Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Spontan lunch-BYOB med @Appel och @kimnyblom igår. Även @Magnus L tittade förbi en sväng och inspekterade godsakerna. Supertrevligt initiativ! Som tilltugg blev det både vällagrad comté, l’etivaz och pata negra. Kims hemmapulade ramslökssmör och bröd blev pricken över i. :)

B5CD5F04-38D4-4E2A-A3F1-EC78E27981C2.jpeg

58CB4246-D685-4272-AE2A-534DBE5D8758.jpeg


Blev makalöst imponerad av William Fevre! Utvecklad och härlig med flinta, smör, ostronskal och lätt bokna äpplen ihop med honung och kanderad citrus. Gissade på en snorbra chenin från Loire. Kanske den bästa chablis jag har druckit. I övrigt var det mycket gott som synes. Torr, finoosande tokaj som med lätthet konkurrerar med vettig vin jaune, två intressanta orangea viner, varav en missade att komma med på bild (minns inte producent). En riktigt bra kanariefågel och tre kvalitativa, röda bourgogner på det, som visserligen inte imponerade stort trots hög godhetsfaktor.

Lunch-BYOB är nog det nya svarta om ni frågar mig! :D

Extra stort tack till Kim för lokal och arrangemang!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kan bara hålla med. Lunch-BYOB var verkligen ett lyckat format och Fevren var ju helt galet god, öppnade urstarkt och blev bara bättre! Det bildskygga vinet var en Gravner Ribolla 2009.
Gravner var verkligen något extra som jag aldrig upplevt innan. Mängder av diesel och korianderfrön på en bädd av nyanserad, lätt fikonbetonad frukt med lite apelsinmarmelad, typ. Ingen störande beska trots lång skalkontakt. Kufigt gott!
 

Zingo

Medlem
Domaine Binet-Jacquet Faugères Reserve 2015 (Caviste)
Medium violett med stor fruktig doft och smak av björnbär och hallon, lite bränt gummi, lakrits och "fransk-örtblandning. Rätt angenämt "sniffar-vin".
Medelfylligt med snälla tanniner och rätt låg syra, lite kort i avslutet. Helt OK Jack of all trades master of none, men hade önskat lite mer längd i finishen.
Dock snäppet bättre nu än vad jag minns den som förra året. Sista flaskan får vänta ett år till...
4/5.

IMG_0128.jpeg
 

Adamanko

Medlem
Min tur att dricka Navaherreros-16. Jag var ju redan ett fan innan jag provat den här för jag jag drack tre -15 och varje flaska var bättre än den förra. När jag nu öppnar min första -16 och häller över den i dekantern känner jag doften rusa ut. Jordgubbar, hallon, örter - älskar näsan. Men det är ändå inget mot munnen. Det är inte alltid jag älskar toner av bitterhet och beska men här gör jag verkligen det. Det är någon medicin åt tranbärsmaken till som kommer först. Men efter det allt det jag kände i näsan. Ett underbart samspel. Oerhört välbalanserat. Precist. En svag pepprighet. Jag blir alldeles glad. Och när jag tänker på mina fem kvarvarande så är det nog lycka jag känner. Så mycket njutning framöver. Jag tycker nog -16 är ännu bättre än -15 och -15 gav jag 90 poäng. Så det måste bli 91. Vilket fantastisk fynd!!!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min tur att dricka Navaherreros-16. Jag var ju redan ett fan innan jag provat den här för jag jag drack tre -15 och varje flaska var bättre än den förra. När jag nu öppnar min första -16 och häller över den i dekantern känner jag doften rusa ut. Jordgubbar, hallon, örter - älskar näsan. Men det är ändå inget mot munnen. Det är inte alltid jag älskar toner av bitterhet och beska men här gör jag verkligen det. Det är någon medicin åt tranbärsmaken till som kommer först. Men efter det allt det jag kände i näsan. Ett underbart samspel. Oerhört välbalanserat. Precist. En svag pepprighet. Jag blir alldeles glad. Och när jag tänker på mina fem kvarvarande så är det nog lycka jag känner. Så mycket njutning framöver. Jag tycker nog -16 är ännu bättre än -15 och -15 gav jag 90 poäng. Så det måste bli 91. Vilket fantastisk fynd!!!
Nu fick du mig att känna mig snål när jag delade ut 89 pinnar till samma vin för ett tag sedan. Jag köpte dock en extra flaska och efter din kärleksförklaring skulle det inte förvåna mig om upplevelsen lyfter något snäpp vid nästa tillfälle. :)

Så här löd min smaknot:

Elegant och stramt med oerhört transparent färg. Blyg arom initialt. Ljus lufttorkad tobak, halm och aningen jord ger nyans till röd läcker frukt med omogna jordgubbar, tranbär och viol. Hög intensitet i liten kropp. Rikligt med syra och tannin. Tveklöst en hel del pinotvibbar, men med struktur som närmar sig nebbiolo. Riktigt gott, men jag hade inte klagat om det fanns mer tyngd i frukten trots allt, men fräschören och lättheten väger upp. Ett solklart köp om man gillar stilen och inte förväntar sig en fyllig och generös grenache.
 

Adamanko

Medlem
Nu fick du mig att känna mig snål när jag delade ut 89 pinnar till samma vin för ett tag sedan. Jag köpte dock en extra flaska och efter din kärleksförklaring skulle det inte förvåna mig om upplevelsen lyfter något snäpp vid nästa tillfälle. :)

Så här löd min smaknot:

Elegant och stramt med oerhört transparent färg. Blyg arom initialt. Ljus lufttorkad tobak, halm och aningen jord ger nyans till röd läcker frukt med omogna jordgubbar, tranbär och viol. Hög intensitet i liten kropp. Rikligt med syra och tannin. Tveklöst en hel del pinotvibbar, men med struktur som närmar sig nebbiolo. Riktigt gott, men jag hade inte klagat om det fanns mer tyngd i frukten trots allt, men fräschören och lättheten väger upp. Ett solklart köp om man gillar stilen och inte förväntar sig en fyllig och generös grenache.
En och en halv månad liggande måste påverkat aromen. För hos mig flög den verkligen ur dekantern. Berätta vad du tyckte när du öppnat tvåan. :)
 

john b

Medlem
20190507_211510.jpg


Duckhorn Three Palme vineyard 2015

Hittade denna med rimligt påslag på restaurang i Båstad igår. Kul att testa eftersom den var lite hypad vid släpp och jag har några st hemma.

Doftade mörka söta bär och ek. Choklad.
Len som sidentrosor i munnen. Inga tanniner som greppar tag alls utan en bara en smaklig kompott på mörk mörk choklad och jordgubbar och försiktig vanilj och känsla av hemmarostade kaffebönor. Mycket bra till generisk kötträtt.
Övriga i sällskapet tyckte bra om den och det var verkligen inga sura miner trots att jag tog en risk när jag tvingade på dem ett vin för dubbla deras komfortzonpris.
93 poäng. Jag kommer öppna mina i närtid. Kanske de skulle tjäna på lagring, sådant tycker jag är svårt att bedöma när vinerna inte är supersura tanninmonster, men för min del behövs inte mer komplexitet etc. Drick och njut!
 

Trydebull

Medlem
Visa bifogad bild 16875

Duckhorn Three Palme vineyard 2015

Hittade denna med rimligt påslag på restaurang i Båstad igår. Kul att testa eftersom den var lite hypad vid släpp och jag har några st hemma.

Doftade mörka söta bär och ek. Choklad.
Len som sidentrosor i munnen. Inga tanniner som greppar tag alls utan en bara en smaklig kompott på mörk mörk choklad och jordgubbar och försiktig vanilj och känsla av hemmarostade kaffebönor. Mycket bra till generisk kötträtt.
Övriga i sällskapet tyckte bra om den och det var verkligen inga sura miner trots att jag tog en risk när jag tvingade på dem ett vin för dubbla deras komfortzonpris.
93 poäng. Jag kommer öppna mina i närtid. Kanske de skulle tjäna på lagring, sådant tycker jag är svårt att bedöma när vinerna inte är supersura tanninmonster, men för min del behövs inte mer komplexitet etc. Drick och njut!

Håller med om noter (utom möjligtvis tredje stycket, tredje meningen som jag inte kan relatera till :cool::rolleyes:) och omdömen även utifrån 2012 som jag delade en flaska av och 2013 som jag fick på glas. Båda för en dryg månad sedan.

Jag tror iofs att de vinner, även de, på, säg, fem-åtta år på rygg - men båda var väldigt bra och jag är definitivt också på 92-93. Kanske tom 94 på 2012 som dracks över tid. Och behöver inte alls ligga några tio-tjugo år.

Satte inga poäng och skrev inga noter där och då för jag var i lite för mycket semester-mode - men det är ett riktigt bra vin!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hur står sig då den överhypade sicilianaren mot ett "riktigt" vin?
lucien susucaru.jpg

2014 Lucien Le Moine Volnay 1er Cru Santenots: hallon, svarta vinbär, champinjoner, blodapelsin, läder, fänkål, vanilj och havssalt. Vass syra, en hel del tannier, men frukten gör att det är hyfsat tillgängligt. Elegant och kraftfullt, sparar dock nästa flaska till 2022.
2017 Frank Cornelissen Susucaru: hallon och hallonbåtar, björkkvistar, bakelit, lava, kanel, hyacint, rönnbär och cykelslang. Rejäla tannier, men frukten bär upp. Syran är skitsnygg. Spännade, roligt, intressant: allt ligger på plats i det här vinet.
Lucien Le Moine vinner, redan idag, men inte på knock utan snarare på split decision. Susucaru imponerar minst lika mycket i "verkligheten" som den gjorde på systemets provning. Då gav jag den 89-92, men idag tror jag att vi kan stryka 89:an. Hypen var klart befogad. Grattis till alla som fick tilldelning!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hygglig tisdag på Barsac ihop med trevligt (och generöst) nyfunnet sällskap som ville dricka extra bra en vardag. Ibland är det bara att hålla i hatten och åka med! :)

Inget att klaga på förutom ungdomlighet, vilket inte är min paradgren direkt. Trodde La Spinettan var från 2013 blint. 2006 hade jag aldrig gissat. Makalöst intensiv skapelse i modern stil. Kallade den visserligen semi-modern innan avtäckning på grund av tydliga fat, men jag dricker nog för lite Barolo/Barbaresco för att vara expert på de tekniska detaljerna.

Keller gjorde inte bort sig heller och var dessutom så pass klassisk i sin stil att det var lätt att hamna rätt med metagissningstaktik, men här trodde jag nog att några år hade passerat trots allt. Lätta petroleumångor med mängder av kalkmineralitet samt grön skön frukt med lime och lite tropiska inslag. Ungt som synden, men med viss utveckling. Intensivt med mängder av syra och koncentration. Borde ju bli hur bra som helst med lite mognadskomplexitet.

Härlig kväll på tu man hand, nästan som en dejt, men med kärleken till vin i fokus snarare än könsumgänge. :D

45D786A1-F692-4EF0-B8BD-E853C61D2DE4.jpeg

4D84A272-1767-4BDC-8ADE-AE0F705BEBA9.jpeg
 

Trydebull

Medlem
Hygglig tisdag på Barsac ihop med trevligt (och generöst) nyfunnet sällskap som ville dricka extra bra en vardag. Ibland är det bara att hålla i hatten och åka med! :)

Inget att klaga på förutom ungdomlighet, vilket inte är min paradgren direkt. Trodde La Spinettan var från 2013 blint. 2006 hade jag aldrig gissat. Makalöst intensiv skapelse i modern stil. Kallade den visserligen semi-modern innan avtäckning på grund av tydliga fat, men jag dricker nog för lite Barolo/Barbaresco för att vara expert på de tekniska detaljerna.

Keller gjorde inte bort sig heller och var dessutom så pass klassisk i sin stil att det var lätt att hamna rätt med metagissningstaktik, men här trodde jag nog att några år hade passerat trots allt. Lätta petroleumångor med mängder av kalkmineralitet och grön skön frukt med lite tropiska inslag. Ungt som synden, men med viss utveckling! Intensivt med mängder av syra och koncentration. Borde ju bli hur bra som helst med lite mognadskomplexitet.

Härlig kväll på tu man hand, nästan som en dejt, men med kärleken till vin i fokus snarare än könsumgänge. :D

Visa bifogad bild 16885
Visa bifogad bild 16886
Klockan har passerat 22... Jag kan ju inte gå ner och hämta en flaska nu. Men faktum är att jag blev bra sugen! Båda flaskorna får det ju att vattnas i munnen...
 

MHilv

Medlem
2017 Frank Cornelissen Susucaru: hallon och hallonbåtar, björkkvistar, bakelit, lava, kanel, hyacint, rönnbär och cykelslang. Rejäla tannier, men frukten bär upp. Syran är skitsnygg. Susucaru imponerar minst lika mycket i "verkligheten" som den gjorde på systemets provning. Då gav jag den 89-92, men idag tror jag att vi kan stryka 89:an. Hypen var klart befogad. Grattis till alla som fick tilldelning!
Håller med...det var svingott ! Har nog inte druckit något godare till det priset.
 

Daniel A

Administratör
DSC_1043.JPG


2013 Alto Moncayo, Campo de Borja
Jag har inte druckit den här sedan våren 2016, så nu det var dags att testa igen. Vad händer på tre år? En hel del, baserat på mina minnen av det här vinet och min förra not på just 2013. Det går fortfarande att känna igen avsändaren, helt klart, men lite polering har skett. Björnbär, slånbär, choklad, lakrits, planteringsjord, rödvinssås-med-balsamvinäger-i, och pepparblandning. Mycket inbjudande! Smakmässigt är det typ samma, fast jag känner ingen rödvinsås eller lakrits. Skillnaden från yngre årgångar är helt enkelt att frukten inte är lika massiv, och istället är komplexiteten något högre. Doft- och smakmässigt är det dock på alla sätt och vis ett ungt och tungt vin fortfarande. Tycker fortfarande att vinet lyckas hantera sina 16 %, och det slinker ner lätt. Poängen är samma som tidigare, 92p. Nästa flaska 2022!

1965 Taylor Fladgate, Very Old Single Harvest Porto
Underbart vin! Jag dricker inte mycket port, men om det här är representativt så måste det bli ändring på det. Oändlig uppsättning av mörka toner, som russin, torkade frukter (dadlar, aprikos), fikonmarmelad, lite julnötter, choklad, vällagrad cognac, torkad ingefära, smutsig honung. Could sniff for days! Smakmässigt är det enastående, perfekt balans i alla komponenter - inte en vass kant någonstans. Känns som en tyngre (men inte sötare) Madeira på malvasia från första halvan av 1900-talet. Det är bra, det. 95p.
 
Toppen