Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Finns någon forskning som stödjer eller falsifierar tesen att SB:s "ansvarsfulla" försäljning på något vis förändrat svenska alkoholskador de senaste 20 åren?
Finns någon forskning som stödjer eller falsifierar tesen att ett svenskt drickande som anpassas efter medelhavskultur på något vis förändrat svenska alkoholskador de senaste 20 åren?

...eller "dryckesvanor"?

Finns forskning som stöjjer eller falsifierar tesen att svenskens anpassning till ett mer "medelhavskt drickande" är en frukt av SB:s ansvarsfyllda försäljning/utbud eller mer ett uttryck för mediala strömningar och Finewines' existens?

Annat?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det finns nog inget som stöder varken det ena eller andra så vitt jag har förstått. Det enda vi kan göra för att veta något konkret är att skrota monopolet och se vad som händer. Empiriska studier FTW...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vore intressant att ta del av äkta statistik och ur den få dra lite slutsatser som inte färgats av galningarnas blindhet innan.

Läser med dåligt dålda försök till kvävda skratt detta inlägg (citerat nedan) om de AnsvarsFULLa resultaten av SB's ansvarsfulla agerande. Det kan bara betyda att de måste börja se sig om efter andra länders lösningar på hur få in alkoholskatterna... :finger:


Svenskarna dricker allt mer smuggelsprit :nagelbitare:
2014-06-19
För första gången på tio år ökar alkoholkonsumtionen. Det som ökar mest är resandeinförseln, som nu är sexton procent av de totala inköpen :nagelbitare: Majoriteten av all starksprit som dricks kommer nu från smuggling eller resandeinförsel.
Undersökning från CAN visar att alkoholkonsumtionen vände uppåt 2013
Alkoholkonsumtionen ökade med nio procent och är nu tillbaka på de nivåer vi hade 2008. Vi dricker nu 9,9 liter räknat i ren alkohol per invånare. Det framgår av rapporten ”Alkoholkonsumtionen i Sverige 2013” som CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, presenterade i förra veckan.

– Under senare år har konsumtionen legat på cirka 9,5 liter per invånare och år, i 2013 års undersökning ligger den på 9,9 liter. Om det här är ett trendbrott eller en tillfällig uppgång ser vi först i 2014 års rapport, säger Håkan Leifman, direktör på CAN.

Försäljning genom systembolag, restauranger och livsmedelsbutiker, även kallad registrerad försäljning, ökade med två procent. Den stora ökningen är oregistrerad konsumtion, alkohol som kommer ifrån resandeinförsel, smuggling eller egen tillverkning. Andelen oregistrerad konsumtion är nu 26 procent av konsumtionen. Allt fler vänder sig till gränshandel eller taxfree och resandeinförsel ökade med 28 procent. Även den illegala gränshandeln ökade med 29 procent och smugglingen

Av den totala konsumtionen håller Systembolaget 59 procent av marknaden. Samtliga av de tre största dryckeskategorierna, vin, sprit och öl, ökade från tidigare år men bibehåller sin inbördes fördelning beräknat på ren alkohol. Vin står för 40 procent av konsumtionen, starköl med 29 och sprit med 23.

Sprit är den kategori som har störst andel oregistrerad alkohol. Under 2013 kom mer än hälften av den konsumerade spriten från resandeinförsel smuggling och hembränning :raseri:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tänk ändå vad "spriten" förstör allt vackert!
Barnens julaftnar!
Gårdsförsäljning av vin och öl!
Födelsedagar!
Frihet, jämlikhet och broderskap...
 

Sörplarn

Medlem
Vad tomtarna hos monopolet inte verkar fatta är att alkohol haltiga drycker och mat runt middags bordet har och är alltid samlings punkt med familj och vänner, det är här man diskuterar och filosofierar om livets gåtor, eftersom de sitter nykterister vid monopolet så måste det vara riktigt trista samtal.

Var det inte Japan förresten som klämde ut sig för att känna en person måste man vara full med hon/han först?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad tomtarna hos monopolet inte verkar fatta är att alkohol haltiga drycker och mat runt middags bordet har och är alltid samlings punkt med familj och vänner, det är här man diskuterar och filosofierar om livets gåtor, eftersom de sitter nykterister vid monopolet så måste det vara riktigt trista samtal.

Var det inte Japan förresten som klämde ut sig för att känna en person måste man vara full med hon/han först?
Det låter troligt. Japaner är ett konstigt (läs annorlunda) folk. Jobbar och sliter med stor frenesi, sen när de är lediga så släpper de på alla hämningar och beter sig som förvuxna barn. Ungefär som @StefanAkiko alltså. [hjärtikon]

Kan tänka mig att man gärna tar ett järn också för att släppa på vardagsdisiplinen.

Oj! Nu var jag nog läskigt fördomsfull. Jag gillar japaner, även de som kommer från Umeå. ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alkoholdehydrogenas är ett enzym som i kroppen (mage, lever) bryter ned alkoholen i sitt första steg, till bla acetaldehyd. Detta är ett mckt gifitgt ämne som i princip omedelbart bryts ned vidare mha ett Aldehyddehydrogenas. Mha Antabus kan man blockera detta enzym, vilket då resulterar i att alkoholförtäring blir plågsamt, ansiktet rött, ögonen blodsprängda, klåda, runny nose, obehagskänslor, huvudvärk osv. I Asien finns rätt många människor med nedärvt genetiskt fel på just den gen som kodar för detta dehydrogenas. De dricker ingenting eller snudd på ingenting eftersom de sas har en inbyggd Antabuseffekt i sina kroppar. (Noterar att det nämns "halva befolkningen i Kina, Korea och Japan" inte kan dricka alkohol på Wikipedia, men det är galet fel!) Eftersom man kan ha två olika alleler, så störs man ju inte om bara den ena kodar fel. En annan intressant aspekt är att mina vänner japanerna bryter ned alkohol ca 20% snabbare än jag gör. Så, även om jag fortfarande är bakis nästa morgon, så kan de ha nyktrat till...

I allt övrigt konsumerar medeljapanenen ca dubbla mängden alkohol än medelsvensken, men väldigt lite av den japanska alkoholkonsumtionen utgörs av vin gjort på druvor.

Men, det finns ingen sedvänja i Japan att man skall dricka ihop innan man räknas som vänner. Däremot är några av de större skillnaderna mln japansk och svensk dryckeskultur att:
  • I Japan associerar man alkoholförtäring med glada människor, trivsamma och varma stunder. Man associerar inte till misshandel och ofirade julaftnar.
  • I Japan är det helt ok att säga att: "min hobby är att dricka alkohol." Ger ingen alkis-stämpel, tvärtom uppfattas man som en positiv och varm individ.
  • Japaner äter och dricker i tjänsten flera ggr i veckan. Det finns ingen "75-kronorsgräns" (eller var nu gränsen går idag) för skattefri representation som det gör i DDR. Detta främjar utelivet och affärerna. I Japan.
  • Vid nyår och körsbärsblomning kan man få se drängfulla japaner, ytterst sällan under andra tider på året. I Sverige är de drängfyllda rätt vanliga under Midsommar, på charter och fredagar-lördagar.
Likheterna är att i ingendera landet uppskattar man de drängfyllda som kräks på tunnelbanan eller på andra vis stör andra. Det kan också vara rätt synd om dessa turbofyllda människor. Vissa gör det några ggr per liv, andra med en patologisk regelbundenhet.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

image.jpg
 

Håkan

Medlem
För att få ett seriöst svar, så det finns studier gjorda på vad som händer om ett alkoholmonopol försvinner. Vad man sett är att alkoholkonsumtionen går upp initialt. Dessa studier är som i princip all alkoholforskning väldigt vinklad, man startar med att skriva artikeln och sedan anpassar man resultaten till detta. Det finns mig veterligen inga studier om vad som händer med alkoholkonsumtionen i det långa loppet, eftersom jag inte tror att alkoholkonsumtionen fortsätter att gå upp, men detta har man inget intresse av att visa eftersom det går stick i stäv med tesen att monopol enbart är av godo. Det bästa vore att göra en komparativ studie mellan länder med och utan monopol men med ungefärt lika drickbeteende typ Sverige/Danmark alt Sverige/Holland, där har man oerhört mer information att hämta. Men återigen det är inget som är intressant eftersom det skulle kunna komma fram saker om att monopol inte enbart är av godo. Som MatStatare blir jag helt förtvivlad när jag ser den horribla statistikbehandlingen i alkoholforskningsartiklar, håller oftast väldigt låg kvalitet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alkoholdehydrogenas är ett enzym som i kroppen (mage, lever) bryter ned alkoholen i sitt första steg, till bla acetaldehyd. Detta är ett mckt gifitgt ämne som i princip omedelbart bryts ned vidare mha ett Aldehyddehydrogenas. Mha Antabus kan man blockera detta enzym, vilket då resulterar i att alkoholförtäring blir plågsamt, ansiktet rött, ögonen blodsprängda, klåda, runny nose, obehagskänslor, huvudvärk osv. I Asien finns rätt många människor med nedärvt genetiskt fel på just den gen som kodar för detta dehydrogenas. De dricker ingenting eller snudd på ingenting eftersom de sas har en inbyggd Antabuseffekt i sina kroppar. (Noterar att det nämns "halva befolkningen i Kina, Korea och Japan" inte kan dricka alkohol på Wikipedia, men det är galet fel!) Eftersom man kan ha två olika alleler, så störs man ju inte om bara den ena kodar fel. En annan intressant aspekt är att mina vänner japanerna bryter ned alkohol ca 20% snabbare än jag gör. Så, även om jag fortfarande är bakis nästa morgon, så kan de ha nyktrat till...

I allt övrigt konsumerar medeljapanenen ca dubbla mängden alkohol än medelsvensken, men väldigt lite av den japanska alkoholkonsumtionen utgörs av vin gjort på druvor.

Men, det finns ingen sedvänja i Japan att man skall dricka ihop innan man räknas som vänner. Däremot är några av de större skillnaderna mln japansk och svensk dryckeskultur att:
  • I Japan associerar man alkoholförtäring med glada människor, trivsamma och varma stunder. Man associerar inte till misshandel och ofirade julaftnar.
  • I Japan är det helt ok att säga att: "min hobby är att dricka alkohol." Ger ingen alkis-stämpel, tvärtom uppfattas man som en positiv och varm individ.
  • Japaner äter och dricker i tjänsten flera ggr i veckan. Det finns ingen "75-kronorsgräns" (eller var nu gränsen går idag) för skattefri representation som det gör i DDR. Detta främjar utelivet och affärerna. I Japan.
  • Vid nyår och körsbärsblomning kan man få se drängfulla japaner, ytterst sällan under andra tider på året. I Sverige är de drängfyllda rätt vanliga under Midsommar, på charter och fredagar-lördagar.
Likheterna är att i ingendera landet uppskattar man de drängfyllda som kräks på tunnelbanan eller på andra vis stör andra. Det kan också vara rätt synd om dessa turbofyllda människor. Vissa gör det några ggr per liv, andra med en patologisk regelbundenhet.
Visa bifogad bild 1858 Visa bifogad bild 1859 Visa bifogad bild 1860
Visa bifogad bild 1861
Är det bara jag som längtar till Japan?
 

Sörplarn

Medlem
För att få ett seriöst svar, så det finns studier gjorda på vad som händer om ett alkoholmonopol försvinner. Vad man sett är att alkoholkonsumtionen går upp initialt. Dessa studier är som i princip all alkoholforskning väldigt vinklad, man startar med att skriva artikeln och sedan anpassar man resultaten till detta. Det finns mig veterligen inga studier om vad som händer med alkoholkonsumtionen i det långa loppet, eftersom jag inte tror att alkoholkonsumtionen fortsätter att gå upp, men detta har man inget intresse av att visa eftersom det går stick i stäv med tesen att monopol enbart är av godo. Det bästa vore att göra en komparativ studie mellan länder med och utan monopol men med ungefärt lika drickbeteende typ Sverige/Danmark alt Sverige/Holland, där har man oerhört mer information att hämta. Men återigen det är inget som är intressant eftersom det skulle kunna komma fram saker om att monopol inte enbart är av godo. Som MatStatare blir jag helt förtvivlad när jag ser den horribla statistikbehandlingen i alkoholforskningsartiklar, håller oftast väldigt låg kvalitet.

BK-Wine gjorde denna faktiskt så jag citerar, http://www.bkwine.com/sv/debatt/vi-ar-bast-i-varlden-hurra-vad-vi-ar-bra-systembolaget/

"– Kanske man istället kunde se på hur det har gått i verkligheten? I den kanadensiska provinsen Alberta hade man monopol, men bytte till en fri, men reglerad marknad. Vad hände? Jo, ett par år efter förändringen var alkoholkonsumtionen samma som innan monopolets avskaffande. I provinsen Quebec, där man fortfarande hade monopol, så hade istället konsumtionen stigit med 15 %. På köpet hade man bl.a. fått ett betydligt bättre utbud av viner (en ökning från 1957 produkter i monopolet, vilket för övrigt är ungefär vad Systembolaget har, till 12 000 produkter utan monopol)."

Tror på förbjudar mentaliten är den stora nackdelen, ju mer varningar hur farligt det är, ju mer ska folk prova får att testa om det är sant ligger i människans natur att vara nyfiken, sen finns det alltid någon som är utanför regeln, men så kommer det alltid att vara.

I Svedala finns det knappt något balans eller sunt förnuft.
 
Toppen