Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 3 april 2020

Johan L

Medlem
Du har lyckats gallra jättebra hittills, Patrik, tycker jag. En fråga bara, hur många centiliter får ni av varje vin som ska bedömas?

Man häller upp till sig själv. Åtminstone på ölskribentprovningarna finns ingen skriven regel om några mängder per sort och person utan det är på eget samvete med tanke på att det som finns ska räcka till alla.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Man häller upp till sig själv. Åtminstone på ölskribentprovningarna finns ingen skriven regel om några mängder per sort och person utan det är på eget samvete med tanke på att det som finns ska räcka till alla.
Samma gäller för vin. Gissar att det är 2-3 cl som jag häller upp.
 

Johan L

Medlem
Eftersom de lokala butikerna kan uppbåda 2 mousserande, 5 vita och 5 röda i detta släpp, varav flera är bottennapp enligt Patriks eminenta noter, blir det inte så svårt att välja vad man ska försöka hugga. Å andra sidan lite kul då det blir att testa några viner jag nog inte hade köpt annars.
 
Någon som smakat på Breuer Roseneck Riesling? Fram till 2013 snittade den på 89-90 poäng (ej prisvärt) men helt plötsligt 2013 och 2014 gick den upp 2-3 pinnar på poängskalan minst. Har vinet plötsligt blivit så mycket bättre eller är det den allmänna faiblessen för tysk Riesling som råder just nu, som spökar?
 

Vingubben

Medlem
810956B1-7908-48D6-960E-9E0E86FA05FB.png


Den här passar ju bra i isoleringens tider.
 
Öppnad en flaska ikväll. Inte Ariannas bästa årgång. För mycket syra och ej i balans.
Tror delvis det kan bero på att den inte är redo att öppnas ännu eller? Syran kan ju lägga sig och balansen nås efter ett par år på flaskan? Det vet jag av erfarenhet från tidigare årgångar.
 

Robbes

Medlem
Tror delvis det kan bero på att den inte är redo att öppnas ännu eller? Syran kan ju lägga sig och balansen nås efter ett par år på flaskan? Det vet jag av erfarenhet från tidigare årgångar.
Stämmer säkert! Upplever att tidigare årgångar varit lite mer tillgängliga direkt.
 
Toppen