Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets smakbeskrivningar totalt missvisande

Vino fino

Medlem
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det strider mot hela affärsidén: försvara skyddad verkstad på huvudkontoret.

Hur skulle det se ut om oberoende utomstående experter skulle anlitas? Då skulle kanske Storebrors tillkortakommanden visas upp i öppen dager.
En sak är i alla fall säker (och där tror jag alla på FW är överens), du gillar inte Systembolaget. :D

Och detta med rätta såklart, det finns mycket som kan och borde bli bättre. Vi är helt överens där. Beskrivningarna är under all kritik oavsett anledningen till att så är fallet. Jag tror att de helt enkelt skiter att bedöma en stor del av utbudet och slentrianmässigt ger en beskrivning och visualisering som borde stämma enligt mallen.

De är ju trots allt duktiga på att förespråka vinkunskap bland sina anställda, då de bevisligen erbjuder WSET-utbildningar till många, vilket vi har flera medlemmar på forumet som kan bekräfta. I brist på konkurrens så slarvas det dock med mycket.

'Fat and lacy' är ett bra talesätt för att beskriva grundproblemet med SB.

Men du bör nog bli partiledare för det politiska partiet "Fine Wines", vilket jag alltid trott skulle bli @vintomas. Se det som en komplimang. :)
 

Vino fino

Medlem
En sak är i alla fall säker (och där tror jag alla på FW är överens), du gillar inte Systembolaget. :D
Om vi bortser från grundprincipen ett ögonblick (att vin är ett livsmedel som borde säljas fritt) så låt mig säga så här….

om du bestämde över Systembolaget, med fantastisk ekonomi, butiker överallt, kunder som måste handla av dig, osv…. hur skulle du då driva verksamheten? Hur skulle du styra över sortiment, service, webbsida, lanseringar, logistik, information kring produkter, utbildningar till kunder, folkbildning, folkhälsan? Hur skulle du investera överskottet?

Ingen rationellt tänkande person kan tycka att SB sköter sitt uppdrag väl, ur de perspektiven.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Det är sådana här trådar som jag tycker är verkligt intressanta, just när man jobbar på SB själv. :p Må så vara att jag inte ska säga för mycket i just trådarna om SB, men jag menar att det är bra med en dialog! Ni får ta det jag säger som min personliga åsikt och inte något som SB säger, för alla anställda jobbar ju lite på olika sätt beroende på den aktuella frågan!

Bortsett från regelrätta fel (som nämnt i första inlägget) så tror jag att Systembolaget-lingon är lite för enkel för oss vinnördar. Det är begränsat med yta att säga så mycket som möjligt, särskilt när det gäller de lite mer nyanserade vinerna. Å ena sidan kanske man gör så gott man kan, men å andra sidan så kanske det vore en idé att ha större hyllkantsetiketter för dessa viner.
Klockorna är lite av ett mysterium egentligen, eftersom det är upplevda värden för hur vinet är. Jag använder klockorna när jag behöver förklara för en kund att "det här vinet är friskare än det där", gärna med ett komplement kring att pH-värdet är viktigt samt vinets pris. Perosnligen upplever jag att enklare viner med hög syra kan vara lite sura, medan en fin och frisk Chablis inte alls har samma surhet, även om det har hög syra. ;)

Däremot vill jag nog invända lite mot exemplet med Bordeaux-viner. :p Listan med exempel är ju trots allt viner från en rätt liten region, gjorda på mer eller mindre samma druvor, enligt en viss stil, osv. Jag har aldrig stött på en lätt Bdx, lika lite som jag stött på en Bggne med klockvärdena 8, 8, 9. :p Huruvida det är sådan oerhörd skillnad mellan en La Tour de By och en Château la Commanderie att beskrivningarna bör vara vitt åtskilda är jag inte heller så säker på...

Som sagt, kul att det finns åsikter om sådana här saker. Jag jobbar rätt lite efter etiketterna själv och försöker ta fram det jag kan om vinet istället, men för kunder och de som inte är vinnördar kan de nog fungera hjälpligt. Det skulle ju vara spännande att få besök av någon FW-forumare i min butik. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Om vi bortser från grundprincipen ett ögonblick (att vin är ett livsmedel som borde säljas fritt) så låt mig säga så här….

om du bestämde över Systembolaget, med fantastisk ekonomi, butiker överallt, kunder som måste handla av dig, osv…. hur skulle du då driva verksamheten? Hur skulle du styra över sortiment, service, webbsida, lanseringar, logistik, information kring produkter, utbildningar till kunder, folkbildning, folkhälsan? Hur skulle du investera överskottet?

Ingen rationellt tänkande person kan tycka att SB sköter sitt uppdrag väl, ur de perspektiven.
Helt sant, lite det som är syftet med tråden, att lyfta problemen som i detta fall handlar om vinbeskrivningar.

Jag är trots allt på din sida, mycket kan och borde bli bättre, inget snack om saken.
 

Vino fino

Medlem
Helt sant, lite det som är syftet med tråden, att lyfta problemen som i detta fall handlar om vinbeskrivningar.

Jag är trots allt på din sida, mycket kan och borde bli bättre, inget snack om saken.
Beskrivning och bedömning av vin är ett outtömligt ämne som vi återkommande behandlar här på forumet. Det finns mycket att säga och ingen metod är ofelbar. Jag menar heller inte att SB:s är helt värdelös. Den är bättre än noll.

Men jag tycker nog att med de finansiella muskler som finns så kunde man ha vänt sig till sådana som dig, som sysslar med detta professionellt (och opartiskt), för att få lära sig lite god sed i branschen.

Sen finns ju alla internationella referenser och metoder som handlar exklusivt om vin. WSET, UC Davies, Bordeaux-Segalen, etc etc etc. De hade kunnat ta en etablerad metod, inte något påhitt från huvudkontoret.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är sådana här trådar som jag tycker är verkligt intressanta, just när man jobbar på SB själv. :p Må så vara att jag inte ska säga för mycket i just trådarna om SB, men jag menar att det är bra med en dialog! Ni får ta det jag säger som min personliga åsikt och inte något som SB säger, för alla anställda jobbar ju lite på olika sätt beroende på den aktuella frågan!

Bortsett från regelrätta fel (som nämnt i första inlägget) så tror jag att Systembolaget-lingon är lite för enkel för oss vinnördar. Det är begränsat med yta att säga så mycket som möjligt, särskilt när det gäller de lite mer nyanserade vinerna. Å ena sidan kanske man gör så gott man kan, men å andra sidan så kanske det vore en idé att ha större hyllkantsetiketter för dessa viner.
Klockorna är lite av ett mysterium egentligen, eftersom det är upplevda värden för hur vinet är. Jag använder klockorna när jag behöver förklara för en kund att "det här vinet är friskare än det där", gärna med ett komplement kring att pH-värdet är viktigt samt vinets pris. Perosnligen upplever jag att enklare viner med hög syra kan vara lite sura, medan en fin och frisk Chablis inte alls har samma surhet, även om det har hög syra. ;)

Däremot vill jag nog invända lite mot exemplet med Bordeaux-viner. :p Listan med exempel är ju trots allt viner från en rätt liten region, gjorda på mer eller mindre samma druvor, enligt en viss stil, osv. Jag har aldrig stött på en lätt Bdx, lika lite som jag stött på en Bggne med klockvärdena 8, 8, 9. :p Huruvida det är sådan oerhörd skillnad mellan en La Tour de By och en Château la Commanderie att beskrivningarna bör vara vitt åtskilda är jag inte heller så säker på...

Som sagt, kul att det finns åsikter om sådana här saker. Jag jobbar rätt lite efter etiketterna själv och försöker ta fram det jag kan om vinet istället, men för kunder och de som inte är vinnördar kan de nog fungera hjälpligt. Det skulle ju vara spännande att få besök av någon FW-forumare i min butik. ;)
Bra att du kastar dig in i getingboet, det är starkt av dig med tanke på ditt arbete. Jag vet många som jobbar på SB som jag respekterar, likaså dig. Problemen med SB är på en högre nivå än butikspersonalen. Framförallt handlar det om monopolet och bristande konkurrens.

Du har vissa poänger angående Bordeaux och att de många gånger har en lika struktur, men såpass lika som i exemplet köper inte jag på rak arm.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Beskrivning och bedömning av vin är ett outtömligt ämne som vi återkommande behandlar här på forumet. Det finns mycket att säga och ingen metod är ofelbar. Jag menar heller inte att SB:s är helt värdelös. Den är bättre än noll.

Men jag tycker nog att med de finansiella muskler som finns så kunde man ha vänt sig till sådana som dig, som sysslar med detta professionellt (och opartiskt), för att få lära sig lite god sed i branschen.

Sen finns ju alla internationella referenser och metoder som handlar exklusivt om vin. WSET, UC Davies, Bordeaux-Segalen, etc etc etc. De hade kunnat ta en etablerad metod, inte något påhitt från huvudkontoret.
Jag tror dock att många av de som jobbar högre upp inom SB är utbildade enligt rådande norm, typ WSET eller annat jämförbart. Sjödin är ju till och med MW (är han kvar inom SB, förresten?).

Jag tror inte problemet är kunskapsbrist utan dåliga prioreteringar, konkurrensbrist och slarv. Det sköts helt enkelt lite för mycket som ett marknadsinriktat företag istället för ett monopol som verkar för mångfald, kvalitet och goda alkoholvanor.

Men oj vad skönt det hade varit om vi kunde få bort monopolet så det blev lite konkurrens och dynamik i vin-Sverige.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om vi bortser från grundprincipen ett ögonblick (att vin är ett livsmedel som borde säljas fritt) så låt mig säga så här….

om du bestämde över Systembolaget, med fantastisk ekonomi, butiker överallt, kunder som måste handla av dig, osv…. hur skulle du då driva verksamheten? Hur skulle du styra över sortiment, service, webbsida, lanseringar, logistik, information kring produkter, utbildningar till kunder, folkbildning, folkhälsan? Hur skulle du investera överskottet?

Ingen rationellt tänkande person kan tycka att SB sköter sitt uppdrag väl, ur de perspektiven.
Finns det förresten någon forskning (seriös sådan) som visar att SB faktiskt åstadkommer någon slags förbättrad dryckeskultur i Swerige?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Beskrivning och bedömning av vin är ett outtömligt ämne som vi återkommande behandlar här på forumet. Det finns mycket att säga och ingen metod är ofelbar. Jag menar heller inte att SB:s är helt värdelös. Den är bättre än noll.

Men jag tycker nog att med de finansiella muskler som finns så kunde man ha vänt sig till sådana som dig, som sysslar med detta professionellt (och opartiskt), för att få lära sig lite god sed i branschen.

Sen finns ju alla internationella referenser och metoder som handlar exklusivt om vin. WSET, UC Davies, Bordeaux-Segalen, etc etc etc. De hade kunnat ta en etablerad metod, inte något påhitt från huvudkontoret.
Om man nu är Världens Bästa SB så är väl egentligen frågan varför inte alla andra aktörer globalt omedelbart börjar använda SB:s smakklockor och generiska beskrivningar samt "nymoderna" kategoriseringar?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Finns det förresten någon forskning (seriös sådan) som visar att SB faktiskt åstadkommer någon slags förbättrad dryckeskultur i Swerige?
Jag menar: Finns det någon uppmätt trend som visar på att SB över tid antingen minskar swenskarnas alkoholkonsumtion? Att svenskarna dricker mer "ansvarsfullt"? Att alkoholskadorna minskar i det svenska samhället? Att dryckeskultur eller (destruktiva) dryckesmönster minskar?

Jag tycker mig minnas att jag läst artiklar där politiker och andra (IOGT:are) förfasar sig över hur det kan komma sig att ungdomsfester spårar ut, att alkoholrelaterat våld ökar, att drunk driving ännu inte är ett minne blott osv... Men HUR är detta möjligt med Värdens Bästa SB?

...å andra sidan har dessa tankar väldigt lite att göra med denna tråd... Sorry... :oops:
 

kayaker

Cyklist
Alkoholkonsumtionen har minskat något på senare år, bl.a. sedan EU-inträdet med högre införselkvoter, men ffa. med liberarare öppettider på SB och efter Rosengrendomen. Denna minskning kan knappast tillskrivas SB:s detaljhandelsmonopol, möjligen med undantag för förlängda öppettider...
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag menar: Finns det någon uppmätt trend som visar på att SB över tid antingen minskar swenskarnas alkoholkonsumtion? Att svenskarna dricker mer "ansvarsfullt"? Att alkoholskadorna minskar i det svenska samhället? Att dryckeskultur eller (destruktiva) dryckesmönster minskar?

Jag tycker mig minnas att jag läst artiklar där politiker och andra (IOGT:are) förfasar sig över hur det kan komma sig att ungdomsfester spårar ut, att alkoholrelaterat våld ökar, att drunk driving ännu inte är ett minne blott osv... Men HUR är detta möjligt med Värdens Bästa SB?

...å andra sidan har dessa tankar väldigt lite att göra med denna tråd... Sorry... :oops:
Har väldigt svårt att se att det finns trovärdiga studier som visar att SB och monopolet bidrar med sundare alkoholvanor i längden.

Avdramatisering brukar alltid bidra med mindre intresse hos de yngre, förbud och regleringar gör det bara mer spännande. Bäst för folkhäsan borde vara att ha alkoholen nära oss så vi får chansen att lära oss hantera det måttligt och sofistikerat.

Kan dock tänka mig att det skulle bli en stor uppgång de första åren, då nyhetens behag är stor, för att därefter bli mer som i övriga Europa.
 

sunqan

Vinös
Herre je vilket trams. Den rapporten måste vara ett beställningsverk av alkoholmaffian. Den saknar ju all verklighetsförankring och faktaunderlaget är ju uppenbart bristfälligt. Det vet ju varenda människa att om spriten blir billigare och mer lättillgänglig pkar alkoholismen. All alkoholkonsumtion över ett glas i veckan är hälsovådligt och leder till att många barn inte får fira jul.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan dock tänka mig att det skulle bli en stor uppgång de första åren, då nyhetens behag är stor, för att därefter bli mer som i övriga Europa.
De flesta européer konsumerar idag betydligt mer alkohol än Medelsvensson, vissa nationaliteter tom den dubbla mängden alkohol jämfört med denne Medelsvensson... Ändå ligger Sverige i topp i ligan över alkoholrelaterade problem. Måste nog tillskrivas SB:s fantastiska ansvarstagande? Eller kanske de hellre skyller på de förfärliga vinimportörerna, Finewines eller EU?
 
Toppen