Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systemsbolagets ansvar avseende priser

Efter att ha funderat på prissättningen av Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996 så beslöt jag att skriva ett mail till Systembolaget. Våndades lite on jag skulle publicerar det här men beslöt att jag gärna vill få er syn på denna problemställning. Ska ett monopol ha ett ansvar för att kontrollera att priser är rimliga eller ska vi som konsumenter vara glada över att vi överhuvudtaget får tillgång till lite exklusiva viner? Nu kan vi ju naturligtvis välja att inte köpa och i en normal situation så är rådet att rösta med fötterna som det heter, dvs köpa annorstädes men nu har vi ju ett politiskt beslutat monopol och det finns få/inga lokala alternativ.

Det finns ju en grundsyn att Systembolaget har riktigt bra priser, nåt som jag inte alltid delar men jag har ju fått lite mothugg där tidigare. Jag vet att saker som DRC ofta ligger långt under marknadspriserna men de säljs i väldigt få ex och SB köper ofta in dem långt före lansering i Sverige så det finns facit samt priserna har stigit sedan lansering. Generellt tycker jag dock att sortimentet har blivit allt mindre och priserna högre. Det senare kanske beror på att jag idag har en större kunskap om prisnivåer men tycker trots allt att gapet har ökat.

Hoppas få till stånd en liten diskussion kring ämnet med ett ganska aktuellt exempel.

Hej

Som varande en person intresserad av vin i allmänhet och champagne i synnerhet så har jag under de senaste åren kunnat notera att skillnaden mellan Systembolagets priser och vad motsvarande champagne kan köpas för i Europa ökat allt mer. En prisskillnad på 10-20% kan kanske motiveras då Systembolaget inte längre är den stora aktör man tidigare var inom champagne men vissa priser gränsar till ocker.

Den 1 november så lanseras Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996 (nr 94823) till det facila priset av 1.499 kronor. Då denna cuvée under största delen av 2010 funnits tillgänglig i europeisk detaljhandel för mellan 800-900 kronor (samt fortsatt är tillgänglig för €65 i vissa franska butiker) så undrar jag hur priset för detta vin kan sättas till 1.499 kronor på Systembolaget?

Görs inga kontroller av priser innan Systembolaget väljer att lansera viner? Vad motiverar en prisskillnad på 50-70% för ett vin som är allmänt tillgängligt? I viss mån kan jag ha förståelse för beställningssortimentet där leverantörna kan sätta vilka priser de vill men för vin som lanseras i Systembolagets butiker så borde väl åtminstone en priskontroll göras vid inköp.

Med Systembolagets monopol på detaljhandel för alkoholdrycker måste väl ni ha ett ansvar att kontrollera att priser är rimliga och att de inköp ni gör följer normala affärsprinciper?

Jag kan ge fler exempel på viner där skeva prissättningar existerar men i grunden är väl detta ett ansvar som ligger på er att kontrollera.

Ser fram mot ert svar. Då jag frekvent deltar i svenska vinforum på nätet så kommer jag att publicera detta brev där

Med vänlig hälsning

PS För referens så bifogar jag några webbsidor där Henriot Cuvée des Enchanteleurs kan köpas.

http://www.millesima.de/Product.aspx?Fa ... odId=17476

http://www.xo-vin.fr/champagne-henriot- ... l402.html#

http://www.frw.co.uk/search-wines-smart ... sid-4.aspx
 
Trådskapare
A
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Väljer att kommentera det här själv efter att ha läst Artberg om Vins senaste brev. Som vanligt en träffsäker kommentar:

Systemskifte?

I
Är Systembolaget på väg ut?
Bland vinnördarna syns trenden allt tydligare: minskat intresse för Systemsläppen, ökat för nätfirmor och privatimport.
Motkraften är väl journalisterna. Som vinskribent i Sverige är det lätt att slöa till, nöja sig med modersmjölken, tryggt lapad på SB varje månad.

Inser att mitt inlägg är rätt ointressant, precis som Systembolaget. Tack Hans :)

(Det kan kanske bli lite intressant om vi ser en mängd hyllningar i tidningarna kring Henriot Enchanteleurs 1996 vilket skulle igen bekräfta Hans observation)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Ja, det skulle vara intressant att få en inblick i hur prissättningen fungerar när det gäller den här typen av produkter, för det måste ju vara en skillnad från gängse förfarande där bolaget skickar ut offerter och stipulerar vad vinerna ska kosta ut till kund. Den här typen av produkter tas väl in på andra premisser, det finns ju inget offert-förfarande på det sättet. Man kan ju alltid kolla vad importören tar för vinet mot restaurang och se var "marginalerna" sitter. Men det känns lite som att det på de här vinerna verkligen är importörerna som kan sätta priserna på ett helt annat sätt.

Det skulle ju iofs vara mycket intressant att se hur de tänker då de sätter utpriserna på skitvinerna. De vet ju vad skitviner kostar att producera och köpa in när man ska ha viner för 59 kronor...

Det är många underliga tankar kring monopolet som man aldrig får svar på.
 

Elvis

Medlem
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Shorepower, jag gissar att du får ett intetsägande svar, tidigast om fyra veckor.

Om man nu sätter på sig Systembolagshatten och funderar lite så leder sådana här överprisade prestigeviner till ökad privatimport från utländska vinhandlare vilket på sikt hotar monopolet. Det borde vara argument nog för att SS ska kräva rimlig prissättning för att ta in sådana här viner i sina tillfälliga släpp.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Elvis skrev:
Shorepower, jag gissar att du får ett intetsägande svar, tidigast om fyra veckor.

Om man nu sätter på sig Systembolagshatten och funderar lite så leder sådana här överprisade prestigeviner till ökad privatimport från utländska vinhandlare vilket på sikt hotar monopolet. Det borde vara argument nog för att SS ska kräva rimlig prissättning för att ta in sådana här viner i sina tillfälliga släpp.

Kommer att bli VÄLDIGT svårt för ett statligt monopol att gå in och diktera inköpspriser för en individuell produkt. Det är en annan sak att skicka ut offerter jämfört med att staten ska gå in och i princip bestämma vad saker och ting ska kosta för dem att köpa in. Men, vad fan, kan de tvångsinlösa fastigheter så kan de väl kräva billigare viner. :)
 

Elvis

Medlem
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Jimmy Forsman skrev:
Kommer att bli VÄLDIGT svårt för ett statligt monopol att gå in och diktera inköpspriser för en individuell produkt.

De bestämmer ju vad som ingår i släppen. Om en importör vill ha in ett vin till ett överpris borde väl SS kunna säga nej och hänvisa till beställningssortimentet.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Elvis skrev:
De bestämmer ju vad som ingår i släppen. Om en importör vill ha in ett vin till ett överpris borde väl SS kunna säga nej och hänvisa till beställningssortimentet.

Då skulle de ju inte har världens bästa och bredaste sortiment som är en av deras ledord.

En monopolsituation är en monopolsituation på gott och ont, en del saker blir dyra, andra billiga. Och sen kanske det är en medveten strategi för att minska efterfrågan på de "dyrare" vinerna. De kanske hoppas att kunderna ska välja den vanligt förekommande Rotari eller Chapel Hill istället. Det är ju så jobbigt att behöva ta in viner speciellt för vinsnobbarna. De ska vara så speciella, kan de inte bara dricka som alla andra?
 
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

shorepower skrev:
Efter att ha funderat på prissättningen av Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996 så beslöt jag att skriva ett mail till Systembolaget. Våndades lite on jag skulle publicerar det här men beslöt att jag gärna vill få er syn på denna problemställning. Ska ett monopol ha ett ansvar för att kontrollera att priser är rimliga eller ska vi som konsumenter vara glada över att vi överhuvudtaget får tillgång till lite exklusiva viner? Nu kan vi ju naturligtvis välja att inte köpa och i en normal situation så är rådet att rösta med fötterna som det heter, dvs köpa annorstädes men nu har vi ju ett politiskt beslutat monopol och det finns få/inga lokala alternativ.

Det finns ju en grundsyn att Systembolaget har riktigt bra priser, nåt som jag inte alltid delar men jag har ju fått lite mothugg där tidigare. Jag vet att saker som DRC ofta ligger långt under marknadspriserna men de säljs i väldigt få ex och SB köper ofta in dem långt före lansering i Sverige så det finns facit samt priserna har stigit sedan lansering. Generellt tycker jag dock att sortimentet har blivit allt mindre och priserna högre. Det senare kanske beror på att jag idag har en större kunskap om prisnivåer men tycker trots allt att gapet har ökat.

Hoppas få till stånd en liten diskussion kring ämnet med ett ganska aktuellt exempel.

Bra rutet! Gissar dock att de kommer svara något kort i stil med ”Tack för ditt brev – det är importören som sätter priserna och vi ber dig därför vända dig till honom direkt.”

En lite rolig sak i sammanhanget är den att Henriot CdE 1995 kommer att säljas för 1095 kr – man kan ju undra om inte Mondowine har överskattat pålägget för 1996:eek:rna en smula?
 
Trådskapare
A
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Jimmy Forsman skrev:
En monopolsituation är en monopolsituation på gott och ont, en del saker blir dyra, andra billiga. Och sen kanske det är en medveten strategi för att minska efterfrågan på de "dyrare" vinerna. De kanske hoppas att kunderna ska välja den vanligt förekommande Rotari eller Chapel Hill istället. Det är ju så jobbigt att behöva ta in viner speciellt för vinsnobbarna. De ska vara så speciella, kan de inte bara dricka som alla andra?

Vi är faktiskt uppmärksammade i den senaste lanseringsplanen, vi kallas för "Mångsidiga konnässörer" och är 1,4% av SB kunder. Det är säkert i antal och inte i inköp. Läs och känn igen er gubbar ;D

http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyre ... e_0518.pdf

Lanseringsplanen är en underhållande läsning där SB har delat in sina kunder i 8 grupper. kan framför mig se hur dessa grupper diskuterats i engagerade möten på Systembolagets huvudkontor och därefter med svettiga händer burits fram för att godkännas av VDn. Spontant saknar jag dock "Bekväma A-lagare", "Spontana hustrumisshandlare" och "Raffinerade grisälskare" i gruppindelningen.

Observerar också att 2009 steg försäljningen av champagne hos SB i förhållande till 2008 så mitt mail innehåller ett sakfel vilket säkert kommer kommenteras. Konstigt då att man inte kan förhandla fram bättre priser.

NonPlusUltra skrev:
Bra rutet! Gissar dock att de kommer svara något kort i stil med ”Tack för ditt brev – det är importören som sätter priserna och vi ber dig därför vända dig till honom direkt.”

En lite rolig sak i sammanhanget är den att Henriot CdE 1995 kommer att säljas för 1095 kr – man kan ju undra om inte Mondowine har överskattat pålägget för 1996:eek:rna en smula?

Det tror jag också, men då har ju inte inköparen eller vem som nu bestämmer kring priser på SB gjort sitt jobb enligt min mening. Om inköpsavdelningen på mitt jobb gav sådana svar skulle de snabbt få söka nya jobb utanför företaget

Pålägget för 1996 är väldigt konstigt. Men å andra sidan kostar ju 89an 1.729 på SB Samma vin köper man för runt €80-85 bland annat i Frankrike.
 

CH

Medlem
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

shorepower skrev:
Men å andra sidan kostar ju 89an 1.729 på SB Samma vin köper man för runt €80-85 bland annat i Frankrike.

Och så har den funnit i sortimentet i över ett år också. Tror inte de säljer speciellt många av dem om ens några.
 

Elvis

Medlem
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

shorepower skrev:
Men å andra sidan kostar ju 89an 1.729 på SB Samma vin köper man för runt €80-85 bland annat i Frankrike.

Menar du Henriot Rosé 1989 på magnum? Det är den enda Henriot som kostar 1729 kr på SS, vad jag kan se. Har du sett den i Frankrike?
 
Trådskapare
A
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Elvis skrev:
Menar du Henriot Rosé 1989 på magnum? Det är den enda Henriot som kostar 1729 kr på SS, vad jag kan se. Har du sett den i Frankrike?
Blev inte många rätt där, det var 1.589 den kostade. Är slut nu men fanns för någon månad sedan. Inte rosé utan den vanliga Enchanteleurs 1989.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Ursäkta en okunnig men Systembolaget kan ju inte göras
ansvarigt för vilka pålägg en importör gör.
Trots allt står sig nog priserna på de flesta varorna relativt
bra i internationell jämförelse. Vi har också möjlighet att få
hem varor från beställningssortimentet inom rimlig tid. Fraktfritt.
Och det i vilken liten håla som helst. Finns det inget bolag,
så finns det i allmänhet ett utlämningsställe.
Dessutom har vi ju möjlighet idag att handla ur ett ännu större
sortiment från firmor på nätet, som bedriver distansförsäljning.
Och vad jag förstår så går åtminstone ett av dem riktigt bra idag.
De som idag handlar själva från andra länder kommer nog göra det
ändå även om monopolet upphör.
Vilket jag personligen tror att det kommer att göra.
 
Trådskapare
A
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Per Stade skrev:
Ursäkta en okunnig men Systembolaget kan ju inte göras
ansvarigt för vilka pålägg en importör gör.
Nej , det är ju korrekt och som jag skriver, i beställningssortimentet får de väl ha vilka galna priser de vill (tillexempel Belle Epoque) men för de varor som SB tar in i butik bör de väl ändå kolla priset, vi har ju monopol som ska skydda oss medborgare från oss själva.

Om det varit en vanlig butik hade jag inte brytt mig ett skvatt.

Sedan är inte priserna så fantastiska (vilket SB slår sig på bröstet för) tycker jag, inte heller sortimentet. Iallafall inte i det jag är mest intresserad av
 

Per Stade

Lege artis
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

shorepower skrev:
Sedan är inte priserna så fantastiska (vilket SB slår sig på bröstet för) tycker jag,

Det är väl ett utslag av att vi i Sverige alltid är bäst på allt.

shorepower skrev:
inte heller sortimentet. Iallafall inte i det jag är mest intresserad av

Du tillhör inte kundgruppen, som utgör 1,4%.
Snarare en grupp av konsumenter, som består av cirka 14 personer. ;)
 
Trådskapare
A
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Per Stade skrev:
Du tillhör inte kundgruppen, som utgör 1,4%.
Snarare en grupp av konsumenter, som består av cirka 14 personer. ;)
Hahaha, och alla 14 finns på det här forumet eller?
 

sunqan

Vinös
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

men... det blir ju 14/349=4% så det är ju mer än de 1,4% ??? ??? ???
 
Trådskapare
A
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Elvis skrev:
Shorepower, jag gissar att du får ett intetsägande svar, tidigast om fyra veckor.
Jag kan konstatera att jag inte fick något svar alls. Istället kan jag ju glädja mig åt att SB kommer att införa etikettskrivare så jag inte glömmer bort vad mitt överprissatta vin ska användas till. Jag är också väldigt glad över att detta inte kommer öka försäljningen.

Det vinnande förslaget.
Vann gjorde en idé inskickad av Tomas Albinsson i Täby.

Tomas föreslår att vi ställer ut etikettskrivare i våra butiker. Skrivarna ska vara försedda med streckkodsläsare, och när man läser av en flaskas kod får man en liten etikett med de viktigaste uppgifterna om varan. Så att man har informationen till hands när man ska välja dryck därhemma.

Vi tror att många kunder skulle ha glädje av en sådan här etikettskrivare. Och vi är rätt säkra på att den inte skulle öka försäljningen. Så vi tänker testa den i flera av våra butiker nästa år.

http://www.systembolagetkampanj.se/forslagstavling/
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Systemsbolagets ansvar avseende priser

Jag är också glad över att SS gång efter annan berättar om sin allt större satsning på alkoholfria drycker.
Det är ett segment som jag verkligen saknat. Verkligen. Saknat! På riktigt! Saknat!


Vad fan???
Det finns vatten i kran för helvete...
 
Toppen