Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tattinger Vintage 2004

moos

Medlem
Tattinger Vintage 2004.....

Ingen höjdare i min bok. Är det bara CdC från dem som är njutningsbar?
 

Elvis

Medlem
SV: Tattinger Vintage 2004

moos skrev:
Tattinger Vintage 2004.....

Ingen höjdare i min bok. Är det bara CdC från dem som är njutningsbar?

Problemet med nästan alla Taittingers champagner är att de har för hög dosage vilket gör att det är för sötsliskiga som unga. Men efter några års lagring blir sötman mer integrerad och för lång lagring kan sötman till och med vara en fördel (om det tvistar de lärde). Jag har druckit Taittinger Brut Réserve som varit helt underbar efter kanske tio års flasklagring. Prelude lär ha ännu högre potential men den har jag bara druckit ung.
 
SV: Tattinger Vintage 2004

Elvis skrev:
Problemet med nästan alla Taittingers champagner är att de har för hög dosage vilket gör att det är för sötsliskiga som unga. Men efter några års lagring blir sötman mer integrerad och för lång lagring kan sötman till och med vara en fördel (om det tvistar de lärde). Jag har druckit Taittinger Brut Réserve som varit helt underbar efter kanske tio års flasklagring. Prelude lär ha ännu högre potential men den har jag bara druckit ung.
Håller helt med Elvis, problemet med Taittinger är ofta deras väldigt höga dosage, även Comtes har 10g och kräver en längre tids lagring. Om man ser till grundvinet och den underliggande kvalitén så är förutom Comtes , Les Folies de La Marquetterie ett bra vin. De övriga är jag inte så imponerad av.
 
Toppen