Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget får ny VD

Johan L

Medlem
Det stämmer. Jag har handlat där och de har en anställd som verkligen kan sin sak dessutom. Sortimentet är knappast lysande dock. De har inte mycket fullmogen öl t.ex.

Var skulle de få tag på sådan?

De har dock en del öl som är exklusiv för den butiken, t ex flera öl från Timothy Taylors, samt att de tar in en del öl från lokalsortimentet från andra delar av landet.
 

Johan L

Medlem
Chimay blå och en hel del annan öl släpps fullmogna ibland. Om du söker på årgång och öl på SB sidan hittar du drygt 10 öl med ålder som kan kallas fullmogna.

Särskilt ofta är det inte och då är det ju för att en importör kommit över flaskor som bryggeriet hållit på. Tror varken bryggeri eller importör skulle vara lika intresserad av att göra sådant bara för att ha ölen i en enda butik.

Då har vi nog väldigt olika uppfattning om vad som är fullmoget. Kollar man på äldre öl i sortimentet finns det 19 stycken från 2017 eller tidigare. Tre av dessa är öl som inte ska lagras alls och bara är skräp nu om årgången stämmer, typ 10 år gammal DIPA och 5 år gammal pilsner. Ytterligare 4-5 skulle jag säga är med stor sannolikhet övermogna, t ex Wisby Oaked Porter 2011 och Carnegie Porter 2017 (det är bara nys att modern Carnegie funkar bra att lagra IMO). Av det lilla som är kvar finns det mesta på Ölstudion. De enda två som jag tycker verkar vara vettiga köp men som inte finns på Ölstudion är Baronen 2016 och Rodenbach Vintage 2016. Sen vet jag att den Nils Oscar Celebration Ale som ligger i sortimentet är från 2015 men saknar årgångsangivelse i systemet och finns inte heller på Ölstudion. Och absolut, de tre skulle de väl kunna plocka in.

Annars är du välkommen hem till mig, jag har nog mer mogen öl i källaren än vad jag hinner dricka upp innan de blir övermogna :stendumt:
 

Magikern

Medlem
Särskilt ofta är det inte och då är det ju för att en importör kommit över flaskor som bryggeriet hållit på. Tror varken bryggeri eller importör skulle vara lika intresserad av att göra sådant bara för att ha ölen i en enda butik.

Då har vi nog väldigt olika uppfattning om vad som är fullmoget. Kollar man på äldre öl i sortimentet finns det 19 stycken från 2017 eller tidigare. Tre av dessa är öl som inte ska lagras alls och bara är skräp nu om årgången stämmer, typ 10 år gammal DIPA och 5 år gammal pilsner. Ytterligare 4-5 skulle jag säga är med stor sannolikhet övermogna, t ex Wisby Oaked Porter 2011 och Carnegie Porter 2017 (det är bara nys att modern Carnegie funkar bra att lagra IMO). Av det lilla som är kvar finns det mesta på Ölstudion. De enda två som jag tycker verkar vara vettiga köp men som inte finns på Ölstudion är Baronen 2016 och Rodenbach Vintage 2016. Sen vet jag att den Nils Oscar Celebration Ale som ligger i sortimentet är från 2015 men saknar årgångsangivelse i systemet och finns inte heller på Ölstudion. Och absolut, de tre skulle de väl kunna plocka in.

Annars är du välkommen hem till mig, jag har nog mer mogen öl i källaren än vad jag hinner dricka upp innan de blir övermogna :stendumt:

Du har nog bättre koll än mig. Öl tenderar att sälja slut förvånansvärt fort. Periodvis har de haft en del fullmoget i beställningssortimentet men det är ingen överdrift att säga att säga att de säljer slut innan man hunnit göra en beställning. Sverige är ett ölhipsterland.
 
Toppen