Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget pausar beställningsmöjlighet för Tillfälligt sortiment och sortimentet Lokalt och smås

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Från SB:
"Systembolaget pausar beställningsmöjlighet för Tillfälligt sortiment och sortimentet Lokalt och småskaligt


Det rådande läget med Covid-19 har medfört personalbrist på Systembolagets varudepåer. För att säkerhetsställa att vi kan erbjuda alla kunder i hela Sverige huvuddelen av vårt sortiment har vi, under en period, inte möjlighet att erbjuda våra kunder möjligheten att beställa varor ur våra tillfälliga sortiment. Det innebär att möjligheten för kunderna att beställa varor från dessa sortiment till butik, ombud eller för hemleverans pausas.


De tillfälliga sortimenten är de som genererar mest arbete för våra lager och därför frigörs mest resurser när vi begränsar beställningsmöjligheterna. Detta för att säkerställa att vi kan leverera varor till alla butiker, ombud och via hemleverans. Däremot kommer säsongsdrycker inför påsken, som påsköl, att fortsätta vara beställningsbara.


Samtliga Systembolagets butiker kommer under denna period att ha möjlighet att beställa alla artiklar från det Tillfälliga sortimentet för att erbjuda dessa på butikshyllan, vilket inte varit möjligt tidigare. Dock är det upp till varje butik att bestämma vad de klarar av att utöka sitt sortiment med.


Begränsningen gäller tills vidare. Det är svårt att veta hur situationen kommer att utvecklas, men vi gör allt vi kan för att kunderna så snart som möjligt ska kunna ta del av allt det vi erbjuder, precis som tidigare - både online och i butik.


Korta fakta:


Från och med lördag, 21 mars, klockan 08.00, stoppas möjligheten att beställa varor från Tillfälligt sortiment (Exklusivt, Tid och Volym).


Från och med onsdag 25 mars, klockan 08.00, kommer också beställningar från sortimentet ”Lokalt och småskaligt” att stoppas.


Kunderna kommer heller inte kunna göra beställningar i butiker efter respektive datum ovan.


Webblanseringen den 26 mars kommer att genomföras som planerat.


För mer information kontakta:

Lennart Agén, presschef Systembolaget, 070-564 17 10, press@systembolaget.se"
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Så med andra ord sker ingen bokning online överhuvudtaget? Utan det är upp till varje bolag att sätta det som vill sättas på hyllan i respektive butik?
 

john b

Medlem
Eftersom alla bolag nu då får ta hem vad de vill så kanske om man har en rimlig relation med personalen på sitt bolag (och det har väl de flesta här... för mig öppnar de ny kassa när jag hämtat ut beställningar så jag inte behöver stå i kö....) så kan man alltså kanske be dem beställa hem de flaskor man är intresserad av till småsläppet, men skita i att ställa ut dem i butik? Utan ha dem på lagret till jag kommer och plockar upp dem
Isåfall blir skillnaden ganska liten.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"Pausar"... jag har sett det så många gånger under senare veckor användas som nyspråk för "stoppar", "förbjuder", "ställer in" o.s.v. Är det dessa eländes kommunikatörer som tror att något låter bättre om man använder denna synonym, eller har jag förflyttats till en iscensättning av George Orwells 1984?
 

Uncle_Bob

Medlem
Nog många av de små kvalitetsimportörerna som har det tufft nu iom att restaurangerna mer eller mindre tvärnitat och nu kommer detta. Förstår jag det rätt att systemet verkställer de planerade lanseringarna men man kan inte beställa via nätet till sitt lokala bolag utan man är förvisad till det lokala bolagets ambitionsnivå att ta in dem om de vill alt gå och hänga på låset på någon av vinkällarbutikerna?

Iofs kommer det att göra underverk för kvoten privatsparande/vinkällarsparande
 
"Pausar"... jag har sett det så många gånger under senare veckor användas som nyspråk för "stoppar", "förbjuder", "ställer in" o.s.v. Är det dessa eländes kommunikatörer som tror att något låter bättre om man använder denna synonym, eller har jag förflyttats till en iscensättning av George Orwells 1984?
Knappast synonymer, dessutom är det mycket som ställs in. Saker som pausas har för avsikt att återupptas. Det är väl inte så konstigt i dessa tider
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Nog många av de små kvalitetsimportörerna som har det tufft nu iom att restaurangerna mer eller mindre tvärnitat och nu kommer detta. Förstår jag det rätt att systemet verkställer de planerade lanseringarna men man kan inte beställa via nätet till sitt lokala bolag utan man är förvisad till det lokala bolagets ambitionsnivå att ta in dem om de vill alt gå och hänga på låset på någon av vinkällarbutikerna?

Iofs kommer det att göra underverk för kvoten privatsparande/vinkällarsparande

Av vad jag kan läsa så exakt så. De kommer ställa ut hela TF släppen till alla butikerna som vill ha (får allokering) och ingen onlinehandel alls.
 

ben

Medlem
Attans. Men förståeligt.. nu är frågan hur man ska få tag på vårens påfyllnad av Keller inför sparrissäsongen bara.
 

Krabban

Medlem
Lite märkligt kan man tycka. Jag förstår att Systembolaget vill skydda sin personal och minska arbetet på lagret.

Men istället ska fler trängas vid släpp i butik?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Lite märkligt kan man tycka. Jag förstår att Systembolaget vill skydda sin personal och minska arbetet på lagret.

Men istället ska fler trängas vid släpp i butik?
Tror inte det är därför. De saknar nog en stor del av personalen på både lager och i butikerna pga att de är hemma med förkylningssymtom. De som är kvar fixar inte detta också.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nog många av de små kvalitetsimportörerna som har det tufft nu iom att restaurangerna mer eller mindre tvärnitat och nu kommer detta.
Är inköpt kvantitet av tillfälligt sortiment redan bestämd av SB (det står ju ett flaskantal i lanseringslistorna), eller köper de in en "grundbeställning" och fyller på om försäljningen går bra? Jag vet att det funkar olika i olika delar av sortimentet, och det påverkar ju i vilken utsträckning (och hur snabbt) importörerna drabbas.
 

Krabban

Medlem
Tror inte det är därför. De saknar nog en stor del av personalen på både lager och i butikerna pga att de är hemma med förkylningssymtom. De som är kvar fixar inte detta också.

Det förstår jag med. Men detta gäller ju en hel drös av andra butiker och företag med.

Flera företag har varnat för att paket m.m kan ta längre tid - systembolaget stoppar helt och tvingar alla att gå till en fysisk butik istället med all social interaktion det kräver.
 

Skrutt

Medlem
Det förstår jag med. Men detta gäller ju en hel drös av andra butiker och företag med.

Flera företag har varnat för att paket m.m kan ta längre tid - systembolaget stoppar helt och tvingar alla att gå till en fysisk butik istället med all social interaktion det kräver.
Gå till fysisk butik gör man ju ändå när beställningsgrejorna ska hämtas. Såg ett plakat idag på SB som välkomnade alla smittfria. Det är det du och jag och alla andra har att förhålla oss till. Den som ev. snörvlar runt på allmän plats trots dessa enkla regler är den man kan klaga på.
 

Ekdahl

Medlem
Gå till fysisk butik gör man ju ändå när beställningsgrejorna ska hämtas. Såg ett plakat idag på SB som välkomnade alla smittfria. Det är det du och jag och alla andra har att förhålla oss till. Den som ev. snörvlar runt på allmän plats trots dessa enkla regler är den man kan klaga på.
Skillnaden (för min del) är att jag nu måste gå till flera olika butiker, min egen för att hämta beställningar och andra för tillfälligt sortiment.
 

Ekdahl

Medlem
Du kan ju beställa till den med tillfälligt sortiment?
Men det finns flera och välja på och beroende vad jag vill köpa, och alla är en omväg för mig. Blir rimligen ett spontanbeslut vilken jag tar beroende på vilka planer jag har den dagen. Mitt vanliga bolag passerar jag dock dagligen.
 

Skrutt

Medlem
Men det finns flera och välja på och beroende vad jag vill köpa, och alla är en omväg för mig. Blir rimligen ett spontanbeslut vilken jag tar beroende på vilka planer jag har den dagen. Mitt vanliga bolag passerar jag dock dagligen.
Det kan förstås vara bökigt. Men lägg märke till att SB skyddar småleverantörerna genom att fortsatt tillåta beställningar från beställningssortimentet. Vinerna i tillfälligt sortiment är ju SBs egna som de redan köpt. Förhoppningsvis finns våra favvisar kvar ett tag.
 

Ekdahl

Medlem
Det kan förstås vara bökigt. Men lägg märke till att SB skyddar småleverantörerna genom att fortsatt tillåta beställningar från beställningssortimentet. Vinerna i tillfälligt sortiment är ju SBs egna som de redan köpt. Förhoppningsvis finns våra favvisar kvar ett tag.
Tänkte lite så, pausar nog inköp i tillfälliga sortimentet - ändå inga måsteviner i kommande släpp och en del intressant på min inköpslista från BS
 
Toppen