Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Tio Pepe Fino En Rama
Införskaffat vid 8e Juni släppet.
Ganska hårt dissad vid provningen men tänkte för det priset ville jag testa i alla fall om utifall det var en defekt flaska eller jag helt enkelt var oenig med Patrik om vinet...

Efter att ha druckit en tredjedel av flaskan kan jag bara säga att jag är enig med omdömet ovan. Denna var skum. Mest beskt flor i smaken och ganska tunn över hela fältet. Bismaken är liksom inlagda citroner som blivit dåliga.
Nope, inte en bra sherry i min bok, den andra Fino'n vid det släppet springer ärevarv runt denna.
Räcker med att dricka en tredjedel, resten åker in i frysen till matlagning nån gång...

Visa bifogad bild 13918
Tycker tvärtom! En lysande fino en rama, men de flesta brukar gilla de mer oxiderade varianterna och inte skolboksfino – vilket Tio Pepe är – enligt min erfarenhet. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
piccolomini 12-13.jpg

Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino 2012 och 2013: 2012 är ett stort vin, men 2013 är större! Koncentrerade körsbär, violer, läder, tobak och f-n och hans moster. 2012 har aningen mer tyngd, men 2013 kontrar med en överlägsen elegans. 2013 är också förvånansvärt tillgänglig - behöver inte lagras överhuvudtaget.
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 13924
Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino 2012 och 2013: 2012 är ett stort vin, men 2013 är större! Koncentrerade körsbär, violer, läder, tobak och f-n och hans moster. 2012 har aningen mer tyngd, men 2013 kontrar med en överlägsen elegans. 2013 är också förvånansvärt tillgänglig - behöver inte lagras överhuvudtaget.
Trevlig rapport! 6 flaskor känns plötsligt lite klent....
 

LeChat

Medlem
431C0F08-A1C7-4C1A-9ECD-9F2FB29DD582.jpeg

2016 Arnaldo-Caprai Montefalco Rosso

Ungt idag med ett behagligt grepp av syror och tanniner, men absolut tillgängligt och blir bara bättre med lite luft. Förekomsten av Merlot rundar väl av och gynnar just möjligheten att dricka vinet så här pass ungt. Gillar man viner från Toscana bör man även gilla detta från Umbrien. Billigt bra italienskt matvin. Smaken kan säkert utvecklas positivt med ett par års vila men satt fint till kvällens hembakade pizza.Det här vinet kan man absolut köpa ett par flaskor till av.
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 13924
Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino 2012 och 2013: 2012 är ett stort vin, men 2013 är större! Koncentrerade körsbär, violer, läder, tobak och f-n och hans moster. 2012 har aningen mer tyngd, men 2013 kontrar med en överlägsen elegans. 2013 är också förvånansvärt tillgänglig - behöver inte lagras överhuvudtaget.
2013 känns underbart drickvänliga, frågan är om de sluter sig eller om de fortsätter att vara så här trevliga. Jag håller nog på mina några år.
 

Trydebull

Medlem
2011 Hugel Riesling Grossi Laue
20180805_193808.jpg


Ljust, ljust gul i färgen.

Vid 8-9 grader ger näsan vårblomster, alpäng, otroligt timida citrustoner, lite ostkant från vällagrad komjölksost från det norditaienska ost-meckat - faktiskt lite i kombination med laktotoner.

Smaken säger samma timida, men något förstärkta citrustoner. Torr, angenäm och smakrik.

Några år på nacken men innehållet talar för att den kommer att kunna gå ihop ytterligare och därmed växa något till.

90 poäng. Med ett plus.

Och utmärkt till Dorada med brynt smör och ytbehandlad citron.

Den här kom ju med ett släpp för inte så länge sedan och jag köpte bara två flaskor för att testa om det var värt att köpa fler. Som "bjudvin" när man har icke- eller semi-vinintresserade gäster. Det är bra, men om någon vill veta referensen så kommer jag inte att köpa fler. Det finns (än) bättre alternativ för stilen och pengen.
 

Håkan

Medlem
20180703_221030 (1).jpg

Domaine Tempier La Tourtine 2005.
Efter att besökt Tempier för några veckor sen och provat de rejält tuffa vinerna (fast de kändes ändå nästan barnsliga jämfört Chateau Lagrazette) kändes det som om det var dags att se om det var dags att dricka denna 13åring. Jag har ofta haft lite svårt med att komma underfund med när viner från Bandol är drickfärdiga. Nu verkar det som om sådär 13 år är lagom. Detta vin är precis drickfärdigt, hedonistiskt gott, inga hårda kanter, silkeslent. Jag brukar nästan alltid föredra La Tourtine framför de andra Cuveerna. Inser att jag har ett stort hål i min källare vad gäller Bandol men får försöka reparera så gott det går. Förbluffande bra, håller många år till men ingen ide att spara.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 13927
Domaine Tempier La Tourtine 2005.
Efter att besökt Tempier för några veckor sen och provat de rejält tuffa vinerna (fast de kändes ändå nästan barnsliga jämfört Chateau Lagrazette) kändes det som om det var dags att se om det var dags att dricka denna 13åring. Jag har ofta haft lite svårt med att komma underfund med när viner från Bandol är drickfärdiga. Nu verkar det som om sådär 13 år är lagom. Detta vin är precis drickfärdigt, hedonistiskt gott, inga hårda kanter, silkeslent. Jag brukar nästan alltid föredra La Tourtine framför de andra Cuveerna. Inser att jag har ett stort hål i min källare vad gäller Bandol men får försöka reparera så gott det går. Förbluffande bra, håller många år till men ingen ide att spara.
Vad tycker du om -15? Tourtine verkade riktigt lysande lovande när jag testade nyligen och standardcuvéen var läcker redan nu!
 

Gomseglet

Medlem
2011 Hugel Riesling Grossi Laue
Visa bifogad bild 13926


Ljust, ljust gul i färgen.

Vid 8-9 grader ger näsan vårblomster, alpäng, otroligt timida citrustoner, lite ostkant från vällagrad komjölksost från det norditaienska ost-meckat - faktiskt lite i kombination med laktotoner.

Smaken säger samma timida, men något förstärkta citrustoner. Torr, angenäm och smakrik.

Några år på nacken men innehållet talar för att den kommer att kunna gå ihop ytterligare och därmed växa något till.

90 poäng. Med ett plus.

Och utmärkt till Dorada med brynt smör och ytbehandlad citron.

Den här kom ju med ett släpp för inte så länge sedan och jag köpte bara två flaskor för att testa om det var värt att köpa fler. Som "bjudvin" när man har icke- eller semi-vinintresserade gäster. Det är bra, men om någon vill veta referensen så kommer jag inte att köpa fler. Det finns (än) bättre alternativ för stilen och pengen.


Tack för den sonderingen! Funderade på att slå till, skulle behöva torr drickfärdig Riesling till kylen för plötsliga behov. Köper kanske något annat, gillar intensivare varianter.
 

Mmm

Medlem
Tillbaka efter några dagar i Paris. Drack inga 12 taggare direkt då det var stekhett i staden.
En Cotes-du-Rhone (vit) från Chateau Grillet var oväntat bra. Den har jag aldrig sett förrut.
Sen var en helt okänd pava på ett inälvsbrasseri en av resans höjdpunker. En vanlig sketen Bourgogne från en för mej helt okänd producent Albert Ponnelle. Möjligtvis gav miljön enormt massa pluspoäng, men den producenten skulle jag vilja prova hemma :)
 

Adamanko

Medlem
Ciacci Piccolomini-13 och Val di Suga-12. Val di Suga har fått ca ett år i mitt vinrum. Båda får tre timmars dekant. Båda dricks till Malmös bästa gyro. En match made in heaven.

Hade inte tänkt att köpa CP-13 men Patriks ord om elegans fick mig att ändra mig. Tycker ofta väldigt mycket om viner som beskrivs som eleganta.
Och jag tycker bättre om 13 än 12. Det får jag säga direkt. Mycket för att det är just det - elegant. Medan jag upplevde tolvan som lite all over så är den här precis och ren. Mycket söt näsa med bär. Alkoholhetta som gärna får lägga sig men inte väldigt störande. Kryddigt. Fantastisk näsa. Vill någon byta till sig mina tolvor? ;) Finns en liten strävhet eller beska i eftersmaken men absolut inget som stör utan adderar värde. Jag ger det 90-91 men om alkoholhettan lugnar ner sig så kommer den prestera ännu bättre.

Älskar även näsan på VDS men den är annorlunda. När CP:n är söt och insmickrande är VDS tvärtom. Tyngre. Nypon, kryddigt, rosor. Ingen alkoholhetta här. Tobak. Funkar klart bättre till maten än efteråt då tanninerna(?) blir dominanta. Känner helt plötsligt nån surhet som jag inte kan placera. Till maten vinner Val di suga. Men efter det så vinner nog CP.

Sparar av båda till en annan dag så jag kanske återkommer.
 

Kevin L

Medlem
Halloj!
Såg att du provad 2015 Greywacke Pinot Noir . @LeChat
Jag provad en flaska jag med i lördags. Håller med om det du säger, ett enklare kvalitetsvin men verkligen inget mer än så.
Tycker mig ha läst så väldigt gott om det vinet här och var, förväntade mig mer.
Själv är jag ganska ny till vinintresset, är det kanske är såhär en bra medelprisad Pinot från NZ ska smaka?
Är det någon mer som hunnit prova?
 

LeChat

Medlem
Halloj!
Såg att du provad 2015 Greywacke Pinot Noir . @LeChat
Jag provad en flaska jag med i lördags. Håller med om det du säger, ett enklare kvalitetsvin men verkligen inget mer än så.
Tycker mig ha läst så väldigt gott om det vinet här och var, förväntade mig mer.
Själv är jag ganska ny till vinintresset, är det kanske är såhär en bra medelprisad Pinot från NZ ska smaka?
Är det någon mer som hunnit prova?
Jag tycker nog bättre om den än vad du gör låter det som. Billig PN är svårt. Därför tycker jag faktiskt att den överraskade positivt med bra struktur och komplexitet för drygt 200 kr. Intressantare kan kosta närmare 500:- och uppåt. Sen är den ju rena ungdomen idag och kommer säkert bara bli bättre med tiden, beroende på vilka preferenser man har.
 

LeChat

Medlem
11F050FD-8C90-4CAB-8408-5E167713D82E.jpeg

2013 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino


Både -12 och -13 är väldigt bra viner där -13 är den elegantare, lättare versionen men med bra intensitet. Till en början känner jag ljus röd frukt med mycket schweizernöt, och en gnutta basilika men efter att den fått mogna i glaset så blir den allt mer komplex och intressant. Det är då ”f-n och hans moster” tittar förbi som @Patrik Sellin så träffsäkert beskrev ;). Lufta 1-1,5 h och drick lite svalt. Bra nu men ska prova den igen om ett halvår då jag tror den kan vara ännu något bättre.
 

grappa

Medlem
IMG_20180807_194457.jpg

Frederic & Brunier, Le Pigoulet, Vaucluse; 40% Clairette, 30% Grenache Blanc, 30% Rousanne. Guldgul färg. Stor doft av tropiska frukter, vanilj, gräs. Fet smak av tropisk frukt, bra höbeska, låg syra, relativt lång eftersmak av aprikos. Klockren stil från Vaucluse och omgivande region. Skulle kunna tas för en lättare Hermitage. Kvalitet 87 p, tycke och smak 89 p. Inköpt i Köpenhamn på Theis.
Kassner-Simon, 100% Auxerroise; Blekgul färg. Stor fruktig doft med äpplen (gröna), tropisk frukt, lite kiselstenar. Smak av äpplen, tropisk frukt, liten angenäm kvistighet, eftersmak av gröna äpplen, ganska bra syra. Frun gissade Chardonnay, förstår varför. Bonusvin från producenten när vi var där och köpte riesling och spätburgunder (mycket trevilgt ställe, besök rekommenderas, Freinsheim i Pfalz). Deras spärburgunder är fantastisk. Dricker alldeles för lite Auxerrois! Kanonvin! Kvalitet 89 p, tycke och smak 91 p.
 

LarsW

Medlem
Tycker tvärtom! En lysande fino en rama, men de flesta brukar gilla de mer oxiderade varianterna och inte skolboksfino – vilket Tio Pepe är – enligt min erfarenhet. :)
Jättekul med folk som tycker annorlunda. Då måste man tänka efter! :rolleyes:
Har vanligtvis inget problem med sherrys från Tio Pepe. Även deras standard tycker jag är fin. Men just denna funkade inte.
Ser fram mot en framtida BYOB med Sherry-tema i Gotham City! :D
 
Toppen