Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ta sig runt kring Epernay

HJF

Medlem
Jag och min blivande fru planerar att resa till Champagne som bröllopsresa (sannolikt i september) och sitter nu i planeringsstadiet. Jag har läst i flera andra trådar med reseskildringar från champagne (mkt bra läsning!) men har inte kunnat hitta så mkt om alternativ till bil när det gäller att ta sig runt och exempelvis besöka byar i närheten av Epernay.

Vi planerar att flyga till Paris och kommer att bo i Epernay. vad gäller boende funderar vi på La Villa Eugene, någon med goda/dåliga erfarenheter från hotellet? Min fråga gäller vilka möjligheter som finns att ta sig till byar i Cote des Blancs (ffa Cramant och Les-Mesnil-Sur-Oger) annat än med bil? Taxi? Lokaltrafik? Hyra cykel? Vandra? All input tas tacksamt emot.
 

kayaker

Cyklist
Som cyklist så tror jag benhårt på cykel och min sambo skulle också svälja det. Enda nackdelen jag ser är att man får begränsa sig till ca 6 flaskor vardera i ryggsäck per "tur".
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag och min blivande fru planerar att resa till Champagne som bröllopsresa (sannolikt i september) och sitter nu i planeringsstadiet. Jag har läst i flera andra trådar med reseskildringar från champagne (mkt bra läsning!) men har inte kunnat hitta så mkt om alternativ till bil när det gäller att ta sig runt och exempelvis besöka byar i närheten av Epernay.

Vi planerar att flyga till Paris och kommer att bo i Epernay. vad gäller boende funderar vi på La Villa Eugene, någon med goda/dåliga erfarenheter från hotellet? Min fråga gäller vilka möjligheter som finns att ta sig till byar i Cote des Blancs (ffa Cramant och Les-Mesnil-Sur-Oger) annat än med bil? Taxi? Lokaltrafik? Hyra cykel? Vandra? All input tas tacksamt emot.
Varför vill du inte hyra bil, hur har ni tänkt att ta er från Paris till Epernay?
 
Trådskapare
H

HJF

Medlem
Varför vill du inte hyra bil, hur har ni tänkt att ta er från Paris till Epernay?

Planerade att ta snabbtåg från CdG till Champagne-Ardenne och byte till anslutande tåg till Reims därifrån. Verkade smidigt och snabbt.
 
Trådskapare
H

HJF

Medlem
Som cyklist så tror jag benhårt på cykel och min sambo skulle också svälja det. Enda nackdelen jag ser är att man får begränsa sig till ca 6 flaskor vardera i ryggsäck per "tur".

Lutar mot att hyra cykel någon dag för att besöka åtminstone Chouilly och Cramant. Ang mängden vin man får med sig tillbaka så är det ju bara en fråga om hur många "turer" man klarar på en dag. Får lägga mig och flickvännen i hårdträning inför bröllopet och sedan stå reda med tidtagarur kl 07:00 första morgonen i Epernay... Det kommer bli en bröllopsresa som min fru kommer att se tillbaka på med blandade känslor... ;)

Nej men skämt å sido, med tanke på att vi flyger tur och retur så blir det ju tyvärr ändå inga mängder vin som kan följa med hem. Men det är heller inte målet denna gång. Kommer fler tillfällen...
 

MartinE

Medlem
Jag rekommenderar bil - hela vägen hemifrån! Du kommer att vilja handla viner. Och när du väl har börjat handla, kommer du inte vilja sluta... :D

Kör man finns det dessutom bra anledningar till att stanna längs vägen - Europa är trevligt! Utöver möjliga besök i andra vinregioner och alla mysiga mindre orter kan jag varmt rekommendera en övernattning i Düsseldorf, Köln eller Amsterdam!
 
Trådskapare
H

HJF

Medlem
Bil hela vägen kommer tyvärr inte bli aktuellt denna gång, däremot utesluter vi inte att hyra bil på plats, men jag var alltså nyfiken på vilka alternativ som finns. Jag har dock ganska lite körvana och vill man dessutom ta några glas ute i byarna så känns det kanske inte som det bästa alternativet...

En dags cykelutflykt känns helt klart som ett trevligt alternativ till Cramant, men vill man längre känns det kanske inte optimalt. Finns det över huvud taget någon lokaltrafik med buss mellan byarna i Cote des Blancs och Epernay?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Bil hela vägen kommer tyvärr inte bli aktuellt denna gång, däremot utesluter vi inte att hyra bil på plats, men jag var alltså nyfiken på vilka alternativ som finns. Jag har dock ganska lite körvana och vill man dessutom ta några glas ute i byarna så känns det kanske inte som det bästa alternativet...

En dags cykelutflykt känns helt klart som ett trevligt alternativ till Cramant, men vill man längre känns det kanske inte optimalt. Finns det över huvud taget någon lokaltrafik med buss mellan byarna i Cote des Blancs och Epernay?
Vet inte hur länge du tänker stanna men om det rör sig om under en vecka blir det billigare och effektivare att hyra bil på CdG än att åka tåg! TGV går hela vägen till Reims där måste du byta till Epernay, alternativt taxi/buss till Paris tåg direkt till Epernay. Det finns busslinjer ut till en del av byarna. www.bus-mouveo.com
La Villa Eugene är bästa hotellet i Epernay (ligger i utkanten av Epernay). Kanske en eller ett par nätter i Avise hos Lesavises kan vara ett alternativ, då är ni mellan Cramant (2km från Avize) och Mesnil (5km från Avize), där finns cyklar att låna!
 
Toppen