Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
Idag är det regn och svensk traditionell sommar igen! Lite höstkänsla. Med andra ord läge för Bordeaux till oxen!
1995 Tertre Rotebouf
20180811_172231.jpg

Dekanterad och på karaff i tre timmar.

Fin djup mörk körsbärsfärg.

På näsan kommer djupröda körsbär, gröna kryddor, lätt halm och kanske lite kohud. Lite viol och fler röda mogna fina bär. Lite lätt kryddiga toner. Man kan nog ana lite choklad och lite lakrits också där bakom. Otroligt fin på min näsa!

I munnen, skön balans direkt. Frukt och syra kvar, lite överraskande tunn kanske. Mer finstämd än kraftfull. Röda bären är där och kryddigheten likaså. Torrt aromatiskt hö och lite lite grön paprika. Försvinner, men kommer tillbaka med kryddig och rödbärig eftersmak som stannar länge.

Bättre på näsan än i munnen, men ändå väldigt bra i munnen.

Lite tunnare än jag är van vid från de Tertre R, men absolut 93 poäng.
 

LeChat

Medlem
B60AC5D2-0D45-4C29-95B6-9FAC60EE88C4.jpeg

2013 By Farr Pinot Noir Tout Près


Detta vin är klart annorlunda mot både Sangreal och Farrside. Vegetabiliskt typ morot, palsternacka och rödbeta, lite ost, en diffus karaktär av undervegetation, något animaliskt och som avslutas med majs! Det är komplext och ganska Bourgognelikt.
Om man ser till de PN som By Farr producerar så tycker jag nog att Tout Pres kanske har störst komplexitet och som bäst fångar ens intresse för varje klunk, men frågan är om inte de andra är minst lika goda.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ni poppar de här ganska omgående? Tror ni inte att de vinner tillräckligt mycket på lagring?
Kanske? Storebror får ligga lite längre på rygg men definitivt inte åratal! Viner skall drickas när de är som godast. Om jag gillar ett vin som ungt så tror jag inte att det blir speciellt bättre av att åldras mycket? Då finns det ingen anledning att vänta.
I kväll drack vi NV, 2014, 2006, 2015 och 2007 i den ordningen. Godast i ordning 2014, 2006, NV, 2015 och 2007.
 

Poussard

Medlem
Kanske? Storebror får ligga lite längre på rygg men definitivt inte åratal! Viner skall drickas när de är som godast. Om jag gillar ett vin som ungt så tror jag inte att det blir speciellt bättre av att åldras mycket? Då finns det ingen anledning att vänta.
I kväll drack vi NV, 2014, 2006, 2015 och 2007 i den ordningen. Godast i ordning 2014, 2006, NV, 2015 och 2007.

Ok, har 13 Alto Moncayo CDB nämligen så undrade lite.

Apropå om man gillar ett vin som ungt - drack nyligen en 92:a av en producent jag druckit ’14 av 2016 typ - gillade båda jättemkt så ser inget motsatsförhållande där.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ok, har 13 Alto Moncayo CDB nämligen så undrade lite.

Apropå om man gillar ett vin som ungt - drack nyligen en 92:a av en producent jag druckit ’14 av 2016 typ - gillade båda jättemkt så ser inget motsatsförhållande där.
Nej det finns inget motsatsförhållande där om det inte var så att 92:an smakade lika som 14 för då finns det ju ingen anledning att upplåta källarplats för flaskan i >20 år? Självklart kan vinupplevelsen vara likvärdig men på helt olika sätt. Personligen kan jag inte upplåta så mycket plats för flaskor som måste ligga >5-6 år dels pga platsbrist men också pga ålder (60-) Därför har jag ex inte köpt en enda Bdx-15 då det finns risk att bara mina barn får njuta av dem? Vill jag ha drickbar Bdx eller Barolo så hittar jag dem inte i min källare utan får leta på annan plats. Ett fåtal undantag finns givetvis från detta men då har de inte legat hos mig så länge.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
1996 Chateau Montus XL
Ett riktigt häftigt vin. 40 månader på ny 600l ek och faten fylls upp med sjösten allteftersom änglarna tar sin tribut. Görs bara riktigt bra år och enligt Alain skall den inte drickas före sin 15-årsdag. Denna 22-åring känns ännu ung och en aning oförlöst. Doftar som ett sadelmakeri. Full av mörk, tät frukt, tuggtobak och cigarrer i Chesterfield. Kunde nog legat + 10 år till? Väldigt, väldigt gott :D 92p

IMG_2737.JPG
 

Daniel A

Administratör
Ni poppar de här ganska omgående? Tror ni inte att de vinner tillräckligt mycket på lagring?
Bra fråga! Jag har aldrig lyckats behålla mina Alto Moncayos särskilt länge eftersom jag tycker de fungerar så bra som unga. Balansen finns där vid nysläpp (även om det är en balans där de flesta reglagen är uppskruvade). Har i alla fall en 2013 och en 2014 av storebror kvar, och ska se till att jag köper tillräckligt många 2015 när den kommer.

Men. Ytterligare en anledning till snabbt korkdragande är deras toppvin, Aquilon. För ett par år sedan drack jag 2006an, och den var nästan dålig. Frukten var helt borta, och inget hade ersatt den. Bara ett tomt svart hål mellan ekfaten. Jag har ingen anledning att tro att den inte lagrats under bra förhållanden. Det är en datapunkt (förvisso en dyr sådan), men den satte verkligen griller i skallen på mig. Om deras maffiga prestigevin inte klarar 10 år (eller? Dålig årgång? De gör bättre viner idag?), hur står sig då de andra vinerna? Vad händer när den maffiga frukten drar sig tillbaka? Har vinerna verkligen tillräckligt hög syra för att leva en längre tid i källaren?

Nu försöker jag spara åtminstone en flaska från varje årgång för att försöka lista ut hur vinerna fungerar.
 

Poussard

Medlem
@Daniel A Intressant! För nyfikenhets skulle kollade jag på lite äldre årgångar och t.ex. 2007 av Alto Moncayo CDB hade de här kommentarerna

2017 med 98 p. "Wow, is this wine at it's peak! Velvety smooth, deep purple color, full bodied with great mouth feel, delicious berry fruit, light tannins. No wonder Parker gave it 100 Points!"

2018 med 95 p. "very impressive, lush, powerful, deep dark red fruits, long lingering finish, despite 16% alcohol is well balanced".
 

LarsW

Medlem
En ny vinupplevelse! Tack till @Bastardo som tipsade om vinet.

1994 Weingut Unckrich Kallstadter Steinacker Siegerrebe Trockenbeerenauslese.

Korken gjorde mig orolig då den var helt genommurken när jag föööööööörsiiiiiiktigt :nagelbitare: drog den ur flaskan, kunde inte hitta nån defekt på vinet då.

Färgen är mörk, som en riktigt mörk porter eller stout med en tunn bärnstensfärgad kant.

Doften är tungt söt. Karamelliserat socker och russin plus andra torkade frukter. Mandelkubb. Honung. En bekant blommighet jag inte kan placera och en hint av syra.

Smaken är ännu tyngre med en i början nästan plågsam sötma som bränner lite bak i svalget, efter några timmar mer hamronisk med en trevlig bränd ton som verkligen kommer fram dag två. En lätt men välbehövlig syra styr skeppet genom den värsta sockerchocken. Känns först som ett starkvin men när man letar kan man inte riktigt hitta alkoholen (9%) vilket jag inte saknar egentligen. Romrussin, fikon, dadlar och alla andra torkade frukter i den familjen man kan komma på. Mandeln ger vika lite för en lite tvålig blommighet som jag förknippar med Gewurztraminer (vilket var kul när man i efterhand läste att Siegerrebe var en korsning mellan Madeleine Angevine som jag inte känner sen tidigare och just Gewurztraminer - ingen aning om detta har någon betydelse i sammanhanget då). :cigarr:

Som @Trydebull skrev så är det här olikt allt jag druckit av TBA tididgare, erkänner dock villigt att jag aldrig druckit 100% Siegerrebe förr så har inget att jämföra med. Närmaste jag kommer i en hyfsat samma liga är några Ruster Ausbruch från Österrike.

Poäng blir svårt för ett sånt här vin men det är såpass bra dag 2 att jag vill ge det 90p mtp på ålder och kraft.

Hamnar dock max på "kanske prisvärt" mtp prislappen på 499 penningar om man skalar av det hela och bara bedömer vinet som sådant.
Men som udda (och bra) vinupplevelse var den ett fynd och jag är glad att jag fick pröva den även om jag nog inte kommer köpa den igen om jag inte känner mig riktigt elak på en blindprovning nån gång, har man inte druckit denna tidigare tror jag chansen att pricka den ens i rätt land är väldigt liten. Ingen i vårt sällskap var närmare Tyskland än Portugal...
thumbnail_20180816_154204.jpg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
@Daniel A Intressant! För nyfikenhets skulle kollade jag på lite äldre årgångar och t.ex. 2007 av Alto Moncayo CDB hade de här kommentarerna

2017 med 98 p. "Wow, is this wine at it's peak! Velvety smooth, deep purple color, full bodied with great mouth feel, delicious berry fruit, light tannins. No wonder Parker gave it 100 Points!"

2018 med 95 p. "very impressive, lush, powerful, deep dark red fruits, long lingering finish, despite 16% alcohol is well balanced".
Samma vin har även många 90 - 95p som tre-fyraåring! Jag kommer själv att spara någon 2014 CDB något/några år till men med Veraton känner jag att den lätt kan konsumeras mellan 3-5 år? It´s a damned good wine - drink it!
 

Zingo

Medlem
Ikväll blir det fortsatt utforskande av Chenin Blanc (min "nya" favoritdruva efter att ha varit i Rieslingträsket senaste åren), detta är ett vin i min smak. Hyfsat fylligt och välbalanserat med massor gula äpplen/citron/mineralitet och smörighet ingen påträngande syra. Ska beställa ett gäng till att ha i förrådet.
 

Attachments

  • cb.jpg
    cb.jpg
    49,1 KB · Visningar: 219

LarsW

Medlem
Magnumkväll del 2.

La Rioja Alta Gran Reserna 904 2007

Doft med ekig vanilj, dill, svala mörka körsbär och kakao.
Smaken dominerad av en elegant sval frukt, mestadels körsbär men ändar mörka frukter också. Eken och vaniljen är där såklart men inte påträngande liksom det nästan obligatoriska dillspadet. Mörk choklad. Trevlig syra och fina tanniner.

Om du som jag gillar gillar konservativ Rioja är detta en bra investering, god nu men håller nog 10+ år till utan problem.
91p

Kul att en magnum går för 749 riksdaler medan halvmagnum ligger på 429... inte ofta man får rabatt på den större pavan!

thumbnail_20180817_204357.jpg
 
Magnumkväll del 2.

La Rioja Alta Gran Reserna 904 2007

Doft med ekig vanilj, dill, svala mörka körsbär och kakao.
Smaken dominerad av en elegant sval frukt, mestadels körsbär men ändar mörka frukter också. Eken och vaniljen är där såklart men inte påträngande liksom det nästan obligatoriska dillspadet. Mörk choklad. Trevlig syra och fina tanniner.

Om du som jag gillar gillar konservativ Rioja är detta en bra investering, god nu men håller nog 10+ år till utan problem.
91p

Kul att en magnum går för 749 riksdaler medan halvmagnum ligger på 429... inte ofta man får rabatt på den större pavan!

Visa bifogad bild 14009
De har ju höjt priset som fn på denna. Låg på 279 eller så för typ två år sen. 379 innan senaste höjning tror jag. Väldigt bra vin, men finns mycket annat för dom pengarna med...
 
Toppen