Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 8 juni 2021

Seiko

Medlem
Vem på forumet (måste va en här :mad:) tog alla 24 Tio Pepe på Söderhallarna?​
Jag är inte arg på dig, köpte ynka 4 innan stängning på Fältöversten
 

Håkan

Medlem
Någon som köpt/provat Equipo Navazos viner som släpptes igår? Jag har en i mitt flöde som vurmar å det bestämdaste om dessa viner, nu råkar han nog importera dem också så vill gärna ha objektiv röst.
 

BallyJ

Medlem
Ganska förvånad att Schaefers viner fortfarande finns kvar. Är den på Tondonia-nivå om två år?
 

Robbes

Medlem
Ganska förvånad att Schaefers viner fortfarande finns kvar. Är den på Tondonia-nivå om två år?
Kan bli men är inte helt säker på att de stora massorna går igång på Kabinett och Spätlese, tror att en Trocken är mer av en blockbuster.
 

BallyJ

Medlem
Kan bli men är inte helt säker på att de stora massorna går igång på Kabinett och Spätlese, tror att en Trocken är mer av en blockbuster.
Så kan det vara, men spontant känns det som att smaknoterna i Tondonias vita och rosé är betydligt svårare för de stora massorna än halvtorra fruktuiga vita.
 

jrick

Medlem
Så kan det vara, men spontant känns det som att smaknoterna i Tondonias vita och rosé är betydligt svårare för de stora massorna än halvtorra fruktuiga vita.
Har aldrig druckit Schaefer men är stilen verkligen ett unikum i vinvärlden så som Tondonia är? Kabinetter från Mosel och andra ställen går ju tretton på dussinet och de högst värderade vinerna i Mosel kommer inte från Schaefer utan från Egon Müller och där är priserna i paritet med efterfrågan.
 

BallyJ

Medlem
Har aldrig druckit Schaefer men är stilen verkligen ett unikum i vinvärlden så som Tondonia är? Kabinetter från Mosel och andra ställen går ju tretton på dussinet och de högst värderade vinerna i Mosel kommer inte från Schaefer utan från Egon Müller och där är priserna i paritet med efterfrågan.
Gonon är ju inte dyrast i norra Rhone, men de säljer slut snabbt ändå. På samma sätt blir det knepigt att jämföra Schaefer med den främsta producenten som har en helt annan prisbild och kundgrupp. Är såklart inget unikt(vilket det sällan är med några viner, de flesta är jämförbara med likvärdiga producenter/druvor/regioner) med Schaefer, bara jäkligt bra Riesling. Men skulle säga att de flesta hypade viner inte är unika på något sätt utan det är som oftast FOMO som driver upp försäljningen.
 

Mexikanaren

Medlem
Gonon är ju inte dyrast i norra Rhone, men de säljer slut snabbt ändå. På samma sätt blir det knepigt att jämföra Schaefer med den främsta producenten som har en helt annan prisbild och kundgrupp. Är såklart inget unikt(vilket det sällan är med några viner, de flesta är jämförbara med likvärdiga producenter/druvor/regioner) med Schaefer, bara jäkligt bra Riesling. Men skulle säga att de flesta hypade viner inte är unika på något sätt utan det är som oftast FOMO som driver upp försäljningen.

Kommer bli intressant hur folk kommer hantera J.J Prüms kabinett i Augusti.
Blir det kaos eller får de stå kvar ett tag?

Dock ingen aning om hur många flaskor Tryffelsvinet sitter på men gissar det inte är enorma mängder
 

jrick

Medlem
Gonon är ju inte dyrast i norra Rhone, men de säljer slut snabbt ändå. På samma sätt blir det knepigt att jämföra Schaefer med den främsta producenten som har en helt annan prisbild och kundgrupp. Är såklart inget unikt(vilket det sällan är med några viner, de flesta är jämförbara med likvärdiga producenter/druvor/regioner) med Schaefer, bara jäkligt bra Riesling. Men skulle säga att de flesta hypade viner inte är unika på något sätt utan det är som oftast FOMO som driver upp försäljningen.
Då kanske jämförelsen skulle vara med något som
Gonon istället. Även om utanför den svenska reglerade marknaden så är väl Gonon den dyraste Saint-Josephen, och även på den svenska marknaden är det väl bara Chave som är dyrare men det är den för att det är samma producent som Hermitage och då kan de ta de pengarna.

Men jämförelsen med Tondonia tycker jag haltar just för att Tondonia är ett så unikt uttryck. Vem mer gör en rosado gran reserva liksom?

Det är möjligt att Schaefer kostar flera gånger mer på den öppna marknaden än i Sverige och är nästan omöjlig att få tag på om två år, men jag har lite svårt att se vad det är som tyder på att det ska bli så. Finns enligt wine-searcher Graacher Himmelreich Kabinett att köpa på 40 olika webb-shoppar just nu. Och det ska man väl vara glad för om man gillar vinet. Blir sugen på att prova genom denna diskussion :)
 

Jonas Sand

Medlem
På tal om Schaefer.. Någon som har koll på någon bra nätbutik som säljer kabinett/spätlese och levererar till Sverige?
 

BallyJ

Medlem
Då kanske jämförelsen skulle vara med något som
Gonon istället. Även om utanför den svenska reglerade marknaden så är väl Gonon den dyraste Saint-Josephen, och även på den svenska marknaden är det väl bara Chave som är dyrare men det är den för att det är samma producent som Hermitage och då kan de ta de pengarna.

Men jämförelsen med Tondonia tycker jag haltar just för att Tondonia är ett så unikt uttryck. Vem mer gör en rosado gran reserva liksom?

Det är möjligt att Schaefer kostar flera gånger mer på den öppna marknaden än i Sverige och är nästan omöjlig att få tag på om två år, men jag har lite svårt att se vad det är som tyder på att det ska bli så. Finns enligt wine-searcher Graacher Himmelreich Kabinett att köpa på 40 olika webb-shoppar just nu. Och det ska man väl vara glad för om man gillar vinet. Blir sugen på att prova genom denna diskussion :)
Jag säger inte emot dig, jag har inte tillräcklig kunskap om hur konsumentens köpbeteende skiljer sig mellan olika vinstilar och vad som triggar köp för desamma.
Det jag tror är dock att väldigt många köper Tondonia för att många köper Tondonia, om du förstår hur jag menar? Detta utan att veta vad de egentligen köper. Utifrån mitt resonemang var min "känsla" att ett liknande beteende skulle kunna uppstå för Schaefers viner i år.
Det är dessutom så att prisläget på både Tondonia och Schaefers viner vi pratar om i det här fallet gör det möjligt för en bred publik att köpa några flaskor utan att det svider alltför mycket i plånboken.

Oavsett tycker jag absolut att du ska prova en flaska vid tillfälle, tror inte att du kommer bli besviken;)
 

Nyllet

Medlem
Det dök till min glädje oväntat upp 12 flaskor Schaefer kabinett på mitt lokala bolag också. Mystiskt. Tror inte jag varit med om att det putsats ut flaskor till bolag som inte hade vid släppet tidigare. Är det vanligt förekommande eller?
 
Toppen