Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 3 april 2020

Vingubben

Medlem
Blev tydligen lite fel. Här kommer mitt svar.
Håller helt med dig om kvalitén på släppet 3/4. Men - med risk att få hela din fan-club emot mig - jag undrar lite över dina poäng. Flera av vinerna borde väl ha legat på 70-nivån...
Hur ser dina poäng ut?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Det vill du inte veta...

Du brukar ju inte välja så många viner som du tycker är ok i dina provningsnoter... antar du åtgår från kvalitet än prisvärdhet i dina betyg.

När du ger G resp VG vad är det jämfört med parkerskalan? och om du gav MVG vad skulle det motsvara?
 
Du brukar ju inte välja så många viner som du tycker är ok i dina provningsnoter... antar du åtgår från kvalitet än prisvärdhet i dina betyg.

När du ger G resp VG vad är det jämfört med parkerskalan? och om du gav MVG vad skulle det motsvara?
Det här med skalor är knepigt. Min egen spontana skala idag bygger på ett komplext system med kombinationer av plus, likhetstecken, minus, och där det vanligaste betyget är (=)/=. Eftersom inga skulle förstå det översätter jag det till traditionella IG-MVG. Transkriberat till 100-poängsskalan (som jag saknar känsla för) skulle det kanske bli G: 81-88, VG: 89-94, MVG: 95-100.
En lite fräckare skala är 180-gradersskalan, som jag en gång försökte introducera i Munskänken (inte till allas förnöjelse förstod jag...): en halvcirkel från kl 6 till kl 12, med en penis som visare. Kl 6 inget utslag, kl 12 fullt utslag.
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
...om jag hade gissat själv innan, vilket jag gjorde förstås, hade jag gissat:

G: 89-90
VG:91-92
MVG 93 och högre

..men det är ju bara min gissning innan du gav dit svar.... vilket inte var så långt ifrån ditt svar. men som jag också tror är den riktiga kalibreringen av ditt betyg .-) Det är nog därför du tycker Patric borde ha lägre poäng på sina bedömningar...
 
Last edited:

Poussard

Medlem
...om jag hade gissat själv innan, vilket jag gjorde förstås, hade jag gissat:

G: 89-90
VG:91-92
MVG 93 och högre

..men det är ju bara min gissning innan du gav dit svar.... vilket inte var så långt ifrån ditt svar. men som jag också tror är den riktiga kalibreringen av ditt betyg .-) Det är nog därför du tycker Patric borde ha lägre poäng på sina bedömningar...
Verkar det inte lite orimligt att IG och MVG har så många pinnar men G och VG bara 2 var? Det kanske är så folk använder Parker-skalan visserligen, att man börjar på 90 och sen sätter ett eller två snäpp upp eller ned, alla andra betyg är extraordinära åt nåt håll....
 

Bastardo

Medlem
Det här med skalor är knepigt. Min egen spontana skala idag bygger på ett komplext system med kombinationer av plus, likhetstecken, minus, och där det vanligaste betyget är (=)/=. Eftersom inga skulle förstå det översätter jag det till traditionella IG-MVG. Transkriberat till 100-poängsskalan (som jag saknar känsla för) skulle det kanske bli G: 81-88, VG: 89-94, MVG: 95-100.
En lite fräckare skala är 180-gradersskalan, som jag en gång försökte introducera i Munskänken (inte till allas förnöjelse förstod jag...): en halvcirkel från kl 6 till kl 12, med en penis som visare. Kl 6 inget utslag, kl 12 fullt utslag.
Jättebra, Hans!
Nu blir det lite lättare att omvandla dina betyg för siffror. :) Jag är verkligen en siffernisse, vilket kanske är fel, men sån är jag. ;)
Om ett G-vin har fått av dig några fina adjektiver, så är det fortfarande värt att köpa, om inte priset sticker i väg. Men säkrare är att välja bland VG-viner och utföra en kalkyl, om vinet är gott nog för priset. Naturligtvis läser jag alltid oerhört noga hur du beskriver själva vinet.
 

Bastardo

Medlem
Sålänge man läser en och samma recensent tillräckligt mycket och i nån mån synkar det med dig själv så spelar det inte så stor roll om recensenterna inte går att jämföra med varandra, kan jag tycka. Optimalt vore förstås om det gick men det verkar vara svårt.
Helt korrekt, Poussard!
Det finns ingen chans i världen att försöka kalibrera ens allra mest kända recensenternas betyg så att de går att jämföra sinsemellan. Jag krämer mig mest att Jancis Robinson vägrar att använda Parker-skalan i sina vinbedömningar. Och ändå har hon hög utbildning inom matematik! Som vi alla vet, använder hon samma typ av poäng som Munskänkarna, men inte ens de poäng går att jämföra mellan varandra pga. olikheter i hur själva skalan är byggt. Men, men. Det är kanske ändå viktigaste hur de beskriver vinet än själva poängen. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Helt korrekt, Poussard!
Det finns ingen chans i världen att försöka kalibrera ens allra mest kända recensenternas betyg så att de går att jämföra sinsemellan. Jag krämer mig mest att Jancis Robinson vägrar att använda Parker-skalan i sina vinbedömningar. Och ändå har hon hög utbildning inom matematik! Som vi alla vet, använder hon samma typ av poäng som Munskänkarna, men inte ens de poäng går att jämföra mellan varandra pga. olikheter i hur själva skalan är byggt. Men, men. Det är kanske ändå viktigaste hur de beskriver vinet än själva poängen. :)
Bordoverview.com är ganska bra om man vill kalibrera skalor från de mest kända recensenterna. Det finns tillräckligt mycket data för att man ska kunna pricka ganska exakt. Om du tar medelvärden på Wine advocate, decanter och Jancis får du nog en ganska bra korrelation.
 

m3lk3r

Medlem
Kunde inte läsa några noter på barolon och barbarescon. Var de inte med på provningen?
Första posten här, rätt färsk så kanske missat något. Oavsett så uppskattar jag er som recenserar åt oss andra väldigt mycket, speciellt ni som inte skippar att ta med de billigare vinerna.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kunde inte läsa några noter på barolon och barbarescon. Var de inte med på provningen?
Första posten här, rätt färsk så kanske missat något. Oavsett så uppskattar jag er som recenserar åt oss andra väldigt mycket, speciellt ni som inte skippar att ta med de billigare vinerna.
De bästa vinerna är oftast inte med på provningarna. Importörerna får bestämma själva och ofta är partierna så små att det inte är värt att offra två flaskor.
Jag har en gräns vid ~100 viner på en dag, mer hinner jag inte med. Är det fler så skippar jag de billiga som jag inte själv är intresserad av. Är det rosé med så ryker de först - oavsett pris.
 

Bastardo

Medlem
De bästa vinerna är oftast inte med på provningarna. Importörerna får bestämma själva och ofta är partierna så små att det inte är värt att offra två flaskor.
Jag har en gräns vid ~100 viner på en dag, mer hinner jag inte med. Är det fler så skippar jag de billiga som jag inte själv är intresserad av. Är det rosé med så ryker de först - oavsett pris.
Du har lyckats gallra jättebra hittills, Patrik, tycker jag. En fråga bara, hur många centiliter får ni av varje vin som ska bedömas?
 
Toppen