Larseman
Medlem
Det här kan bli roligt:
http://mjodhamnen.se/index.php/mjoedhamnen/blogg/entry/daerfoer-tackar-vi-nej
http://mjodhamnen.se/index.php/mjoedhamnen/blogg/entry/daerfoer-tackar-vi-nej
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Mycket intressant! Även i min bransch så använder vi cirkeldiagram för att kommunicera sensorik. Det är knappast något man kan ha ensamrätt på enligt mig.Det här kan bli roligt:
http://mjodhamnen.se/index.php/mjoedhamnen/blogg/entry/daerfoer-tackar-vi-nej
Ni har monopol på alkoholförsäljning i Sverige. Ni är tiotusen gånger så stora som Mjödhamnen. Då måste ni kunna göra bättre ifrån er än att bara släppa loss era jurister på oss.
Systembolagets smakklockor
De senaste dagarna har Systembolagets smakklockor diskuterats i både tryckt media och sociala medier.
Utifrån detta vill jag ta möjligheten att ge lite mera information om varför Systembolagets smakklockor är registrerade och inarbetade varumärken
Smakklockorna har använts sedan 1980-talet och känns väl igen av våra kunder. De visar graden av strävhet, mjukhet, fyllighet etc. Anledningen till att klockorna, i kombination med smaktyperna (som ju kom till för 15 år sedan) används är för att underlätta för kunden att välja rätt vin eller öl (eller för den delen whisky där de visar graden av rökighet). Arbetet som ligger bakom smakklockorna innefattar bla att dryckerna provas sensoriskt av experter.
Det är viktigt att undvika att Systembolagets verksamhet förväxlas med kommersiella aktörers verksamheter. Otillåten användning av Systembolagets immateriella rättigheter kan ge ett felaktigt intryck av att Systembolaget är avsändare eller att det finns ett samarbete eller annat samband mellan Systembolaget och användaren. Detta kan bland annat vilseleda kunder och skada Systembolagets förtroende som märkesneutral aktör utan vinstmaximerande verksamhet.
Systembolaget är innehavare av flera olika immateriella rättigheter. Immateriella rättigheter är tillgångar som inte är fysiska saker, som till exempel varumärken, mönsterrätter, upphovsrätter och liknande. Rättigheterna är Systembolagets egendom och Systembolaget har ensamrätt till dem enligt lag. Det är därför viktigt att Systembolaget, precis som andra företag, skyddar sina immateriella rättigheter och agerar mot eventuella intrång. --
Lennart Agén, Presschef
Låter väl inte alldeles uppåt väggarna när det presenteras på det sättet. Frågan är väl var gränsen går mellan bolagets s.k. smakklockor och cirkeldiagram rent generellt. Ska bli intressant att följa Mjödhamnen vs. SBSystembolaget har skickat ut följande text till journalister
Nu är det så att ja tänkt ängna framtiden åt IP.
SB har alltså registrerat smakklockorna som varumärke. Det är inte samma sak som patent (kräver ny och särpräglad teknik) vilket är omöjligt för cirkeldiagram på samma sätt som för hjulet (funkade dock i Australien...).
Varumärke kan registreras direkt eller genom inarbetning. Verkar som SB fått det registrerat 2013 pga inarbetning. Som ja ser det är det marknadsföringen med smakklockorna de riktar sig mot. Det finns med andra ord förväxlingsrisk med SB och snyltande av varumärke enligt Varumärkeslagen 10 §.
Det är alltså inte cirkeldiagrammen eller smakerna sött-fyllighet-syra per se det gäller, vilket är universella storheter. Utan om kombinationen kan anses förknippas med SB.
När ja ser Mjödhamnens cirkeldiagram så tänker ja på SB. Alltså skulle det kunna vara snyltning av varumärke. Om det låter orimligt så är felet att SB fått det skyddat i första läget. Mjödhamnen kan t.ex. använda staplar istället utan problem.
Att notera är att bolagen är i samma bransch vilket ökar risk för förväxling. Jag ser varumärkeslagen och tillämpningen som ett större problem än SB i detta fallet.
Det är väl privat vinstintresse som är förkastligt? Det statliga vinstintresset är nog helt OK...D.v.s. detta företag är mer generösa än det där statliga monopolbolaget som alltid predikar hur förkastligt det är med statligt vinstintresse.
Det är väl privat vinstintresse som är förkastligt? Det statliga vinstintresset är nog helt OK...
En felskrivning, jag menade självklart att det är det privata vinstintresset som brukar framhållas som förkastligt av SB.Det är väl privat vinstintresse som är förkastligt? Det statliga vinstintresset är nog helt OK...
Det måste vara just sådana imponerande talanger som förklarar varför du är rik nog att bygga upp jättelika lager av prestigechampagner i de flesta av världens länder.Och jag läste vad du menade, inte vad du skrev.