Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget ämnar stämma Winefinder

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/systembolaget-vinner-kampen-mot-vin-appen-winefinder/

Sorgligt men sant. Systembolaget fortsätter slå ner på aktörer som faktiskt lyckas ta in roliga viner.
Jag har ännu inte läst domen men som jag hittills förstår det har frågan varit huruvida Winefinders försäljning ska ses som detaljhandel inom Sverige och därmed strida mot alkohollagen och inte huruvida det är tillåtet för privatpersoner att importera vin. Det är således fortfarande inga problem att själv importera vin. Winefinder meddelar att de ska överklaga :)
Bifogar domen för den intresserade!

Pudelns kärna är om Winefinder bedriver detaljhandel i Sverige varpå svensk lag gäller eller inte. Om inte så gäller landets lag där företaget har sitt säte. Danmark i det här fallet.

Läste domskälen och domstolen går på Systembolagets linje och anser att Winefinder AB (Sverige) och Winefinder ApS (Danmark) bedriver detaljhandel i Sverige. Alltså förbjudet enligt alkohollagen. Medför även att marknadsföringen (exempelvis värvingsrabbatter) strider mot de svenska måttfullhetskraven för alkoholreklam.

För att komma fram till det anser domstolen bland annat:
  1. det land där företaget har sin största verksamhet (effektlandsprincipen) ska trumfa företagets säte (ursprungslandsprincipen).
  2. Winefinder har försökt kringgå svensk lag.
  3. att kontaktuppgifterna varit till svenskt telefonnummer och mejl och att svenska regler gäller för köp.
  4. oavsett så har Winefinder anlitat transportör och inte köparen. Därför kan inte Rosengrensdomen bli tillämplig.
Första punkten gällande lagval är knäckfrågan. Utgångspunkten är att ursprungslandsprincipen ska gälla. Undantag får göras om ett företag försöker kringgå lagstiftning eller det finns hot mot allmän ordning eller hälsa. Eftersom Winefinder har haft aggressiv marknadsföring i Sverige och hänvisat till svenska regler för köp när det gäller ångerrätt, reklamation m.m. så kan man argumentera för att Winefinder försökt kringgå svensk lag.

Fjärde punkten att Winefinder har anlitat transportör är också intressant eftersom branchpraxis (sedvanan) är att säljaren nästan alltid anordnar frakten.

Blir intressant att se vad utfallet blir i högre instans. Kan tänka mig att domen står sig för att Winefinder har försökt kringgå svensk lag när det gäller marknadsföring. I så fall behöver domen inte utgöra något hot mot andra distanshandlare som nästan uteslutande säljer till Sverige. Fast Systembolagets skattebetalda jurister kommer naturligtvis använda domen som slagträ mot andra distanshandlare för att skrämmas.
 

Jona A

Medlem
Tråkigt, ska läsa domen senare.
Fick Mail från dom nu angående detta.
Ska bli intressant att se hur detta utvecklats förhoppningsvis blir folk mer emot monopolet efter detta.
 
Vad som kanske stör mig mest är att man får driva Systembolaget i bolagsform och därigenom kan dölja sin verksamhet genom att undgå offentlighetsprincipen. Man lägger stora belopp på externa konsulter, advokater, driver ljusskygga samarbeten med föreningar som IOGT-NTO , spenderar stora belopp på lobbyverksamhet med mera. Samtidigt har man tjänstemän i styrelsen och direkta kontakter in i regeringen.

Så man agerar som en myndighet men kan dölja mycket av det man gör. Tror deras interna post och redovisning skulle vara en guldgruva för någon som uppdrag granskning.
 

Peder

Medlem
Tror ni loppet är kört för Winefinder? Jag tror det inte och jag lider med dom eftersom jag själv varit utsatt för Systembolaget. Nu vet jag att många gillar Systembolaget här, men vad kan man själv göra om man är emot monopolet? Själv har jag inte satt min fot på SB sedan 2014 och det fortsätter jag med. Men det kommer en dag då muren kommer falla och det ser jag fram emot.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Pudelns kärna är om Winefinder bedriver detaljhandel i Sverige varpå svensk lag gäller eller inte. Om inte så gäller landets lag där företaget har sitt säte. Danmark i det här fallet.

Läste domskälen och domstolen går på Systembolagets linje och anser att Winefinder AB (Sverige) och Winefinder ApS (Danmark) bedriver detaljhandel i Sverige. Alltså förbjudet enligt alkohollagen. Medför även att marknadsföringen (exempelvis värvingsrabbatter) strider mot de svenska måttfullhetskraven för alkoholreklam.

För att komma fram till det anser domstolen bland annat:
  1. det land där företaget har sin största verksamhet (effektlandsprincipen) ska trumfa företagets säte (ursprungslandsprincipen).
  2. Winefinder har försökt kringgå svensk lag.
  3. att kontaktuppgifterna varit till svenskt telefonnummer och mejl och att svenska regler gäller för köp.
  4. oavsett så har Winefinder anlitat transportör och inte köparen. Därför kan inte Rosengrensdomen bli tillämplig.
Första punkten gällande lagval är knäckfrågan. Utgångspunkten är att ursprungslandsprincipen ska gälla. Undantag får göras om ett företag försöker kringgå lagstiftning eller det finns hot mot allmän ordning eller hälsa. Eftersom Winefinder har haft aggressiv marknadsföring i Sverige och hänvisat till svenska regler för köp när det gäller ångerrätt, reklamation m.m. så kan man argumentera för att Winefinder försökt kringgå svensk lag.

Fjärde punkten att Winefinder har anlitat transportör är också intressant eftersom branchpraxis (sedvanan) är att säljaren nästan alltid anordnar frakten.

Blir intressant att se vad utfallet blir i högre instans. Kan tänka mig att domen står sig för att Winefinder har försökt kringgå svensk lag när det gäller marknadsföring. I så fall behöver domen inte utgöra något hot mot andra distanshandlare som nästan uteslutande säljer till Sverige. Fast Systembolagets skattebetalda jurister kommer naturligtvis använda domen som slagträ mot andra distanshandlare för att skrämmas.
@Crist(al)ian 77 har du koll på om "effektlandsprincipen" är etablerad inom EU-rätten eller om det är ett eget svenskt hittepå? Jag har för mig att det är just gällande medier och marknadsföring som jag har hört begreppet används, när svenska staten inte gillar andra länders mer liberala principer, bl.a. på den tiden som svenska staten inte gillade reklamen i TV3. Lagval i största allmänhet förstår jag däremot behöver förekomma i helt andra sammanhang.
 

Vingubben

Medlem
När man läser domen så känns det dock som att Winefinder har ställt till det för sig, eller kanske medvetet försökt att utmana. Hänvisning till svensk konsumentlag, kontaktuppgifter till svensk (.se) mail, svårt att se att man beställer från Danmark, osv. Nu hoppas jag dock att dom vinner i nästa instans, men det känns som dom har en rejäl uppförsbacke.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
@Crist(al)ian 77 har du koll på om "effektlandsprincipen" är etablerad inom EU-rätten eller om det är ett eget svenskt hittepå? Jag har för mig att det är just gällande medier och marknadsföring som jag har hört begreppet används, när svenska staten inte gillar andra länders mer liberala principer, bl.a. på den tiden som svenska staten inte gillade reklamen i TV3. Lagval i största allmänhet förstår jag däremot behöver förekomma i helt andra sammanhang.

Din fråga fick mig att läsa domen en gång till (vilket alltid är bra innan man uttalar sig:rolleyes:).

Jag har blandat ihop effektlandsprincipen med var en verksamhet ska anses ha sin bas (fast driftställe under obestämd tid). Eftersom domstolen anser att Winefinder bedriver detaljhandel i Sverige (s. 44) så behöver domstolen aldrig ta ställning till om effektlandsprincipen ska trumfa ursprungslandsprincipen (s. 53).

Min första punkt ska istället vara (slutsatsen att svensk lag gäller är densamma):
  1. det land där Winefinder har sin största och i stort sett enda verksamhet avgör etableringsort inte var Winefinder ApS är registrerat. Lager och enskilda anställda i Danmark spelar ingen roll när nästan all försäljning och reklam sker i Sverige.
Även om högre instans anser att Winefinder ska anses baserat i Danmark kan de ändå komma fram till samma sak genom att anse att Winefinder har försökt kringgå svensk lag. Det är mitt spår. Annars blir det närmast omöjligt för alla distanshandlare som uteslutande säljer till Sverige.

Svaret på din fråga passar jag på. Om jag ändå ska skriva något spontant på natten så lämnar EU-rätten tolkningsutrymme till medlemsstaterna och e-handelsdirektivet i det här fallet anger även uttryckliga undantag för när ursprungslandsprincipen inte ska gälla (försök att kringgå lag, hälsoskäl m.m.). Fast effektlandsprincipen verkar vara ett svenskt påhitt inom marknadsrätten som du säger vars syfte är att trumfa andra länders lagar oavsett skäl vilket inte är förenligt med EU-rätten. I förarbetena till e-handelslagen sägs att ursprungsprincipen ska ha företräde, åtminstone vid reklam online.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tråkigt, ska läsa domen senare.
Fick Mail från dom nu angående detta.
Ska bli intressant att se hur detta utvecklats förhoppningsvis blir folk mer emot monopolet efter detta.
Tråkigt nog, så tror jag 98% av befolkningen köper sin BiB i Sverige istället för på winefinder.se Så något uppror tvivlar jag på.

PS: Winefinder har nu ett danskt telefonnummer till kundtjänsten :)
 

Peder

Medlem
Egentligen enkelt! Börja skriv nyhetsbrevet på engelska och gör en stor offensiv att skicka vinlådor till ett gäng EU-länder.
 

sunqan

Vinös
Det jag tycker är intressant, är att domen olagligförklarar distanshandel av alkohol.
Har för mig att finland fick ge upp det försöket.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det jag tycker är intressant, är att domen olagligförklarar distanshandel av alkohol.
Har för mig att finland fick ge upp det försöket.
Distanshandel inom Sverige ja, eftersom Systembolaget har monopol.

Inte från annat EU-land.

Notera att Winefinder ApS & AB:s etableringsort anses vara Sverige.
 

sunqan

Vinös
Distanshandel inom Sverige ja, eftersom Systembolaget har monopol.

Inte från annat EU-land.

Notera att Winefinder ApS & AB:s etableringsort anses vara Sverige.

Se punkt 4 ovan

oavsett så har Winefinder anlitat transportör och inte köparen. Därför kan inte Rosengrensdomen bli tillämplig.

Om köparen anlitar transportör, är det enligt eus punktskattedirektiv privatinförsel och inte distanshandel.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Se punkt 4 ovan

oavsett så har Winefinder anlitat transportör och inte köparen. Därför kan inte Rosengrensdomen bli tillämplig.

Om köparen anlitar transportör, är det enligt eus punktskattedirektiv privatinförsel och inte distanshandel.

Tack för förtydligandet. Jag tänkte att alla köp var distanshandel oavsett vem som ordnar transport.:)

Jag håller med. Blir intressant att se domen i överinstans. Tror slutsatsen blir densamma men på andra grunder.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Det jag tycker är intressant, är att domen olagligförklarar distanshandel av alkohol.
Har för mig att finland fick ge upp det försöket.
Det är nog så som du beskriver; alltså i teorin; men jag har kännedom att många beställer ändå från utlandet och även starkvaror. Så även om lagen verka vara klar verkar inte tullen möda sig att kontrollera att man efterlever lagen. :)
P.S. Länder brukar man alltid skriva med en stor bokstav i början … Finland heter det och ingenting annat, om inte syftet var att nedvärdera landet!
Det är en sån sandlådenivå gällande köp av alkohol från utomlands i båda länderna att det är häpnadsväckande! Kommer vi nånsin ifrån detta jävla trams?
 

sunqan

Vinös
Det är nog så som du beskriver; alltså i teorin; men jag har kännedom att många beställer ändå från utlandet och även starkvaror. Så även om lagen verka vara klar på den punkten, verkar inte tullen möda sig att kontrollera att man efterlever lagen. :)
P.S. Länder brukar man alltid skriva med en stor bokstav i början … Finland heter det och ingenting annat, om inte syftet var att nedvärdera landet!

Vad värre är - lagarna kring den distanshandel med och privatinförsel av punktskattepliktiga varor som punktskattedirektivet reglerar(dvs alkohol och tobak) ser likadana ut i hela eu. Det är bara att gå till respektive lands tullmyndighet (eller skattemyndighet) så hittar man informationen.

Den Svenska lag som implementerar direktivet är lite mer generös, i det att mottagaren ges möjlighet att betala alkoholskatten, om säljaren av någon anledning inte gjort det.. den möjligheten finns inte uttalad i direktivet, och jag har inte sett den i varken den Tyska eller Danska lagtexten. Utöver det kan fraktfirman i Sverige åka på en straffavgift på 20% av alkoholskatten om korrekta ledsagardokument saknas.

Jag brukar f.ö. vara noga med att skriva Finlan, även när min avsikt är att förringa och nedvärdera det land som en gång i tiden var våra östra landsdelar ;-) . Så att jag skrev finland var snarast en miss pga pilligheten i tangentbordet.
 

Victorious

Medlem
Hallå!

Är det någon här som har någon tanke om hur detta kan komma att påverka tidigare primörbokningar?

Jag har bokat en del BX-primör 2018 och 2019. Kan man tänka sig att dessa kan påverkas om man når slutsatsen att Winefinder inte får bedriva detaljhandel med alkohol i Sverige? Eller ser man handel som skett före beslut inte kan omfattas?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Hallå!

Är det någon här som har någon tanke om hur detta kan komma att påverka tidigare primörbokningar?

Jag har bokat en del BX-primör 2018 och 2019. Kan man tänka sig att dessa kan påverkas om man når slutsatsen att Winefinder inte får bedriva detaljhandel med alkohol i Sverige? Eller ser man handel som skett före beslut inte kan omfattas?
jag har samma fundering. Jag skickade ett mail idag, återkommer när jag fått svar.
 

Victorious

Medlem
jag har samma fundering. Jag skickade ett mail idag, återkommer när jag fått svar.

Kanon! Jag antar som sagt att inte detta kan komma att omfatta beställningar retroaktivt, men man vet ju aldrig.

Om systemet nu ska gå hårt mot konkurrenter så undrar man ju om systemet skulle kunna köra styra primärsläpp i framtiden.
 
Toppen