Barolonissen
Medlem
Blev både vit och röd Lucien Le Moine. Fanns gott om dem på lokala SB tack o lov
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ja, det där är lite av et guilty pleasure-vinJag köpte några Duckhorn Three Palms
Har druckit tidigare och alltid varit väldigt imponerad.
Den går väl alltid på några sekunder har jag för mig.varför stack Lucien vita så snabbt iår?
har jag missat att '22 är jätte bra chardonnay år ?
Kul iaf att jag fick flera röda istället
IntressantBlev tre av vardera Lucien. Kvotering på en per person när jag kom in på lokala SB men helt utan huggsexa. Frågade hur länge jag måste vänta men fick tips om att betala och gå in igen så 2 flaskor, ut till bilen, in igen och hann nypa 2+2 till precis efter en person plockat minst 4 vardera. Ibland är det till nackdel att vara först in
Spontanade dessutom 2 Cordier Viere Clessen vid första vändan in...
Intressant
På Gårda i Gbg kör dom principen att är det få flaskor så får alla som stått i kö kl 10 var sin, eller två flaskor. Vill man ha fler ställer man sig bredvid bordet där de sköter TS släppet från. Sen när första kön är slut så brukar man dela upp det på ett just sätt bland de som vill ha påfyllning. Och efter det får man ta hur mycke är man vill. Visst har det hänt att jag velat ha mer än det jag fick någon gång, men väldigt sällan efter pandemin.

Ja, tycker de styrt upp det rätt sympatiskt på Gårda.Intressant
På Gårda i Gbg kör dom principen att är det få flaskor så får alla som stått i kö kl 10 var sin, eller två flaskor. Vill man ha fler ställer man sig bredvid bordet där de sköter TS släppet från. Sen när första kön är slut så brukar man dela upp det på ett just sätt bland de som vill ha påfyllning. Och efter det får man ta hur mycke är man vill. Visst har det hänt att jag velat ha mer än det jag fick någon gång, men väldigt sällan efter pandemin.
Såg att dom ökade priset på St Henri från 799 tii 1159 i år. En modest ökning med 45%. Inte koll på övriga sortimentet men är höjningen på samma nivå borde intresset svalna rätt rejält jämfört med tidigare år.Kom hem med de flesta av Penfolds viner och är lite förundrad över det svala intresset detta släppet? Tycker att de alltid gör bra viner, men kanske är en svagare årgång inte lika attraktiv som annars?
Prisutvecklingen i de olika segmenten budget/nedre mellan och övre mellan/premium verkar gå skiljda vägar. Jag jämförde vinerna i detta släppet mot förra årets (årgång 2023 mot 2024 för alla röda viner) och de har alla sänkts i pris. Lyckades ej hitta prisuppgift för Bin 128.Såg att dom ökade priset på St Henri från 799 tii 1159 i år. En modest ökning med 45%. Inte koll på övriga sortimentet men är höjningen på samma nivå borde intresset svalna rätt rejält jämfört med tidigare år.
2024 | 2025 | Prisminskning | |
| Bin 2 | 239 | 199 | 16.7% |
| Bin 8 | 239 | 229 | 4.2% |
| Bin 311 | 299 | 279 | 6.7% |
| Bin 389 | 699 | 599 | 14.3% |
| Bin 407 | 779 | 659 | 15.4% |
Den säljstartades i mars i år och prissättningen var föremål för diskussion redan då:Såg att dom ökade priset på St Henri från 799 tii 1159 i år. En modest ökning med 45%. Inte koll på övriga sortimentet men är höjningen på samma nivå borde intresset svalna rätt rejält jämfört med tidigare år.
Aussie-dollarn har faktiskt gått ner en del mot SEKen, framför allt under början av 2025, vilket kanske kan förklara en del av prissänkningen på bassortimentet?Prisutvecklingen i de olika segmenten budget/nedre mellan och övre mellan/premium verkar gå skiljda vägar. Jag jämförde vinerna i detta släppet mot förra årets (årgång 2023 mot 2024 för alla röda viner) och de har alla sänkts i pris. Lyckades ej hitta prisuppgift för Bin 128.
2024 2025Prisminskning Bin 2 239 199 16.7%Bin 8 239 229 4.2%Bin 311 299 279 6.7%Bin 389 699 599 14.3%Bin 407 779 659 15.4%
Dålig årgång, eller försöker de positionera toppvinerna mer exklusivt, alternativt differentiera sortimentet tydligare?
Drack det här till en vegetarisk gulasch (typ) i helgen. Måste säga att det presterade bättre än jag trodde att det skulle, efter att ha läst din recension, @Patrik Sellin92309 Inmune Colección Garnacha Bodegas Tandem 2024 159 kr 10800 flaskor
N: Plommon, grön paprika, hallon, vanilj och sten.
M: Hallon, plommon, vanilj, gräs och sten. Varmt med söt frukt, bra syra och en lätt beska i avslutet. 84-86p