Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Terroir - en myt...

Mattias Schyberg

Administratör
Som en liten avslutning skulle jag vilja lyfta hur man bäst kopplar samman "terroir" med regioner som t ex Rioja, där fathantering/fatlagring har fått stå i pole position så länge, framför allt vad vinmakare, vingård och område heter. Vad har vi för uppfattning om terroir när det kommer till viner som är så hårt styrda av lagring?
Ja, det är nog det jag spekulerade om nyligen när jag valde att inkludera traditioner i ekvationen. Alla aspekter som bidrar till en uttalad vinstil förknippad med en särskild plats tenderar nog att kunna bakas in i det ”filosofiska” begreppet terroir. Som @Silenos antyder blir det dock snabbt flummigt och ogreppbart på sätt och vis, medan ordets mer grundläggande definition är klart tydigare, men samtidigt ganska långtifrån detsamma som ”smaken av en plats”.
 

ChristianB

DipWSET
Alla aspekter som bidrar till en uttalad vinstil förknippad med en särskild plats tenderar nog att kunna bakas in i det ”filosofiska” begreppet terroir.
Men om det filosofiska begreppet terroir saknar större spridning än våra fyra vägger så kan man nästan komma till slutsatsen att viner som t ex Rioja saknar terroir? :) Och vänder man på det så borde det bli så att den mänskliga faktorn definitivt hör hemma med övriga terroir-knutna faktorer som (mikro-/makro-)klimat, läge, jord, exponering, osv.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men om det filosofiska begreppet terroir saknar större spridning än våra fyra vägger så kan man nästan komma till slutsatsen att viner som t ex Rioja saknar terroir? :) Och vänder man på det så borde det bli så att den mänskliga faktorn definitivt hör hemma med övriga terroir-knutna faktorer som (mikro-/makro-)klimat, läge, jord, exponering, osv.
Men om det filosofiska begreppet enbart är inom våra fyra väggar är vi ju tillbaka i den definition som @Silenos bubblar om ovan, dvs odlingsförhållanden. :)
 

Poussard

Medlem
Men om det filosofiska begreppet terroir saknar större spridning än våra fyra vägger så kan man nästan komma till slutsatsen att viner som t ex Rioja saknar terroir? :) Och vänder man på det så borde det bli så att den mänskliga faktorn definitivt hör hemma med övriga terroir-knutna faktorer som (mikro-/makro-)klimat, läge, jord, exponering, osv.
Jag kan tycka att Rioja är en vinstil som innebär "en del val som en producent har som kan resultera i att man skär bort en viss mängd terroir" (som jag skrev några inlägg tillbaka). Med det sagt, det finns Tempranillo från Balearerna t.ex. som legat på amerikanska fat och man kanske kan prova dem mot varandra och försöka hitta skillnaderna, och vissa av dem kanske kan handla om terroir?
 

ChristianB

DipWSET
Men om det filosofiska begreppet enbart är inom våra fyra väggar är vi ju tillbaka i den definition som @Silenos bubblar om ovan, dvs odlingsförhållanden. :)
Touché! :)
Jag kan tycka att Rioja är en vinstil som innebär "en del val som en producent har som kan resultera i att man skär bort en viss mängd terroir" (som jag skrev några inlägg tillbaka). Med det sagt, det finns Tempranillo från Balearerna t.ex. som legat på amerikanska fat och man kanske kan prova dem mot varandra och försöka hitta skillnaderna, och vissa av dem kanske kan handla om terroir?
Ja, det låter som en rimlig utgångspunkt med vinstil istället för terroir; precis som det påpekades innan så är ju det mesta av vinet som konsumeras i världen utan en tydlig "sense of place" (möjligen med undantag för land). På något sätt kommer ju ursprunget för att ordentligt fatlagrat vin säkert att påverka, men utan att prova så känns det svårt att sia om resultatet och vad det beror på. Det får bli nästa del i jakten, med andra ord! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
mesta av vinet som konsumeras i världen utan en tydlig "sense of place"
Kan du peka på något vin som uppvisar en unik "sense of place" som inte härrör från druva, vinmakning, klonval eller traditioner som tveklöst inte kan efterliknas av annan terroir med liknande förutsättningar? Vilket arom- och eller smakinslag är det i så fall?

I någon mån kan jag tänka mig att varje vin, kanske till och med varenda buteljering, är unik i någon mån, men på liknande vis som varje levande organism är unik trots att de kan delas in i olika klasser och stilar.

Min erfarenhet är att vi i viss mån kan avgöra regionala, druvspecifika och nationella skillnader i viner vi provar blint, men jag är mycket tveksam till att skillnaderna i någon större mån beror på terroir i bemärkelsen "odlingsförutsättningar" utan snarare i högre grad av alla andra parametrar som vi diskuterat i tråden, där till och med omgivande flora indirekt kan påverka (eukalyptuskontaminering i Australien exempelvis). Omgivande flora skulle jag för övrigt gärna baka in i begreppet terroir i sin striktare definition, trots att den inte har med odlingsförutsättningar att göra.
 

Poussard

Medlem
jag är mycket tveksam till att skillnaderna i någon större mån beror på terroir i bemärkelsen "odlingsförutsättningar" utan snarare i högre grad av alla andra parametrar som vi diskuterat i tråden, där till och med omgivande flora indirekt kan påverka
Missade när vi enades om att definitionen är "odlingsförhållanden" vilket enligt dig bara betyder jord och mineraler. Jag kör fortfarande på definitionen "characteristics in wine attributable to place of origin" och jag räknar definitivt in närliggande eucalyptus eller garrigue i begreppet.
 

ChristianB

DipWSET
Kan du peka på något vin som uppvisar en unik "sense of place" som inte härrör från druva, vinmakning, klonval eller traditioner som tveklöst inte kan efterliknas av annan terroir med liknande förutsättningar? Vilket arom- och eller smakinslag är det i så fall?
Antagligen kan jag inte det. :) Ska man ställa sig följdfrågan huruvida man kan göra två likadana viner på två olika platser i världen? Det kan man säkert på något sätt...

Omgivande flora skulle jag för övrigt gärna baka in i begreppet terroir i sin striktare definition, trots att den inte har med odlingsförutsättningar att göra.
Det känns som att vi i så fall behöver enas om vad som inkluderas i "odlingsförutsättningar" innan vi drar det vidare till att vara en del av "terroir". Precis som ni båda är inne på tänker jag att den omgivande miljön ska ingå (skog som vindskydd t ex) även om jag tycker att det låter lite långsökt att eukalyptus skulle sätta smak på vinet, med samma utgångspunkt att jorden skulle göra det (eller inte).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Antagligen kan jag inte det. :) Ska man ställa sig följdfrågan huruvida man kan göra två likadana viner på två olika platser i världen? Det kan man säkert på något sätt...
I teorin är det nog möjligt, men troligtvis inte i praktiken. Skulle dock tro att två olika platser på jorden mycket väl kan göra lika snarlika viner som rådande årgångsvariation inom samma vinetikett. :)
 

ChristianB

DipWSET
Häftigt! Även om det tycks röra sig om en mekanisk lösning ("and the presence of MOG [Material Other than Grapes] can significantly influence” the level of the compound. The findings may be relevant to French regions where wild plants containing essential oils are said to impart aromas described as garrigue." ) där man pressar ur delar av oljan från annat material än druvor, så är det ju inte tu tal om saken att det påverkar. I stand corrected. :)

I teorin är det nog möjligt, men troligtvis inte i praktiken. Skulle dock tro att två olika platser på jorden mycket väl kan göra lika snarlika viner som rådande årgångsvariation inom samma vinetikett. :)
Och då har vi gått hela varvet runt! :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Häftigt! Även om det tycks röra sig om en mekanisk lösning ("and the presence of MOG [Material Other than Grapes] can significantly influence” the level of the compound. The findings may be relevant to French regions where wild plants containing essential oils are said to impart aromas described as garrigue." ) där man pressar ur delar av oljan från annat material än druvor, så är det ju inte tu tal om saken att det påverkar. I stand corrected. :)


Och då har vi gått hela varvet runt! :D
Precis. :)

Allt spelar roll! ;)
 

gece

Man vänjer sig.

Mattias Schyberg

Administratör
Angående Rioja, kul att ni tar det som ett exempel - de har ju nyligen ändrat regleringen åt ett mer burgundiskt håll för att få mer fokus på terroir (i synnerhet plats, då), istället för bara lagring. Uppenbarligen har man inte upplevt att terroir kunnat uttryckas tillräckligt i gamla regler, något som fick tex Artadi att lämna DOCa:n.

https://www.winespectator.com/articles/revolt-in-rioja-52739
https://uk.riojawine.com/en/1287-apr-18-rioja-launches-new-global-identity.html
Spaniens moderna vintraditioner som drivs av rådande vintrender har verkligen gjort vinerna mer intressanta på senare år, men också mycket svårare att plocka blint. Dricker dock mycket hellre ett gott vin än ett typiskt vin, även om det finns många viner som både är goda och typiska givetvis. :)
 
Toppen