Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Kvällen har börjat jäkligt bra!

image.jpeg


Ingen vek och menlös standard-Chianti utan här drar det mer mot en klart mer seriös Brunello med massiva tanniner och läckert läskande syra. Mycket fat och röktorkad tobak. Klassisk frukt med plommon och svarta körsbär samt lite härliga nyanser av basilika, kakao, balsamvinäger och tryffel. 90p+

Härligt! Lätt en rekommendation!

2011 Agricola San Felice Chianti Classico Gran Selezione Il Grigio
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällen bjöd på en blek start:
Öl gjord på ris: HOWAKA. 72p
Bara att det heter "huwwa" borde ju ha varit varning nog :)
...men, nyfiken i en strut måste ju bara...
image.jpeg

Kryddan i bilden är jordbävningssäkrande strävor.

Sedan en ny saké KAGATOBI som också är den första jag avnjutit med ett kryddigt inslag. Lite som den peppriga tonen i majrova. Rik, fyllig, välrakad med mer av krita och förfinad ris-smak än parfymerad blommighet eller oljighet. En riktig pangpjäs! 95p.
image.jpeg

På bilden ser man tydligt den jordbävningssäkrande tvärbalken i solitt stål. Rejäla doningar!

Hoppas du har en skön fredag också - här är det sovdags.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag tyckte så här, om Laboratorio Rupestre Escombro 2013: Färgen är, om inte svart, så åtminstone mörkt mörkt rödlila som synden! Doften är kraftfull, koncentrerad, örtig, jordig och full av underbara nyanser. Som en mogen pinot noir på steroider! Inslag av bl a bläck, mogna blå plommon, bigarråer, svarta vinbär, svarta oliver, läder, cola, lakrits och svartpeppar. Smaken kraftfull, köttig och otroligt koncentrerad! Med en lastbil av tanniner. Jag känner massor av fullmogna mörka bär och frukter, en ton av kryddpeppar samt ett stänk blodapelsin. Det här är en upplevelse av rang idag, men samtidigt fortfarande alldeles för ungt. Det ska bli spännande att se hur bra det kan bli med några års lagring! Det är redan fantastiskt. 92 p.

Det där var dock inte helgens bästa upplevelse. Det betyget går istället till Henri Giraud Fût de Chêne (deg juli 2013): Champagnen har fantastisk, kraftfull, utvecklad, oxiderad och kryddig doft med rostade toner. Inslag av ek, smör, kex, rostade mandlar, mogen gul frukt, jord och knäck. Smaken är kraftfull, utvecklad, underbart koncentrerad, frisk och torr. Massor av mogna gula äpplen samsas med nektariner, honung och grapefrukt. Lång, torr och aningen aningen bitter eftersmak. Trots mindre än tre år på korken är den redan en fullt utvecklad champagne av stora mått! 94 p.

Escombro måste provas snart...

FdC är fantastisk! Bästa skumpan jag druckit i år tillsammans med Krug och CdE 90.
 

Krisman

Medlem
image.jpeg

Suger återigen i mig lite tysk Riesling. Denna gång från toppläget Scharzhofberger i Saar (Mosel). Vereinigte Hospiten (VDP) Scharzhofberger Kabinett 2012.
Lätt gyllene färg. Härlig gul exotisk frukt, mandel och honung på näsan. Sötfruktig gul frukt, härlig syra som balanserar sötman. Lång delikat eftersmak.
 
image.jpeg


Gångna veckan bjöd på dessa två viner.

2010 Garnata från Barranco Oscuro var ett mycket fint vin men ack så oförlåtande: som en sträng lärarinna från ett annat sekel med stram hårknut, avmätt, balanserat, rättvist men tufft i kanten. Man skulle egentligen vilja lagra i tio år för att se om kanterna slipas av litet med tiden, men frågan är om frukten som finns där kommer att räcka för att värma själen då.

2014 Parts and Labor från Folk Machine. Syrah, Carignane, Grenache, Barbera tror jag; härlig cool climate juice från en av de hippa vinmakare som Jon Bonne haussade i sin vinbibel New California Wine. Riktigt bra. lyckas med att både uttrycka söt, bright röd frukt och härlig blodapelsinelegans och en hel del struktur. Open for business. Drick-nu-härligt. 361 kr på bolagets BS, från Sundell selections. Kan känna både att det absolut är värt de pengarna, men också att påslaget blir litet väl stort. Detta kan man få för typ 15 buckaroos i USA. Och då kan man verkligen prata om bra värde!
 
Last edited:

Rexel

Medlem
Igår
Altesino Brunello Montosoli 2007
Lite stängd i början men efter några timmar ett helt annat vin. Läder, ek, svarta vinbär, tobak med lång eftersmak av mogna röda bär och körsbär. Olika dofter kommer och går under hela kvällen, lagerblad, salvia, parfym.....ett grymt vin och något helt annat än årgång 2009. 94P
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Castello dei Rampolla Sammarco 2010.
En italiensk Bordeaux med en synnerligen varsam fathantering, skulle man kunna säga. Blandningen består av Cabernet Sauvignon, Sangiovese och Merlot.
Det här är elegant på alla sätt med fina tobakstoner i doften och härlig frukt med gott avslut av lakrits. Det här vinet kan sparas länge. För även om det är ett urgott vin redan nu så kommer denna praktfulla blomma bara bli bättre med åren.
 

Vino fino

Medlem
Återförening med några gamla lokala kumpaner i Jerez, kom igår, Götet i förrgår, hem till Eken däremellan. Ibland går det fort. En snabb turné idag hos bekanta på bodegorna renderade i några världsunika pjäser som ska med hem men mer om detta senare.

Till lunchen idag dracks Sire Siete 2012, en lite annorlunda Ribera i medvetet avskalad stil. Saftiga kyliga hallon, lagom mycket örter o tobak. Rent och fint. Detta kan vara framtiden för Ribera i lägre mellanklass--- ett rent uttryck utan en massa förbannat extrakt och malo. 89+, väldigt bra valuta.

image.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 6997
Suger återigen i mig lite tysk Riesling. Denna gång från toppläget Scharzhofberger i Saar (Mosel). Vereinigte Hospiten (VDP) Scharzhofberger Kabinett 2012.
Lätt gyllene färg. Härlig gul exotisk frukt, mandel och honung på näsan. Sötfruktig gul frukt, härlig syra som balanserar sötman. Lång delikat eftersmak.
Låter extraordinärt mjuffigt!

Senast jag drack ett av deras viner, vill jag minnas var i fjiol och att min käre vinnördsvän från Sydney (Chatters på ct) gick upp i brygga tillsammans med mig, unisont, och att vi båda utstötte gutturala sportläten (medan hustrun generat undrade vad vi höll på med pga ett "uärk" sött "bluargh" vin?)
1993 Vereinigte Hospitien Scharzhofberger Riesling Spätlese, 98p
Fan! Jag försökte gå ned spenat/spagat, men det funkade inte för mina stela leder/muskler/fascior/senor. Vinet funkade bättre. Sommelieren har alltefter detta vin varit en stark anförvant. Faktiskt så att han efter detta har givit sig på saké. Och jag klandrar honom verkligen inte.
...trots att vi alla var underklädda på en 2-stjärnig restaurang. *ett helt gäng mega puckon*..."
Michelinfolket har en hög tröskel av acceptans?
...oavsett så N-J_ö-T vi :)
Oj oj
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 6999
2010 Garnata från Barranco Oscuro var ett mycket fint vin men ack så oförlåtande: som en sträng lärarinna från ett annat sekel med stram hårknut, avmätt, balanserat, rättvist men tufft i kanten. Man skulle egentligen vilja lagra i tio år för att se om kanterna slipas av litet med tiden, men frågan är om frukten som finns där kommer att räcka för att värma lill-staken då.
Jag läser ju så vilse o snett ibland :)
Har man mat över höwwä, mjölkande kvigor och ett stort potatisland så kan man slå världen med häpnad! I mean: what could possibly go wrong? norge ?

Iaf så länge man slipper leva med en kvinna som gör varje år till ett år med missväxt...
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


2014 Domaine Weinbach Riesling Schlossberg: Svårt att klaga när man sitter med en av Alsace bästa producenter i glaset. Ganska dyra droppar med tanke på upplevelsen visserligen. Det märks utan tvekan att det är ett högkvalitativt vin, men det bjuder inte på särskilt mycket extra i sin ungdom även om det är elegant och finlemmat. Högkoncentrerat och intensivt med våtstenig mineralitet som en fjällbäck. Päron, citrus, limeskal och tropisk frukt (ananas, aprikos) med små puffar av diesel långt bak i bakgrunden. Jag inser att det finns väldigt mycket potential om man har tålamod. Lite mognadstoner och ökad komplexitet kommer att göra stordåd med upplevelsen. Hur gott som helst även idag, men upplevelsen ligger inte i paritet med priset ännu, tyvärr. Låt det vara minst 10 år så kommer det troligtvis rocka! 90p+

image.jpeg


2014 Crystallum Pinot Noir Mabalel: Sydafrika kan producera riktigt bra pinot noir. Det är främst runt de svalare kustområderna som förutsättningarna är de rätta. Walker Bay är förmodligen det mest kända distriktet medan detta vin kommer från Overberg. Väldigt lättfotat och svalt. Nästan roséfärgat. Hallon, mogna jordgubbar, rabarber, bränd jord, trycksvärta och rotfrukt primärt. Fin blommighet med potpurri och hibiskus med lite rostade pinjenötter och gamla fat i bakgrunden. Silkeslen struktur med makalöst bra syra och intensitet. Ganska likt en typisk Bourgogne i stilen.

Riktigt bra sydafrikansk pinot. 90p
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Ikväll blev det en pinot noir från Russian River Valley, Marimar Estate Don Miguel Vineyard La Masia 2012. Ska man dricka ung pinot noir så tycker jag att man oftast får leta på andra ställen än i Bourgogne, vilka jag tycker behöver ryggläge i 7-8 år innan konsumtion. Detta vin från Marimar är friskt, generöst i en lite fylligare stil men utan att tappa det lätta, skira hos pinot druvan. Gott!
 

Daniel A

Administratör
Tog lite semester i Dalarna. Bastu och bad (Siljan är kall såhär års, visade det sig...) och lite trevliga viner. Få saker som parar så väl med vin som en tyst och naturskönt placerad stuga långt ifrån civilisationen! Inga noter nedskrivna, så nedanstående är taget ur minnet.

V2TjaXT.jpg


2010 Barranco Oscuro, Garnata

Håller väl i stort med @Omar Khayyam . Det är ungt, stramt, svårtillgängligt. Men det är riktigt bra och välstrukturerat - det behöver bara lite tid på sig. Smakade en av Barranco Oscuros andra garnacha-viner från 1998, och om det är något att gå efter så kommer den här pavan bli riktigt vacker om fem-tio år. 88p.

2013 Alto Moncayo

Även det här 100 % garnacha, men har banne mig inte många likheter med ovanstående. Riktigt kraftpaket, tonvis med frukt, men även en hel hög kryddor. Den höga alkoholen (16 %) är väl integrerad även om den värmer fint. På tungan fortsätter den tunga frukten välla över mig, men även här balanseras det av en kryddighet och en fin slicka-på-jord-känsla. Ett något vulgärt vin, men det blir inte som en sådana där obehaglig och syltig fruktbomb. Liksom 2012an tycker jag att det här är löjligt gott. Jag vet inte riktigt vad det är som särskiljer Alto Moncayon över viner i samma stil (som jag generellt inte tycker om). Något verkar det vara i alla fall. Skulle hemskt gärna smaka en pava med ordentlig ålder på sig! 92p.

2006 Losada - Bierzo

Hade inga högre förväntningar. Det var riktigt schysst, med härlig mognad. Frukten och tanninerna har börjat dra sig tillbaka, men låtit ett behagligt balanserat vin träda fram i dess ställe. 88p.
 
Toppen