Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 19 april 2024

Thirsty

Smygnykterist
Jag jagar bra vin som jag kan njuta av, oavsett hur många flaskor som tillverkats. ;)
Jag också men tydligen är de viner som görs i små upplagor bättre.😱

Är i och för sig en kass blindprovare som har svårt att säga blint hur stor upplagan är. Kan inte ens identifera de viner som är riddlade för hand vs. de som använd gyropalette (måste ju då finnas en mekanisk bismak? 🤔). 🤷‍♂️
 

Merlot

Medlem
Von Winning kramar ur ännu mer av Ozyetra o Marmar genom en ny (?) top end-buteljering som kallas OTC - Over the Counter 😊
Vore kul att prova 🥂

Bra tips! Försökte beställa men det går bara till tysk adress. Får överväga att be en tysk kompis men oklart vem isåfall och om ens om en sådan finns på plats där.

För USA har jag använt ombud med vidarefrakt, liknande "Ship to/from USA" dock ej för alkohol vilket dessutom skulle vara olagligt med import utanför EU. Antar att det finns de som erbjuder samma tjänster inom EU men eventuellt med undantag för alkohol.

Någon som har erfarenhet?
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Bra tips! Försökte beställa men det går bara till tysk adress. Får överväga att be en tysk kompis men oklart vem isåfall och om ens om en sådan finns på plats där.
Gjorde precis detta igår med tysk kompis i Berlin 🥂. MarMar OTC 19 slutsåld men Ozyetra OTC 19 fanns kvar. Max 2 flaskor fick inhandlas. 2020 gjordes inga OTC.
 
Last edited:

ZQT

Medlem
Jag också men tydligen är de viner som görs i små upplagor bättre.😱

Är i och för sig en kass blindprovare som har svårt att säga blint hur stor upplagan är. Kan inte ens identifera de viner som är riddlade för hand vs. de som använd gyropalette (måste ju då finnas en mekanisk bismak? 🤔). 🤷‍♂️

Den stora frågan - vad är viktigast för dig som vinprovare, vinköpare etc etc, liten upplaga eller exakt g/L RS?
 
Trots att ett vin inte kan kvalitetsbedömas rent objektivt utifrån hur många flaskor som tillverkats så tycker jag ändå att det finns en subjektivt värde i en liten tillverkning. Även när ett resultat, i detta fall de sensoriska egenskaperna, är detsamma, så kan ju ändå vinets resa dit vara mer hantverksmässig, småskalig, traditionell eller i annan form begränsad vilket gör både ägandet och drickandet av den flaskan - rent objektivt - mer sällsynt och speciellt. Motsvarande värde kan väl ändå inte tillskrivas ett vin som tillverkats i miljontals flaskor?

Jag njuter då extra mycket av mina flaskor om jag vet att jag är en av få som kommit över det - både när jag klämmer på flaskan i källaren och när jag öppnar upp korken. Däremot är jag också medveten att jag är en obotlig romantiker och värdesätter mjuka, fluffiga egenskaper väldigt mycket, men jag kan väl knappast vara den enda som inte ser allting ur ett fyrkantigt och rent naturvetenskapligt perspektiv? Hur kul är det?

Att något är sällsynt, tillfälligt, komplicerat, limiterat och svåråtkomligt ger ju värde åt objekt i nästan all typ av samlande - bilar, möbler, klockor, konst. Varför bör det inte vara så för oss vinsamlare?

Mer romantik åt folket!
 
Vad tror ni om Grappes utlåtande?
1713341927845.png
 

Silex

Medlem
Vad tror ni om Grappes utlåtande?
Visa bifogad bild 31920
Intressant och lite oroväckande. Här är
Munskänkarnas bedömning, 17p:
Något återhållen, nyanserad doft med persika, torkad aprikos, mogen citrus, rökig mineral och snygga, diskreta fattoner. Torr, medelfyllig, fint fruktig och lite utvecklad smak med hög, pigg syra, komplexa toner, en hint av beska och en lång, fruktig och syrlig avslutning
 

Kaptenen

Medlem
Håller med. Nördvin, helt utan Riesling-känsla
Menar du Ozyetra 2021 eller Ozyetra över lag? Jag provade i höstas en Ozyetra från senaste släppet (2020 ?) och blev så förvånad över alla kommentarer kring Ozyetra och Bourgogne för jag tyckte det var rätt uppenbart fråga om en riesling även om smaken av riesling var mer framträdande än doften.

(Min fru gillade dock vinet så det räcker för mig att fortsätta köpa :) )
 
Menar du Ozyetra 2021 eller Ozyetra över lag? Jag provade i höstas en Ozyetra från senaste släppet (2020 ?) och blev så förvånad över alla kommentarer kring Ozyetra och Bourgogne för jag tyckte det var rätt uppenbart fråga om en riesling även om smaken av riesling var mer framträdande än doften.

(Min fru gillade dock vinet så det räcker för mig att fortsätta köpa :) )
Din fråga är berättigad. Gäller 2021. Som icke-nörd har jag dålig koll bakåt...
 
Till Dr H tackar jag nej. Sötma utan syraklipp blir ofräscht. Föredrar förra veckans Keller. Eller nästa veckas Fritz Haag: sötare (spätlese) men stramt frisk och syrlig.
Jag passar på att tipsa om att det finns en del Joh Jos Prüm i lager hos systemet. Wehlener Sonnenuhr Kab 2021 samt spät från samma läge och år är ren magi. Har ju gått upp lite i pris men jag anser fortsatt att kvalitet per krona är världsklass. Även Fritz Haag som kommer nästa vecka (samt kab & spät som finns i BS) är som sagt mumma!
 

Pontus

Medlem
Jag passar på att tipsa om att det finns en del Joh Jos Prüm i lager hos systemet. Wehlener Sonnenuhr Kab 2021 samt spät från samma läge och år är ren magi. Har ju gått upp lite i pris men jag anser fortsatt att kvalitet per krona är världsklass. Även Fritz Haag som kommer nästa vecka (samt kab & spät som finns i BS) är som sagt mumma!
Tack. Eller inte. 5000 fattigare. 🤑
 
Toppen