Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 19 april 2024

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina anteckningar från provningen av släppet den 19 april. I det här släppet finns det ett otroligt bra vin: Ozyetra från Von Winning. Det kostar en del, men min gissning är att det kommer att sälja slut ganska snabbt. Det finns en del annat bra också, bland annat ett kul naturvin från Serbien. Själv kommer jag nog att köpa en flaska Jean Faux Blanc för ombesiktning. Kanske inte provningen bästa vin men absolut ett av de mer intressanta.
Flight 1.jpg

93566 Kamara Blooming Island Pet Nat 2022 249 kr 1800 flaskor
N: Jäst, syren, jasmin sten och citron.
M: Jästigt och blommigt med bra syra, men lite tunn frukt. 82-84p

91253 Mehringer Alte Reben Riesling 2022 219 kr 5400 flaskor
N: Fläder, honung, päron och syren.
M: Citron, päron, fläder och honung. Torrt och fräscht med fin frukt och hög syra. 89-91p

94807 VON WINNING OZYETRA 2021 1131 kr 204 flaskor
N: Korv, trä, vanilj, fläder, päron, kryddpeppar och lime.
M: Banan, smör, päron, vanilj och lime. Komplext, med koncentrerad frukt och rejäla fat. En bomb av smaker i munnen. Överträffar högt ställda förväntningar. Mycket bra årgång? 95-97p

95038 Gimenez Mendez Alta Reserva Sauvignon Blanc 2023 149 kr 3600 flaskor
N: Jord, krusbär, gräs och päron.
M: Citron, krusbär, äpple och apelsin. Ganska lätt med fin frukt och bra syra. 86-88p
Flight 2.jpg

94710 Vouvray Cuvée Silex Domaine Vigneau Chevreau 2022 199 kr 1200 flaskor
N: Citron, metall, aprikos och ylle.
M: Melon, vanilj, aprikos, ylle och sten. Fet, koncentrerad frukt, en hel del sten och måttlig syra. 87-89p

90602 Moillard Rully Blanc 2022 299 kr 1 flaska (Jag gissar att antalet flaskor är fel)
N: Gröna äpplen, fläder, smör och vanilj.
M: Vanilj, gröna äpplen, smör och lime. Svalt med tung, koncentrerad frukt och bra balans. 88-90p

95096 Château Jean Faux Blanc 2020 199 kr 1200 flaskor
N: Tulpan, hyacint, aprikos och alkohol.
M: Citron, lime, aprikos och hyacint. Grönt och blommigt med bra frukt och fin syra. Ett kul vin i en egen stil. 88-90p

90111 Pike Road Willamette Valley Chardonnay 2022 201 kr 6000 flaskor
N: Smör, päron, honung, vanilj och citron.
M: Honung, citron, vanilj och päron. Svalt och lätt med fin frukt och bra syra. 87-89p
Flight 3.jpg

94827 UNCENSORED 2021 258 kr 720 flaskor
N: Jäst, apelsin, grapefrukt och melon.
M: Honung, apelsin, mjölkchoklad och hostmedicin. Fräscht med söt, koncentrerad frukt och fin balans. Det bästa serbiska vin som jag har testat. 89-91p

92966 Dr. Hermann Ürziger Würzgarten Riesling Kabinett Alte Reben 2022 249 kr 1200 flaskor
N: Syren, hasselnöt, honung, fläder, päron och kryddpeppar.
M: Päron, syren, citron, honung och fläder. Fett och relativt sött med koncentrerad frukt och bra balans. 90-92p

93564 Susana Balbo Signature Rosé 2022 169 kr 5400 flaskor
N: Smultron, fläder och sten.
M: Smultron, mineralvatten, och citron. Ganska lätt med fin frukt, en del sten och bra syra. Helt okej för att vara rosé. 84-86p
Flight 4.jpg

94428 Arnaldo Rivera Barolo Undicicomuni 2019 229 kr (375 ml) 3000 flaskor
N: Stall, choklad, tobak, svarta vinbär, torv och körsbär.
M: Tomat, hallon, svarta vinbär, jord, choklad och gummi. Varmt, tungt och koncentrerat med bra frukt och enorma tanniner. Inget att dricka i brådrasket.

90483 Montepolli 2019 299 kr 1200 flaskor
N: Körsbär, syren, mörk choklad och kaffe.
M: Choklad, plommon, körsbär, tobak och hyacint. Mörkt och varmt med koncentrerad frukt och bra balans. 89-91p

94808 Vini Pietro Clementi Valpolicella Ripasso Superiore 2019 221 kr 3600 flaskor
N: Trä, körsbär, hallon, lakrits och bläck.
M: Gummi, hallon, körsbär, bläck och sten. Stramt och fräscht med söt frukt. 87-89p

92586 El Molar Casa Castillo 2021 249 kr 1800 flaskor
Defekt

95212 En El Camino Michelini i Muffato 2021 149 kr 9600 flaskor
N: Stall, svarta vinbär, körsbär och lakrits.
M: Plommon, gummi, vanilj och rosmarin. Varmt och kryddigt med rejäla tanniner. 85-87p
Flight 5.jpg

95066 Casa Bauzá Atrevido 2020 229 kr 6000 flaskor
N: Jord, körsbär, hallon, svarta vinbär, viol och bläck.
M: Apelsinmarmelad, körsbär, bläck, vanilj och timjan. Tungt och koncentrerat med fin frukt och bra balans. 88-90p

95969 Tokara Director's Reserve 2021 269 kr 3600 flaskor
N: Svarta vinbär, tobak, vanilj och viol.
M: Bläck, svarta vinbär, jord, ceder och grafit. Mörk, koncentrerad frukt, integrerade tanniner och fina fat. 88-90p

92401 Carlevana Winery Rara Neagra Raritet 2022 129 kr 11400 flaskor
N: Körsbär, plommon, gräs och timjan.
M: Gummi, plommon, gräs och vanilj. Ganska lätt med söt frukt. 83-85p

94820 Violet Hour Shiraz Bondar Wines 2022 249 kr 1080 flaskor
N: Spånskiva, oliver, björnbär och rök.
M: Blåbär, björnbär, oliver och rök. Eldigt, mörkt och tungt med snälla tanniner. 87-89p

90378 Las Moras Gran Syrah 2020 189 kr 10200 flaskor
N: Vanilj, bläck, kanel, muskot och svarta vinbär.
M: Bläck, plommon, svarta vinbär, vanilj och kanel. Tungt och kraftfullt med bra frukt och rejäla tanniner. 88-90p
Flight 6.jpg

90166 Moscato d'Asti G.D. Vajra 2023 149 kr 6600 flaskor
N: Fläder, syren, melon och päron.
M: Citron, vanilj, fläder och aprikos. Fräscht med pigg syra och balanserad sötma. 87-89p
 
Gissar att man som sagt inte blir ensam om att klicka på Ozyetra. Lite förvånad att den inte börjat dyka upp på Bukowskis med tanke på hur eftertraktad den är?
 
Kul att även om priset på Ozyetra börjar dra iväg så har vi bästa pris internationellt sett vad jag har sett.
Billigare än att köpa genom von winnings egna hemsida tex.
Får förbereda sig på klick fest
 
Gissar att man som sagt inte blir ensam om att klicka på Ozyetra. Lite förvånad att den inte börjat dyka upp på Bukowskis med tanke på hur eftertraktad den är?
Bukowskis undervärderar de mesta av eftertraktad riesling men särskilt marmar och ozyetra.
Finns ingen som vet om dess värde som får för sig att lämna in till Bukowskis med deras värdering
 

buteljen

Medlem
Bukowskis undervärderar de mesta av eftertraktad riesling men särskilt marmar och ozyetra.
Finns ingen som vet om dess värde som får för sig att lämna in till Bukowskis med deras värdering
Hur vet du att särskilt Ozyetra o Marmar undervärderas på Bukowskis? Har du själv försökt sälja så du har egen erfarenhet? :)
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Gissar att man som sagt inte blir ensam om att klicka på Ozyetra. Lite förvånad att den inte börjat dyka upp på Bukowskis med tanke på hur eftertraktad den är?
Lågt premiumvärde på den. Går att köpa valfri årgång för mer eller mindre samma pris (+hundring ish) som den nu säljs för på Systembolaget. 🤷‍♂️
 

Merlot

Medlem
Ozyetran har nog inte "nått ut" internationellt ännu, vilket vi skall vara glada för. Slå på ordet i de mest välkända vinforumen i världen och det blir mycket få träffar.

Sånt kan ju ändras snabbt. Senaste WA beget för 21 har nog ockaå dämpat en del av intresset, men som Patrik Sellins betyg visar så finns det anleding att köpa en flaska och göra sin egna bedömning 😀.
 

buteljen

Medlem
Von Winning kramar ur ännu mer av Ozyetra o Marmar genom en ny (?) top end-buteljering som kallas OTC - Over the Counter 😊
Vore kul att prova 🥂
OTC - our name for single barrel bottlings that are so complete that we want to show them in their uniqueness. With a wink, OTC is the abbreviation for “Over the Counter”, meaning “only over our counter”. Because around 600 bottles (a 500 liter barrel) is a quantity that makes wider distribution impossible. In order to make these truly rare wines available to as many wine lovers as possible, we ask for your understanding that unfortunately only 2 bottles can be ordered per customer.
We produce two wines from the FORSTER PECHSTEIN site in excellent years: the famous GROSSE GEWÄCHS PECHSTEIN, as well as the selection of barrels with the most exotic fruit and the saltiest structure, which can be found in OZYETRA. If a barrel moves us to tears with its inner balance and power, this individual barrel is filled as OZYETRA OTC.
 
Last edited:

Swedish

Medlem
Von Winning kramar ur ännu mer av Ozyetra o Marmar genom en ny (?) top end-buteljering som kallas OTC - Over the Counter 😊
Vore kul att prova 🥂

Punkarn blev nästintill religiös av MarMars OTC...
 

Bastardo

Medlem
Von Winning kramar ur ännu mer av Ozyetra o Marmar genom en ny (?) top end-buteljering som kallas OTC - Over the Counter 😊
Vore kul att prova 🥂
Det är lite sundare att jaga efter ett vin som produceras bara mindre mängder, gentemot vissa mousserande viner som tillverkas tiotals miljoner flaskor och ändå verkar vara så åtråvärda … ;) De kallar jag för industriviner.
P.S. Jämför med vissa TBA-viner som görs kanske bara några enstaka dussin halvflaskor och inte ens varje år. Vinfirman kan inte ens ta betalt vad vinerna kostar att producera, utan säljer viner med förlust för att skaffa sig god renommé. Sådana flaskor skulle jag jaga efter om jag hade gott ställt.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Det är lite sundare att jaga efter ett vin som produceras bara mindre mängder, gentemot vissa mousserande viner som tillverkas tiotals miljoner flaskor och ändå verkar vara så åtråvärda … ;) De kallar jag för industriviner.
P.S. Jämför med vissa TBA-viner som görs kanske bara några enstaka dussin halvflaskor och inte ens varje år. Vinfirman kan inte ens ta betalt vad vinerna kostar att producera, utan säljer viner med förlust för att skaffa sig god renommé. Sådana flaskor skulle jag jaga efter om jag hade gott ställt.
Kanske är okunnig men förstår inte, blir ett vin bättre för att det tillverkas i mindre mängd? :)
 

mackan92

Medlem
Någon Piemonteguru som kan erbjuda insikt angående vad som utmärker "Rabaja-Bas" gentememot Cascina Luisin's 'vanliga' "Rabaja" som släpps den 5'e? Utöver att det är en separat vingård så hittar jag försvinnande lite information eller smaknoter

Själv inte hört om det så vart lite nyfiken och i den eminenta appen Enogea Barbaresco får jag ut följande. Hoppas det är till någon hjälp.

Hörde även att Livets goda gav deras 2021 höga poäng - men 2019 som släpps nu…
 

Attachments

  • IMG_3885.png
    IMG_3885.png
    48,1 KB · Visningar: 62
  • IMG_3888.png
    IMG_3888.png
    313 KB · Visningar: 61
  • IMG_3886.png
    IMG_3886.png
    34,9 KB · Visningar: 62
  • IMG_3887.png
    IMG_3887.png
    314 KB · Visningar: 60
Toppen