Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets webblansering 10 april

Livermore

Medlem
Jag kan inte säga att jag druckit så många viner i den där prisklassen, men det ska det bli ändring på. Vad tycker ni ser mest intressant ut?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kan inte säga att jag druckit så många viner i den där prisklassen, men det ska det bli ändring på. Vad tycker ni ser mest intressant ut?
Det finns mycket gott, men om du jagar Bdx, så är 2011 generellt sett inte den bästa årg för röd Bdx. Och om du slipper SB, så kan du antingen spara pengar eller få fler flaskor för den peng du väljer att lägga på godsakerna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Knappast första gången det tas fel på färg...
Nu när du säger det har jag också sett röd Corton-Charlemagne i Systembolagets sortiment. En rätt ovanlig färg för viner på Chardonnay. Men prioriteten hos monopolet ligger väl på att trakassera nätvinhandlare snarare än att ge korrekt information till kunderna.
 

frommen

Medlem
Oh my. Vill man köpa bordeauxerna kan man nog vänta lite och räkna med att de kommer sänkas i pris ett par gånger framöver. Ganska låg utdelning för pengarna
 

Vino fino

Medlem
Jag kan inte säga att jag druckit så många viner i den där prisklassen, men det ska det bli ändring på. Vad tycker ni ser mest intressant ut?
Jag provade ett antal 11:eek:r förra våren men inga 1:er eller 2:e Cru. Generellt var det fin frukt men det saknades stål--- klent i mitten. Känns som att den modesta priskorrigeringen inte motsvarar tappet i koncentration. Men hursomhelst är prisbilden vansinnig åt alla håll, så min kommentar är fullkomligt överflödig...

Så här säger La Revue du Vin de France om de som finns i Monopolets släpp:

(poäng av 20)
Haut-Bailly 16-17
Conseillant 16-16,5
Lafite 17,5-18
L Las Cases 16,5-17,5
Margaux 17-17,5
Montrose 16,5-17
Mouton 17-18
Pichon Baron 17-17,5
Pichon Comtesse 16,5-17
 

Livermore

Medlem
Jag provade ett antal 11:eek:r förra våren men inga 1:er eller 2:e Cru. Generellt var det fin frukt men det saknades stål--- klent i mitten. Känns som att den modesta priskorrigeringen inte motsvarar tappet i koncentration. Men hursomhelst är prisbilden vansinnig åt alla håll, så min kommentar är fullkomligt överflödig...

Så här säger La Revue du Vin de France om de som finns i Monopolets släpp:

(poäng av 20)
Haut-Bailly 16-17
Conseillant 16-16,5
Lafite 17,5-18
L Las Cases 16,5-17,5
Margaux 17-17,5
Montrose 16,5-17
Mouton 17-18
Pichon Baron 17-17,5
Pichon Comtesse 16,5-17

Jag kan inte säga att jag läst den tidningen och har ingen aning om hur sparsmakade de är i höga poäng. Men för prislappen som dessa vin betingar känner jag att de borde ha fått poäng närmare 20 i alla fall.
 

Jos

Medlem
Jag kan inte säga att jag läst den tidningen och har ingen aning om hur sparsmakade de är i höga poäng. Men för prislappen som dessa vin betingar känner jag att de borde ha fått poäng närmare 20 i alla fall.
Absolut. Du köper ju en label... Klart det är svårt att motivera värdet av innehållet i en flaska Margaux 2011 som kostar 6000 spänn när du ställer det bredvid exempelvis en Brane-Cantenac 2010... eller en Cantenac Brown 2009 för en tiondel av priset.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...eller bredvid en flaska 2004 Clos del Rey som du får 4-6 fl av till priset av en 2009 Cantenac-Brown...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Labels i all ära, det handlar ju om regelbundet mckt bra viner! Men, då livet och världen är dynamiskt så är alltid några slott på dekis medan alltid några underdogs är på väg mot stjärnorna. Och att hitta just dessa som är på G, det är för mig det största.
Har numer tillräckligt gott självförtroende att jag litar till 100% på min egen smak och omdöme. Gillar jag ett labelvin, så gör jag det. Och det är många sådana jag gillar... Gillar jag ett no-name-vin så gör jag det (för då är det jäwla bra!) och det finns också väldigt många sådana jag gillar skarpt.
 

Livermore

Medlem
Ja, vissa labels betingar högre pris, så är det med det mesta. En label skulle kunna ses som en garanti på att det du får håller en relativt hög klass i jämförelse med andra produkter på marknaden, förutsatt att det är en label med bra track record. Men nu när vin kommer i olika årgångar, vissa bättre än andra, så blir i alla fall jag väldigt petig när prislappen går upp :)

Priset går förmodligen upp ännu mer om jag letar en Margaux som ligger i absoluta toppskiktet i poäng hos vinprovare, då efterfrågan är högre på dessa. Man får således bestämma själv vad man tycker är skäligt pris, oavsett label.

Jag själv kommer förmodligen inte, så här i början av att dricka kvalitativa viner, att köpa ett vin för 6000 kr då jag förmodligen kan få en förhållandevis stor njutning av de lite billigare vinerna, just eftersom dessa redan är så mycket bättre än ett slumpmässigt valt vin för 60-70 kr.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har numer tillräckligt gott självförtroende att jag litar till 100% på min egen smak och omdöme.
Att lite på sina egna smaklökar är A & O. Ett tips som alla bör ta till sig så fort som det bara är möjligt. Det är ju milt sagt idiotiskt att dricka ett vin som andra tycker smakar bra, vilket vi vanligtvis lyckas att undvika utan problem när det gäller mat. Sen är det aldrig fel att ändra uppfattning om saker och ting med tiden. Bara för att man hatar surströmming idag innebär inte nödvändigtvis att man alltid kommer att tycka på det viset. Smakpreferenser tenderar förändras, åt flertalet håll och kanter, inte enbart åt ett mer sofistikerat håll.

Uppfattningar kring smak och arom är något av det mest fascinerande som finns. Bara en sådan sak som att det är lättare att acceptera lukten av sin egna väderspänningar (en del kan ju till och med gilla lukten :eek:), samtidigt som det är avskyvärt när det kommer från andra, gör det till ett av de mest intressanta ämnen som finns. :)

Jag älskar sensorik!

Nåväl, detta inlägg är ju inte direkt riktat till dig, blev bara lite inspirerad av din kommentar och kunde inte hålla tassarna borta från tangentbordet. :)
 

Vino fino

Medlem
Priset går förmodligen upp ännu mer om jag letar en Margaux som ligger i absoluta toppskiktet i poäng hos vinprovare, då efterfrågan är högre på dessa. Man får således bestämma själv vad man tycker är skäligt pris, oavsett label.
QUOTE]
Begränsningen här sätts väl av hur snäva kraven är vid ett givet tillfälle. Är man ute efter bästa pang för pengarna för just Bdx vänstra banken, under exempelvis tusenlappen? Eller bästa pang för under tusenlappen, rödtjut, oavsett vad?

I det förstnämnda fallet blir det ju som andra nämnt här högst relevant att söka sig till undervärderade årgångar. Några har nämnt 04 och 06, själv gillar jag 01 och 08 eller varför inte 96 som fortfarande är "billig". 09, 10, 11, 12 och 13 är nästan löjligt dyra i jämförelse. Och som @StefanAkiko säger så kan man hitta fantastisk valuta hos egna favoriter som är på uppgång. Gärna något fornstort slott som varit under isen en stund.

I det sistnämnda fallet så är ju utbudet i princip obegränsat. Då blir det till att slänga sig ut i den oändliga globala vinoceanen...
 

Swedish

Medlem
Jag kan inte säga att jag läst den tidningen och har ingen aning om hur sparsmakade de är i höga poäng. Men för prislappen som dessa vin betingar känner jag att de borde ha fått poäng närmare 20 i alla fall.

La RVF noterar mer sparsamt än vad USA-baserade skrifter gör. 18 hos dom är högt. Däremot är jag osäker på om de ger betyg i "absoluta" termer eller om det står i referens till årgång och region.
 

Vino fino

Medlem
La RVF noterar mer sparsamt än vad USA-baserade skrifter gör. 18 hos dom är högt. Däremot är jag osäker på om de ger betyg i "absoluta" termer eller om det står i referens till årgång och region.
Både och... årgång sätter aldrig referensramar men det gör region/kommun. Och det finns även en "universell" referens till vinets helhetskvalitet oavsett ursprung.
 
Toppen