Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Temperatur vid vinförvaring

Tja!

Mina viner (röda, mousserande, vita om det spelar någon roll) ligger för nuvarande i det bästa kalla utrymmet jag har, nämligen ett skafferi som ligger mot en yttervägg. Jag har kollat temperaturen under ett dygn nu och min är 14C och max 17C. (Inte så vetenskapligt kanske, ska kolla ytterligare några dygn/månader)
För det första, låter detta okej för en relativt kall oktober? För varmt, för kallt, för mycket fluktuation?
För det andra, är det "safe to assume" att jag borde lägga in mina flaskor i garderoben när jag åker bort några veckor över julen? Kanske ska säga att det inte handlar om viner som kommer ligga här i 10 år, men om de ligger längre skulle jag vilja veta hur man ska göra.

Tack för ett grymt forum. ;D

Pelle
 

Håkan

Medlem
SV: Temperatur vid vinförvaring

Det viktigaste är att temperaturen är hyfast jämn och att temperaturskiftningarna är långsamma. 3 grader på en dag låter lite väl mycket. Vad som är intressant är vad som händer när det blir -10 C ute eller +30.
Jag har de dyrare vinerna i tempererad källare som håller +11 C året om, övriga viner ligger hemma i källaren, temperatureskiftningen där är +15 vintertid till +20 sommmartid. Har som max sett en halv grads skift per dag. Jag har inte märkt att vinerna hemma tagit skada men skulle nog ej heller lagra där 10tals år.
 

Vega

Medlem
SV: Temperatur vid vinförvaring

Låter som du har lite väl hög fluktuation (14 - 17 ) för att vara bara ett dygn. Isolera utrymmet så kanske det blir stabilare.
Annars är det ungefär de temp jag har i min källare (också en kall vägg i souterränghus) och den tempvariationen - Men mellan högsommar och sur vinter..

Alltså, bättre med lugnare variationer i temp, och 3 - 4 grader är absolut ok. ( du måste mäta över längre perioder )

Har du dessa temp, som kan anses vara lite högre så mognar dina viner lite snabbare vid lång lagring ( att tänka på när du ser lagringspotential i tester och annat)

Detta gillar jag som är lite otålig och inte vill ha min Bdx liggande i 50 år i 7+ i någon supervinkyl...

När det gäller vit mousserande så kan det vara fördel med lite lägre temp kan jag tro, det kan säkert andra på forumet bättre...
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Temperatur vid vinförvaring

Tack för bra svar! Jag ska kolla det andra utrymmet jag har tillgängligt. Jag trodde inte att 3 grader på ett dygn skulle vara så dåligt, men jag får ta tag i det. Helt säkert ligger de inte där i vinter eftersom jag inte är här då som sagt, och jag vill hellre ha koll, så det kanske är bäst att de ligger i en stabil garderob då.

Så, enkelt frågat, är det då bättre med 20C i en garderob/utrymme stabilt än mellan 14-17 i skafferi? (Återigen, det handlar inte om förvaring i 10 år, men det finns en flaska jag skulle vilja spara i åtminstone 5 år, så om den kunde överleva vore det bra...)
 

Vega

Medlem
SV: Temperatur vid vinförvaring

Hej igen,

Här finns en liten enkel vägledning jag tycker du ska läsa. Den ger lite mer kött på benen än det vi "orkat" skriva.
Klart du ska bygga en källare !! , är ju supernice att gå och titta till sina godingar då och då. ( skaffa en temp och fukt mätare combo på Clas Ohlsson typ)

Läs:
http://www.spanskaviner.se/vinkunskap/s ... a_del3.htm
 

Jörgen

Medlem
SV: Temperatur vid vinförvaring

Läs gärna tidigare tråd "Hur stor skada tar vinerna av värme?"

Jag tror som sagt att tempvariationer inte är så farliga som man kan tro, självklart dock inte så stora att korken börjar pumpa luft...
Vilket av dina två alternativ som är att föredra kan vara svårt att veta, gissar dock att vinerna kanske mognar lite snabbare i garderoben med +20 gr. Båda alternativen är nog ok dock och kan du dessutom isolera skafferiet ytterligare så skulle jag föredra det alternativet.
Vibrationers skadlighet tror jag inte alls på innan jag läst någon vetenskaplig undersökning som belägger det!
Ljus verkar dock vara no-no.

Lycka till!
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Temperatur vid vinförvaring

Hej, och tack igen! Vilket trevligt forum det här är alltså. :)

Bygga källare ska jag göra i framtiden, men bor i tvåa nu, studentlägenhet, så har ingen möjlighet till det tyvärr. Är heller inte så händig såvida det inte är något väldigt enkelt.

Jag tänkte själv att temperaturskillnader på 3 grader inte kändes så farligt. Flaskorna känns väldigt kalla när man tar på dem (detta är iofs ett erkänt fenomen att saker känns kallare än de är), och kemiskt borde väl detta stanna upp processerna en del. Har viner mest i förvaringssyfte, inga lagringsbordeauxer eller årgångschampagner. Det tar jag när jag kan lagra mer "säkert" eller dricker upp. :) Det verkar svårt att s.a.s. operationalisera vad tempskillnad är, mellan 10-20 fattar man att det inte är bra, men nu är det så pass lite, och när det blir riktig vinter tar jag nog bort dem. Mörkt är det där jag har dem så det förslår, så det är inga problem. Jag vill bara inte förstöra några viner.
 

SUPRA

Bäst
SV: Temperatur vid vinförvaring

Min temp ligger kring 15C, men stabilt över dygnet.

Lite för högt tror jag, men vad säger ni?
 

Håkan

Medlem
SV: Temperatur vid vinförvaring

Supra>>Inte alls, jag planerar själv att ligga runt 15 C när jag äntligen blivit klar hemma. Jämn temp är viktigare än kall temp. Men skall du lagra vinerna till barnbarnsbarnen så kanske du skall tänka på att ha några grader kallare.
 
Toppen