Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 15 september 2023

buteljen

Medlem
Vem är Grappe?
Och också lite nyfiken på hur han bedömmer lagringsduglighet. Brukar inte hög alkohol och ordentlig struktur (antar bla bra med tanniner) bidra till skaplig lagringspotential?
”Vinkällaren Grappe är Skandinaviens största vinkällare för privatpersoner och företag. Den öppnades 1986 och är belägen på Östermalm i Stockholm. Vår ambition är att vara en samlingsplats för vin i Stockholm och i Sverige.”. Tror det numera är deras head-sommelier som provar vinerna.
 

Johpe

Medlem
”Vinkällaren Grappe är Skandinaviens största vinkällare för privatpersoner och företag. Den öppnades 1986 och är belägen på Östermalm i Stockholm. Vår ambition är att vara en samlingsplats för vin i Stockholm och i Sverige.”. Tror det numera är deras head-sommelier som provar vinerna.
Tack, hade inte helt ärligt inte en aning (kanske för att jag inte är från Stockholm).
 
Grappe var lite tveksam?

2019 K Motor City Kitty​

(92071)
House of Smith
Washington State, USA - Övriga Stater
Stor bombastisk doft av kokta bär, choklad och vanilj. Det är stort och fylligt med hög alkohol och påtagligt med struktur. Ett vin som kräver mycket av sin konsument, osäker på om det håller för längre lagring.
Lagringstid:2024-2029
Poäng:15.5
Lanseringsdatum:2023-09-15
Pris:399 (Helbutelj)
Jag har druckit en flaska av denna och kan inte säga att jag var tveksam alls. Suverän Syrah från USA.
Köpte 2 flaskor till som får ligga 4-5 år för det kommer bara bli bättre med åren.

För 399:- är det ett givet köp!
 
Kortfattat!
Doft av blåbär, björnbär, ,chark, fat och peppar.
Smakar som det doftar, med fina tanniner. Bra kraft vilket gör att det passar bra till grillat kött typ.

Köp :)
 

mackan92

Medlem
Läste dessa rencesioner via K&L Wines vilket inte riktigt rimmar med det som skrevs ovan. Kanske defekt flaska på provningen?

1694708791866.png
 

ZQT

Medlem
”Vinkällaren Grappe är Skandinaviens största vinkällare för privatpersoner och företag. Den öppnades 1986 och är belägen på Östermalm i Stockholm. Vår ambition är att vara en samlingsplats för vin i Stockholm och i Sverige.”. Tror det numera är deras head-sommelier som provar vinerna.
Niklas fokuserar på MW just nu så det är en annan sommelier som provar vinerna för Grappes räkning
 

Bastardo

Medlem
Niklas fokuserar på MW just nu så det är en annan sommelier som provar vinerna för Grappes räkning
Sverige ligger i lä gällande antalet MW i Fennoskandia … så det är hög tid att det blir på sikt lite fler med den titeln.
Norge har flest, sen Finland och Sverige på tredje plats. Danmark och Island har inte en enda Master of Wine! Lite märkligt, tycker jag.
Om man tar hänsyn till folkmängden i respektive land, så borde Sverige ha betydligt fler MW än vad det nu finns. Lite genant, att ’lilla’ Norge har dubbelt så många MW än Sverige, fast det bor ungefär hälften så många människor där.
Kommentarer på det? :p
 
Last edited:

Boletus

Medlem
Sverige ligger i lä gällande antalet MW i Fennoskandia … så det är hög tid att det blir på sikt lite fler med den titeln.
Norge har flest, sen Finland och Sverige på tredje plats. Danmark och Island har inte en enda Master of Wine! Lite märkligt, tycker jag.
Om man tar hänsyn till folkmängden i respektive land, så borde Sverige ha betydligt fler MW än vad det nu finns. Lite genant, att ’lilla’ Norge har dubbelt så många MW än Sverige, fast det bor ungefär hälften så många människor där.
Kommentarer på det? :p
Sverige har fler MW än Italien, säger väl det mesta?
 

Mexikanaren

Medlem
Egly försvann på under sekunden så känns nästan som dessa borde dyka upp på webblanseringar istället?

Lyckades beställa 2st däremot så helt OK för mig
 

buteljen

Medlem
Sverige ligger i lä gällande antalet MW i Fennoskandia … så det är hög tid att det blir på sikt lite fler med den titeln.
Norge har flest, sen Finland och Sverige på tredje plats. Danmark och Island har inte en enda Master of Wine! Lite märkligt, tycker jag.
Om man tar hänsyn till folkmängden i respektive land, så borde Sverige ha betydligt fler MW än vad det nu finns. Lite genant, att ’lilla’ Norge har dubbelt så många MW än Sverige, fast det bor ungefär hälften så många människor där.
Kommentarer på det? :p
Danmark har en MW (Jonas Tofterup), han håller dock till i Malaga.
Louise Sydbeck brukar räknas in som svensk MW, men hon är baserad i Frankrike.
Det borde väl inte dröja alltför länge innan Niklas Bergqvist och Lars Trogen har sina titlar. Osäker på om det är några fler svenskar som startat resan.
Gerard Higgins har också kommit en bra bit på väg. Han bor och verkar i Sverige men är Australiensare.
 
Last edited:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Egly försvann på under sekunden så känns nästan som dessa borde dyka upp på webblanseringar istället?

Lyckades beställa 2st däremot så helt OK för mig

Hann också turligt nog knipa två Egly. Någon som har koll på hur många flaskor det var som släpptes?
 
Toppen