Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 15 september 2023

Bastardo

Medlem
Danmark har en MW (Jonas Tofterup), han håller dock till i Malaga.
Louise Sydbeck brukar räknas in som svensk MW, men hon är baserad i Frankrike.
Det borde väl inte dröja alltför länge innan Niklas Bergqvist och Lars Trogen har sina titlar. Osäker på om det är några fler svenskar som startat resan.
Gerard Higgins har också kommit en bra bit på väg. Han bor och verkar i Sverige men är Australiensare.
Där ser man, men det borde finnas cirka 10–12 MW i Sverige om vi ska ha lika många som i närmaste grannländer, ifall man räknar MW per capita … ;) Kanske når man dit om några år?
P.S. En länk till några år gammal text hur det är att studera för att bli Master of Wine:

Det är stenhårt arbete/studier, som gäller och man får ha även ganska gott om pengar för att kunna ta sig till alla ’utbildningsplatserna’ flera gånger under resan. Not for the faint-hearted.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Där ser man, men det borde finnas cirka 10–12 MW i Sverige om vi ska ha lika många som i närmaste grannländer, ifall man räknar MW per capita … ;) Kanske når man dit om några år?
P.S. En länk till några år gammal text hur det är att studera för att bli Master of Wine:

Det är stenhårt arbete/studier, som gäller och man får ha även ganska gott om pengar för att kunna ta sig till alla ’utbildningsplatserna’ flera gånger under resan. Not for the faint-hearted.
Ja det är tufft. Denna vecka (idag?) får de som tog Stage 2-proven i juni reda på om de klarat sig. Det är ca 25-30% som klarar teoriprovet på första försöket och väldigt, väldigt få som klarar både teori och praktik direkt. Man har tre försök, annars är man out! De som klarar sig går vidare till sista delen - researchuppgiften.
Håller tummarna för de jag följer!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
@LeChat kan säkert fylla på med "hyllnings-noter" för MCK utifrån det jag sökte på forumet där hen skrivit med stor njutning - iaf för 2016.
Detta vin har varit ett favoritvin även för mig genom åren. Mycket Syrah för pengen! Det var ordet ”kokta” jag reagerade på. Kanske en defekt flaska men det brukar Markus reagera på (tror jag)? Vinbanken gav bättre betyg (17,5) men också kort drickfönster.
 
Detta vin har varit ett favoritvin även för mig genom åren. Mycket Syrah för pengen! Det var ordet ”kokta” jag reagerade på. Kanske en defekt flaska men det brukar Markus reagera på (tror jag)? Vinbanken gav bättre betyg (17,5) men också kort drickfönster.
Rör det sig helt enkelt inte om en smaksak då det väl är en Syrah i väldigt extraherad och 'överdådig' stil? Vinbankens recensent brukar ofta ge höga poäng till sådana viner, jag minns även tidigare årgångar som vattendelare bland landets skribenter
 

IsKr

Medlem
Andra släppet med Egly-Ouriet som jag missar och kommer på ett tag senare att det var nånting jag skulle göra fredag kl 10😡
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vem är Grappe?
Och också lite nyfiken på hur han bedömmer lagringsduglighet. Brukar inte hög alkohol och ordentlig struktur (antar bla bra med tanniner) bidra till skaplig lagringspotential?
Tack, hade inte helt ärligt inte en aning (kanske för att jag inte är från Stockholm).
Bara funnits sedan 1986 så nyheten har kanske inte nått utanför tullarna än. :) Här en intervju i samband med 30-årsjubileet som jag hittade på Youtube så lite fler kan se vad det handlar om.

Ifall någon missat Carl Jan helt och hållet kan jag inte undanhålla det här klassiska klippet som tydligen är några år äldre än Grappe, 1983. Kanske inte den mest folkliga och inbjudande approachen till vinprovning, men man inte kan ta fel på deras entusiasm. ;)
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad är egentligen skillnaden mellan André Clouets millesime och dream vintage?
Dream Vintage är väl 100% Chardonnay medan vanliga millesimé är 50% PN/50% Chard. André Clouets kvalitet har väl gått lite upp och ner under åren, sedan de började köpa in en massa druvor för rätt länge sedan. Har inte provat dem på flera år så jag vet inte hur de ligger till under senare år. Men jag kan inte påminna mig att jag provat någon Dream Vintage som jag tyckt varit värd att springa benen av sig för att få tag på. Tidigare var däremot millesimen rätt bra, även om deras rykte i Sverige byggdes upp av deras non-vintage som en gång i tiden var väldigt bra för priset, och med tydlig Pinot-stil.
Edit: För att vara tydligare - trots namnet är alltså mitt intryck att den vanliga millesimen brukar vara bättre än Dream Vintage.
 

Bastardo

Medlem
Bara funnits sedan 1986 så nyheten har kanske inte nått utanför tullarna än. :) Här en intervju i samband med 30-årsjubileet som jag hittade på Youtube så lite fler kan se vad det handlar om.

Ifall någon missat Carl Jan helt och hållet kan jag inte undanhålla det här klassiska klippet som tydligen är några år äldre än Grappe, 1983. Kanske inte den mest folkliga och inbjudande approachen till vinprovning, men man inte kan ta fel på deras entusiasm. ;)
Maffigt! :D Vilket imponerande vinbygge! Enormt bra gjort av Carl Jan Granqvist!

Nils Stormby var en extra ordinarie människa. Han hade fler årgångar av Château d’Yquem, än själva slottet!
Jag hittade en intressant citat från wikipedia, sagt av honom:
"Jag vill sälja medan jag kan och vet hur jag skall göra det. Därför säljer jag nu. Och för att jag inte vill att arvingarna skall komma hit och plocka en Yquem till en tillfällig chokladmousse.” (om försäljningen av huvuddelen av sin vinsamling 2007)
 
Toppen