Visa bifogad bild 14013
Igår öppnades det betydligt mer än det dracks tyvärr.
Började eftermiddagen med en
Greywacke 2014 som levererade på topp. Skitig PN med mörk frukt, gammal skinnsoffa, pigga syror som backas upp av kontrollerade tanniner och lite örter/kryddor som svans. Förvånansvärt integrerat och balanserat. Troligen den bästa Greywacke jag druckit.
Sen gick det sämre. Jag hade tillbringat hela eftermiddagen med att köra en reverse sear på grillen av några 7cm-tjocka Cowboy Steaks och tänkte att här behöver vi lite redigt köttvin.
Första flaskan -
Masi Corbec 2005
Helt uttorkad och påminde mest om ett dött portvin.. I vasken med den!
Nästa försök -
Ch Montus 2007
Samma sak här. Korinter och torrt läder men ingen harmoni alls.
En flaska kvar som jag ska öppna å det snaraste men utan förhoppningar.
OK - vi letar upp nåt omtalat lagringsdugligt då -
Chateau Bouscasse Vielles Vignes 2007
Ett vin jag sett fram emot att testa sen jag drack en riktigt fin "vanlig" Bouscasse -05 för två år sen.
Näranog svart i färgen och doften är tät men känns korrekt. En skvätt för att skölja karaffen och upp i glas... kompakt och "svårt" men det verkar lovande. Karafferar och låter det lufta och vädra ur lite.
När vi sätter oss till bords en halvtimme senare är vinet helt dött.
Salmiak, bläck, asfalt och kryddor men ingen frukt.. Strike 3 av 3... WTF??
Har sett notiser från CT i år som får mig att misstänka dåligt lagrad/hanterad flaska.
Flaska 5 -
La Chapelle de La Mission Haut-Brion 2006
ÄNTLIGEN!
Klassisk Bdx i början av en riktigt fin dricksfas. Vid det här laget var jag så glad att äntligen få nåt drickbart i glaset så jag tog inga närmare notiser annat än att notera att det var skitgott och passade till köttet.
Ordentlig frustration när flaska efter flaska visar sig defekt och mina gäster måste funderat på vad jag höll på med ett tag... Live and learn!
Visa bifogad bild 14014