Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget ämnar stämma Winefinder

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det jag tycker är intressant, är att domen olagligförklarar distanshandel av alkohol.
Har för mig att finland fick ge upp det försöket.
Man kan ju ställa sig frågan om detta verkligen ingår i Patent- och marknadsdomstolens kompetens?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
IOGT-NTO tycker inte man behöver vänta på domstolars beslut i samband med överklagan.
https://accentmagasin.se/alkohol/svart-pa-vitt-om-nathandel-med-alkohol/
Alltid lika fascinerande att ta del av IOGT-NTO:s grad av förståelse för demokrati och för hur en rättsstat fungerar! :D
– Vi hoppas att regeringen agerar. Det är inte rimligt att vi ska behöva vänta på domstolens utslag för att veta vad som gäller. Det är inga nya lagar som behövs, bara förtydligande av de som finns, säger Kalle Dramstad.
Löfven borde alltså bli lite mer som Lukasjenko, om jag förstår rätt? :confused: Och den organisationen får en massa statsbidrag och har en särskild statlig förläning att bedriva lotteri, som de för övrigt bedrivit med olaglig marknadsföring?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Svar från Winefinder, urklipp av det som berörde denna fråga.

......”Du behöver aldrig vara orolig för dina Bordeaux. Dessa är inte tappade på flaska ännu och kommer under alla omständigheter skicka hem till dig.”
 

Victorious

Medlem
Svar från Winefinder, urklipp av det som berörde denna fråga.

......”Du behöver aldrig vara orolig för dina Bordeaux. Dessa är inte tappade på flaska ännu och kommer under alla omständigheter skicka hem till dig.”

stort tack för det lugnande beskedet! :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Första rejäla spiken i SBs kista. Hejja Danmark! Leve friheten!

Screenshot_20230707-161602.png


Nu kommer allt att bli bättre i Sverige!

Källa: dagens Omni.se
 
Vad betyder det här egentligen? De får fortsätta sälja online och marknadsföra i Sverige? Är det marknadsföringen som är central? Att sälja online är ju ingen nyhet direkt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag ser att ett steg i den här historien inte finns i den här tråden. Winefinder fick rätt i Patent- och marknadsöverdomstolen i mitten av 2022.
Det som mest är förvånande är att SB överklagade denna dom till HD, kan inte vara vanligt med domar från den specialdomstolen.

De som säger att detta är början till slutet för monopolet överdriver tyvärr, vad jag kan se.
Domen i sig innebär egentligen bara att läget för nätvinhandlare fortsätter att vara som det varit i över 10 år. Möjligen tar det bort en osäkerhet för vissa aktörer.

Det juridiska diskuterade vi lite redan 2019, då bl.a. jag raljerade över hur SB missförstår sin roll.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag ser att ett steg i den här historien inte finns i den här tråden. Winefinder fick rätt i Patent- och marknadsöverdomstolen i mitten av 2022.
Det som mest är förvånande är att SB överklagade denna dom till HD, kan inte vara vanligt med domar från den specialdomstolen.

De som säger att detta är början till slutet för monopolet överdriver tyvärr, vad jag kan se.
Domen i sig innebär egentligen bara att läget för nätvinhandlare fortsätter att vara som det varit i över 10 år. Möjligen tar det bort en osäkerhet för vissa aktörer.

Det juridiska diskuterade vi lite redan 2019, då bl.a. jag raljerade över hur SB missförstår sin roll.
Tack för sammanställningen. Jag slog ihop två av trådarna så att man kan läsa allt kronologiskt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tycker väldigt mycket om att se det som början till slutet för en förlegad och frihetsfientlig organisation. Politiken skall varken driva bolag eller politisera industrier/forskning. Huh!
 

Peder

Medlem
Oavsett framtiden så var det en glädjande dom från Hd. Winefinder kan nu fortsätta arbeta framåt igen och andra aktörer kan våga sig in i branschen. Denna dom underlättar också för oss som handlar vin från andra företag utomlands.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Begriper mig inte riktigt på reaktionen från Lena Hallengren (S), f.d. socialminister. Det som varit lagligt sedan Rosengrendomen 2007 bekräftas åter vara lagligt av HD, trots Systembolagets märkliga juridiska idéer och senpåkomna processer. D.v.s. distanshandel från utlandet bekräftas, något förenklat, vara import (ej föremål för monopol) och ej detaljhandel inom Sverige (där det finns ett monopol). Varför tycka att detta är märkligt och kräver några åtgärder?

Hallengren säger: "Nu får man ju se över lagstiftningen för att försäkra sig om att Systembolaget kan behålla sitt försäljningmonopol...".Jjag trodde att det sista svenska politiker skulle göra för att faktiskt behålla monopolet var att ändra svensk alkohollagstiftning, i syfte att utöka monopolets räckvidd, och utan att det kommit några nya domar från EU-domstolen. Det är ju som att be om att EU-kommissionen startar en ny process mot Sverige i EU-domstolen. Så egentligen borde jag väl uppmana dem att göra just så... ;)

Och nu blir det risk för politisk off-topic: Om sossarna i Nato-frågan snabbt kunde byta fot och tycka att Sverige ska bli ett normalt västeuropeiskt land, varför kan de inte göra samma sak i frågan om detaljhandelsmonopolet och anpassa sig till det som är normalt i övriga Europa? 1900-talet är slut, släpp sargen!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Begriper mig inte riktigt på reaktionen från Lena Hallengren (S), f.d. socialminister. Det som varit lagligt sedan Rosengrendomen 2007 bekräftas åter vara lagligt av HD, trots Systembolagets märkliga juridiska idéer och senpåkomna processer. D.v.s. distanshandel från utlandet bekräftas, något förenklat, vara import (ej föremål för monopol) och ej detaljhandel inom Sverige (där det finns ett monopol). Varför tycka att detta är märkligt och kräver några åtgärder?

Hallengren säger: "Nu får man ju se över lagstiftningen för att försäkra sig om att Systembolaget kan behålla sitt försäljningmonopol...".Jjag trodde att det sista svenska politiker skulle göra för att faktiskt behålla monopolet var att ändra svensk alkohollagstiftning, i syfte att utöka monopolets räckvidd, och utan att det kommit några nya domar från EU-domstolen. Det är ju som att be om att EU-kommissionen startar en ny process mot Sverige i EU-domstolen. Så egentligen borde jag väl uppmana dem att göra just så... ;)

Och nu blir det risk för politisk off-topic: Om sossarna i Nato-frågan snabbt kunde byta fot och tycka att Sverige ska bli ett normalt västeuropeiskt land, varför kan de inte göra samma sak i frågan om detaljhandelsmonopolet och anpassa sig till det som är normalt i övriga Europa? 1900-talet är slut, släpp sargen!
Underbara idéer!
Det mest underliga, kan jag tycka, är att så många kramar SB. Det är som då nordkoreaner kramar fläsk-Kim-med-frillan utan att vara under pistolhot. Rest för lite. Kan för lite.

Som det står skrivet i Eddan:
Liten sjö har liten strand.
 
Toppen