20015 Château Laroque, Saint-Émilion Grand Cru Classé
2009 dag två: aningen mer rödfruktigt, tanninerna är fortfarande kantiga men faten har gått mer mot cigarrlåda än ekplanka, ingen utveckling mot plommon eller nougat, fortfarande medellång eftersmak. Bra kvalitet och trevlig men ointressant. "Bra" blir i mitt glas inte mer generöst än 86 poäng.
Blev så konfys av 09an eftersom den inte levde upp till mina förväntningar att jag var tvungen ploppa en 2015 som jämförelse.
2015: Något mer komplex doft av svart frukt, mer björnbär och blåbär än svarta vinbär, gröna vinbärsblad och knallpulver och cigarr... Elegant smak av mörka bär och integrerade runda tanniner. Det här var nåt helt annat än 2009an! Längre eftersmak som går mot cederträ. Min poäng 91. Kommer sitta som en chapeau claque till steak au poivre ikväll!
2009 känns som en MMA-fighter i för liten frack och 2015 som en gentleman i linnékostym och borsalino-hatt.
Fast jag blir inte riktigt klok på vad slottet pysslat med i vingården eller i källaren de här legendariska/utmärkta årgångarna, flaskorna är som två helt olika appellationer! Visst kan Saint-Emilion vara förvirrande och spretigt men från samma slott och samma lott... JA skriver i bibeln att Châteu Laroque är "one to watch" och jag håller med henne om att det här är långt ifrån fruktbomber och mer likt Left Bank, fast då i min smak utan det raffinemang jag hittar i Pauillac.