsändelser (Bring tar betalt per låda oavsett om den innehåller 1 eller 12 fl...) under hösten. När så medlemmarna fick vänta på sina ordrar så slutade man beställa och så rullade det på mot krasch.


http://ratapunktse.forum24.se/ratapunktse-about14.html
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

sirlongfellow skrev:
Från rata.se:

Slutet nära?
Har haft en affärsrelation med Sydafrikanska vinklubben då jag hjälp dem att skriva deras Nyhetsbrev sedan april 2011. Jag har varit nere på plats två gånger och sett verksamheten. Nu har deras nyckelperson, Åke Andersson, hoppat av och kvar är bara grundaren Gustav Andersson, vilket troligen innebär att detta är slutet på det hela. Jag har själv köpt och fått hem ca 500 viner sedan juli 2009 så det känns tråkigt att det ska sluta såhär. Det finns en leverans kvar i Tyskland, enl. uppgift intullad och klar. Det vore bra om man på något sätt också kunde avsluta denna innan konkursen är ett faktum. Min personliga tolkning av händelseförloppet är att man startat en verksamhet som fungerar så länge pengar rullar in (jmf pyramidspel) men som kraschar så fort en störning uppstår, vilket det gjorde för SAV i höstas i samband med uppgraderingen av hemsidan, då det inte gick att beställa för många medlemmar under ett antal veckor och kapitalflödet sinade, i kombination med att man skickat för många småförsändelser (Bring tar betalt per låda oavsett om den innehåller 1 eller 12 fl...) under hösten. När så medlemmarna fick vänta på sina ordrar så slutade man beställa och så rullade det på mot krasch.


http://ratapunktse.forum24.se/ratapunktse-about14.html

För de som inte gjort det så gäller nog att gå till Kronofogden nu. Bring kommer eventuellt att sälja flaskorna som ligger i lager för att täcka sin kostnader vid en konkurs. Jag är inte helt säker på att Bring lagligt äger dessa flaskor då enligt alkohollagen slutkunden måste äga flaskorna vid införsel i landet. Allt beror ju på hur många flaskor man har och vilka belopp man ligger ute med
 

CH

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Minst sagt trassligt då speditören alltid (eller i alla fall de som jag använt) anser avsändaren som ägare tills leverans genomförts till mottagaren.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Anders Landström skrev:
Bring kommer eventuellt att sälja flaskorna som ligger i lager för att täcka sin kostnader vid en konkurs. Jag är inte helt säker på att Bring lagligt äger dessa flaskor då enligt alkohollagen slutkunden måste äga flaskorna vid införsel i landet. Allt beror ju på hur många flaskor man har och vilka belopp man ligger ute med

Har Bring tillstånd från Skattemyndigheten att handla med alkohol (upplagshavare o.s.v.)? Alldeles bortsett från den civilrättsliga aspekten av att sälja något man eventuellt inte äger, borde det kunna bli ganska saftiga straff på att sälja något 10 000-tal flaskor alkohol utan tillstånd. :)
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

vintomas skrev:
Har Bring tillstånd från Skattemyndigheten att handla med alkohol (upplagshavare o.s.v.)? Alldeles bortsett från den civilrättsliga aspekten av att sälja något man eventuellt inte äger, borde det kunna bli ganska saftiga straff på att sälja något 10 000-tal flaskor alkohol utan tillstånd. :)

Tror de kan sälja vinet via kronofogden. Har varit tidigare konkurser där kronofogden sålt vinet. Blir nog en härva men om Bring står först av borgenärerna hos kronofogden så har de nog rätt stor chans att få ut pengarna där.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Anders Landström skrev:
Det har blivit en hel del artiklar om SAVK på sistone. Om man googlar vinflaskor fast i Jönköping så verkar det som att TT skickat ut en blänkare. Förhoppninsfullt stoppas fler från att bli lurade

Så här skrev TT - var in och kollade i deras arkiv

2012-05-21 17:39:42

Tusentals vinflaskor fast på lager

Jönköping (TT)

Tiotusentals flaskor vin är sedan i mars fast på ett lager i Jönköping sedan vinleverantören Sydafrikanska Vinklubben inte har betalat logistikföretaget Bring Express för leveranserna. Nu funderar Bring på vad som ska ske med allt vin, uppger di.se.

Bring har erbjudit vinklubbens kunder att hämta ut sitt vin, om de betalar leveranskostnaden. Kunderna, varav flera har anmält vinklubben till Konsument Europa, hävdar att de redan har betalat för att få hem sitt vin.
 

Jannegbg

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Jag fick nyss ett SMS från lokala Bring att det fanns vin att hämta. Jag har fått dem att gå igenom lådorna och maila mig resultatet.

Det är tre ordrar, inklusive sommarrean, och det fattas 24 flaskor av 64 enligt vad jag har betalat för. Flaskorna är fördelade på sex kartonger, vilket gör en kostnad på 720 SEK. För 18 SEK extra per styck så kan jag alltså hämta ut en delmängd. Det känns förnuftigare att låta de vara och vidhålla reklamationen av hela sändningen.

Ni andra får gärna dela med er av hur det går med era fall.
 

Elvis

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Jannegbg skrev:
Det är tre ordrar, inklusive sommarrean, och det fattas 24 flaskor av 64 enligt vad jag har betalat för. Flaskorna är fördelade på sex kartonger, vilket gör en kostnad på 720 SEK. För 18 SEK extra per styck så kan jag alltså hämta ut en delmängd. Det känns förnuftigare att låta de vara och vidhålla reklamationen av hela sändningen.

Eftersom det verkar som om Sydafrikanska vinklubben snart är i konkurs är det nog smartare att hämta ut vinerna nu. En fågel i handen är bättre än tio i skogen.
 

Jannegbg

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Elvis skrev:
Eftersom det verkar som om Sydafrikanska vinklubben snart är i konkurs är det nog smartare att hämta ut vinerna nu. En fågel i handen är bättre än tio i skogen.
Men det är svårare att häva köpet / reklamera via kontokortsföretaget om man börjar att plocka ut delar av det man beställt. Jag har reklamerat via mitt kort (Mastercard) och hänvisat till att jag inte vet innehållet i det som skickats, att det inte levererats inom skälig tid, samt att det inte levererats enligt avtal (extra betalning).
 

Elvis

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Jannegbg skrev:
Men det är svårare att häva köpet / reklamera via kontokortsföretaget om man börjar att plocka ut delar av det man beställt. Jag har reklamerat via mitt kort (Mastercard) och hänvisat till att jag inte vet innehållet i det som skickats, att det inte levererats inom skälig tid, samt att det inte levererats enligt avtal (extra betalning).

Aha, då förstår jag.
 
Toppen