Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 2 april 2013

Systembolagets exklusiva produkter med lansering i vinkällarbutikerna (T6-T7)

Småpartier i vinkällar butikerna med lansering 2 april (T6-T7). I denna lista finns det även med tre produkter som kommer att webblanseras den 11 april.

Som vanligt, listan är preliminär och priser bör alltid kontrolleras mot vad de kostar internationellt.

T6-T7 lansering 2 april 2013
 

kayaker

Cyklist
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Martin Berggren skrev:
Bordelet. Kul att se vad den kan hitta på i butik.
Absolut läge för att testa några flaskor. :)

360 flaskor Shafer Relentless? Var det inte (bl.a.) den som "tog slut" i samband med något sjabbel för ett litet tag sedan?

Chante Le Merle 2010 för under 400 pix verkar f.ö. rätt OK om man vill ha en intressant CdP.
 

Magikern

Medlem
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

kayaker skrev:
Absolut läge för att testa några flaskor. :)

360 flaskor Shafer Relentless? Var det inte (bl.a.) den som "tog slut" i samband med något sjabbel för ett litet tag sedan?

Chante Le Merle 2010 för under 400 pix verkar f.ö. rätt OK om man vill ha en intressant CdP.

De var 2008:an som tog slut de fick inte tag på fler men 09:an får blir ersättaren.

Chante Le Merle 2010 verkar ju bli ett superfynd om de är http://www.wine-searcher.com/wine-22742-2010-domaine-bosquet-des-papes-chateauneuf-du-pape-chante-le-merle-vieilles-vignes-rhone-france som åsyftas. ;D

Antar att de inte har Jordgubbsdrinksvarning typ Le vieux donjon? (Kanske en orättvis stämpel på ett så ungt vin men det smakar väldigt mycket jordgubbssaft idag)
 

kayaker

Cyklist
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Magikern skrev:
Låter kanon, Du har provat det nyligen antar jag?
Nej, men jag har provat och köpt på mig ett gäng 2007:eek:r. När det begav sig för några år sedan så vann den ett par blindprovningar mot andra toppcuvéer från 2007.
 

Magikern

Medlem
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

kayaker skrev:
Nej, men jag har provat och köpt på mig ett gäng 2007:eek:r. När det begav sig för några år sedan så vann den ett par blindprovningar mot andra toppcuvéer från 2007.

Låter lovande, komplext (ingen jordgubbsdrinksvarning) och fullt tillgängligt antar jag?

2010:eek:rna lär nog behöva 7 år till i källaren kan jag tänka mig.
 

Karl

Medlem
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Hela namnet är inte med. Det står bara "Château " på många poster.
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Karl skrev:
Hela namnet är inte med. Det står bara "Château " på många poster.

Jag får titta på det. Kollade nu med fyra olika browsers, Firefox, Chrome samt Androids inbyggda visar all text., Internet Explorer visar bara delar av texten.

Intressant nog är listan gjord med hjälp av Microsoft Excel. Hade väl väntat mig att Microsoft skulle ha stöd för sina egna produkter men skulle naturligtvis inte förutsatt det.
 

Karl

Medlem
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Magikern. Du säger "Antar att de inte har Jordgubbsdrinksvarning typ Le vieux donjon? (Kanske en orättvis stämpel på ett så ungt vin men det smakar väldigt mycket jordgubbssaft idag)". Är det så? Jag har tyvärr köpt in mig på 6st av 2010:an av detta vin. Jag har inte druckit någon flaska än. Det skulle väl vara traditionellt gjort trodde jag?
 

chambertin

Medlem
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Karl skrev:
Magikern. Du säger "Antar att de inte har Jordgubbsdrinksvarning typ Le vieux donjon? (Kanske en orättvis stämpel på ett så ungt vin men det smakar väldigt mycket jordgubbssaft idag)". Är det så? Jag har tyvärr köpt in mig på 6st av 2010:an av detta vin. Jag har inte druckit någon flaska än. Det skulle väl vara traditionellt gjort trodde jag?
Gör inte anspråk på att vara Harry Karis direkt och har inte provat Le Vieux Donjon -10 men sedan jag började prova Châteauneuf-du-Pape i mitten av 80-talet så har jag aldrigt stött på ngt vin som drar åt jordgubbssaft över huvud taget. Möjligen hittar man mycket annat i fruktväg i unga fruktstinna Grenache-viner men jordgubb ? Nej !

Lite omdömen om Le Vieux Donjon -10 av provare med mer erfarenhet:
2010 Le Vieux Donjon Châteauneuf-du-Pape

96 points Robert Parker's Wine Advocate
The 2010 Chateauneuf du Pape is a traditionally made cuvee aged totally in tank and foudre. Its inky/purple color is followed by a sweet bouquet of black olives, incense, blackberries, mulberries, black cherries and lavender. This perfumed, super-concentrated 2010 possesses good acidity, ripe tannin and a full-bodied, expansive mouthfeel. This mouth-coating, saturated, dense Chateauneuf du Pape has plenty of tannin to shed, so give it 3-4 years of cellaring, and drink it over the following two decades. (10/ 2012)

96 points Wine Spectator
*Top 100 Wines of 2012* This takes a decidedly old-school approach with its very distinctive bay leaf and juniper notes leading the way, along with roasted mesquite and alder wood. The core of steeped black currant, roasted plum and blackberry fruit waits in reserve while the long, ganacheand tar-filled finish has nice rugged grip, with a peppery echo. Should cellar wonderfully. Best from 2015 through 2030. (9/ 2012)

94 points Stephen Tanzer's International Wine Cellar
Deep ruby. Deeply concentrated black and blue fruits on the nose and palate, with cracked pepper and floral pastille nuances adding complexity. Juicy and energetic, with superb finishing focus and floral-driven persistence. Impeccably balanced, with the depth to age effortlessly. (2/ 2013)

94-96+ Pts Jeb Dunnuck - The Rhone Report
"Wow. The 2010 Le Vieux Donjon Châteauneuf-du-Pape, tasted as a rough blend, looks to be fantastically good and a top wine of the vintage. Delivering massive amounts of black fruits, smoke, meat juice, garrigue, and earth, this classic Châteauneuf expands in the mouth, showing a full-bodied, thick texture, superb concentration, and a broad, and chewy finish. Seriously impressive, I cannot wait to try this from bottle! As of right now, it has enough fruit and texture to allow it to drink well on release, but it should also benefit from mid-term cellaring and age beautifully."

Personligen gillar jag det jag druckit från området av 2010:eek:r skarpt. Tycker t.o.m att det i flera fall är bättre än hajpade 2007.
Gillar du Châteauneuf-du-Pape så tror jag inte att du kommer att ångra dina Le Vieux Donjon 2010.
Eftersom du har 6 st så ta och prova en runt 3-4 årsdagen men vänta sen tills dom passerat 7-8år (minst).
 

Guayabera

Medlem
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

chambertin skrev:
Personligen gillar jag det jag druckit från området av 2010:eek:r skarpt. Tycker t.o.m att det i flera fall är bättre än hajpade 2007.

+1

Älskar renheten och fokusen i de 2010:eek:r jag provat.
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Anders Landström skrev:
Jag får titta på det. Kollade nu med fyra olika browsers, Firefox, Chrome samt Androids inbyggda visar all text., Internet Explorer visar bara delar av texten.

Intressant nog är listan gjord med hjälp av Microsoft Excel. Hade väl väntat mig att Microsoft skulle ha stöd för sina egna produkter men skulle naturligtvis inte förutsatt det.

Allt bör fungera nu. Har kontrollerat/korrigerat så även Internet Explorer klarar av att visa all information. Vet inte om det är något problem med Safari men annars är de på forumet fyra största browsers testade
 

Magikern

Medlem
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

chambertin skrev:
Gör inte anspråk på att vara Harry Karis direkt och har inte provat Le Vieux Donjon -10 men sedan jag började prova Châteauneuf-du-Pape i mitten av 80-talet så har jag aldrigt stött på ngt vin som drar åt jordgubbssaft över huvud taget. Möjligen hittar man mycket annat i fruktväg i unga fruktstinna Grenache-viner men jordgubb ? Nej !

Kanske överdrivet att kalla det för jordgubbssaft för visst var det välgjort, fylligt och koncentrerat till tusen. Frukten kändes dock lite för intensiv för att funka till pepperstark rödvinssås med hjortfilé, vinet hade nog blivit bäst på egen hand.

Hade nog hellre tagit en "Tradition" till den maten faktiskt. Mas de Boislauzon "Tradition" är nog den mest intressanta Châteauneuf-du-Pape jag provat hittills.
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Martin Berggren skrev:
Bordelet. Kul att se vad den kan hitta på i butik.

Riktigt gott. Har bara ett fåtal flaskor kvar nu och snart kan jag bestämma mina slutgiltiga favoriter.
 

Karl

Medlem
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Chambertin. Tack! Det står just där i ngn av recensionerna du postade "traditionellt", vilket jag brukar tycka om! Så Bosquet des papes tradition gillar jag väl också? Jag gillar mina Cdp:er mogna. Men ibland köper jag in ett gäng och dricker de väldigt unga också. Det kan vara riktigt trevligt till grillkvällarna (som tyvärr känns ganska långt bort just nu). Jag har lite för begränsad erfarenhet för att uttala mig men om det är någonstans jag tycker att det stämmer med "tunnel fas" så är det i sydfrankrike. Tyska GG rieslingar kan också bete sig underligt i unga år kan jag tycka. Precis som om de har flera olika faser de går igenom. Jag häller i mig en del riesling så snart vet jag hur jag tycker om dem som bäst.
 
Trådskapare
A
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Om någon tänkt att köpa på från Systembolagets 2 april lanseringen så är har det smygit sig in ett fel på deras hemsida.

Viner är listade som att de går att beställa via webben. Så ingen blir besviken är det nog bäst att läsa vad SB skriver

https://www.systembolaget.se/Tjanster/A ... r-2-april/

PS. Framgår inte om det är ett aprilskämt eller inte
 

Dovberg

Medlem
SV: T6-T7 lansering 2 april 2013

Anders Landström skrev:
Om någon tänkt att köpa på från Systembolagets 2 april lanseringen så är har det smygit sig in ett fel på deras hemsida.

Viner är listade som att de går att beställa via webben. Så ingen blir besviken är det nog bäst att läsa vad SB skriver

https://www.systembolaget.se/Tjanster/A ... r-2-april/

PS. Framgår inte om det är ett aprilskämt eller inte

Det där kom upp förra vecka så något April-skämt är det nog inte ;)
 
Toppen