Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 10 februari 2023

Jag tror att 2021 är magi ändå från kabi upp till tba. jag har för mig att jag läste i senaste numret av Mosel Fine Wines att spätlese och auslese om möjligt lyser ännu starkare än kabinetter från 2021, men jag tänker att det nog har rätt mkt med subjektiv smak att göra också. Personligen brukar jag oftast uppskatta kabinetter mest. Hur du än gör kan du typ inte göra något fel

Har du några bra förslag på prisvärda flaskor från senare skörd?
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kan någon kännare på tyska rieslingviner förklara mig varför man väljer att producera en torr Auslese utan att klassa vinet som trocken? Flera mindre kunniga vinköpare riskerar att bli besvikna när man öppnar flaskan och upptäcker att det är frågan om ett torrt vin utan att det står någonting på själva flaskan! De flesta Auslese brukar vara söta i olika grad.
Har sett att det står Riesling Trocken Auslese på flaskan, men då vet man alla fall att vinet är i det närmaste helt torrt. I det här fallet är det nästan omöjligt att veta vad man köper, om man har inte läst om vinet innan.
Man kan kolla alkoholhalten. Den ger en ganska bra fingervisning. I det här släppet har Bernkasteler Lay Auslese** 12 % medan Zeltinger Schlossberg har 7,5 %.
 

Bastardo

Medlem
Man kan kolla alkoholhalten. Den ger en ganska bra fingervisning. I det här släppet har Bernkasteler Lay Auslese** 12 % medan Zeltinger Schlossberg har 7,5 %.
Har inte sett förut på Systembolaget att de säljer en torr Auslese utan att det skulle kunna läsas på etiketten nånstans. Hur vanligt kan sånt vara, det undrar jag.
Sen känns det lite märkligt med alla andra konstiga märkningar på tyska viner av lite högre rang. Tänk färgen på alla kapsyler, olika många stjärnor, olika färger med –lack-benämningen, osv. Det blir oerhört svårt att hålla reda på för en vanlig vinpimplare, och kan vara frustrerande även för en vinnörd också. :)
 

Sebran

Medlem
Har du några bra förslag på prisvärda flaskor från senare skörd?

De flesta kvalitetsproducenterna vid Mosel brukar sälja sina kabinetter för runt 200kr i Sverige. I Tyskland brukar man ofta kunna få tag på dessa för runt 15€.

Utbudet på bolaget just nu från 2021 är ganska begränsat, men Nik Weis, Richter, Dr Loosen är bra. Sedan håll ögonen öppna framöver för Fritz Haag, Zilliken, Willi Schaefer, AJ Adam bara för att nämna några. JJ Prüm klassar jag inte längre som prisvärda, men ändå ett måste för mig från just denna årgång :)
 
De flesta kvalitetsproducenterna vid Mosel brukar sälja sina kabinetter för runt 200kr i Sverige. I Tyskland brukar man ofta kunna få tag på dessa för runt 15€.

Utbudet på bolaget just nu från 2021 är ganska begränsat, men Nik Weis, Richter, Dr Loosen är bra. Sedan håll ögonen öppna framöver för Fritz Haag, Zilliken, Willi Schaefer, AJ Adam bara för att nämna några. JJ Prüm klassar jag inte längre som prisvärda, men ändå ett måste för mig från just denna årgång :)
Tackar för svar. Är det samma producenter som är prisvärda som på kabinetterna om man vill gå på druvor skördade senare på året? Bästa webbshop?
 

Bastardo

Medlem
De flesta kvalitetsproducenterna vid Mosel brukar sälja sina kabinetter för runt 200kr i Sverige. I Tyskland brukar man ofta kunna få tag på dessa för runt 15€.

Utbudet på bolaget just nu från 2021 är ganska begränsat, men Nik Weis, Richter, Dr Loosen är bra. Sedan håll ögonen öppna framöver för Fritz Haag, Zilliken, Willi Schaefer, AJ Adam bara för att nämna några. JJ Prüm klassar jag inte längre som prisvärda, men ändå ett måste för mig från just denna årgång :)
Ett par år sen brukade vinproffsen prata om årgången 2019 som den bästa på nästan 100 år, vad tycker du själv, håller 2021 samma kvalitet som 2019 om vi snackar om Kabinett och Spätlese och hur är det med årgång 2020? Så klart kan det skilja lite mellan vilket vinområde det handlar om.
Du har helt rätt, Joh. Jos. Prüm har gått upp så pass mycket att det börjar vara en aning dyr. Weingut A.J. Adam har jag inte sett på bolis nån gång, tror jag. Weingut Dr. Hermann håller mycket hög klass, tycker jag. Hans viner ska man spana efter om man gillar högklassig Riesling och priserna är relativt modesta än så länge gentemot kvaliten.
De hade ett bra erbjudande på atomwine ett tag sen när man köpte en tolv flaskors samling av deras viner. Synd att jag hade inte medel just då, men man får hoppas att det kommer igen.
Det fanns några andra också som jag tycker håller väldigt hög kvalitet, men jag kommer inte på vad de heter just nu, men Sybille Kuntz verkar vara alldeles för dyr, man får inte så mycket valuta för pengarna om man köper deras viner, baserad på omdömen vinerna får av seriösa vinkällor.
 
Last edited:

Sebran

Medlem
Tackar för svar. Är det samma producenter som är prisvärda som på kabinetterna om man vill gå på druvor skördade senare på året? Bästa webbshop?
Ja det skulle jag säga. Tidigare köpte jag alltid från Lobenberg och Weinfurore, men numera känner jag inte till någon tysk webbshop som levererar utan tullkrångel längre. Kanske någon annan vet?

Ett par år sen brukade vinproffsen prata om årgången 2019 som den bästa på nästan 100 år, vad tycker du själv, håller 2021 samma kvalitet som 2019 om vi snackar om Kabinett och Spätlese och hur är det med årgång 2020? Så klart kan det skilja lite mellan vilket vinområde det handlar om.
Du har helt rätt, Joh. Jos. Prüm har gått upp så pass mycket att det börjar vara en aning dyr. Weingut A.J. Adam har jag inte sett på bolis nån gång, tror jag. Weingut Dr. Hermann håller mycket hög klass, tycker jag. Hans viner ska man spana efter om man gillar högklassig Riesling och priserna är relativt modesta än så länge gentemot kvaliten.
De hade ett bra erbjudande på atomwine ett tag sen när man köpte en tolv flaskors samling av deras viner. Synd att jag hade inte medel just då, men man får hoppas att det kommer igen.
Det fanns några andra också som jag tycker håller väldigt hög kvalitet, men jag kommer inte på vad de heter just nu, men Sybille Kuntz verkar vara alldeles för dyr, man får inte så mycket valuta för pengarna om man köper deras viner, baserad på omdömen vinerna får av seriösa vinkällor.

Generellt anses 2019 vara en bättre årgång för torra viner, medan 2021 briljerar mest bland halvsöta till söta viner. 2020 är mer ojämnt pga torkan.
 

Bastardo

Medlem
Ingen aning om de är bra, men använde https://weinrefugium.de/ i oktober för att beställa några AJ Adam kabinetter.
Det står ingenting om frakt till Fennoskandia = Nordiska länder, tyvärr. Då vågar man nog inte köpa därifrån. Sen undrar man varför vill tyska sajter oftast inte översätta sina sajter på engelska också? Fattar de inte att de skulle få mer kunder på det sättet?
Visserligen kan man översätta det mesta, men det tar för lång tid och är en aning krångligt och osäkert. Jag brukar beställa bara från sajter som sköter alla avgifter till Sverige. Fast det är inte så svårt att göra det själv heller vill jag inte göra det. Kanske hittar jag en vacker dag så bra URL att jag lämnar den principen bakom mig? ;)
 
Sen undrar man varför vill tyska sajter oftast inte översätta sina sajter på engelska också? Fattar de inte att de skulle få mer kunder på det sättet?
Google har en helt fantastisk funktion som översätter hemsidorna till valfritt språk (går att ha automatiskt inställd i Google Chrome). Har varit min lösning när jag handlar från mindre italienska/franska handlare och det har funkat klockrent. (det löser inte avgifterna men tar bort behovet för handlaren att översätta) ;)
 

Bastardo

Medlem
Ja det skulle jag säga. Tidigare köpte jag alltid från Lobenberg och Weinfurore, men numera känner jag inte till någon tysk webbshop som levererar utan tullkrångel längre. Kanske någon annan vet?



Generellt anses 2019 vara en bättre årgång för torra viner, medan 2021 briljerar mest bland halvsöta till söta viner. 2020 är mer ojämnt pga torkan.
Tack, Sebran!
Kanske läge att ’bunkra upp’ lite passande viner så länge de finns kvar. De brukar inte finnas kvar så lång tid för att kunna beställa till sin egen affär. Verkligen synd att SB slutade med möjligheten att beställa enstaka flaskor från andra butiker, har sett otaliga gånger att någon eller några flaskor finns kvar ganska länge och ingen kan komma åt de, om man inte besöker affären IRL = In Real Life, och hur långt är man redo att färdas att kunna få köpa ett par flaskor vin? Dessutom med risken att de är slut när du kommer fram.
 

Bastardo

Medlem
Google har en helt fantastisk funktion som översätter hemsidorna till valfritt språk (går att ha automatiskt inställd i Google Chrome). Har varit min lösning när jag handlar från mindre italienska/franska handlare och det har funkat klockrent. (det löser inte avgifterna men tar bort behovet för handlaren att översätta) ;)
Du har så rätt! Glömde bort den möjligheten. :) Nån gång måste jag bli av med min rädsla för att beställa vin när jag själv får betala punktskatten. Har även kikat på Skatteverkets sajter om den saken. Det är nog någon typ av mental spärr som jag har …
 

Vingubben

Medlem
Du har så rätt! Glömde bort den möjligheten. :) Nån gång måste jag bli av med min rädsla för att beställa vin när jag själv får betala punktskatten. Har även kikat på Skatteverkets sajter om den saken. Det är nog någon typ av mental spärr som jag har …
Det är nya regler från och med i morgon. Känns inte specielt jobbigt. Fyll i en blankett som du skickar till skattemyndigheten. Få ett meddelande om registrering och en deklarationsblankett som du skickar in när varorna anländt. Betala in skatten.

 

Nyllet

Medlem
Ja det skulle jag säga. Tidigare köpte jag alltid från Lobenberg och Weinfurore, men numera känner jag inte till någon tysk webbshop som levererar utan tullkrångel längre. Kanske någon annan vet?

Har du haft strul med Weinfurore? De har väl sedan något år tillbaka koll på pappersexercisen så det bör väl funka utan strul?

Jag har beställt riesling från Goldrichs i hyfsad närtid utan några problem.
 

Bastardo

Medlem
Det är nya regler från och med i morgon. Känns inte specielt jobbigt. Fyll i en blankett som du skickar till skattemyndigheten. Få ett meddelande om registrering och en deklarationsblankett som du skickar in när varorna anländt. Betala in skatten.

Kan man göra allt det här på nätet också? (Snabbare sätt att få reda på saken, utan att behöva läsa själv … Jodå, jag är lite lat. ;) )
 
Har du haft strul med Weinfurore? De har väl sedan något år tillbaka koll på pappersexercisen så det bör väl funka utan strul?

Jag har beställt riesling från Goldrichs i hyfsad närtid utan några problem.
Jag brukar köpa via Weinfurore helt problemfritt!
En av de smidigare webshopparna jag nyttjat.
 

Bastardo

Medlem
Bara att fylla i blanketten och skicka in.
Tusen tack, Vingubben!
Det kanske blir premiär i år alla fall, hoppas jag. Alltså att köpa vin genom nätaffären och betala in punktskatt själv. Vill inte chansa och inte betala skatten för det är så lite pengar i sammanhanget ändå, så varför skulle man göra det, fast otroligt många till och med skryter om att de betalar aldrig punktskatt! De kanske försöker smita undan andra skatter också … ;)
 

Vingubben

Medlem
Tusen tack, Vingubben!
Det kanske blir premiär i år alla fall, hoppas jag. Alltså att köpa vin genom nätaffären och betala in punktskatt själv. Vill inte chansa och inte betala skatten för det är så lite pengar i sammanhanget ändå, så varför skulle man göra det, fast otroligt många till och med skryter om att de betalar aldrig punktskatt! De kanske försöker smita undan andra skatter också … ;)
Jag tror att anledningen till att man inte betalar punktskatt i många fall är för att det är,för krångligt. Om du gör ett test och redovisar hur det går så kanske det får effekten att fler betalar in skatten, och du gör en samhällstjänst.
 
Toppen