Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets webblansering 10 april

Håkan

Medlem
Håller inte med. 2011 är en gravt underskattad årgång. Vinerna är glimrande och framför allt är de relativt tillgängliga och kommer bli riktigt härliga långt före 10, 12 & 13. Fast jag tillhör ju dem som inte behöver lagra min Bourgogne i 20 år heller. Då passar 2011 ganska bra in. Speciellt eftersom mängderna i 2012 och 2013 är mikroskopiska - räkna inte med att få lov att köpa!
. Jag skrev inte att 2011 är en dålig årgång, vad jag skrev var att jag inte tycker att det är motiverat att betala 30% mer för 2011 än 2009 då 2009 faller mig mer i smaken. Jag har själv verkligen gillat årgångar som 1992, 1997, 2000, 2007 men dessa årgångar har varit hyfsat billiga, det gäller inte 2011, så då fyller jag hellre på med 09 och 10 till lägre pris eller 2012 till något högre pris, och ja jag har fått köpa. Jag hade köpt 2011 om priserna gått ner något från 2010.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Sitter och kollar på resultatet av dagens webblansering….

Hahahahaha… det enda som gått åt är Etna, och det är sannolikt forumets förtjänst. Snart kommer vi alla bli kontaktade av leverantörer som vill att vi ska köra astroturfing här på Finewines. Förr i tiden var man tvungen att smörja butikschefer på Monopolet, nu har forummedlemmarna blivit en ny het målgrupp. Hahahahaha

-Funderade på om vi inte borde utveckla forumet och köra live-events med chatt och proffskommentatorer vid stora släpp på SB och andra stora händelser i vinvärlden :)
Uppenbarligen är Finewines en kraft att räkna med :)


"Följ årets stora släpp av prestige-BDX live på Finewines, våra proffskommentatorer svarar på läsarnas frågor och i vår vinstudio sitter speciellt inbjudna gäster redo att ge sin syn på årets skörd..."

EDIT: Ping @Anders Landström :)
 

Swedish

Medlem
Håller inte med. 2011 är en gravt underskattad årgång. Vinerna är glimrande och framför allt är de relativt tillgängliga och kommer bli riktigt härliga långt före 10, 12 & 13. Fast jag tillhör ju dem som inte behöver lagra min Bourgogne i 20 år heller. Då passar 2011 ganska bra in. Speciellt eftersom mängderna i 2012 och 2013 är mikroskopiska - räkna inte med att få lov att köpa!

Jag är klart ambivalent till 2011 i Bourgogne. På den röda sidan är den charmig med faktiskt bred, generös, saftig fruktighet men utan riktigt djup eller skärpa. Sen trodde inte jag att jag var känslig för dessa "gröna" toner men jag tycker mig hitta dom i nästan varje vin (senast nu ikväll). Kan bara komma på 2-3 exempel på rak arm då jag inte har känt dom. Blir liksom inte riktigt klok på denna dissonans mellan god generös fruktighet (men utan större djup) och dess gröna toner.
På den vita sidan känns det lättare (hittar inga gröna toner där) med ännu en gång en generös, lättillgänglig frukt men utan vidare djup och energi, dom blir liksom lite lösa i hullet. Samtidigt höll jag nästan på att gråta av en vit 11:a ikväll...
 

chambertin

Medlem
Vet inte om det är inbillning men tycker mig hitta karaktär åt pyraziner allt oftare i röd Bourgogne (ibland relaterade till som gröna toner av en del provare). Kommer i och för sig ihåg att den karaktären kunde förekomma längre tillbaka också men kanske inte så tydligt som jag känt i vissa viner från 2011.

Verkar som den asiatiska nyckelpigarten "Harlequin ladybug" har brett ut sig ordentligt i Europa och t.o.m fått fäste i södra Sverige.
Om det är den som man observerat i stora mängder i Bourgogne 2011 vet jag dock inte.

Lite mer info här: http://www.arkive.org/harlequin-ladybird/harmonia-axyridis/
 

Arvid

Medlem
Verkar som den asiatiska nyckelpigarten "Harlequin ladybug" har brett ut sig ordentligt i Europa och t.o.m fått fäste i södra Sverige.

Om det är den som man observerat i stora mängder i Bourgogne 2011 vet jag dock inte.

Till viss del stämmer det nog, MEN man ska inte glömma att tidens största trend i Bourgogne (och resten av Pinot-världen) är att vinifiera med hela klasar. Det resulterar i viner som är långt grönare i ungdomen men som blomstrar med tiden (hoppas man i alla fall).

Jag har i alla fall inte upplevt 2011:eek:rna (ska dock sägas att jag inte provade 2011 på plats, och därmed inte samma volym utan mest favoriterna hemma) som överdrivet pyrazin-drivna. Och för den sakens skull så upplever jag att många 2004:eek:r är riktigt härliga idag. Summa summarum; var inte rädda för 2011:eek:rna, men prova först. Producenter som Denis Bachelet, Emmanuel Rouget, Mugnier, Liger-Belair etc har gjort fabelaktiga viner.
 

Jos

Medlem
Läste en intervju med David Croix som själv sa att han verkligen inte skulle vilja pröva 2011 viner från producenter som inte använder "skakbord" då han sett enorma mängder nyckelpigor åka med i skörden. Därmed inte sagt att alla känner eller stör sig på det gröna.

Har själv bara prövat ett knappt tiotal producenter 2011 men bara en saknade, för mig, störande gröna toner.
 

Vino fino

Medlem
Läste en intervju med David Croix som själv sa att han verkligen inte skulle vilja pröva 2011 viner från producenter som inte använder "skakbord" då han sett enorma mängder nyckelpigor åka med i skörden. Därmed inte sagt att alla känner eller stör sig på det gröna.

Har själv bara prövat ett knappt tiotal producenter 2011 men bara en saknade, för mig, störande gröna toner.
Kan det verkligen vara nyckelpigorna som ligger bakom detta?

Tänker på problemet med premox i vit Bourgogne med ett antal olika teorier som sedan visade sig vara för feg dosering av svavel. (Parallellen är inte att svavel skulle ha något att göra med den gröna tonen i röd bourgogne, utan bara konstaterande att det kanske är för tidigt att ge nyckelpigorna skulden?)
 

Silenos

Medlem
Jag, liksom flera andra i tråden, är en smula skeptisk till 11orna. Många av vinerna har en viss grönhet som jag gärna kunnat vara utan, men som i mitt tycke inte totalförstör vinerna. För mig finns en "viss" grönhet (och inte i alla viner jag druckit). För någon annan kan det betyda att vinerna är "tokgröna" och för en tredje att det inte finns någon grönhet överhuvudtaget.

Det är det som är det luriga i diskussioner kring pyrazinproblemet. Det går inte riktigt att lita på andras intryck. Jag själv vet inte hur känslig jag är, och jag har heller inte prövat några 04or som jag kan stämma av emot (i lärdomssyfte borde jag leta reda på några pavor...), men jag skulle gissa på att jag inte tillhör någondera av extremerna. Som ett exempel på hur skilda uppfattningar det finns om årgångens viner kan vi ta ovannämda Bachelets elvor, jag har läst omdömen som beskriver dem som rent äckliga.

Vino fino skrev:
Tänker på problemet med premox i vit Bourgogne med ett antal olika teorier som sedan visade sig vara för feg dosering av svavel.

Nja? Detta problem kan väl knappast sägas vara löst än.
 

Jos

Medlem
Nej vill inte påstå att det är nyckelpigor, säkert. Möjligt att något annat i årgången påverkat men däremot är jag tvärsäker på att jag själv tycker många är snudd på äckliga...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nyckelpigornas kemiskt aromatiska karaktär är samma lika som i SB och CF. Och innan någon försöker förklara för mig att det är sekunda viner bara för att... så vill jag nog helst smaka själv. Och göra min egen bedömning.
I övrigt, så,tycker jag det är helt ok att skylla Bourgognes tillkortakommanden på en kombo av greed och PN. I Bordeaux har de samma grundproblem, bara något fler druvor.

Personligen går jag igång på passion. AXA och många andra har glest med den varan. Hurwel. Tack och lov finns det så många andra lämpliga områden för vinmakande, där passionen fortfarande tillåts agera både inom och utom Europa :kyss::kyss::kyss::kyss::kyss:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Till viss del stämmer det nog, MEN man ska inte glömma att tidens största trend i Bourgogne (och resten av Pinot-världen) är att vinifiera med hela klasar. Det resulterar i viner som är långt grönare i ungdomen men som blomstrar med tiden (hoppas man i alla fall).

...Och för den sakens skull så upplever jag att många 2004:eek:r är riktigt härliga idag.

Hoppsan hejsan, med tanke på att det definitivt är den värsta katastrofårgången för röd Bourgogne under perioden 1995-minst 2010. Ja, jag har hört andra som tycker att de röda 2004orna är mindre otrevliga idag än när de var unga. Men "riktigt härliga"? Normalt sett är det mest positiva omdömet "inte alls så dålig som andra 2004". Jag har nog aldrig provat en enda 2004:a (röd) som var riktigt bra, men jag måste erkänna att jag numera aldrig letar upp dem aktivt. Mitt intryck är att för att gilla 2004orna måste man aktiva gilla ett dominerande inslag av gröna aromer och ett omoget intryck, inte tycka att ett vin behöver särskilt mycket frukt, och tycka om en hård, kantig och obalanserad smak. :) Det underlättar nog att vara medlem av något protestantiskt samfund som idkar självspäkelse och bär tagelskjorta och tycker att lestadianer allt är ena vällustiga skämtare. ;)
 

Skrutt

Medlem
Jag blev tvungen att ta en etna rosso för att ni hetsade :( Dumma er!
Jag hade också halva inne men beslöt mig för att satsa på Santo Spirito som kommer i maj och lovordats av både ST o JS, eftersom jag endast testat vintypen en gång tidigare i form av Etna Rosso 2010 utan att bli helt frälst...
Jag och min plånbok är jätteglada att Etnan är slut :)
...så nu finns en köplats ledig.

Nej, är dock ej astorturfare eller avatar därav.
 

Skrutt

Medlem
...så nu finns en köplats ledig.
Jag insåg plötsligt att jag uttryckt mig oklart. Jag cancellerade en beställning, inte en köplats - kastade tillbaks fisken - så att en flaska Etna tillfaller kön och kanske TEGEs plånbokshåv.
 

MD

Medlem
Jag insåg plötsligt att jag uttryckt mig oklart. Jag cancellerade en beställning, inte en köplats - kastade tillbaks fisken - så att en flaska Etna tillfaller kön och kanske TEGEs plånbokshåv.
Det tackar vi för, min köplats förvandlades till en bokning igår...
 

Skrutt

Medlem
Det tackar vi för, min köplats förvandlades till en bokning igår...
Väl bekomme. Det bekymrar mig inte så mycket som förut att låta köpmöjligheter försvinna. Det enda som händer när någon ädel dryck har backat in i skuggorna är att någon annan börjar skina mer.
 
Toppen