Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering oktober 2014

chambertin

Medlem
Tenuta Tignanello är det någon form av andravin till Tignanello? Jag får inte ihop prisbilden annars.
Känner inte till ngt andravin och kan inte tänka mig att det i så fall skulle heta Tenuta Tignanello (vilket det står på etiketten, ung. Tignanello Estate )
Kanske rör sig om deras Chianti Classico ? Priset verkar indikera det.
 

Mats

Gone todash....
Tenuta Tignanello är det någon form av andravin till Tignanello? Jag får inte ihop prisbilden annars.
Hej och välkommern till forumet! Jag har funderat på samma sak, speciellt som 2011 redan finns i ordinarie sortimentet och som du säger till ett rejält högre pris. Hittar inget andravin varken på deras hemsida eller CT som säljs under namnet Tenuta Tignanello så det kanske är vinet "Marchese Antinori" som menas.
 
Tack för välkomnandet och tack för svaren. Mina funderingar har varit som era men jag blev inte riktigt klok på det. Systembolaget har en tendens att vara något otydliga i sina benämningar ibland..
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sen görs det väl en del Beerenauslese, Eiswein och Trocknbeerenauslese i Tyskland som inte alltid är endruvsviner.
Det är nog vanligare i Österrike än i Tyskland, om talar om mer ambitiösa BA/TBA. En och annan från t.ex. Kracher är ju blandviner.
Vit Hermitage kan ju också vara druvblandade och kosta mer än 300 kr. Chapoutier kör i och för sig med 100% Marsanne, men de flesta andra kör med Marsanne med lite Roussanne.
 
T7-orna är som vanligt inte med i listan i trådstarten. Ett vin som kommer i första oktobersläppet den 3/10, men som inte finns med i listan, är en Saint-Joseph från André Perret. Årgång 2012 för 225 pix, art.nr. 90020.
 
Vi får som vanligt listorna från Systembolaget. Tråkigt att inte alla är med.
Ja, ni får ju tydligen bara listan på vinerna som är med på journalistprovningen. Det är ju tråkigt, eftersom en hel del av det som kommer som T7-or och som därför inte är med på provningen, antagligen är viner som är av stort intresse för forumets medlemmar. Konstigt egentligen, nog borde de väl på något sätt kunna se till att ni får den fullständiga listan på det som ingår i lanseringarna. Det ligger ju inte minst i Systembolagets eget intresse.
 

energia

Medlem
Ja, ni får ju tydligen bara listan på vinerna som är med på journalistprovningen. Det är ju tråkigt, eftersom en hel del av det som kommer som T7-or och som därför inte är med på provningen, antagligen är viner som är av stort intresse för forumets medlemmar. Konstigt egentligen, nog borde de väl på något sätt kunna se till att ni får den fullständiga listan på det som ingår i lanseringarna. Det ligger ju inte minst i Systembolagets eget intresse.

Vissa leverantörer vill hålla produkterna "hemliga" tills lanseringsdagen, speciellt om det är produkter som är avsedda för egna medlemsgrupper eller prenumeranter..
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vissa leverantörer vill hålla produkterna "hemliga" tills lanseringsdagen, speciellt om det är produkter som är avsedda för egna medlemsgrupper eller prenumeranter..
Men det är väl knappast förklaringen till de viner som saknas här, utan det är väl just "modulindelningen" och inget annat som spökar? Inget som ingår i ordinarie sortiment, oavsett modul, är väl avsett för de grupper du nämner - sådant säljs mig veterligen från BS på dolt beställningsnummer eller via privatimport. För övrigt har jag väldigt svårt att tro att SB skulle vara det minsta mottagliga för synpunkter från importörer om hur de ska sköta informationsspridningen om vissa produkter i en lansering. De har ju en allmän tendens, gränsande till dövhet, att vara helt oemottagliga för alla synpunkter utom de som kommer från politiker och nykterhetsrörelse.
Å andra sidan kan man säga att en del importörer själva sprider information om kommande lanseringar av viner de importerar före SB går ut med detta. Det har hänt ett par gånger när jag varit på provningar med Vinunic att vi provar ett vin eller en årgång som inte finns på SB än och får veta att lanseringen sker om x månader till ett visst pris.
 
Det är helt rätt som vintomas skriver, produkter som är avsedda för medlemsgrupper eller prenumeranter kommer aldrig i tillfälliga sortimentet, de kommer bara via BS eller privatimport. Det är modulindelningen som spökar. T7 är för viner som kommer i små kvantiteter, ofta färre än 100 flaskor. För T5 och T6 är det obligatoriskt för importörerna att lämna in viner till journalistprovningen, men för T7 är det frivilligt. Därför är de med någon gång då och då, men ofta inte. Många viner som kommer som T7 är välkända viner som kommer att sälja slut snabbt oavsett om de är med på journalistprovningarna eller inte. Och i andra fall kan det vara dålig ekonomi att lämna fyra flaskor till en provning om man bara har t.ex. 48-60 flaskor att sälja. Eller så kan det helt enkelt vara så att importören inte har fått köpa hem fler flaskor än exakt det antal som Systembolaget har köpt in. För många attraktiva viner är ju volymerna så små att producenterna styr sina allokeringar rätt hårt.

Framförhållningen för artiklar i tillfälligt sortiment är överlag 3-5 månader. Jag kan nog förstå att SB inte tycker att det finns någon anledning att kommunicera i september vad de ska lansera i februari, det tar bara fokus från de lanseringarna som finns på hyllorna nu. Men det hindrar ju inte importören från att berätta att det är klart med en viss lansering. Och därmed inte sagt att Systembolaget inte skulle kunna bli bättre på sin informationshantering.
 

Dovberg

Medlem
Châteauneuf-du-Pape Chante le Merle Vieilles Vignes-2012 och Altares Barolo (för 500) är nog de enda jag köper.

Är nyfiken på Elio Altare, blev klok på hur mycket jag underskattat ung och billig Barolo när jag köpte Vajras Bricco Delle Viole 2007 för 400 härom året. Altare är nog ett rätt annorlunda vin skulle jag gissa men en flaska vore kul att prova.

Chante Le Merle 2010 har jag provat och uppfattade den som väldigt komplex men spretig, 2001:an var balanserad däremot. Är 2012 som 2010:an men balanserad är den ett fynd.
Chante le Merle har jag av årgångar -05, -07, -09 och -11. Missade -10: orna för att fokusera på Guigals La Landonne -09 (snyft). Måste säga att Chante le Merle är den bästa CdP jag har druckit i mitt liv. Drack en -07 för några månader sen. Ruskigt bra!
 
Chante le Merle har jag av årgångar -05, -07, -09 och -11. Missade -10: orna för att fokusera på Guigals La Landonne -09 (snyft). Måste säga att Chante le Merle är den bästa CdP jag har druckit i mitt liv. Drack en -07 för några månader sen. Ruskigt bra!
Då kan jag tydligen glädja mig åt att det ligger några flaskor Chante le Merle 07-or i det privata förrådet. Fast man behöver väl knappast ha någon brådska med att dra korken på dem än.
 

Håkan

Medlem
Då kan jag tydligen glädja mig åt att det ligger några flaskor Chante le Merle 07-or i det privata förrådet. Fast man behöver väl knappast ha någon brådska med att dra korken på dem än.
Just 07an är i mitt tycke nog den bästa 07an jag provat. Många blir för syltiga en sådan årgång men Chante le Merle var rakt igenom strålande. Jag tror dock att de fläskade på lite för mycket 09/10, men det är bara vad jag hört, har inte provat.
 
2012 Christian Moreau chablis GC les clos för 439kr låter lovande tycker jag. Finns med på SBs hemsida om man trycker på lanseringen. Importören Theis Wine tar betydligt mer för vinet om man skulle beställa det via deras danska webshop.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Klassikern 2012 Alain Graillot Crozes-Hermitage släpps på fredag. Är det fortfarande värt att plocka upp några flaskor eller är dem överskattade numera? Finns ju mycket CH för under 200kr som levererar god vardagslyx, vad säger proffsen?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Klassikern 2012 Alain Graillot Crozes-Hermitage släpps på fredag. Är det fortfarande värt att plocka upp några flaskor eller är dem överskattade numera? Finns ju mycket CH för under 200kr som levererar god vardagslyx, vad säger proffsen?
Lär enligt dom som har provat det vara bättre än 2011:an, och det är troligen fortfarande ett schyst vin. Jag lär iaf köpa två flaskor. En för att prova direkt och en för att lägga till samlingen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lär enligt dom som har provat det vara bättre än 2011:an, och det är troligen fortfarande ett schyst vin. Jag lär iaf köpa två flaskor. En för att prova direkt och en för att lägga till samlingen.
Ja kommer helt klart testa det i alla fall, men blev lite tveksam när jag kollade lite snittbetyg på CT. Om inte annat så är en bra CH väldigt god och billig. :)
 
Toppen