Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 4 november

Bastardo

Medlem
En googlesökning på Juffer ger rätt många träffar utöver de svenska. Sen är det enligt vininfo.org i princip bara fritz haags viner från juffer som sålts via systemet (den andra producenten är schloss lieser).
En av de roligare träffarna är denna https://snarkywine.com/2016/11/16/brauneberger-juffer-sonnenuhr/
Fast jag menar viner som har bara benämningen Juffer i sitt namn, utan Brauneberger eller Sonnenuhr. Då hittar man nästan inga viner alls.
 

Arvid

Medlem
Fast jag menar viner som har bara benämningen Juffer i sitt namn, utan Brauneberger eller Sonnenuhr. Då hittar man nästan inga viner alls.

Som sagt i min långa förklaring ovan, det är en ändring som gjorts möjlig av nya vinlagenen 2021 (alltså gällande för årgång 2020). Så årgångar innan 2020 heter alla Brauneberger Juffer.

Kolla exempelvis etikett-bilderna på cellartracker.
 

Bastardo

Medlem
Som sagt i min långa förklaring ovan, det är en ändring som gjorts möjlig av nya vinlagenen 2021 (alltså gällande för årgång 2020). Så årgångar innan 2020 heter alla Brauneberger Juffer.

Kolla exempelvis etikett-bilderna på cellartracker.
Det verkar som en vettig förklaring och det kanske är så också IRL. Säkraste beviset skulle man få om man frågade direkt producenten.
Carlssonsklister hade också en vettig förklaring. Ni kanske har båda rätt! Det är snårigt med tyska viner över huvud taget och sånt här gör allt ännu svårare att begripa. :D
P.S. Varför finns det så många vinproducenter som inte listar alla viner som de säljer på deras hemsida? Oftast finns det bara några få viner där och för resten av vinerna finns ingen som helst information att få. Precis likadant med den här producenten som vi har pratat om, men de är i ett gott sällskap.
Sen finns det många varianter av viner som bara säljs på en viss marknad, t.ex. i Sverige. Det är inte lätt att vara vinintresserad individ i dag då det ibland finns nästan ingen information om vad man funderar på att köpa.
Tack och lov är sådana viner ändå i en kraftig minoritet men det irriterar så in i bomben när man inte hittar fakta om vissa viner.
 
Last edited:

Arvid

Medlem
Det verkar som en vettig förklaring och det kanske är så också IRL. Säkraste beviset skulle man få om man frågade direkt producenten.
Carlssonsklister hade också en vettig förklaring. Ni kanske har båda rätt! Det är snårigt med tyska viner över huvud taget och sånt här gör allt ännu svårare att begripa. :D
P.S. Varför finns det så många vinproducenter som inte listar alla viner som de säljer på deras hemsida? Oftast finns det bara några få viner där och för resten av vinerna finns ingen som helst information att få. Precis likadant med den här producenten som vi har pratat om, men de är i ett gott sällskap.
Sen finns det många varianter av viner som bara säljs på en viss marknad, t.ex. i Sverige. Det är inte lätt att vara vinintresserad individ i dag då det ibland finns nästan ingen information om vad man funderar på att köpa.
Tack och lov är sådana viner ändå i en kraftig minoritet men det irriterar så in i bomben när man inte hittar fakta om vissa viner.
Inget ont mot Carlssonsklister, men hen har fel här. Juffer är inte ett Grosslage (samling av vinmarker) - Grosslagen för Brauneberg heter Kurfürstlay. Juffer är en separat Einzellage ("single vineyard"), som dock omgärdar den mindre Juffer-Sonnenuhr.

På din andra fråga: de flesta riktiga vinproducenter är bönder. De arbetar hårt, i markerna och i vineriet. Sånt som hemsida är inte högsta prio. Det kanske är svåruppdaterat eller outsourcat till nån tredje part etc. Jag kan mest irritera mig på dem som tar hutlöst betalt för deras viner, men helt medvetet odlar mystik omkring sig själv, exempelvis med hemsidor med inget annat är en email list signup (kikar snett på massa moderna "cult" Napa Valley vinerier).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Här kommer lista med länkar.
Jag tycker personligen att inte ger så mycket, dina länkar. Förutom CT, Wine-Searcher samt SB som nog de flesta redan känner till så har resterande krav på inloggning/betaltjänst. Kan inte riktigt förstå vad för mervärde din site ger. Du får gärna utveckla.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Här kommer lista med länkar.
När jag nu ändå är igång. Så här funkar det (inte):

1667329964199.png


1667330006275.png


1667330038451.png


1667330095664.png


osv...
 
  • Like
Reactions: ZQT

ZQT

Medlem
Jag tycker personligen att inte ger så mycket, dina länkar. Förutom CT, Wine-Searcher samt SB som nog de flesta redan känner till så har resterande krav på inloggning/betaltjänst. Kan inte riktigt förstå vad för mervärde din site ger. Du får gärna utveckla.
Håller med dig i detta. Funkar inte för mig heller och har inte gjort det när jag testat innan på SB eller CT
 

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Hej, tack för återmatning! Cellartracker kräver ett extra tryck på sökglaset höger om vinnamnet så laddas imformationen. Länkar till Cellartracker och Wine-searcher fungerar bäst. Systembolaget har gjort det svårt att nå deras site men jag fick en förfrågan i forumet att lägga till en länk och gjorde det även ifall den inte alltid fungerar perfekt. Dock hittar man ibland ej slutsålda tidigare årgångar av ett släppvin.
Bra att Ni återkopplar. Jag vet att flera av formets medlemmar har prenumerationer på betalsiter som RP o JR. För dem blir länkarna till dessa siter värdefulla för att förenkla "browsing" av viner. Jag noterar av genererad trafik att listorna används flitigt av forumets medlemmar. Listorna är även under ständig utveckling för att bli bättre.

Återmata gärna era åsikter direkt till mig eller på wigellans forumsida. Detta för att hålla tråden fokuserad på släppet.

1667470551678.png
 
Last edited:
Jag tycker personligen att inte ger så mycket, dina länkar. Förutom CT, Wine-Searcher samt SB som nog de flesta redan känner till så har resterande krav på inloggning/betaltjänst. Kan inte riktigt förstå vad för mervärde din site ger. Du får gärna utveckla.
Instämmer!
Anser att det är spam att annonsera sina egna sajter på det sättet men det är bara jag :cigarr:
 
Toppen