Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
50AC82F1-C644-4C89-9B87-CCF809932894.jpeg

2009 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis


Drack detta vinet för ca 6 månader sen, och tyckte då att det var makalöst bra, så förväntningarna var ju enorma när jag drog korken idag. Kicken var större förra gången men fortfarande är detta ett riktigt gott vin om man gillar komplext rött från Rhone, Bordeaux men även Bourgogne. Och vem gör inte det! Här finns mycket gott som rökta charkuterier, rått kött, peppar, mörk frukt, viol mm. Syror och tanniner gör i det närmaste ett perfekt jobb och gör vinet till ett mycket kompetent biffvin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 14011
2009 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis


Drack detta vinet för ca 6 månader sen, och tyckte då att det var makalöst bra, så förväntningarna var ju enorma när jag drog korken idag. Kicken var större förra gången men fortfarande är detta ett riktigt gott vin om man gillar komplext rött från Rhone, Bordeaux men även Bourgogne. Och vem gör inte det! Här finns mycket gott som rökta charkuterier, rått kött, peppar, mörk frukt, viol mm. Syror och tanniner gör i det närmaste ett perfekt jobb och gör vinet till ett mycket kompetent biffvin.
Smarr! :cigarr:
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Egen kväll hemma, kött på tallriken, men inget rött som lockade hemma! Botaniserade på det lokala bolaget och hittade 2010 Geoff Merrill Cabernet Sauvignon Reserve på hyllan som fick följa med hem!

Riktigt trevligt med mycket mörka röda och svarta frukter och bär både i doft och smak! Utöver klassiska cabbe-toner som svarta vinbär och lite viol och tobak så fanns här en tydlig björbär och mintig, nästan eukalyptuston! Jag vet inte om det är mina ögon som ser Australien och lurar mina smaksinnen då jag nästan alltid tycker det doftar koala-mat, men oavsett tillförde det en trevlig friskhet till vinet! För tvåhundringen är det lika gott att smutta på som till en bättre köttbit! Rekommenderas till er som vet att ni gillar röda downunders och vill utforska det ordinarie sortimentet! 88p

https://i.imgur.com/9bmVTrz.jpg
9bmVTrz.jpg
 

LarsW

Medlem
De har ju höjt priset som fn på denna. Låg på 279 eller så för typ två år sen. 379 innan senaste höjning tror jag. Väldigt bra vin, men finns mycket annat för dom pengarna med...
Har inte följt med så bra i prisutvecklingen för La Rioja sista tiden så det låter som en lite tråkig utveckling så klart och det är helt sant att det är hård konkurrens i den prisklassen.
Tycker fortfarande det är helt klart prisvärt i magnumversionen och en ganska sval och elegant variant av klassisk rioja. Glad att jag har en pava till! :)
 

LarsW

Medlem
Sista kvällen i sommarstugan och tänkte jag skulle göra något lite kul efter en djupdykning i vinkällaren.
Horisontal uppställning viner till maten:
1999 F.X. Pichler Riesling Smaragd Loibner Oberhauser
1999 F.X. Pichler Riesling Smaragd Loibner Berg
1999 F.X. Pichler Riesling Smaragd Dürnsteiner Kellerberg


Loibner Oberhausen:
Doft med mineral, petroleum, en hint av honungssötma och blommor
Smaken var medelfyllig, inte så mycket syra och en tendens till restsötma. Regn på gråsten och friska blommor. Förvånansvärt lite ålderstoner, hållit sig bra!
89p

Loibner Berg:
Doft med... f*rbannade j*vla korkh*lvete....:raseri: totalt odrickbart! När man andades in efter en klunk var det som att slicka golvet i en gammal jordkällare med potatis som legat där i tio år.:död: När ska vi få upp ögonen och förbjuda vinets fiende nummer ett och gå över till skruvkorkar?!?!?! OK... kanske lite överdramatiskt men trist då det var såklart sista flaskan...

Dürnsteiner Kellerberg:
Fantastiskt trevlig doft med citrus, mineral, petroleum, honung och inlagd grönpeppar
Smaken var ännu bättre, mycket fylligare och fetare än Oberhausen, och har nu redan glömt den korkade Loibner Berg! :) En syra som känns 10 år yngre! Krispig kalksten. Trevlig blommig petroleum. Lime och citron i kombination och lite passionsfrukt. Lååååång eftersmak.
93p

thumbnail_20180818_203809.jpg
 

Wintermute

Medlem
Protos Reserva 2012. Påtagligt strävare än 2011an var vid den här tiden förra året. Lång smak av blåbär, tranbär och kanske viol, med lite rostad smak i slutet. Redan nu väldigt gott, men resten av flaskorna får vila ett halvår i taget.
Tio månader senare har de taggigaste tanninerna lagt sig lite och vinet hänger ihop bättre. Fortfarande ungt. Jag återkommer om åtta--tolv månader.
 

matage

Medlem
E547E437-AB6E-4C02-94E0-DEECEA3992E9.jpeg

Igår öppnades det betydligt mer än det dracks tyvärr.
Började eftermiddagen med en Greywacke 2014 som levererade på topp. Skitig PN med mörk frukt, gammal skinnsoffa, pigga syror som backas upp av kontrollerade tanniner och lite örter/kryddor som svans. Förvånansvärt integrerat och balanserat. Troligen den bästa Greywacke jag druckit.

Sen gick det sämre. Jag hade tillbringat hela eftermiddagen med att köra en reverse sear på grillen av några 7cm-tjocka Cowboy Steaks och tänkte att här behöver vi lite redigt köttvin.

Första flaskan - Masi Corbec 2005
Helt uttorkad och påminde mest om ett dött portvin.. I vasken med den!

Nästa försök - Ch Montus 2007
Samma sak här. Korinter och torrt läder men ingen harmoni alls.
En flaska kvar som jag ska öppna å det snaraste men utan förhoppningar.

OK - vi letar upp nåt omtalat lagringsdugligt då - Chateau Bouscasse Vielles Vignes 2007
Ett vin jag sett fram emot att testa sen jag drack en riktigt fin "vanlig" Bouscasse -05 för två år sen.
Näranog svart i färgen och doften är tät men känns korrekt. En skvätt för att skölja karaffen och upp i glas... kompakt och "svårt" men det verkar lovande. Karafferar och låter det lufta och vädra ur lite.
När vi sätter oss till bords en halvtimme senare är vinet helt dött.
Salmiak, bläck, asfalt och kryddor men ingen frukt.. Strike 3 av 3... WTF??
Har sett notiser från CT i år som får mig att misstänka dåligt lagrad/hanterad flaska.

Flaska 5 - La Chapelle de La Mission Haut-Brion 2006
ÄNTLIGEN!
Klassisk Bdx i början av en riktigt fin dricksfas. Vid det här laget var jag så glad att äntligen få nåt drickbart i glaset så jag tog inga närmare notiser annat än att notera att det var skitgott och passade till köttet.

Ordentlig frustration när flaska efter flaska visar sig defekt och mina gäster måste funderat på vad jag höll på med ett tag... Live and learn!

326DA32A-922D-4348-8A77-D9E23F9E514E.jpeg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 14013
Igår öppnades det betydligt mer än det dracks tyvärr.
Började eftermiddagen med en Greywacke 2014 som levererade på topp. Skitig PN med mörk frukt, gammal skinnsoffa, pigga syror som backas upp av kontrollerade tanniner och lite örter/kryddor som svans. Förvånansvärt integrerat och balanserat. Troligen den bästa Greywacke jag druckit.

Sen gick det sämre. Jag hade tillbringat hela eftermiddagen med att köra en reverse sear på grillen av några 7cm-tjocka Cowboy Steaks och tänkte att här behöver vi lite redigt köttvin.

Första flaskan - Masi Corbec 2005
Helt uttorkad och påminde mest om ett dött portvin.. I vasken med den!

Nästa försök - Ch Montus 2007
Samma sak här. Korinter och torrt läder men ingen harmoni alls.
En flaska kvar som jag ska öppna å det snaraste men utan förhoppningar.

OK - vi letar upp nåt omtalat lagringsdugligt då - Chateau Bouscasse Vielles Vignes 2007
Ett vin jag sett fram emot att testa sen jag drack en riktigt fin "vanlig" Bouscasse -05 för två år sen.
Näranog svart i färgen och doften är tät men känns korrekt. En skvätt för att skölja karaffen och upp i glas... kompakt och "svårt" men det verkar lovande. Karafferar och låter det lufta och vädra ur lite.
När vi sätter oss till bords en halvtimme senare är vinet helt dött.
Salmiak, bläck, asfalt och kryddor men ingen frukt.. Strike 3 av 3... WTF??
Har sett notiser från CT i år som får mig att misstänka dåligt lagrad/hanterad flaska.

Flaska 5 - La Chapelle de La Mission Haut-Brion 2006
ÄNTLIGEN!
Klassisk Bdx i början av en riktigt fin dricksfas. Vid det här laget var jag så glad att äntligen få nåt drickbart i glaset så jag tog inga närmare notiser annat än att notera att det var skitgott och passade till köttet.

Ordentlig frustration när flaska efter flaska visar sig defekt och mina gäster måste funderat på vad jag höll på med ett tag... Live and learn!

Visa bifogad bild 14014
Kul att Greywacke levererade i alla fall. Tycker också att den var riktigt anständig. Men i övrigt så får en ju beklaga din vindag. Ibland kan man ju plocka ett vin i en tråkig fas men i ditt fall verkar det ju vara något annat som spökar. Hur lagrar du dina viner?
 

matage

Medlem
Kul att Greywacke levererade i alla fall. Tycker också att den var riktigt anständig. Men i övrigt så får en ju beklaga din vindag. Ibland kan man ju plocka ett vin i en tråkig fas men i ditt fall verkar det ju vara något annat som spökar. Hur lagrar du dina viner?
Jag kör två vinskåp för lagring - Norcool och Climadiff sen sex-sju år tillbaka.
Masi'n var dock ett av mina tidiga "lagringsinköp" sedan innan jag köpte kylar och den misstänkte jag kunde vara over the top.
Montus och Bouscasse tillbringade nog sitt första år eller så i en garderob innan kylarna kom på plats så det kan absolut ha haft en (ordentlig) påverkan men här har jag nog haft otur eftersom jag druckit på papperet mindre lagringsdugliga viner köpta i ungefär samma tidsramar som levererat på topp för 1-2 år sen.

Gissar på elakartad slump. Nu blir det till att prospektera vinrum istället :)
 

LeChat

Medlem
09741514-111D-4DBD-B21A-707BAF0E0A34.jpeg

2012 Elio Altare Barolo


Brunello som smakar Barolo, eller Barolo som smakar Brunello? Ungefär så gick tankarna efter första sippen. Men efter lite tid så är det ingen tvekan om att det är nebbiolo i glaset. Doften är ung men bjuder på magi ganska omgående. Pigga syror och små fina tanniner ger ett lagom grepp och passar ypperligt till den gräddiga fläskfilesåsen. Smaken är också ungdomlig, men klassisk. Underbart gott redan! Elio Altares Barolo brukar vara riktigt bra och är så även ikväll. Och ikväll är det jag, Elio Altare och Chet Baker. Sniffa.... sippa.....njut. Sniffa.... sippa..... njut. Sniffa.... si......
 
Last edited:
M

Mouton

image.jpeg


Söndags treat. Efter 5 veckor med 6 ömsom 7 dagars arbets veckor var idag sista helgen på 14 dagar. Underbart, svarta vinbär stall och härligt höstliga skogsmarker. Går även igen i smaken. Trött som jag är (och törstig) missar jag att dekantera, vinet är grumsigt med finkornig fällning. Men det är inget som stör förutom visuellt.
 
Last edited by a moderator:
IMG_0894.JPG


Luke Lambert

Nebbiolo 2106 Yarra Valley

Ett ganska kärvt intryck, i mitt tycke väldigt framträdande super sura körsbär, blir lite bättre med luftning (körde snabbvarianten med ”superluftaren” ned i karaffen), lite hallon och en del taniner. Det är ett helt ok vin men jag längtar inte efter en flaska till, inte helt min stil.

Chardonnay 2017

Dag ett så får jag förnimmelser av suröl eller fruktöl kanske? Det är citron, syra, får ett natursvinsintryck, vad det nu egentligen innebär J, men som nebbiolon, för ”surt” för min smak. Dag två är det bättre, fortfarande surt men lite mer frukt än citron framträder, kanske lite svaga dofter av honung. Jag kan dock konstatera att Luke Lambert kanske inte är helt min stil när det gäller vin.

Kloster Eberbach Crescentia Steinberger 2012

Mycket angenäma petroleum och honungstoner i doften, sedan blir det petroleum och fruktighet smaken, kanske lite krusbär, bra syra som inte direkt känns men det triggar ändå snålvattnet. Detta gillade jag bra mycket bättre.
 

tobbe81

Medlem
Dag 2 på detta vin chateau musar 1999 idag är vinet bättre än igår. Ganska svårt att beskriva detta tycker jag allt
Doften bjuder på chark läder viol och lite grön paprika. Munkänslan ger blåbär och björnbär och chark tanniner och syran är silkeslena men lite eldig alkohol fortfarande kvar långt där bak. Man känner att vinet är gammalt .Gillar jag detta då jo det gör jag 93p
20180819_231032.jpg
 
Magnumkväll del 2.

La Rioja Alta Gran Reserna 904 2007

Om du som jag gillar gillar konservativ Rioja är detta en bra investering, god nu men håller nog 10+ år till utan problem.

Visa bifogad bild 14009

De har ju höjt priset som fn på denna. Låg på 279 eller så för typ två år sen. 379 innan senaste höjning tror jag. Väldigt bra vin, men finns mycket annat för dom pengarna med...

Håller med till fullo angående prisökningen på 904:an, så jag tar väldigt gärna tips på annan trevlig klassisk Rioja som ligger bättre till i pris än denna, tack!
 

Magikern

Medlem
Campo San Giorgio Conero Riserva Umani Ronchi 2011

Doft: Lite som en ung cab blend. Rätt blygsam men man märker toner av ceder och frukt.
Attack: Rätt mycket Bordeaux blend med en del cab i. Syran hade kunnat vara högre. Intensiteten är ok men inget speciellt.
Mellansmak: Nu märker man av tanninstrukturen och att vinet är fylligt. Intensiteten märks också betydligt mer men även jord och torkad frukt. Detta är ett old World vin utan tvekan och jag hade landat i Bordeaux eller kanske snarare gissat på en Supertuscan.
Eftersmak: Vilken längd. Tanniner, torkade körsbär och jord. Riktigt bra.

91+ stannar jag på i dagsläget. Kanske inte tillräckligt komplex för ett högre betyg men helt omöjligt att gissa blint om man inte är närmare insatt i denna typen av vin.

Någon som provat?
 

Håkan

Medlem
Willi Shaefer Graacher Domprobst Riesling Auselse Fuder 11 2005. Något att fira slutet av semestern med. Jag kan erkänna att detta är nog ett av de mest kompletta Rieslingviner jag druckit. Ordentligt söt men inte simmig, hög syra som balanserar upp sötman perfekt. Underbar frukt, känns fortfarande ung men har samtidigt rätt mycket mognadstoner. Kraftigt mineralbett på slutet. Det enda underbetyget är flaskan som det nog var något hål i eftersom vinet tog slut så fort. Men samtidigt kan det ju öppnas fler flaskor när det dricks så här goda alkoholsvaga viner. 97 p, kanske tillochmed lite snålt.
Fritz Haag Brauenberger Juffer Sonnenuhr Riesling Auslese 2006. Det fick bli en flaska till. Det märks att detta är från en varmare årgång. Lite botrytistoner, mer frukt och kraft och en inte lika hög syra gör att vinet nästan känns lite klumpigt. Jag störs också lite av en rätt hög beska, något jag känt i en del 06or. Om Shaefer var elegans och silke är detta mer kraft och rock'n roll. Min sista 06a och de har varit jättebra men nu känns det som de nog inte skall lagras mer. Förra flaskan var bättre. 91 p men det led av att serveras efter Shaefer.
 

Adamanko

Medlem
Idag provar jag Austri San Fereolo-10. Köpte 6 stycken och nu undrar jag varför jag inte köpte fler. Måste vara svårt att hitta bättre bang for buck i vinvärlden. Härliga inlagda körsbär, tobak, läder. Något mer stickigt i näsan - kanel? Halvvägs in i flaskan undrar jag om den inte tom är bättre än -08. Omkring 90 nånstans. För under två hundra. Enligt bolaget kommer den åter i lager imorgon.
 

Pontus

Medlem
2010 Domaine Saint Prefert Collection Charles Giraud. Wow! Maffig doft av röd frukt, mandelmassa, cigarrlåda, rosmarin och peppar. Intensiv smak av röd frukt, körsbär, mandelmassa och örter. Småpepprigt avslut. Fortfarande högst vital frukt, tanninerna har lugnat sig något. Syran är hög och bidrar till komplexitet och fräschhet. Dagen efter är det faktiskt snäppet bättre. Även om det inte utvecklats mycket, känns det mer integrerat på något sätt. Ett lysande modernt vin från Châteauneuf-du-Pape med viss potential framåt. 96+.
 
Toppen