Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering oktober 2014

Vino fino

Medlem
Satsade på Chateauneuf du Pape, Chante le Merle och Bosquet des Papes Cuvee Tradition. Lär väl få vänta ett tag med att dricka dom. Tog därför även Dehesa La Granja som synes vara drickfärdig.
Bra val. 2007 är ingen fantastisk årgång i La Mancha men det behöver inte vara fel i Alejandro Fernandez fall. Mycket vin för pengarna, och, som du säger, drickfärdig nu.
 

Mats

Gone todash....
...... Tog därför även Dehesa La Granja som synes vara drickfärdig.

Bra val. 2007 är ingen fantastisk årgång i La Mancha men det behöver inte vara fel i Alejandro Fernandez fall. Mycket vin för pengarna, och, som du säger, drickfärdig nu.

Jag knep också en Dehesa igår eftersom den blivit så otroligt uppskriven på diverse vinsajter, tex BKWine och Vinbanken. Tyvärr tycket jag ett det var ett bottennapp. Drack ett par glas igår och den doftade ganska bra men mer som en ekig CB än tempranillo. Smaken tyckte jag var trist, tråkig och lite platt. Inget direkt fel på den men inte den där super-QPR-spanjoren jag hoppats på. Sitter med ett glas till nu och efter att ha stått med kork i rumstemp sen igår är det nu matlagningsvinkvallitet på det. Kanske jag fick en dålig flaska, borde ha varit bättre än så här men å andra sidan är det ett vin som bara kostar 8-9 euro i Spanien. Ska bli spännande och höra vad andra på forumet säger om det.
 

Larseman

Medlem
Jag knep också en Dehesa igår eftersom den blivit så otroligt uppskriven på diverse vinsajter, tex BKWine och Vinbanken. Tyvärr tycket jag ett det var ett bottennapp. Drack ett par glas igår och den doftade ganska bra men mer som en ekig CB än tempranillo. Smaken tyckte jag var trist, tråkig och lite platt. Inget direkt fel på den men inte den där super-QPR-spanjoren jag hoppats på. Sitter med ett glas till nu och efter att ha stått med kork i rumstemp sen igår är det nu matlagningsvinkvallitet på det. Kanske jag fick en dålig flaska, borde ha varit bättre än så här men å andra sidan är det ett vin som bara kostar 8-9 euro i Spanien. Ska bli spännande och höra vad andra på forumet säger om det.
Köpte och provade också La Granja igår. Blev också lite konfunderad, och något besviken med tanke på recensionerna. VInet öppnade upp med påträngande doft av buljong och dillchips (!?). Hade svårt att hitta någon frukt där bakom, även om frugan hävdade att det fanns en del mörk frukt och lakrits där. Så småningom så kanske även jag hittade lite mer av både frukt och annat, men hade svårt att riktigt känna någon entusiasm. I munnen visserligen både moget och stramt, men saknade frukt och fyllighet. Ska prova en slurk idag också så får vi se om jag håller fast vid sågningen...
 

mnor

Medlem
Två flaskor PSI beställde jag igår, blir väl inget man dricker på några år, men skall bli kul att prova framöver.
 

Larseman

Medlem
Köpte och provade också La Granja igår. Blev också lite konfunderad, och något besviken med tanke på recensionerna. VInet öppnade upp med påträngande doft av buljong och dillchips (!?). Hade svårt att hitta någon frukt där bakom, även om frugan hävdade att det fanns en del mörk frukt och lakrits där. Så småningom så kanske även jag hittade lite mer av både frukt och annat, men hade svårt att riktigt känna någon entusiasm. I munnen visserligen både moget och stramt, men saknade frukt och fyllighet. Ska prova en slurk idag också så får vi se om jag håller fast vid sågningen...
Hällde upp alldeles nyss och jag upplever den mycket bättre idag. Har stått i kylen med kork, ungefär en tredjedel kvar. Mindre dill, mer frukt och bättre balans. Choklad och lakrits och lite läder. Ska nog lufta vinet nästa gång (har en flaska till). Vinner nog också på att serveras lite svalare.
 

Vino fino

Medlem
Jag knep också en Dehesa igår eftersom den blivit så otroligt uppskriven på diverse vinsajter, tex BKWine och Vinbanken. Tyvärr tycket jag ett det var ett bottennapp. Drack ett par glas igår och den doftade ganska bra men mer som en ekig CB än tempranillo. Smaken tyckte jag var trist, tråkig och lite platt. Inget direkt fel på den men inte den där super-QPR-spanjoren jag hoppats på. Sitter med ett glas till nu och efter att ha stått med kork i rumstemp sen igår är det nu matlagningsvinkvallitet på det. Kanske jag fick en dålig flaska, borde ha varit bättre än så här men å andra sidan är det ett vin som bara kostar 8-9 euro i Spanien. Ska bli spännande och höra vad andra på forumet säger om det.
Tråkigt att höra. Dålig flaska/batch måntro? Den skall vara ganska välpackad med Tempranillo-frukt och inte snål och platt. Låter misstänkt som defekt.

Det var iofs ett tag sedan jag drack La Granja (01, 04, 05) men jag har alltid tyckt att det givit mycket bra valuta. Den kostade då, på plats i Spanien, € 12,99, (Alcampo o El Corte) och kändes långt ifrån omotiverad prismässigt.
 

Rexel

Medlem
Bokade Elio Altare Barolo Aborina, tryckte fortsätt handla för att lägga till annat och la till Mix 36....sen är Elio borta från varukorgen:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
 

Dovberg

Medlem
Elio Altare Arborina försvann hur fort som helst. Varför var inte denna som webblansering? Mitt sega internet på jobbet gjorde att beställningen tog 1,5 min även om jag var på sekunden med att trycka. SUCK! Nåja, tröstande mig med att beställa deras något enklare Barolo istället. Något positivt är att det blev några hundralappar billigare för plånboken ;)
 

Oggy

Medlem
3 flaskor Altare Arbrorina registrerade... men jag känner mig inte säker förrän jag håller dem i handen. Beställningar har "försvunnit" för mig förut...
 
Jag tror jag lyckades boka två st Altare barolo Arborina, litar dock inte på Bolis förrän jag har flaskorna i handen. Har varit med om att beställningen misslyckats, trots bekräftelsemail, när det varit huggsexa om ett vin.
 

Magikern

Medlem
Förvånansvärt med en sådan rusning ändå. Man hade lätt kunnat tro att det var utvecklad kvalitets Barolo från en toppårgång som såldes.

Mogen Barolo utstrålar svensk höststämning som få viner.
 

KimHartman

Medlem
Litar inte på SB's system öht, baserat på egna och andras tidigare erfarenheter med felaktiga beställningar, bortslarvade flaskor, osv. Beställde ett gäng 2010 Altare Arborina och lät sambon göra samma beställning. Förhoppningsvis går iaf en av dessa igenom men, som påpekats tidigare, men vet aldrig säkert förrän man har flaskorna i handen.
 

mnor

Medlem
Så då har man beställt 4 flaskor av Malpuesto och det gick att beställa utan problem. Om jag sedan får dem är en annan fråga...
 
Toppen