Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20250905

Stenn87

Medlem
Förvånansvärt lite info Bollinger B16 online, nästan så det känns som specialsläpp för Sverige om det inte vore för att den faktiskt finns på Bollingers egna hemsida. Men hittar verkligen inga provningsnoter från en enda proffstyckare, eller är det bara jag som är kass på google helt plötsligt?
Testade att summera med ChatGPT: https://chatgpt.com/s/dr_68a5888634a4819184de4746e1e43e30
Tar ju med fel (PN VZ16) på något ställe och mestadels försäljningskanaler/reklam.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Tack, ja lite fel referenser till PN serien men kul att chatte refererade till finewines.se :)
(men sammanfattningsvis finns det inte jättemycket info om den än så länge)
Jag ska nog testa vid tillfället, fast det är ingen sport längre, om ’vem som helst’ kan söka så lätt … ;) Fast ’chattisar’ kan inte tränga sig bakom betalmur, får man hoppas!

Det finns en duktig finsk kille på FB, som berättar mycket om alla olika program som finns på nätet, men man bör vara medveten om att allting är inte relevant info man får fram, du måste fortfarande själv kunna bedöma om det här kan vara adekvat och korrekt information eller inte.
Han heter Dr. Tero Ojanperä. Kanske någon av er känner till honom.
 
Last edited:

Origo Wine

Leverantör
Tycker nog att benämningen Goldkapsel på detta vin känns på gränsen till oseriöst. Iaf fånigt.


Vi noterar att det finns en del frågor kring detta vin från Weingut Keller, som lanseras inom kort.

Innan någon info om vinet, några tankar och reflektioner kring citatet ovan. Det är första gången såna spydiga kommentarer dyker upp kring något vin vi lanserar. Det visar bara på okunskap. Oavsett om det gäller våra viner eller andras, är ett enkelt tips att hellre informera sig om och samla på sig lite kunskap, innan man vräker ut sig vad som helst på nätet. Tyvärr är väl det annars dagens gissel, att vem som helst kan sitta gömd bakom en dataskärm och säga vad som helst. Antar att det är sånt vi får leva med...

Det "oseriösa och fåniga" vinet är 2024 Keller Limestone Riesling Goldkapsel. Det stämmer att det inte finns någon reglerad vinlag för hur användandet av "Goldkapsel" får användas, annat än att marknaden troligtvis snabbt reglerar och sorterar bort producenter om de skulle vara oseriösa, för som med alla varumärken, har producenterna ett renommé - det är sånt som förtjänas genom lång och trogen tjänst. Och bestäms av konsumneter. Tror inte det förekommer någon osäkerhet i vinvärlden om hur seriösa Weingut Keller är, eller kvaliteten på deras viner...

Om man sätter sig in lite i viner från Tyskland för att få en bättre kunskap, och ännu hellre tar sig tid att besöka vinmakarna personligen, kommer man lära sig att det bland vinmakarna finns ett generellt överenskommet system, där de med vissa termer indikerar att vinet för vissa flaskor är lite speciellt, som avviker från den större produktionen. Goldkapsel betyder för de flesta, att det har varit något fat (eller ibland flera) som under hela processen efter jäsning har stått ut för att det genom naturens (och många gånger slumpens) försorg, smakar lite bättre. Det är någonting annorlunda. Lite mer energi, en balans som liksom bara sitter där utan att det behöver förklaras. Det vill säga, det är vad vinmakaren tycker personligen. Vissa år finns inga fat som utmärker sig och därmed ingen Goldkapsel, andra år blir det ganska tydligt att något fat är exceptionellt och då brukar många producenter föredra att uppmärksamma det, istället för att blanda ut det med övriga produktion. I andra vinregioner kan andra epitet användas, som en "Reserve", för att indikera att innehållet skiljer sig lite. Ibland är det reglerat, vad gäller lagring och ibland är det lika löst, som Goldkapsel, att det är upp till vinmakaren. Framför allt Mosel är speciellt känt för just Goldkapsel och där finns även Lange Goldkapsel, som oftast brukar handla om ytterst sällsynta viner med hög restsötma och dessa viner brukar för det mesta säljas på VDP's stora auktion i Trier, som i år går av stapeln den 7 november. Den kan verligen varmt rekommenderas, om någon råkar ha vägarna förbi. För en spottstyver får du möjlighet att fritt prova alla auktionsviner på en förmiddagssession, där vinmakarna personligen står vid stitt bord och serverar vinet och sedan efter lunch, hälls varje vin upp igen i ditt glas, i samband med att de auktioneras ut. Det är inget för den veke, för evenemanget håller på hela dagen, men WOW vilka viner man får prova! Och då just bara de speciella, sällsynta vinerna som väljs ut till just auktionen. Med vissa undantagsfall, kan dessa viner inte köpas på någon annan plats eller annan dag.

När det gäller just Kellers Limestone Riesling, är historien precis som har berättats tidigare. Det finns en Limestone Riesling med en vanlig vit kapsyl - det är den som såldes i Norge (och försvann i ett nafs) och som man även hittar på nätet, utspritt på några få butiker. Den som kommer till Sverige, är Goldkapselversionen, som endast finns i Sverige och ingen annanstans i världen. Klaus-Peter Keller är en nära personlig vän, som ibland hittar på lite småbus. Han hörde av sig och sa att han är medveten om att vi är lite besvikna för att vi inte har tilldeleats Kellers Riesling trocken (som flyger ut från Systembolaget kort efter att det lanseras), men sa att han har en liten överraskning. Vinmakarna har ju en superkoll på vilka små plots de skördar ifrån inom en vingård och han nämnde att han hade några fat som smakar exceptionellt bra (och när HAN säger det, lyssnar vi extra noga för de som känner Klaus-Peter Keller vet att det nästan är omöjligt att få honom att säga något positivt eller säljande om sina egna viner). Han ville inte blanda dessa med övrig produktion och tänkte lansera det som ett eget vin, men undrade om vi vore intresserade. Vilken fråga... Tack vare Systembolaget snabba återkoppling, kunde vi inte bara säkra det vinet utan även att vi i lilla Sverige får samtliga flaskor. Om någon undrar vad som menas med "säkra", kan vi berätta att Keller är notorisk för såna spontana infall och att om man då inte kan svara typ "igår" eller inom en kort stund, så finns det hundra andra som gladeligen kastar sig över varje flaska som erbjuds, oavsett vin. Den stressen förklarar en del gråa hårstrån... Han berättade vidare att några franska vinmakare just stod och provade vinet och deras reaktion var att de inte tyckte att det skulle säljas till någon på marknaden, utan konsumeras "intern" bland vänner och beekanta. :) Vi tackade bums ja till erbjudandet, fick betala en bra premie jämfört med det vanliga vinet, men vi prissatte det ändå så att vi hoppas att alla som kommer över en flaska ska känna att det är ett fynd. Eller som ett minimum, att man som konsument känner att man har får mycket vin för pengarna. Baserat på priset internationellt för det vanliga vinet "white capsule", tror vi oss ha lyckats - de som köper det och dricker, får givetvis göra sin egen bedömning.

Vi önskar er alla Good Hunting när vinet väl lanseras. Ser ni oss i kassakön får ni gärna ropa till och hälsa - vi erbjöd nämligen varenda existerande flaska till Systembolaget och kommer nu själva köa för att säkra några flaskor för "personal medicinal purposes", som det så vackert heter... :cool:

/Origo Wine
 

Sonderlese

Medlem
Vi noterar att det finns en del frågor kring detta vin från Weingut Keller, som lanseras inom kort.

Innan någon info om vinet, några tankar och reflektioner kring citatet ovan. Det är första gången såna spydiga kommentarer dyker upp kring något vin vi lanserar. Det visar bara på okunskap. Oavsett om det gäller våra viner eller andras, är ett enkelt tips att hellre informera sig om och samla på sig lite kunskap, innan man vräker ut sig vad som helst på nätet. Tyvärr är väl det annars dagens gissel, att vem som helst kan sitta gömd bakom en dataskärm och säga vad som helst. Antar att det är sånt vi får leva med...

Det "oseriösa och fåniga" vinet är 2024 Keller Limestone Riesling Goldkapsel. Det stämmer att det inte finns någon reglerad vinlag för hur användandet av "Goldkapsel" får användas, annat än att marknaden troligtvis snabbt reglerar och sorterar bort producenter om de skulle vara oseriösa, för som med alla varumärken, har producenterna ett renommé - det är sånt som förtjänas genom lång och trogen tjänst. Och bestäms av konsumneter. Tror inte det förekommer någon osäkerhet i vinvärlden om hur seriösa Weingut Keller är, eller kvaliteten på deras viner...

Om man sätter sig in lite i viner från Tyskland för att få en bättre kunskap, och ännu hellre tar sig tid att besöka vinmakarna personligen, kommer man lära sig att det bland vinmakarna finns ett generellt överenskommet system, där de med vissa termer indikerar att vinet för vissa flaskor är lite speciellt, som avviker från den större produktionen. Goldkapsel betyder för de flesta, att det har varit något fat (eller ibland flera) som under hela processen efter jäsning har stått ut för att det genom naturens (och många gånger slumpens) försorg, smakar lite bättre. Det är någonting annorlunda. Lite mer energi, en balans som liksom bara sitter där utan att det behöver förklaras. Det vill säga, det är vad vinmakaren tycker personligen. Vissa år finns inga fat som utmärker sig och därmed ingen Goldkapsel, andra år blir det ganska tydligt att något fat är exceptionellt och då brukar många producenter föredra att uppmärksamma det, istället för att blanda ut det med övriga produktion. I andra vinregioner kan andra epitet användas, som en "Reserve", för att indikera att innehållet skiljer sig lite. Ibland är det reglerat, vad gäller lagring och ibland är det lika löst, som Goldkapsel, att det är upp till vinmakaren. Framför allt Mosel är speciellt känt för just Goldkapsel och där finns även Lange Goldkapsel, som oftast brukar handla om ytterst sällsynta viner med hög restsötma och dessa viner brukar för det mesta säljas på VDP's stora auktion i Trier, som i år går av stapeln den 7 november. Den kan verligen varmt rekommenderas, om någon råkar ha vägarna förbi. För en spottstyver får du möjlighet att fritt prova alla auktionsviner på en förmiddagssession, där vinmakarna personligen står vid stitt bord och serverar vinet och sedan efter lunch, hälls varje vin upp igen i ditt glas, i samband med att de auktioneras ut. Det är inget för den veke, för evenemanget håller på hela dagen, men WOW vilka viner man får prova! Och då just bara de speciella, sällsynta vinerna som väljs ut till just auktionen. Med vissa undantagsfall, kan dessa viner inte köpas på någon annan plats eller annan dag.

När det gäller just Kellers Limestone Riesling, är historien precis som har berättats tidigare. Det finns en Limestone Riesling med en vanlig vit kapsyl - det är den som såldes i Norge (och försvann i ett nafs) och som man även hittar på nätet, utspritt på några få butiker. Den som kommer till Sverige, är Goldkapselversionen, som endast finns i Sverige och ingen annanstans i världen. Klaus-Peter Keller är en nära personlig vän, som ibland hittar på lite småbus. Han hörde av sig och sa att han är medveten om att vi är lite besvikna för att vi inte har tilldeleats Kellers Riesling trocken (som flyger ut från Systembolaget kort efter att det lanseras), men sa att han har en liten överraskning. Vinmakarna har ju en superkoll på vilka små plots de skördar ifrån inom en vingård och han nämnde att han hade några fat som smakar exceptionellt bra (och när HAN säger det, lyssnar vi extra noga för de som känner Klaus-Peter Keller vet att det nästan är omöjligt att få honom att säga något positivt eller säljande om sina egna viner). Han ville inte blanda dessa med övrig produktion och tänkte lansera det som ett eget vin, men undrade om vi vore intresserade. Vilken fråga... Tack vare Systembolaget snabba återkoppling, kunde vi inte bara säkra det vinet utan även att vi i lilla Sverige får samtliga flaskor. Om någon undrar vad som menas med "säkra", kan vi berätta att Keller är notorisk för såna spontana infall och att om man då inte kan svara typ "igår" eller inom en kort stund, så finns det hundra andra som gladeligen kastar sig över varje flaska som erbjuds, oavsett vin. Den stressen förklarar en del gråa hårstrån... Han berättade vidare att några franska vinmakare just stod och provade vinet och deras reaktion var att de inte tyckte att det skulle säljas till någon på marknaden, utan konsumeras "intern" bland vänner och beekanta. :) Vi tackade bums ja till erbjudandet, fick betala en bra premie jämfört med det vanliga vinet, men vi prissatte det ändå så att vi hoppas att alla som kommer över en flaska ska känna att det är ett fynd. Eller som ett minimum, att man som konsument känner att man har får mycket vin för pengarna. Baserat på priset internationellt för det vanliga vinet "white capsule", tror vi oss ha lyckats - de som köper det och dricker, får givetvis göra sin egen bedömning.

Vi önskar er alla Good Hunting när vinet väl lanseras. Ser ni oss i kassakön får ni gärna ropa till och hälsa - vi erbjöd nämligen varenda existerande flaska till Systembolaget och kommer nu själva köa för att säkra några flaskor för "personal medicinal purposes", som det så vackert heter... :cool:

/Origo Wine
Tack för uppläxningen!
När släpps Von der Fels och vilket/vilka årgångar?
 

mackan92

Medlem
Vi noterar att det finns en del frågor kring detta vin från Weingut Keller, som lanseras inom kort.

Innan någon info om vinet, några tankar och reflektioner kring citatet ovan. Det är första gången såna spydiga kommentarer dyker upp kring något vin vi lanserar. Det visar bara på okunskap. Oavsett om det gäller våra viner eller andras, är ett enkelt tips att hellre informera sig om och samla på sig lite kunskap, innan man vräker ut sig vad som helst på nätet. Tyvärr är väl det annars dagens gissel, att vem som helst kan sitta gömd bakom en dataskärm och säga vad som helst. Antar att det är sånt vi får leva med...

Det "oseriösa och fåniga" vinet är 2024 Keller Limestone Riesling Goldkapsel. Det stämmer att det inte finns någon reglerad vinlag för hur användandet av "Goldkapsel" får användas, annat än att marknaden troligtvis snabbt reglerar och sorterar bort producenter om de skulle vara oseriösa, för som med alla varumärken, har producenterna ett renommé - det är sånt som förtjänas genom lång och trogen tjänst. Och bestäms av konsumneter. Tror inte det förekommer någon osäkerhet i vinvärlden om hur seriösa Weingut Keller är, eller kvaliteten på deras viner...

Om man sätter sig in lite i viner från Tyskland för att få en bättre kunskap, och ännu hellre tar sig tid att besöka vinmakarna personligen, kommer man lära sig att det bland vinmakarna finns ett generellt överenskommet system, där de med vissa termer indikerar att vinet för vissa flaskor är lite speciellt, som avviker från den större produktionen. Goldkapsel betyder för de flesta, att det har varit något fat (eller ibland flera) som under hela processen efter jäsning har stått ut för att det genom naturens (och många gånger slumpens) försorg, smakar lite bättre. Det är någonting annorlunda. Lite mer energi, en balans som liksom bara sitter där utan att det behöver förklaras. Det vill säga, det är vad vinmakaren tycker personligen. Vissa år finns inga fat som utmärker sig och därmed ingen Goldkapsel, andra år blir det ganska tydligt att något fat är exceptionellt och då brukar många producenter föredra att uppmärksamma det, istället för att blanda ut det med övriga produktion. I andra vinregioner kan andra epitet användas, som en "Reserve", för att indikera att innehållet skiljer sig lite. Ibland är det reglerat, vad gäller lagring och ibland är det lika löst, som Goldkapsel, att det är upp till vinmakaren. Framför allt Mosel är speciellt känt för just Goldkapsel och där finns även Lange Goldkapsel, som oftast brukar handla om ytterst sällsynta viner med hög restsötma och dessa viner brukar för det mesta säljas på VDP's stora auktion i Trier, som i år går av stapeln den 7 november. Den kan verligen varmt rekommenderas, om någon råkar ha vägarna förbi. För en spottstyver får du möjlighet att fritt prova alla auktionsviner på en förmiddagssession, där vinmakarna personligen står vid stitt bord och serverar vinet och sedan efter lunch, hälls varje vin upp igen i ditt glas, i samband med att de auktioneras ut. Det är inget för den veke, för evenemanget håller på hela dagen, men WOW vilka viner man får prova! Och då just bara de speciella, sällsynta vinerna som väljs ut till just auktionen. Med vissa undantagsfall, kan dessa viner inte köpas på någon annan plats eller annan dag.

När det gäller just Kellers Limestone Riesling, är historien precis som har berättats tidigare. Det finns en Limestone Riesling med en vanlig vit kapsyl - det är den som såldes i Norge (och försvann i ett nafs) och som man även hittar på nätet, utspritt på några få butiker. Den som kommer till Sverige, är Goldkapselversionen, som endast finns i Sverige och ingen annanstans i världen. Klaus-Peter Keller är en nära personlig vän, som ibland hittar på lite småbus. Han hörde av sig och sa att han är medveten om att vi är lite besvikna för att vi inte har tilldeleats Kellers Riesling trocken (som flyger ut från Systembolaget kort efter att det lanseras), men sa att han har en liten överraskning. Vinmakarna har ju en superkoll på vilka små plots de skördar ifrån inom en vingård och han nämnde att han hade några fat som smakar exceptionellt bra (och när HAN säger det, lyssnar vi extra noga för de som känner Klaus-Peter Keller vet att det nästan är omöjligt att få honom att säga något positivt eller säljande om sina egna viner). Han ville inte blanda dessa med övrig produktion och tänkte lansera det som ett eget vin, men undrade om vi vore intresserade. Vilken fråga... Tack vare Systembolaget snabba återkoppling, kunde vi inte bara säkra det vinet utan även att vi i lilla Sverige får samtliga flaskor. Om någon undrar vad som menas med "säkra", kan vi berätta att Keller är notorisk för såna spontana infall och att om man då inte kan svara typ "igår" eller inom en kort stund, så finns det hundra andra som gladeligen kastar sig över varje flaska som erbjuds, oavsett vin. Den stressen förklarar en del gråa hårstrån... Han berättade vidare att några franska vinmakare just stod och provade vinet och deras reaktion var att de inte tyckte att det skulle säljas till någon på marknaden, utan konsumeras "intern" bland vänner och beekanta. :) Vi tackade bums ja till erbjudandet, fick betala en bra premie jämfört med det vanliga vinet, men vi prissatte det ändå så att vi hoppas att alla som kommer över en flaska ska känna att det är ett fynd. Eller som ett minimum, att man som konsument känner att man har får mycket vin för pengarna. Baserat på priset internationellt för det vanliga vinet "white capsule", tror vi oss ha lyckats - de som köper det och dricker, får givetvis göra sin egen bedömning.

Vi önskar er alla Good Hunting när vinet väl lanseras. Ser ni oss i kassakön får ni gärna ropa till och hälsa - vi erbjöd nämligen varenda existerande flaska till Systembolaget och kommer nu själva köa för att säkra några flaskor för "personal medicinal purposes", som det så vackert heter... :cool:

/Origo Wine
Kan du på rak arm vilka vingårdslägen som finns i vinet?
 

Origo Wine

Leverantör
Har inga exakta datum i huvudet men nästa Keller är nog Grüner Silvaner trocken och sedan lite Riesling GG och Spätburgunder GG. Nya årgångar kommer av både von der Fels och annat.

Önskar att det gick att svara på vingårdsfrågan men den är verkligen inte enkel. Generellt blandar de en del viner ofta från yngre vinrankor (under 25 år gamla) i deras Cru-lägen. Dock, när man är med och skördar urtjocka ”stockar” mitt i den äldsta delen av Kirchspiel och utbrister att ”jäääklar vad kul det ska bli att smaka Kirchspiel Riesling GG efter det här!”, kan svaret bli som nu senast - ”oh no, these we’ll put into the von der Fels.” Eller när man undrar om det finns lite Abtserde Riesling Kabinett och får svaret - ”most of that we put into your special Limestone Riesling Kabinett Goldkapsel just for Sweden, so you have it already” (det är den som lanserades nyligen och fortfarande finns kvar i vissa butiker). Eller sånt som ”men smakar inte von der Fels lite annorlunda i år?”. Och får svaret ”oh, we threw in some barrels of Abtserde, and Hubacker just to spice it up, because it’s our anniversary”. För att inte tala om den Grüner silvaner som lanseras snart - de druvorna skulle egentligen till ett annat, nååågot dyrare vin. Så det enkla svaret är att så länge det är vingårdsbetecknade viner, så ÄR det verkligen från en och samma vingård. För övriga viner ger de sig friheten att blanda lite som de vill - Keller har ju även Westhofen Aulerde, som vissa producenter vinifierar som en Riesling GG, medan de själva blandar in det i just dessa viner som ger dem den friheten. Sedan finns det viner som inte har någon vingårdsbeteckning, men där man vet att det kommer från endast en bestämd vingård, som Kellers Scheurebe, som är från Morstein (men som inte skrivs ut på etiketten).

/Origo Wine
 

Origo Wine

Leverantör
PS. Tittade på analysvärdena för Goldkapsel-versionen av Limestone som lanseras snart. Anledningen att den inte går ut som Kabinett, är för att den är för torr och anledningen att den kan inte kallas för ”trocken”, är för att restsötman är för hög. 😛

Syran ligger på skyhöga 10,1 gram medan restsötman är på 20,8 gram - så man förstår varför den trots allt kan kännas som ”torr”, trots restsötman. ”Dancing on your tongue”, skrev Keller när han beskrev vinet. För egen del var provningsanteckningen ”som en gnistrande vårbäck från en smältande glaciär” - så den som förväntar sig ett sött vin kommer bli besviken, men den som är ute efter mer klingande mineralitet och friskhet, kommer nog bli nöjdare.

/Origo Wine
 
Jag har absolut inga tvivel om att vinet är bra och jag har ett helt hyllplan med den synnerligen utmärkta Kabinett Limestone Goldkapsel som släpptes förra året. Det är användandet av uttrycket Goldkapsel som jag är frågande till, inget annat.

I min värld så är det prestigeversionen av det allra bästa vinet man producerar. Prüm gör ingen Kabinett Goldkapsel. Sen blir det ju kanske lite rörigt för konsumenten när det släpps Goldkapsel i alla möjliga prislägen.

Men det verkar vara lite motvind för mina tankar och jag tänker inte bli rättshaverist över detta. Kommer också försöka klicka hem någon flaska 😊
 
Last edited:

Origo Wine

Leverantör
Som det klassiska uttrycket: ”De som vet, VET…”. Personligen gillas tyskarnas säregna och lite excentriska metoder som inte nödvändigtvis är till för att blidka konsumenter och maximera försäljning. De gör lite som de själva vill, och som sagt, de som vet, VET verkligen. Man får helt enkelt nörda ner sig i de små detaljerna, om intresset finns. Eller gräva ner sig i historiska fakta som förklarar ursprunget till olika producenters metoder. 🤓 För de är ofta något nytt påfund, utan vilar på gamla traditioner.

En sak är säker och det är att om Keller beslutar sig för att ange något som Goldkapsel, är det verkligen speciellt… Men då måste man veta vad det betyder att det är just Weingut Keller som är adressen för vinet. Andra producenter har sina egna metoder, som Dönnhoff vars Auslese alltid är Goldkapsel, Selbach-Oster, med sitt stjärnsystem för olika fat, eller Molitor som har både stjärnor och olika kapsylfärger, Schäfer-Fröhlich som har mer traditionellt både Spätlese och Auslese i ”vanlig” och Goldkapsel-buteljering, Julian Haart som har olika färger på etiketterna eller ett helt eget namn för hans sällsynta Riesling från urgamla oympade vinstockar, eller ännu mer excentriskt, som Willi Schaefer, vars viner inte har Goldkapsel, men där man måste ta fram förstoringsglaset och titta på AP-numret för att veta vilken variant av vin det är (hint: AP #5 is da shit…). 😎

/Origo Wine
 
Som det klassiska uttrycket: ”De som vet, VET…”. Personligen gillas tyskarnas säregna och lite excentriska metoder som inte nödvändigtvis är till för att blidka konsumenter och maximera försäljning. De gör lite som de själva vill, och som sagt, de som vet, VET verkligen. Man får helt enkelt nörda ner sig i de små detaljerna, om intresset finns. Eller gräva ner sig i historiska fakta som förklarar ursprunget till olika producenters metoder. 🤓 För de är ofta något nytt påfund, utan vilar på gamla traditioner.

En sak är säker och det är att om Keller beslutar sig för att ange något som Goldkapsel, är det verkligen speciellt… Men då måste man veta vad det betyder att det är just Weingut Keller som är adressen för vinet. Andra producenter har sina egna metoder, som Dönnhoff vars Auslese alltid är Goldkapsel, Selbach-Oster, med sitt stjärnsystem för olika fat, eller Molitor som har både stjärnor och olika kapsylfärger, Schäfer-Fröhlich som har mer traditionellt både Spätlese och Auslese i ”vanlig” och Goldkapsel-buteljering, Julian Haart som har olika färger på etiketterna eller ett helt eget namn för hans sällsynta Riesling från urgamla oympade vinstockar, eller ännu mer excentriskt, som Willi Schaefer, vars viner inte har Goldkapsel, men där man måste ta fram förstoringsglaset och titta på AP-numret för att veta vilken variant av vin det är (hint: AP #5 is da shit…). 😎

/Origo Wine
Nja… Nu är det bara ren marknadsföring från din sida. De exempel du nämner kanske inte riktigt applicerar på ett 249 kronors vin. Patrik gav 89-91 poäng vilket är högt för det priset. Men det är inget som skakar dina grundvalar, trots guldfolie. Ett säkert köp men ni behöver inte ta i så mycket. Varumärkesmässigt vet i tusan om detta är en bra strategi?
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Som det klassiska uttrycket: ”De som vet, VET…”. Personligen gillas tyskarnas säregna och lite excentriska metoder som inte nödvändigtvis är till för att blidka konsumenter och maximera försäljning. De gör lite som de själva vill, och som sagt, de som vet, VET verkligen. Man får helt enkelt nörda ner sig i de små detaljerna, om intresset finns. Eller gräva ner sig i historiska fakta som förklarar ursprunget till olika producenters metoder. 🤓 För de är ofta något nytt påfund, utan vilar på gamla traditioner.

En sak är säker och det är att om Keller beslutar sig för att ange något som Goldkapsel, är det verkligen speciellt… Men då måste man veta vad det betyder att det är just Weingut Keller som är adressen för vinet. Andra producenter har sina egna metoder, som Dönnhoff vars Auslese alltid är Goldkapsel, Selbach-Oster, med sitt stjärnsystem för olika fat, eller Molitor som har både stjärnor och olika kapsylfärger, Schäfer-Fröhlich som har mer traditionellt både Spätlese och Auslese i ”vanlig” och Goldkapsel-buteljering, Julian Haart som har olika färger på etiketterna eller ett helt eget namn för hans sällsynta Riesling från urgamla oympade vinstockar, eller ännu mer excentriskt, som Willi Schaefer, vars viner inte har Goldkapsel, men där man måste ta fram förstoringsglaset och titta på AP-numret för att veta vilken variant av vin det är (hint: AP #5 is da shit…). 😎

/Origo Wine
Skulle inte den här meningen lyda så här i stället:
”För de är ofta inte något nytt påfund, utan vilar på gamla traditioner.”
Då skulle den vara förståelig, vilken det nu inte är enligt mig, eller annars får du kanske förtydliga budskapet lite, för det låter inte logiskt.
 

Bastardo

Medlem
Kellers topcuvéer är snordyra på auktioner, bland det dyraste som finns från Tyskland. Denna marknadsföring med hittepå-Goldkapsel devalverar hela portföljen. För mej är det svårt att förstå motivet?

Guten Abend
”Since the 1971 law forbid use of wording to denote special bottling within a Prädikat, estates got around that by developing other means of identification.”

”The most acknowledged method – and the one also used by Joh. Jos. Prüm estate - is a golden capsule, in contrast to the white capsule used for the “basic” Auslese. A short gold capsule usually means a presence of botrytis and a long gold capsule represents a remarkably higher percentage of botrytis and consequently concentration, close in quality and style to a Beerenauslese.”
Jag vet dock inte om det samma gäller även för Spätlese. Tror nog, att hitta sådana viner någonstans för ett hyfsat pris är nära noll. Det kanske finns bara några dussin flaskor totalt, så det är ganska naturligt att utbudet är försvinnande liten.
BTW. Det finns en Spätlese också på JR:
Reinhold Haart
Piesporter Goldtröpfchen lange Goldkapsel Riesling Spätlese
2006

Källa: justerinis.com/stories/knowledge-articles/understanding-goldcapsule-the-j-j-prum-way
Det samma gäller för alla producenter av högklassiga auktionsviner, men det är säkert sant att Keller ligger i topp gentemot de flesta.
Det här finns nog med också på JR, men jag vill inte alltid använda de som enda källa. BTW. Deras hänvisning för den här artikeln fungerar inte, men jag hittade den lätt ändå. :)
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kellers topcuvéer är snordyra på auktioner, bland det dyraste som finns från Tyskland. Denna marknadsföring med hittepå-Goldkapsel devalverar hela portföljen. För mej är det svårt att förstå motivet?

Guten Abend
Det står ju i inlägget ovan? Annorlunda - enligt vinmakaren bättre - än den vanliga Limestone?
 

Origo Wine

Leverantör
Skulle inte den här meningen lyda så här i stället:
”För de är ofta inte något nytt påfund, utan vilar på gamla traditioner.”
Då skulle den vara förståelig, vilken det nu inte är enligt mig, eller annars får du kanske förtydliga budskapet lite, för det låter inte logiskt.
Ja, det var ett i n t e som föll bort där. I hasten av att skriva på mobilen. Det är inte något nytt påfund. Även längre tillbaka än vinlagen 1971, fanns andra sätt att markera att vinmakaren ansåg att en viss del av produktionen var något speciellt.

/Origo Wine
 

Bastardo

Medlem
Ja, det var ett i n t e som föll bort där. I hasten av att skriva på mobilen. Det är inte något nytt påfund. Även längre tillbaka än vinlagen 1971, fanns andra sätt att markera att vinmakaren ansåg att en viss del av produktionen var något speciellt.

/Origo Wine
Alla kan göra och gör fel hela tiden, det är ingenting att skämmas för. Jag har inte ens registrerat mig på FB eller här via mobilen, utan använder nästan alltid min egen dator eller bästa vännens dator i Finland, för att kommunicera med omvärlden.

Så här skriver JULIAN CAMPBELL
UNDERSTANDING “GOLDCAPSULE”
”Before 1971, there were four recognized levels of Auslese wines in Germany. You could find wines labeled as ”Auslese”, ”Feine Auslese”, ”Feinste Auslese”, and ”Hochfeine Auslese”. The longer the name the higher the concentration – usually achieved by botrytis - and the smaller the production.”
 

Origo Wine

Leverantör
Kellers topcuvéer är snordyra på auktioner, bland det dyraste som finns från Tyskland. Denna marknadsföring med hittepå-Goldkapsel devalverar hela portföljen. För mej är det svårt att förstå motivet?

Guten Abend

Vi lovar att framföra dessa djuplodande synpunkter till Keller, för det råder föga tvekan om att han behöver goda råd i en sån här prekär situation och det finns ytterst lite tvekan om att han med stor sannolikhet kommer ha papper och penna framme, för att inte missa någonting viktigt. Vi har själva varit mycket tveksamma till dessa hittepågrejer och känner en inte försumbar lättnad att producenten förhoppningsvis kan komma på rätt spår igen tack vare goda råda från konsumenter med sann passion för viner och livets goda.
 
Toppen