Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tannat, druva som kräver lagring eller bara ”falsk reklam”?

Mats

Gone todash....
Ett inlägg av @Zingo idag sammanföll med något jag tänkt på sista tiden. Han hade druckit Chateau Barrejat Cuvee des Vieux Ceps -14 och -15 och skrev bl.a. :

..... ville göra en jämförelse även om tannat kanske "bör" lagras lite mer enligt expertisen.
......... Klart drickbart idag för min del (men jag gillar som sagt fylliga kärva viner).

Man brukar säga att viner på druvan tannat, och då speciellt från Madiran, bör lagras länge men jag har druckit ganska många tannater sista åren och märkt att jag i princip alltid gillat dem bäst mycket unga. Har druckit någon som blivit härligt stallig och fin efter ca 15 år men flera med den åldern och äldre har varit ganska bleka och trista trots att de ska vara bland de bättre, som t.ex. Brumonts "La Tyre". Enklare viner som Barrejat och Bouscassé har i princip alltid tappat i poäng när jag följer dem från ca 4 till 10 års ålder. För mig känns det som att när man dricker dem unga är de så packade med tanniner och frukt att man direkt tänker att de behöver 10-15 år för att lugna ner sig, men sedan tappar de frukten innan tanninerna mjuknat och där står man sedan med något ganska obalanserat och trist. Har börjat dricka dessa unga och kärva när jag tycker de har en härlig struktur och sparar endast enstaka flaskor som inte får öppnas innan de uppnått minst 20 års ålder i hopp om att de ska få mognadstoner som övervinner fruktbristen.

Hur ser ni andra på tannater? Är det viner som visar sin potential i början och sedan går i ubåtsläge i 20 år för att sedan tvärt poppa upp och likna mogna bordeauxer och jag är för otålig som dricker de flesta före 10 års ålder, eller är dess rykte om att vara lagringståliga överdrivet?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett inlägg av @Zingo idag sammanföll med något jag tänkt på sista tiden. Han hade druckit Chateau Barrejat Cuvee des Vieux Ceps -14 och -15 och skrev bl.a. :



Man brukar säga att viner på druvan tannat, och då speciellt från Madiran, bör lagras länge men jag har druckit ganska många tannater sista åren och märkt att jag i princip alltid gillat dem bäst mycket unga. Har druckit någon som blivit härligt stallig och fin efter ca 15 år men flera med den åldern och äldre har varit ganska bleka och trista trots att de ska vara bland de bättre, som t.ex. Brumonts "La Tyre". Enklare viner som Barrejat och Bouscassé har i princip alltid tappat i poäng när jag följer dem från ca 4 till 10 års ålder. För mig känns det som att när man dricker dem unga är de så packade med tanniner och frukt att man direkt tänker att de behöver 10-15 år för att lugna ner sig, men sedan tappar de frukten innan tanninerna mjuknat och där står man sedan med något ganska obalanserat och trist. Har börjat dricka dessa unga och kärva när jag tycker de har en härlig struktur och sparar endast enstaka flaskor som inte får öppnas innan de uppnått minst 20 års ålder i hopp om att de ska få mognadstoner som övervinner fruktbristen.

Hur ser ni andra på tannater? Är det viner som visar sin potential i början och sedan går i ubåtsläge i 20 år för att sedan tvärt poppa upp och likna mogna bordeauxer och jag är för otålig som dricker de flesta före 10 års ålder, eller är dess rykte om att vara lagringståliga överdrivet?
Intressant iakttagelse. Förstår logiken. Det räcker inte med struktur och tanniner för lagringsduglighet, frukten behöver hänga med också.

Brukar även jag njuta av unga madiraner och har aldrig klagat! ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har upplevt samma sak som @Mats nämner för Château Bouscassé. Har druckit i åldersspannet 4-20 år och de som upplevts mest kompletta och balanserade har varit de runt 7-8 år. De yngre är något för vresiga och sträva medans de äldre snabbt förfaller fruktmässigt. Det verkar även stämma för Château Barréjat Cuvée des Vieux Ceps och Château d'Arricau Bordes

Däremot så stämmer det inte för andra viner, ex Château Montus Cuvée Prestige har varit fullkomligt lysande efter 10-15 år, så även den vanliga Château Montus. La Tyre har jag bara provat en gång med 5 års ålder och var magiskt bra men skulle vinna på lagring. Dock den enda som sagt så inget underlag att jobba vidare med.

Min helt ovetenskapliga slutsats blir att viner som är en tannatblandning inte vinner på längre lagring medans rena tannatviner eller har en stor andel tannat i blenden mår bra av att vila i källaren en massa år. Vad det gäller blends så kan säkert även vilka sorts druvor som används tillsammans med tannat spela in.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant, jag har sett dem som ganska lika Bordeauxer i "beteendet", men har inte provat några stora mängder under senare år. Montus Cuvée Prestige 1990 har jag dock provat minst två gånger när den varit 20+ år gammal, och gillat den starkt.

Kan det möjligen vara en skillnad mellan viner i olika stil? D.v.s. är det kanske "modernistiska" Tannater, med lite högre alkohol, mer frukt, lite mer tämjda tanniner, och väldigt mycket ny ek, som inte riktigt mått bra av längre lagring? Är skillnaden i så fall större än för Cab/Bordeaux av olika stilar? La Tyre har ju mycket mer Nya Världen-vibbar än Montus Cuvée Prestige och Bouscassé Vieilles Vignes (alla från Brumont).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
La Tyre har ju mycket mer Nya Världen-vibbar än Montus Cuvée Prestige och Bouscassé Vieilles Vignes (alla från Brumont).
Skulle i så fall stämma in bra då den La Tyre jag provade var ung men mycket bra. Kollade mina noter och fann att jag haft samma känsla för Château Bouscassé Vieilles Vignes så din teori låter inte helt uppåt väggarna (inte för att de någonsin gjort det).
 

Elvis

Medlem
För ett par år sedan reste jag mycket till Uruguay och provade då ett par Tannat-viner: NV Viñedo de los Vientos Tannat Alcyone samt 2009 Familia Deicas Preludio Barrel Select Lote N. 93.

Jag är inte så imponerad. Mest intressanta vinet var 2009:an men det kändes som om den hade fallit ihop och saknade frukt.

Alla bättre restauranger jag var på i Montevideo rekommenderade gärna Tannat-viner. Druvan verkar vara något av en nationell stolthet i Uruguay.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Alla bättre restauranger jag var på i Montevideo rekommenderade gärna Tannat-viner. Druvan verkar vara något av en nationell stolthet i Uruguay.
Tannat är Uruguays "nationaldruva" och det är inte ovanligt att vinerna därifrån har andra druvor med i sina blends (eller som "utfyllnad"). I Madiran är det ofta cabernet sauvignon, cabernet franc eller merlot som används medan i Uruguay är det vanligt med pinot noir och merlot.
 

Håkan

Medlem
Intressant, jag har sett dem som ganska lika Bordeauxer i "beteendet", men har inte provat några stora mängder under senare år. Montus Cuvée Prestige 1990 har jag dock provat minst två gånger när den varit 20+ år gammal, och gillat den starkt.

Kan det möjligen vara en skillnad mellan viner i olika stil? D.v.s. är det kanske "modernistiska" Tannater, med lite högre alkohol, mer frukt, lite mer tämjda tanniner, och väldigt mycket ny ek, som inte riktigt mått bra av längre lagring? Är skillnaden i så fall större än för Cab/Bordeaux av olika stilar? La Tyre har ju mycket mer Nya Världen-vibbar än Montus Cuvée Prestige och Bouscassé Vieilles Vignes (alla från Brumont).
Jag vet inte om de gjorde en annorlunda stil då men jag upplever 1990/1991 som oerhört starka årgångar av Cuvee Prestige, det känns som senare årgångar blev mer tuffa och hårda, medans de nämnda årgånarna var mer Bx-lika. Har inte provat senare årgångar mot 90/91 så kan inte verifiera att det är så, bara något som jag tyckt mig notera. 2001 är nog fortfarande ett av de mest extrema vin jag provat (provades samma dag det släpptes).
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Som en inbiten Tannat-drickare.. (ok skojar bara);) Jag har druckit 5 flaskor från Alain de senaste två åren. Medelåldern 21 år och den yngsta en La Tyre "bara" 13 år. Alla mina Montus XL har varit kraftiga, unga:rolleyes: och oförlösta ( se https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-669#post-130330) medan La Tyre var betydligt snällare. Tror att @thunberg och @vintomas har en poäng i att det är stor skillnad mellan starkt kvalitativa Tannat-viner och lite "enklare" blends i drickfönster? Gillar Tannat jättemycket men erkänner att jag inte testat dem riktigt unga.
@MagnusH70 har ett par La Tyre kvar med lite ålder - kanske idé att spara för en BYOB?
 

Zingo

Medlem
Kul med lite tannat-input, jag har ju bara druckit unga tannatviner så får försöka hålla mig ifrån de få Chateau Montus jag har liggande och se hur de är om ett par år... förhoppningsvis snabbar "garderobs"-lagringen på processen.
Off topic: Tror jag har ställt frågan i någon annan tråd men verkar ju finnas lite kunskap här, någon som vet vart man kan hitta tannat-viner för inköp via webben? Bolagets sortiment är ju snabbt avklarat..
 
Trådskapare
Mats

Mats

Gone todash....
Måste kommentera mitt startinlägg då jag nyligen provade två mogna tannater igen och den här gången levererade verkligen bägge två och var precis så bra som man kan tro/hoppas de ska bli i framtiden när man dricker dem unga, och inte som jag upplevt tidigare att de förlorat frukten helt och tappat strukturen när väl tanninerna lugnat ner sig.

Var nyligen tillsammans med @StefanAkiko, @Patrik Sellin, @Carinasomm och David (FWare?) på födelsedagsmiddag hos @vintomas där han så enormt generöst bjöd på en uppsättning helt otroliga viner. Bland dessa var en La Tyre 2000 och Ch Montus cuvee prestige -90. Gick att plocka blint som troliga Madiraner (ffa La Tyre) med mognadstoner och härlig balans mellan kvarvarande frukt och tanniner. Minns inte exakt vad jag satte för poäng men La Tyre tror jag att jag satte 93-94 p på. Mognar de till sig på det här sättet är det helt klart värt att vänta ut bra tannater!

Ska även tilläggas att de dracks i sällskap med andra viner som det var svårt att hävda sig bland då Tomas bjöd på bl.a. Ch Margaux -83, Ch Leoville Las Cases -66, Faustino I -68, La Turque -94 och Termanthia -02. När året summeras skulle jag bli förvånad om något vin utanför den här kvällen slår sig in i toppen på årsbästalistan. Tack igen Tomas, verkligen en kväll att minnas!
 

Anders Å

Vinnörd. Dario Argento-nörd. Nörd.
Nu skjuter jag väl mig själv i foten, men Mr Tannat himself har hållit provning på provning med tannater där Garzon Reserva från Urugay spöat alla Brumounts viner. Alla. För väldigt liten peng dessutom.
 
Toppen