Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Till slottssteken

Stina

Medlem
Beaujolais. Bourgogne. Tillhör Beaujolais Bourgogne eller inte? Det här diskuteras det om, men man kan ju konstatera att enligt appellationsreglerna så är det några kommuner i norra Beaujolais (appellationen) som även får göra en generisk Bourgogne, dvs på pinot noir. Man kan ju då lätt konstatera att den generiska appellationen Bourgogne överlappar ”Bourgogne” och ”Beaujolais”. Beaujolais är en del av Bourgogne.
Det jag menar är att i ett område (här Bourgogne) finns flera druvor (här gamay och pinor noir för röda viner) i appellationerna Beaujolais (på druvan gamay) och Bourgogne (som geografiskt sträcker sig ner i delvis samma område som appelllationen beaujolais, men är på druvan pinot noir).
Beaujolais är en del av Bourgogne, och menar man ett vin på gamay säger man Beaujolais. Men pratar man allmänt om Bourgogne inbegriper de både viner på pinot noir och gamay (om vi nu håller oss till röda viner....).
Vi kan ju jämföra med Chablis. En Chablis tillhör Bourgogne. En Beaujolais tillhör Bourgogne. Men en vit ”Bourgogne” görs inte i Chablis. Om det görs i Chablis är det en Chablis. En röd Bourgogne görs inte i Beaujolais (förutom i några kommuner i norra Beaujolais). Om det görs en röd Beaujolais kallas det Beaujoalis. Skillnaden är att en Chablis och vit Borgogne görs på samma druva. En röd Beaujolais och en röd Bourgogne görs på olika druvor.
Bourgogne är inte lätt. Och då har vi inte ens kommit in på producenter....
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tjena, tänkte sno ihop min favoriträtt slottsstek i helgen och trodde först man skulle ha något gott stekvin. Men när jag kollar med systemets sida så föreslår dom något mjukt och bärigt. Så nu lutar jag åt den här: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/saint-amour-grandes-mises-9622101

Låter det som ett bra val?

Tack på förhand. :)
För att komplicera ytterligare, skulle jag faktiskt kunna tänka mig en klassisk Rioja (Reserva eller Gran Reserva, gärna en som säljs med lite extra ålder) till slottsstek med klassiska tillbehör. Jag tänker på samma sätt som @Mattias S om smakerna. Mognadstonerna i vinet kan passa bättre med en stek än rött kött (även om de passar ännu bättre om det finns svamp med) och lite vaniljtoner kan funka hyggligt med sötman i tillbehören.
Dessutom ligger det ju något gammaldags (i ordets bästa bemärkelse) över både slottsstek och klassisk Rioja, så jag tycker det finns lite av en överensstämmelse där också. Min farmor (årgång 1917) brukade ofta servera slottsstek (ofta lite för torr...) när alla barn och barnbarn var där på söndagsmiddag, på den tiden det begav sig. Då var det nog läsk från Konsum som gällde för oss barnbarn, men jag har för mig att hon och farfar drack svagdricka till.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så är det bara? Och sedan monopolet som vägen sanningen och ljuset???

Själv refererade jag till http://www.hachette-vins.com som tydligen har en annan uppfattning.
Inte är det monopolet som har hittat på detta, utan det har de läst i internationella vinböcker och vinatlaser. The World Atlas of Wine och The Sotheby's Wine Encyclopedia placerar båda Beaujolais i Bourgogne. The Oxford Companion to Wine använder sig av ett å ena sidan-å andra sidan-resonemang:
For administrative purposes, Beaujolais is often included as part of greater Burgundy, but in terms of climate, topography, soil types, and even distribution of grape varieties, it is quite different.
Men man får nog trots allt konstatera att det är det administrativa som styr, för det är regelverket som styr vad man får skriva på etiketten, när vi pratar om skyddade ursprungsbeteckningar, vilket vi alltid gör i etablerade franska vinregioner.
Beaujolais. Bourgogne. Tillhör Beaujolais Bourgogne eller inte? Det här diskuteras det om, men man kan ju konstatera att enligt appellationsreglerna så är det några kommuner i norra Beaujolais (appellationen) som även får göra en generisk Bourgogne, dvs på pinot noir. Man kan ju då lätt konstatera att den generiska appellationen Bourgogne överlappar ”Bourgogne” och ”Beaujolais”. Beaujolais är en del av Bourgogne.
Det jag menar är att i ett område (här Bourgogne) finns flera druvor (här gamay och pinor noir för röda viner) i appellationerna Beaujolais (på druvan gamay) och Bourgogne (som geografiskt sträcker sig ner i delvis samma område som appelllationen beaujolais, men är på druvan pinot noir).
Beaujolais är en del av Bourgogne, och menar man ett vin på gamay säger man Beaujolais. Men pratar man allmänt om Bourgogne inbegriper de både viner på pinot noir och gamay (om vi nu håller oss till röda viner....).
Vi kan ju jämföra med Chablis. En Chablis tillhör Bourgogne. En Beaujolais tillhör Bourgogne. Men en vit ”Bourgogne” görs inte i Chablis. Om det görs i Chablis är det en Chablis. En röd Bourgogne görs inte i Beaujolais (förutom i några kommuner i norra Beaujolais). Om det görs en röd Beaujolais kallas det Beaujoalis. Skillnaden är att en Chablis och vit Borgogne görs på samma druva. En röd Beaujolais och en röd Bourgogne görs på olika druvor.
Bourgogne är inte lätt. Och då har vi inte ens kommit in på producenter....

Jag håller i grunden med Stina men skulle vilja uttrycka det lite annorlunda: i Frankrike är det i normalfallet de regionala appellationerna som avgör hur långt ut i "tassemarkerna" en vinregion sträcker sig. (De regionala appellationerna har ibland smeknamnet "générique" i Bourgogne, men jag tycker det är en missvisande term; kraven avseende druvsorter och vinstil kan vara mycket specifika även om det geografiska området är stort.) Vinområdet Bourgogne är alltså det område där man får skriva Bourgogne på åtminstone något vin man producerar. Detta betyder alltså appellationerna Bourgogne (Blanc, Rouge, Rosé), Bourgogne Aligoté, Bourgogne Gamay, Bourgogne Passe-Tout-Grains, Coteaux Bourguignons (f.d. Bourgogne Grand Ordinaire), Bourgogne Mousseux och Crémant de Bourgogne.

Tittar man i appellationsbestämmelserna (och här utgår jag från versionen 25 okt 2013 som jag hittar via INAOs webbplats) kan man konstatera att reglera för appellationen Bourgogne är lite rörig för kommuner i departementet Rhône och sydligaste delen av Saône-et-Loire, där Beaujolais ligger. Enstaka får producera Bourgogne Blanc, Rouge och Rosé, rätt många får bara producera Bourgogne Blanc, och vissa får bara producera Bourgogne Rouge. Så ser det inte ut för kommuner i departmenten Côte-d'Or (Bourgognes hjärtland), resten av Saône-et-Loire (Côte Chalonnaise och Maconnais) och Yonne (Chablis med omgivningar), för där får appellationen Bourgogne produceras i alla tre färger överallt. Man kan alltså säga att Beaujolais ingår vinregionen Bourgogne med vissa förbehåll.

En bidragande anledning till att frågetecknen trots allt finns om Beaujolais som del av Bourgogne, lär vara att organisationen BIVB inte täcker Beaujolais, som har en egen organisation. BIVB:s Bourgogne-kartor slutar därför vid Maconnais. (Lite som att vissa arabiska skolkartor lär ha Israel borttaget...?) Dessutom har de verkat för att allt mer av Beaujolais ska bli av med rätten att producera Bourgogne Blanc. 2011 lyckades de delvis men inte fullständigt, se Decanter-artikel. Så vem vet, på sikt kanske Beaujolais upphör att vara en del av Bourgogne, genom att detta område inte längre får använda några Bourgogne-appellationer?

Vi kan ju jämföra med Chablis. En Chablis tillhör Bourgogne. En Beaujolais tillhör Bourgogne. Men en vit ”Bourgogne” görs inte i Chablis. Om det görs i Chablis är det en Chablis. En röd Bourgogne görs inte i Beaujolais (förutom i några kommuner i norra Beaujolais). Om det görs en röd Beaujolais kallas det Beaujoalis. Skillnaden är att en Chablis och vit Borgogne görs på samma druva. En röd Beaujolais och en röd Bourgogne görs på olika druvor.
Här måste jag faktiskt rätta Stina, trots ett nyligt inlägg om att det förekommer för mycket besserwisseri på forumet. :) Man får enligt appellationsreglerna faktiskt producera Bourgogne Blanc, Rouge och Rosé i kommunen Chablis och de grannkommuner som ingår i appellationen Chablis. Kommersiellt är det dock korkat, eftersom man kan sälja Chablis dyrare än Bourgogne Blanc, så jag vet ingen som gör det. (Så kanske rättar jag inte Stina utan bara förtydligar - "görs inte i Chablis" stämmer nog...)

Jag har dock druckit Bourgogne Rouge från kommunen Chablis. Producenten Daniel-Etienne Defaix påstår sig vara ensamma om att ha Pinot Noir i själva Chablis, och deras stockar står i en premier cru-vingård (Les Lys, tror jag det var). Den var för övrigt helt OK, men så står jag å andra sidan ut med röd Coteaux Champenois också, vilket inte alla verkar göra...

Bourgogne är inte lätt. Och då har vi inte ens kommit in på producenter....
Här känner jag inte något behov av att rätta utan vill bara tillägga AMEN! :cool:
 

Stina

Medlem
Man kan alltså säga att Beaujolais ingår vinregionen Bourgogne med vissa förbehåll.

Du har som vanligt rätt Tomas. Min poäng var att man räknar Beaujolais till Bourgogne. Jag försökte bara illustrera med Chablis. Visst är det tillåtet med Bourgogne i Chablis, men som du själv skrev så gör man inte det av praktiska/ekonomiska skäl. Det vore kanske enklare för alla om Beaujolais blev av med rätten att producera Bourgogne ;)
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Ok, det blev ursprungsplanen med Saint Amour. Den passade mycket bra med slottssteken även om man vid vissa ögonblick hade önskat sig lite mer oumph. Men det var bara bitvis och gästerna berömde vinet mycket. Det var mycket bär. Lingon och blåbär och antagligen något mer. Ger det 87. Har fyra flaskor kvar som nog får stå på tillväxt nåt år...

Slottssteken var dock överdådig och såsen fantastisk. Med kokt potatis, gele, pressgurka och lite rotfrukter i ugn. 94 minst.

Tack för visat intresse. <3
 

Silex

Medlem
Ok, det blev ursprungsplanen med Saint Amour. Den passade mycket bra med slottssteken även om man vid vissa ögonblick hade önskat sig lite mer oumph. Men det var bara bitvis och gästerna berömde vinet mycket. Det var mycket bär. Lingon och blåbär och antagligen något mer. Ger det 87. Har fyra flaskor kvar som nog får stå på tillväxt nåt år...

Slottssteken var dock överdådig och såsen fantastisk. Med kokt potatis, gele, pressgurka och lite rotfrukter i ugn. 94 minst.

Tack för visat intresse. <3
Öppnade min flaska Saint Amour också - dock inte till slottsstek. Den var generöst fruktig med både mörka och röda bär. Lite mörkare frukt än jag väntat mig, och kanske lite lägre syra än jag hoppats. Fanns också en liten störande alkoholbeska i eftersmaken som jag tror kommer integreras med lite mer tid. Säkerligen bättre om 1-3 år. Klockar också in på 87 på detta.
 
Toppen