Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Soignerad

Medlem
2015.jpg

20015 Château Laroque, Saint-Émilion Grand Cru Classé

2009 dag två: aningen mer rödfruktigt, tanninerna är fortfarande kantiga men faten har gått mer mot cigarrlåda än ekplanka, ingen utveckling mot plommon eller nougat, fortfarande medellång eftersmak. Bra kvalitet och trevlig men ointressant. "Bra" blir i mitt glas inte mer generöst än 86 poäng.

Blev så konfys av 09an eftersom den inte levde upp till mina förväntningar att jag var tvungen ploppa en 2015 som jämförelse.

2015: Något mer komplex doft av svart frukt, mer björnbär och blåbär än svarta vinbär, gröna vinbärsblad och knallpulver och cigarr... Elegant smak av mörka bär och integrerade runda tanniner. Det här var nåt helt annat än 2009an! Längre eftersmak som går mot cederträ. Min poäng 91. Kommer sitta som en chapeau claque till steak au poivre ikväll!

2009 känns som en MMA-fighter i för liten frack och 2015 som en gentleman i linnékostym och borsalino-hatt.

Fast jag blir inte riktigt klok på vad slottet pysslat med i vingården eller i källaren de här legendariska/utmärkta årgångarna, flaskorna är som två helt olika appellationer! Visst kan Saint-Emilion vara förvirrande och spretigt men från samma slott och samma lott... JA skriver i bibeln att Châteu Laroque är "one to watch" och jag håller med henne om att det här är långt ifrån fruktbomber och mer likt Left Bank, fast då i min smak utan det raffinemang jag hittar i Pauillac.

LeChat

Medlem
IMG_0275.jpeg

2014 Château Gruaud Larose

Elegant vänstra stranden bordeaux i en fin mognadsfas. Är nog faktiskt den bästa 2014 som jag provat. Tycker annars att årgången har gett ett blandat intryck. Men denna var riktigt smaskig nu, men tål absolut att utvecklas ytterligare om man så önskar.

På tallriken blir det biffstek med lök.

IMG_6886.jpeg

Fortsätter min Grenache-vår - middag igår på Mäster Anders i Stockholm för att fira goda vänners son som tagit studenten. Den här är ju litet mer yppig och mer uppenbart amerikansk än Mount Eden - men går inte av för hackor. Fruktig, sammetsmjuk i gommen men med fantastisk balans och syra i finishen. All denna julkryddiga komplexitet som är så välintegrerad att det inte helt går att pinpointa de enskilda komponenterna. 98 poäng.

Botri

Medlem
IMG_1786.jpeg

Zorzal Eggo, Tinto de Tiza, 2013

Kvällens grillvin till picanha, rostad potatis, grillad lök och chimichurri. 13 år på nacken men känns fortfarande frisk och fräsch i frukten. Blandning mellan Malbec, Cab Franc och Cab Sauvignon som sedan jäser i betong. Dricks utomhus och lite svalt. Mycket gott!

IMG_9697.jpeg

Meursauuuuult i mitt hjärta. Finaste byn i Bourgogne. Godaste vitvinerna. Idag en Olivier Leflaive Meursault Les Clous 2019, från ett byläge lite högre upp på sluttningen. Fin mineralisk ryggrad omsvept av maffiga tropiska frukter. Maffiga som sagt, inte feta. Snygg ek, snygga tanniner, mediumkropp (på gränsen till full). För att inte tala om doften… Synd att flaskan inte räcker längre än pilgrimsmusslorna och ett glas därefter. Så bra. 92-93p.

Meursault - kanske min nästa adress.

Last edited:

Soignerad

Medlem
Fast jag blir inte riktigt klok på vad slottet pysslat med i vingården eller i källaren de här legendariska/utmärkta årgångarna, flaskorna är som två helt olika appellationer! Visst kan Saint-Emilion vara förvirrande och spretigt men från samma slott och samma lott... JA skriver i bibeln att Châteu Laroque är "one to watch" och jag håller med henne om att det här är långt ifrån fruktbomber och mer likt Left Bank, fast då i min smak utan det raffinemang jag hittar i Pauillac.
Läste på lite om slottet. Intresseklubben antecknar!

2009 och 2015 är inte bara två årgångar - det är två olika regimer. 2015 verkar vara startpunkten för en ny och mer seriös Laroque-era. Wine Cellar Insider beskriver att Laroque hade vingårdar och källare som behövde uppdatering och att positiva förändringar började från och med 2015 när man anställde David Suire som directeur.

Råkar någon ha 2009 i källaren, drick eller vaska för den lär inte bli roligare.

Visa bifogad bild 36976
Zorzal Eggo, Tinto de Tiza, 2013

Kvällens grillvin till picanha, rostad potatis, grillad lök och chimichurri. 13 år på nacken men känns fortfarande frisk och fräsch i frukten. Blandning mellan Malbec, Cab Franc och Cab Sauvignon som sedan jäser i betong. Dricks utomhus och lite svalt. Mycket gott!
Håller verkligen med! Har druckit 2013 Eggo från Zorzal 2016, 2018, 2020 och nu i våras - väldigt bra grejer. Personligen tycker jag att Malbec är bättre med litet mindre (eller inga) nya ekfat.

Toppen