Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget pausar beställningsmöjlighet för Tillfälligt sortiment och sortimentet Lokalt och smås

FredrikC

Medlem
Såg detta nu:
"Tack vare en kombination av snabba nyrekryteringar och färre sjukskrivningar blir det inte längre nödvändigt att pausa beställningar på tillfälligt sortiment lokalt och småskaligt.

Ett stort tack till alla er som engagerat er i att hitta lösningar på våra logistikutmaningar "

Så nu verkar det som det ska fungera att beställa igen.
 

Jorgner

Medlem
Kommer att vara som vanligt med TS
 

Attachments

  • Screenshot_20200324-090005_Facebook.jpg
    Screenshot_20200324-090005_Facebook.jpg
    30,7 KB · Visningar: 254

Martin Berggren

Bad santa
Vad är TSE? via web är väll bara att beställa som vanligt?
TSE är små partier. Webb är de allra minsta små partierna. Senaste budet är att dessa två sortiment ej är beställningsbara utan det är upp till butikerna att plocka in från de sortimenten till butik istället.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
TSE är små partier. Webb är de allra minsta små partierna. Senaste budet är att dessa två sortiment ej är beställningsbara utan det är upp till butikerna att plocka in från de sortimenten till butik istället.
Jag ser ingen information på SB:s sida om att webblanseringarna påverkas. (Eller betyder webb i citatet något annat?) Det står bara om tillfälligt sortiment.
 

FredrikC

Medlem
Jag ser ingen information på SB:s sida om att webblanseringarna påverkas. (Eller betyder webb i citatet något annat?) Det står bara om tillfälligt sortiment.
Jag blir inte klok på de här. Det som släpps på fredag är tillfälligt men jag ser inte vilket typ av ts det är.

Jag tänker inte ställa mig i kö på PK för några flaskor krug I dessa tider..
ska jag be mitt lokala bolag beställa hem när det släpps eller hur kommer det funka?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Var inne på lokala bolaget idag och hämtade senaste webbbeställningen. Hörde mig för ang Tillfälliga sortiment framöver och de sa att jag skulle meddela dem om det var ngt speciellt jag ville ha dit. Då kunde de ta hem detta och sätta på hyllan (inte en personlig beställning alltså men..:cool:). De kommer redan att ta hem Keller på fredag :D. Såg att listan på vilka SB som tar hem vad nu är uppdaterad. Stor skillnad sen första versionen.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Fick samma svar här. Vill man ha en flaska Krug tex. Så kan lokala bolaget ta hem den flaskan om tillgång finns (Inte personlig beställning såklart...) och ställa på "hyllan". Vinerna skall ju ändå fraktas från depå till enskilt bolag. Så slinker en Krug med är det inte hela världen.
 

Bastardo

Medlem
Tänkte lite så, pausar nog inköp i tillfälliga sortimentet - ändå inga måsteviner i kommande släpp och en del intressant på min inköpslista från BS
Precis min tanke också. Vi är ett gäng bortskämda ungar som gråter direkt när det blir lite försämringar … ;) Nu måste vi tänka på att det finns viktigare saker i livet än vin!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Från SB:
"Systembolaget pausar beställningsmöjlighet för Tillfälligt sortiment och sortimentet Lokalt och småskaligt


Det rådande läget med Covid-19 har medfört personalbrist på Systembolagets varudepåer. För att säkerhetsställa att vi kan erbjuda alla kunder i hela Sverige huvuddelen av vårt sortiment har vi, under en period, inte möjlighet att erbjuda våra kunder möjligheten att beställa varor ur våra tillfälliga sortiment. Det innebär att möjligheten för kunderna att beställa varor från dessa sortiment till butik, ombud eller för hemleverans pausas.


De tillfälliga sortimenten är de som genererar mest arbete för våra lager och därför frigörs mest resurser när vi begränsar beställningsmöjligheterna. Detta för att säkerställa att vi kan leverera varor till alla butiker, ombud och via hemleverans. Däremot kommer säsongsdrycker inför påsken, som påsköl, att fortsätta vara beställningsbara.


Samtliga Systembolagets butiker kommer under denna period att ha möjlighet att beställa alla artiklar från det Tillfälliga sortimentet för att erbjuda dessa på butikshyllan, vilket inte varit möjligt tidigare. Dock är det upp till varje butik att bestämma vad de klarar av att utöka sitt sortiment med.


Begränsningen gäller tills vidare. Det är svårt att veta hur situationen kommer att utvecklas, men vi gör allt vi kan för att kunderna så snart som möjligt ska kunna ta del av allt det vi erbjuder, precis som tidigare - både online och i butik.


Korta fakta:


Från och med lördag, 21 mars, klockan 08.00, stoppas möjligheten att beställa varor från Tillfälligt sortiment (Exklusivt, Tid och Volym).


Från och med onsdag 25 mars, klockan 08.00, kommer också beställningar från sortimentet ”Lokalt och småskaligt” att stoppas.


Kunderna kommer heller inte kunna göra beställningar i butiker efter respektive datum ovan.


Webblanseringen den 26 mars kommer att genomföras som planerat.


För mer information kontakta:

Lennart Agén, presschef Systembolaget, 070-564 17 10, press@systembolaget.se"

Rätt uselt att skylla på personalbrist. I ett initialt skede kan det förstås leda till problem och längre leveranstider. Tror ingen hade klagat på det och hellre valt längre leveranstid före att inte få några viner alls. Sedan är snart halva Sveriges restauranganställda arbetslösa så det kan inte vara några problem att hitta ersättare om viljan finns. Enda problemet är väl att en vanlig restaurangare vet mer om mat och dryck än den genomsnittlige SB-anställde...

Hela Sverige håller på att stänga ner men i de branscher som har personalbrist väljer man att skära ner istället.:vägg:
 

Nyllet

Medlem
Jag upplever att de enskilda butikerna inte riktigt har koll på hur det tillfälliga sortimentet påverkas och att alla butiker nu har möjlighet att ta hem drycker ur det tillfälliga sortimentet till butikens hylla inför släppen. Jag ringde en av "mina" butiker för att kolla om de kunde ta hem ett vin inför släppet på fredag och det slutade med att jag fick läsa informationen på systembolagets hemsida högt innan personalen gick med på att testa att lägga en beställning, vilken gick igenom utan den sedvanliga spärren.

Det kan alltså vara bra att vara lite enträgen om ni vill få något speciellt till hyllan i era butiker då informationen till butikspersonalen kanske inte har varit helt hundra.
 

Johan L

Medlem
Såg detta nu:
"Tack vare en kombination av snabba nyrekryteringar och färre sjukskrivningar blir det inte längre nödvändigt att pausa beställningar på tillfälligt sortiment lokalt och småskaligt.

Ett stort tack till alla er som engagerat er i att hitta lösningar på våra logistikutmaningar "

Så nu verkar det som det ska fungera att beställa igen.

För att försöka förtydliga ytterligare. Citerat ovan gäller bara lokalt sortiment, dvs de producenter som har bolagsbutiker inom 15 mil från sin produktion (alltså svenska och gränsnära producenter). Det blev ramaskri i svenska bryggeribranschen när det sades att beställningar i det sortimentet skulle pausas, eftersom många småbryggerier har omkring hälften av sin försäljning på SB genom beställningar till andra butiker, och bryggerierna har redan tappat i stort sett all sin försäljning till HORECA. Hade inte SB löst det där hade det varit som att vrida om dolken som corona huggit in i bryggeribranschen. Vet inte hur det ser ut för svenska vingårdar och destillerier men misstänker att det hade varit ett hårt slag även för dem.

Att det inte går att beställa ur nyhetssläppen är tråkigt för oss kunder men drabbar nog inte producenter (och mellanled) lika hårt.
 
Toppen