Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sörplarn

Medlem
Två öst Europérer mot varandra det röda Slovakiska port historien NV mot en klassisk jävla bra Tokaji-02 från Holloköi Mihaly..

Tja slovaken Murani är omogen, men vilka goa russin toner, typ amarone, men utan alkoholen som stör ut allt (ej port van). Bra men lider av en trilsk ungdom, jo ni vet spretig!?

Tokajien är perfekt ock ack så njutbar... Tja kan inte säga mer, förutom underbar.
IMAG0907.jpg

Vinnaren är från Ungern!
 

LarsW

Medlem
Dubbel födelsedag kräver gott dricka i sommarstugan.

Lite gott före maten i solen... Merkelbach Ürziger Würzgarten Riesling Auslese 1999.
Honung, citron och vått skiffer i doften.
Härlig sötma balanserad med en trevlig syra (även om den där trevliga spritzigheten saknades). Mineral, citrus och trevliga ålderstoner.
typ 89p
thumbnail_20180807_155634.jpg


Sedan... till andlever...
Zind Humbrecht gewürztraminer goldert 2011.
Blommig doft med melon och citrus. Kanske lite citrus.
Smak med honung, melon, limeskal och mineral.
Mums!
91p

thumbnail_20180807_213218.jpg


Sen..
Alion 1999 och Tignanelllo 1996
Sida vid sida. Detta var jämnt!

Alion bjöd på mogna körsbär, distinkt ek. Kalamatioliver. Örtkryddor och vått tegel i doften.
Smaken vad dundrande elegant med cederlagrade cigarrer och solmogna körsbär. Salvia och rökt bacon. Lååång eftersmak

Tignanello var till att börja med mer diskret i doften. Elegant gammal cigarrlåda. Jordgubbar blandat med körsbär och lite sälta.
Smak med sval frukt från röda bär- mest röda vinbär. Tanninerna är fantastiska- som sammet i munnen som dröjer sig kvar i en evighet. Trevlig ton av ceder och smöriga hasselnötter.

Så vem av de röda vann?
Första timmen var Alion överlägsen med inbjudande doft och smak men Tignanellon kom starkt efteråt och var nog mer elegant på det stora hela....
Totalt blir det jämnt lopp och en ett betyg på 93/94p för båda
thumbnail_20180807_211911.jpg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
E97DA068-BD0F-42B1-90D3-81DD09955341.jpeg

Efter att ha byggt om vinkällaren blev det en rejäl genomgång av CT för att stämma av alla saldon. Hittade detta men kommer inte ihåg var jag har köpt det. A/S Taster Wine -Copenhauge DK står angivet på etiketten så det är säkerligen från någon vinhandel i Köpenhamn. Vinet heter Chateau Coty och det står Bordeaux Superiur Cotes de Castillon på flaskan. En benämning okänd för mig. Var rätt säker på att detta skulle vara skadat eller ”over the top” men döm om min förvåning så levererar det riktigt bra. Taninerna har bleknat men det finns syra kvar, och både doft och smak har viol och nyklippt gräs. Sätter 87p med extra plus för att det har snart 30 år på nacken. Någon som vet något om detta vin?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tackar, väl beskrivet och kul att läsa.
Jag som aldrig druckit TBA (avskräckt av priserna) slog till direkt på två flaskor. Dessa blir man ju iaf inte absolut ruinerad på.
Om man däremot faller ned i TBA-träsket kan verkar ju vadsomhelst kunna hända...

Enig med @Bastardo här.
Härlig recension!:cigarr:

Har inte druckit Siegerrebe tidigare och detta tillsammans med ovan nämnda recension gjorde en beställning till ett måste.
Ser fram mot att servera denna blint till min far i sommar! :)
Var också tvungen att köpa efter @Trydebull ´s eminenta recension :)
 

Daniel A

Administratör
DSC_0434.JPG

2016 Etienne Sauzet, bggn blanc
Att det här skulle vara ett barnarov var ju föga förvånande. Att det däremot skulle vara helt anemiskt, med ett släng av Loire sauv blanc? Bu! Otroligt tillknäppt, även efter en halv dag med luft. Det enda som talar för vinet är en enorm syra. Skippar betyg.

Har druckit ett fåtal flaskor Sauzet, och aldrig gillat dem. Sannolikt för unga hela bunten, men fattar inte hur de skulle kunna utvecklas till bra vin (brist hos mig, säkert). Lämnar härmed den här producenten till er andra. :)
 

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 13955
2016 Etienne Sauzet, bggn blanc
Att det här skulle vara ett barnarov var ju föga förvånande. Att det däremot skulle vara helt anemiskt, med ett släng av Loire sauv blanc? Bu! Otroligt tillknäppt, även efter en halv dag med luft. Det enda som talar för vinet är en enorm syra. Skippar betyg.

Har druckit ett fåtal flaskor Sauzet, och aldrig gillat dem. Sannolikt för unga hela bunten, men fattar inte hur de skulle kunna utvecklas till bra vin (brist hos mig, säkert). Lämnar härmed den här producenten till er andra. :)
Jag kan tycka att slankheten i Sauzet kan vara ganska tilltalande, men det är nästan alltid så att jag föredrar någon fetare exempelvis Henri Boillot. Och priserna för Sauzet börjar bli lite jobbiga, såg att det kommer en i Websläppet nästa vecka. Brukar skippa Bourgogne blanc dock för något annat förslagsvis från nya världen.
 

LarsW

Medlem
Peter Lehman Riesling Wigan 2003 och Ch de Fesles Bonnezeaux 1995

Peter är trevlig som alltid!
Doft med mineral i skifferform och konserverad citron samt smöriga popcorn.
Smak med karameliserdad citron (mycket!) Nybakat bröd. Mineral. Distinkt syra som inte visar på någon ålder ännu. Jag tycker mig finna noter av lite ek men vill mena detta är ett oekat vin.
Gott som mumma! 90p

Fesles bjuder på inlagd aprikos och bränt socker med en trevlig botrytiston med saffran på näsan.
I munnen är det honungsötma med en lätt syra. Åter botrytis nu blandat med mandelmassa och lite mer aprikos.
Till andlever funkade det så det grinade. Till Roquefort inte lika bra... 89p

thumbnail_20180809_220201.jpg
 

Poussard

Medlem
Bordeaux Superiur Cotes de Castillon på flaskan. En benämning okänd för mig.
Vet inget om det där vinet, men appellationen är en gammal version av numera Castillion Cotes de Bordeaux. Anledningen till att jag vet det är för att en favoritproducent, Chateau Le Puy, ligger i Francs Cotes de Bordeaux, precis bredvid, d.v.s. direkt till öst om Saint-Emilion. Tror vinerna domineras av Merlot i båda fallen (Cotes de Bordeaux, menar jag, Saint-Emilion uttalar jag mig inte om).
 

LeChat

Medlem
130209DA-8D9D-4A2F-9132-44CB6F0D3DB3.jpeg

2010 Château Gloria
66% Cabernet Sauvignon 28% Merlot 6% Petit Verdot


Ryggbiffmiddag med Bordeaux.
Tät god frukt, med mycket smak och tydliga fat. Stilen är en aning grov som gör att det saknas lite klass och elegans. Även om årgången visar sin styrka så är jag lite tidigt ute. Suck! Ständigt denna väntan.......
 

Adamanko

Medlem
Visa bifogad bild 13768
2015 Domaine des Terres Dorées (Jean-Paul Brun) Moulin-à-Vent


Jag förmodar att druvan är Gamay när man häller upp en Beaujolais i glaset. Brukar normalt inte dricka Beaujolais, men kompisen @Christer Johansson var generös och gav mig en flaska idag. Och vilket ypperligt tillfälle att öppna den ikväll till en bolognese svalt serverad i kvällssolen.
Det är ett lätt vin, men den har samtidigt en del skitiga toner som väcker intresset. Samtidigt som jag tänker att den är kanske något ung så tycker jag att smaken är som bäst direkt efter att den hällts upp i glaset. Jag märkte dock att Bourgognekupan blev lite för stor för vinet att fylla ut så jag bytte till Riedels vitvinsglas vilket blev klart bättre. Doften och smaken blir nu intensivare och stannar kvar längre. Glasen har betydelse!
Eftersom jag aldrig dricker Beaujolais så får jag utgå från något jag känner till. Smakmässigt känns den lite som en korsning av en Cotes du Rhone och ett något lättare rött från Piemonte. Jordgubbar och annan rödfruktig karaktär med släng av lite skitiga drag i en något för lätt men småtrevlig kropp får sammanfatta kvällens Beaujolaisupplevelse. :)

Kl 20.40: måste tilläga att när jag nu gått inomhus och vinet fått lite mer tid så växer det på ett mycket positivt sätt! :)
Poppade en ikväll och jag måste säga att jag älskar det här. Lätt, bärigt, sammetsmjukt. Lite jordgubbstoner. Antagligen för lätt för många här men inte för mig. Tycker märkligt nog att det finns en viss pinositet i denna Gamay. Supermumsigt.
 

Trydebull

Medlem
Hade ett gäng vänner i trädgården i går, och jag öppnade lite av varje i lite olika sammanhang. En del inte värt att nämna, och resterande har jag inga noter för men måste hi-lighta:

2016 Hamilton Russell Vineyards Chardonnay som verkligen är ett bra vin. Och blandar man in det där förhatliga adjektivet pri*v*rt så blir det ändå bättre! Som sagt, inga noter men kan konstatera att det finns MYCKET kul i de här flaskorna - och att de behöver mer tid. Minst tre till fem år för att nå fram. Betyget är ad hok, men 89++. Jag tror att det kommer att landa på 92-93 minst.
 

Daniel A

Administratör
DSC_0431.JPG

2014 Alto Moncayo, Veraton

Mörka bär, vanilj, körsbär, blandade kryddor (ej örter), tobak, svarta vinbär. Det är typ samma på tungan, minus svarta vinbär. Tjockt och tungt, medium tanniner och syra. Mycket balanserat, mycket gott. 91p.

DSC_0437.JPG

2014 Alto Moncayo
Storebror ville också vara med! Massiv doft av mörka bär, tobak, vanilj, lite gummi/bildäck, och en fantastiskt trevlig anchochili. Samma på tungan. Något varmt avslut, men väl integrerad alkohol (16%!). Mer tanniner än i Veraton, men eftersom allt annat också är uppskruvat blir det en fin balans. Upplever vinet ganska polerat, inga vassa kanter. Höll på att ta slut innan maten blev klar... Ett värdigt steg upp i kvalité, även om båda vinerna är väldigt snarlika. 92p.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 13963
2014 Alto Moncayo, Veraton

Mörka bär, vanilj, körsbär, blandade kryddor (ej örter), tobak, svarta vinbär. Det är typ samma på tungan, minus svarta vinbär. Tjockt och tungt, medium tanniner och syra. Mycket balanserat, mycket gott. 91p.

Visa bifogad bild 13964
2014 Alto Moncayo
Storebror ville också vara med! Massiv doft av mörka bär, tobak, vanilj, lite gummi/bildäck, och en fantastiskt trevlig anchochili. Samma på tungan. Något varmt avslut, men väl integrerad alkohol (16%!). Mer tanniner än i Veraton, men eftersom allt annat också är uppskruvat blir det en fin balans. Upplever vinet ganska polerat, inga vassa kanter. Höll på att ta slut innan maten blev klar... Ett värdigt steg upp i kvalité, även om båda vinerna är väldigt snarlika. 92p.

Nu längtar vi till nästa årgång...

Jag har gäster om ett par timmar och då skall jag tömma mitt förråd på Veraton till förrätten som blir ugnsbakad camembert med blandade nötter, honung och egenodlade färska fikon. Till huvudrätten, grillade lammracks med ugnsbakad butternut, blir det 2006 Gran Clos Cartus så spansk Garnacha blir huvudtemat idag och det kan ju aldrig gå fel...:D
 
M

Mouton

Nu längtar vi till nästa årgång...

Jag har gäster om ett par timmar och då skall jag tömma mitt förråd på Veraton till förrätten som blir ugnsbakad camembert med blandade nötter, honung och egenodlade färska fikon. Till huvudrätten, grillade lammracks med ugnsbakad butternut, blir det 2006 Gran Clos Cartus så spansk Garnacha blir huvudtemat idag och det kan ju aldrig gå fel...:D
Litet förråd?
 
Toppen