Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 22 september 2020

Lspinnars

Medlem
Det här känns dyrt. Mycket bra-att-ha-hemma-viner. Läge att göra plats i sin cave du jour... Clos Cibonne, Chateau des Jacques, och Wurzburger Stein
 

Mats Petri

Österlen
Tror jag passar på att köpa ett par Montecillo.
Har också funderat på det eftersom det är sällan det går att få tag på gamla viner via bolaget, men blev tveksam när jag tittade på kommentarer i CellarTracker. Verkar ha varit en hel del flaskvariation med dåliga korkar och åtföljande dåligt innehåll. Så kan det absolut vara när det gäller äldre viner, men inte så kul om det måste gå i vasken...
Kommer nog att chansa, men det får räcka med en putelj.
 

LarsW

Medlem
Har också funderat på det eftersom det är sällan det går att få tag på gamla viner via bolaget, men blev tveksam när jag tittade på kommentarer i CellarTracker. Verkar ha varit en hel del flaskvariation med dåliga korkar och åtföljande dåligt innehåll. Så kan det absolut vara när det gäller äldre viner, men inte så kul om det måste gå i vasken...
Kommer nog att chansa, men det får räcka med en putelj.
Känns ganska riskfritt att testa om man gillar äldre Rioja mtp mycket överkomligt pris. Är ju bara att lämna tillbaka till SB om de är dåliga, räknar med att de flesta köper för snar konsumtion.
Dessa torde ju också komma direkt från Montecillo så sannolikt bra lagringsförhållanden.
 

Skrutt

Medlem
Känns ganska riskfritt att testa om man gillar äldre Rioja mtp mycket överkomligt pris. Är ju bara att lämna tillbaka till SB om de är dåliga, räknar med att de flesta köper för snar konsumtion.
Dessa torde ju också komma direkt från Montecillo så sannolikt bra lagringsförhållanden.
I och för sig tror jag att man kan lämna tillbaka en flaska som man själv lagrat i 29 år också - förutsatt att SB finns kvar.
 
Jag fick vad jag ar ute efter 2 st Amon-Ra och 2 st Montecillo.
Lite betraktelse från dagens släpp på plats i butik i Sickla:
  • Kön formades beydligt senare än tidigare ca 8.45 mot tidigare 8.30
  • Mycket glädjande var att de hade justerat hur man hanterade det flaskorna i butik
  • Det nya släppet var åtskilt och inte bland tidigare TS
  • Allt hade kvoterats 1 (vid 12 flaskor) och 2 (vid 24 flaskor), ville man ha fler så var det bara att ta ett varv eller flera, vilket rätt många gjorde. Lite trubbig kvotering kanske men definitivt bättre än ingen alls.
Såg att Montecillo fanns på väldigt många bolag.
Någon som kan berätta hur det fungerade med att beställa via webben, ser ut som de ca 120 (kommer inte ihåg exakt) Amon-Ra som fanns är slut i alla fall.
 
Last edited:

HerrDruva

Medlem
Systembolagets service i sin fulla prakt.
Vill ha en flaska. Ser att den finns i mitt lokala bolag, jag hoppar in i bilen och tar mig dit. Väl framme säger de att de inte har den och att lagersaldot är fel. De har aldrig fått in den. Blir rekommenderad att beställa, vilket inte går eftersom flaskan lagerförs av butiken :mad:. Moment 22.
Blir rekommenderad att beställa den till en butiken som inte har den. Jag säger att jag inte är sugen på att köra bil i en timme.
Kundtjänst vill varken skicka en flaska från annan butik eller hålla på en flaska tills slutet av veckan (då jag faktiskt ska till området en timme bort), eftersom de måste följa rutiner som ger alla lika chans....
Inget privat företag hade varit såhär osmidiga med sin kundservice.
 

The Wall

Medlem
Systembolagets service i sin fulla prakt.
Vill ha en flaska. Ser att den finns i mitt lokala bolag, jag hoppar in i bilen och tar mig dit. Väl framme säger de att de inte har den och att lagersaldot är fel. De har aldrig fått in den. Blir rekommenderad att beställa, vilket inte går eftersom flaskan lagerförs av butiken :mad:. Moment 22.
Blir rekommenderad att beställa den till en butiken som inte har den. Jag säger att jag inte är sugen på att köra bil i en timme.
Kundtjänst vill varken skicka en flaska från annan butik eller hålla på en flaska tills slutet av veckan (då jag faktiskt ska till området en timme bort), eftersom de måste följa rutiner som ger alla lika chans....
Inget privat företag hade varit såhär osmidiga med sin kundservice.
Jag tror att det tom räcker med att en artikel har funnits men saldot är 0 så säger e-tjänsten ”den valda artikeln finns i butiken och du plockar den direkt från hyllan”. Åtminstone var det så för några år sedan. Överflödigt tips; ring alltid och kolla om saldot är 1 flaska, det är tyvärr ofta fel i lagersaldot.
 

HerrDruva

Medlem
Jag tror att det tom räcker med att en artikel har funnits men saldot är 0 så säger e-tjänsten ”den valda artikeln finns i butiken och du plockar den direkt från hyllan”. Åtminstone var det så för några år sedan. Överflödigt tips; ring alltid och kolla om saldot är 1 flaska, det är tyvärr ofta fel i lagersaldot.
Ja, det har jag också upplevt. Med Systembolagets hantering idag så känns inga tips överflödiga. Jag kommer fortsättningsvis alltid ringa innan.
 

Wintermute

Medlem
Systembolagets service i sin fulla prakt.
Vill ha en flaska. Ser att den finns i mitt lokala bolag, jag hoppar in i bilen och tar mig dit. Väl framme säger de att de inte har den och att lagersaldot är fel. De har aldrig fått in den. Blir rekommenderad att beställa, vilket inte går eftersom flaskan lagerförs av butiken :mad:. Moment 22.
Blir rekommenderad att beställa den till en butiken som inte har den. Jag säger att jag inte är sugen på att köra bil i en timme.
Kundtjänst vill varken skicka en flaska från annan butik eller hålla på en flaska tills slutet av veckan (då jag faktiskt ska till området en timme bort), eftersom de måste följa rutiner som ger alla lika chans....
Inget privat företag hade varit såhär osmidiga med sin kundservice.
Om möjligt skall man försöka ha en reservbutik (gärna med uselt sortiment) att kunna beställa till för att kunna välja årgång och liknande.
 

zippan

Medlem
Systembolagets service i sin fulla prakt.
Vill ha en flaska. Ser att den finns i mitt lokala bolag, jag hoppar in i bilen och tar mig dit. Väl framme säger de att de inte har den och att lagersaldot är fel. De har aldrig fått in den. Blir rekommenderad att beställa, vilket inte går eftersom flaskan lagerförs av butiken :mad:. Moment 22.
Blir rekommenderad att beställa den till en butiken som inte har den. Jag säger att jag inte är sugen på att köra bil i en timme.
Kundtjänst vill varken skicka en flaska från annan butik eller hålla på en flaska tills slutet av veckan (då jag faktiskt ska till området en timme bort), eftersom de måste följa rutiner som ger alla lika chans....
Inget privat företag hade varit såhär osmidiga med sin kundservice.
Samma för mig. Fanns inga i butiken vid släpp, eller efter. Men står som "Finns i sortimentet" så det blev ingen beställning för mig inte. Får be en kompis köpa en åt mig och lämna över om några veckor. Kämpa Sovijetbolaget!
 

The Wall

Medlem
Om möjligt skall man försöka ha en reservbutik (gärna med uselt sortiment) att kunna beställa till för att kunna välja årgång och liknande.
Det är en av få fördelar med att bo i ett storstadsområde; ofta finns det butiker på görbara avstånd. Tyvärr lite krångligare ute i landet.
 

The Wall

Medlem
Ja, det har jag också upplevt. Med Systembolagets hantering idag så känns inga tips överflödiga. Jag kommer fortsättningsvis alltid ringa innan.
Även om det enligt hemsidan ska finnas upp till tre flaskor i butik är det värt att ringa har jag fått erfara.
 
Toppen